وقتی نوبت به نصب براکت ارتودنسی می رسد، کارهایی هستند که باید برای این فرایند برداشته شوند. در شاخه ارتودنسی، فضا سازها نخستین گام برای قرار گیری واقعی بریس ها روی دندان ها هستند. ممکن است نام های دیگری مانند “جدا کننده ارتودنسی” شنیده باشید، که دقیقاً همان چیزی است که هستند. به نظر برخی بیماران ظاهر کلی سپراتورها برای بریس ها شگفت انگیز است. که علت این است که فضا سازها در حقیقت حلقه های پلاستیکی بسیار کوچک شبیه رابر بندهای کوچک هستند.

بریس ها بخش های متعددی دارند. قطر این حلقه های آبی رنگ کوچک تقریباً یک سانتی متر است. قرار گیری فضا ساز در هر دو طرف قوس های دندانی به صورت موازی قرار می گیرد. این کمک می کند به جای آنکه شکاف در ابتدا بزرگ باشد، کوچک باقی بماند. اسپیسرها یا فضا سازها قبل از کارگذاری بریس ها می توانند برای بازه های زمانی مختلف داخل دهان باقی بمانند. برای برخی بیماران، آنها تنها برای چند روز قبل از قرار گیری بریس ها روی دندان ها لازم هستند.

فضا ساز یا جدا کننده

فضا ساز یا جدا کننده

چرا فضا سازها قبل از بریس ها لازم هستند؟

طراحی فضا سازهای ارتودنسی نسبتاً ساده است، اما برای فرایند دریافت بریس ها بسیار مهم هستند. وقتی برای نخستین بار بریس ها روی دندان ها قرار می گیرند، لازم است دندان های مولر عقب دهان خیلی نزدیک کنار یکدیگر قرار نگرفته باشند و مقداری از یکدیگر فاصله داشته باشند. بریس ها به گونه ای عمل خواهند کرد که به تدریج دندان ها را به درستی کنار یکدیگر قرار دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مال‌اکلوژن چیست؟ بی نظمی یا نامرتبی دندان

در صورتی که در طول این فرایند دندان های مولر عقب دهان خیلی نزدیک کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، ممکن است ناراحت کننده باشد. در حقیقت، ممکن است حفره های دندانی شکل بگیرند یا در بایت تغییراتی ایجاد شود. این تغییرات می توانند به این معنا باشند که دندان های فک های بالا و پایین هنگام بسته شدن دهان با یکدیگر برخورد داشته باشند. برای پیشگیری از بروز این اتفاق، سپراتور ها یا جدا کننده های ارتودنسی بین دندان های عقب در هر دو طرف دهان قرار می گیرند.

فضا ساز یا جدا کننده

فضا ساز یا جدا کننده

سپراتورهای ارتودنسی چگونه بین دندان ها قرار می گیرند؟

فرایند قرار گیری فضا سازها بین دندان ها بسیار ساده است، اما به نظر برخی افراد تجربه ای ناراحت کننده است. برای انجام این کار لازم است این حلقه های کشی با استفاده از نخ دندان کشیده شوند تا نازک شوند و بتوانند بین دندان ها قرار بگیرند. سپس ارتودنتیست وقتی هر فضا ساز در جای درست خود قرار می گیرد، هر نخ را رها می کند. این مکان عموماً دقیقاً بالای خط لثه است و بالای فضاساز درست در سطح نقطه بالای تاج دندان قرار می گیرد. این بخش از فرایند عموماً “فلاسینگ” نامیده می شود.

