ایمپلنت های دندانی محکم تر از دندان های طبیعی هستند به همین دلیل به بهترین جایگزین برای دندان های طبیعی تبدیل شده اند. آنها هیچ پوسیدگی و کرم خوردگی ندارند، و مهم تر از همه اینکه، لبخندی درخشان، درست مانند دندان های طبیعی، به شما می دهند. هم ایمپلنت های دندانی و هم دندان های طبیعی یک وجه مشترک دارند: اگر می خواهید آنها به اندازه یک عمر دوام داشته باشند باید از آنها مراقبت کنید. تکنیک های مراقبت های تخصصی در منزل تنها راهی هستند که می توانید با کمک آنها در مورد ایمپلنت های خود به موفقیت طولانی مدت دست پیدا کنید. در این مقاله دستورالعمل های گام به گام مربوط به چگونگی مراقبت از ایمپلنت های دندانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مراقبت از ایمپلنت دندانی

مراقبت از ایمپلنت دندانی

تمیز کردن ایمپلنت

حداقل دو مرتبه در روز، مخصوصاً بعد از وعده های غذایی، ایمپلنت های خود را تمیز کنید. علاوه بر این باید دندان های خود را نخ دندان بکشید، و بیشترین توجه خود را روی همه زوایای ایمپلنت های دندانی بگذارید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان باید به نرمی و به آرامی انجام شوند.

از یک خمیر دندان با قابلیت کنترل جرم و سایندگی اندک استفاده کنید. این گام یکی از اساسی ترین کارهایی است که می توانید برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی خود انجام دهید. خمیر دندانی انتخاب کنید که ویژگی سایندگی زیادی نداشته باشد اما بتواند رسوب و جرم های روی دندان ها و ایمپلنت ها را بزداید. از مصرف خمیر دندان های دارای عنوان “سفید کننده” یا “درخشان کننده” بپرهیزید، زیرا قابلیت سایندگی آنها بسیار زیاد است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از براکت ارتودنسی

از یک مسواک کوچک و نرم دستی یا الکتریکی استفاده کنید. تمیز کردن دندان ها به انتخاب خمیر دندان درست محدود نمی شود. باید مسواک مناسبی نیز انتخاب کنید. مسواکی بردارید که فرچه های نرم دارد، آنقدر که قابلیت دسترسی به قسمت هایی را داشته باشد که دسترسی به آنها دشوار است، در حالی که موجب آزار و حساسیت لثه ها نیز نشوند.

حین پاکسازی ایمپلنت های خود بسیار دقیق عمل کنید تا از ایجاد خراش روی سطح بیرونی آنها خودداری کنید. در بازار مسواک های بین دندانی هستند که می توانند در زدودن پلاک و رسوب دندان به شما کمک کنند. این مسواک ها فرچه های ریزی دارند که به شما کمک می کنند قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است را با دقت پاکسازی کنید.

مراقبت از ایمپلنت دندانی

مراقبت از ایمپلنت دندانی

 

با استفاده از قرص های مخصوصی که رنگ پلاک های دندانی را تغییر می دهند، به راحتی می توانید قسمت هایی که پلاک های دندانی انباشته شده اند را ببینید و آنها را تمیز کنید.

از نخ دندان برای کمک به پاکسازی اطراف اباتمنت های خود استفاده کنید. روی هم رفته شاید صدها برند نخ دندان در بازار وجود داشته باشد. اگر به شما حق انتخاب از بین نخ دندان های موم زده و غیر موم زده داده شد، همیشه نوع دوم را انتخاب کنید. نخ دندان را بین دندان ها قرار دهید و عمل کشیدن نخ دندان را مانند واکس زدن انجام دهید. این موجب کاهش احتمال انباشته شدن یا گیر کردن ذرات غذا بین ایمپلنت های دندانی می شود، در نتیجه می تواند طول عمر آنها را افزایش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

علاوه بر این، واتر فلاسرها و ایریگیتورهای دندانی نیز وجود دارند که همین کار را انجام می دهند، گرچه هزینه آنها بیشتر از نخ دندان است.

برای تمیز نگه داشتن دهان خود دهانشویه آنتی میکروبیال استفاده کنید. پس از کشیدن نخ دندان، از یک دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. دهانشویه ای که انتخاب می کنید باید از نوع ملایم باشد تا مناسب استفاده در کنار خمیر دندان ملایم باشد.

چکاپ های دندانی

به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند سلامت دندان های شما را چک کند علاوه بر اینکه به شما اطمینان دهد ایمپلنت های شما در وضعیت خوبی هستند. این کار باید هر ۳۶ ماه یک مرتبه انجام شود. با این حال، بهتر است تعداد دفعات بیشتر، یا حتی دو مرتبه در سال برای چکاپ مراجعه کنید، تا کار پاکسازی نیز برای شما انجام شود.

احتیاط حین تمیز کردن ایمپلنت های دندانی

باید بدانید شما آزاد نیستید به هر طریقی ایمپلنت ها را تمیز کنید. ایمپلنت های دندانی از دندان های طبیعی محکم تر هستند. با این حال، با ملایمت با ایمپلنت ها برخورد کردن ضروری است.

از فلوراید دندانی استفاده کنید. گرچه ممکن است پلاک های دندانی منجر به بروز مشکلات بهداشتی برای دهان نشوند، اما می توانند به لثه ها آسیب برسانند، به همین علت است که پس از هر وعده غذایی باید با خمیر دندان فلورایده دندان های خود را مسواک بزنید.

مراقبت از ایمپلنت دندانی

مراقبت از ایمپلنت دندانی

به طور منظم نخ دندان بکشید. مسواک نکشیدن می تواند روی ایمپلنت های دندانی تأثیر سوء داشته باشد، علاوه بر اینکه روی دندان های طبیعی شما نیز تأثیر خواهد داشت. اینکه شما تعدادی ایمپلنت دارید باعث نمی شود دیگر نیاز نباشد از دندان های باقی مانده خود به خوبی مراقبت نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جلو آمدن لب و دندان ها پس از ارتودنسی

مسواک درست انتخاب کنید. انتخاب یک مسواک مانورپذیر ایده ای فوق العاده است، زیرا در راحت تمیز کردن ایمپلنت های دندانی، به شما کمک می کند.

از مصرف قند و شکر زیاد بپرهیزید. نکته مثبتی که ایمپلنت های دندانی دارند این است که آنها پوسیده نمی شوند. با این حال، مصرف قند زیاد می تواند منجر به تشکیل پلاک های دندانی، و بالا رفتن آسیب پذیری لثه ها شود.

مراقبت از اوردنچر ها

  • اگر پروتز شما متحرک است، به صورت روزانه آن را از دهان خارج کنید و به مدت مشخصی در مواد پاک کننده مخصوص غوطه ور سازید.
  • دور و اطراف O-رینگ ها و چفت ها را بررسی کنید و در صورت پوسیده یا گم شدن، به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • با استفاده از مسواک های مخصوص پروتزهای دندانی، زیر پروتز را مسواک بزنید.
  • قبل از قرار دادن اوردنچر در دهان، آن را با دقت با آب شستشو دهید.
  • سالی یک مرتبه برای تعویض برخی قطعات ایمپلنت، به دندانپزشک مراجعه کنید.