فضا ساز یا جدا کننده

فضا ساز یا جدا کننده

آیا فرایند قرار گیری سپراتور بین دندان ها دردناک است؟

از نظر برخی افراد تجربه ای بدون درد است، اما کاملاً طبیعی است که برای برخی افراد ناراحت کننده باشد، مخصوصاً درد فک که در نتیجه فشاری بوجود می آید که برای قرارگیری آنها وارد می شود. در ابتدا، این احساس واقعاً می تواند مانند گیر کردن یک تکه بزرگ غذا بین دندان ها باشد که می تواند منجر به بروز احساس فشار بین دندان ها یا لثه ها باشد. این احساس می تواند چیزی بین یک حساسیت اندک تا چیزی شبیه دندان درد باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

اگر دندان های مولر شما کاملاً محکم کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، ممکن است احساس ناراحتی بیشتری داشته باشید زیرا جدا کننده ها مجبورند فضای ضروری بیشتر را بین دندان ها ایجاد کنند. از نظر اکثر افراد این درد و ناراحتی پس از دو روز نخست پس از آغاز استفاده از سپراتورها به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد، در حالی که برخی دیگر به مدت یک هفته پس از آن ناراحتی را تجربه خواهند کرد.

آیا می توان درد و ناراحتی ناشی از وجود سپراتور بین دندان ها را کنترل کرد؟

هر گونه درد و ناراحتی ناشی از قرار گیری سپراتورها بین دندان ها را می توان با استفاده از داروهای مسکن و نیز اندکی تغییر در رژیم غذایی به حداقل رساند. استامینوفن، ایبوپروفن، و ناپروکسن به کنترل هر گونه دردی کمک خواهند کرد.

تنها کافی است از محکم گاز زدن در طول دوره ای که در دارید خودداری کنید زیرا این باعث افزایش استرس می شود که می تواند منجر به افزایش درد و ناراحتی شود. علاوه بر این، باید از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید که نیاز به افزایش فشار روی دندان ها و لثه های حساس دارد.در عوض، باید غذاهای نرم تر انتخاب کنید، مانند ماست، پوره سیب زمینی، سوپ جو دو سر، تا حساسیت ناشی از جویدن به حداقل برسد. برخی ناراحتی ها ممکن است ادامه داشته باشند، اما خوردن غذاهای نرم می توانند مانع بدتر شدن آن شوند.

آیا سپراتورها نیاز به مراقبت خاصی دارند؟

اکثراً شما می توانید غذاهایی که معمولاً می خوردید را بخورید، گرچه باید از خوردن غذاهای چسبناک مانند جویدن آدامس، تافی، کارامل، و آبنبات های چسبناک خودداری نمایید زیرا می توانند به سپراتورها بچسبند و آنها را از جای خود خارج نمایند. اگر فضا سازها خیلی روز از بین دندان ها خارج شوند لازم است مجدداً در جای خود قرار بگیرند. اگر این کار انجام نشود، در واقع دندان ها همچنان در جای خود و نزدیک به یکدیگر قرار دارند. می توانید مانند معمول دندان های خود را مسواک بزنید اما باید از کشیدن نخ دندان خودداری نمایید تا از بیرون آمدن سپراتورها جلوگیری نمایید.

فضا ساز یا جدا کننده

فضا ساز یا جدا کننده

پس از خارج کردن فضا سازها نوبت به چه مرحله ای می رسد؟

پس از خارج کردن سپراتورها نوبت به قرار گیری بریس ها روی دندان ها و تعویض فضا سازها با بندها می رسد. در حقیقت وظیفه اصلی جدا کننده ها ایجاد فضا بین دندان ها برای قرار گیری بندها بوده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت شکست ایمپلنت های دندانی و راهکارهای مقابله

سپراتورها چگونه خارج می شوند؟

خارج کردن سپراتورها فرایند راحت تری از قرار گیری اولیه آنها است. سپراتورها ممکن است قبل از قرار گیری بریس ها روی دندان ها شل و خارج شوند. اگر این اتفاق افتاد، هیچ نیازی به نگران شدن نیست. زیرا در حقیقت به این معناست که سپراتورها وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند.

سپراتورهایی که خارج نشده اند نیز می توانند می توانند به راحتی و به سرعت، بلافاصله قبل از اتصال براکت ها روی دندان ها، توسط ارتودنتیست خارج شوند. گاهی اوقات پس از قرار گیری بندها لازم است سپراتورها مجدداً استفاده شوند.