دیپ بایت چیست؟ چه تفاوتی با اوربایت دارد؟

اوربایت نوعی همپوشانی دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین است. در ارتودنسی، اوربایت با مقدار همپوشانی عمودی یا مقداری که دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین قرار می گیرند اندازه گیری می شود. “اوربایت” یک وضعیت کاملاً عادی است و همه افراد آن را دارند. با این حال، وقتی اوربایت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد می تواند مشکل آفرین باشد.

چنین مشکلی زمانی وجود دارد که اوربایت خیلی برجسته است و منجر به بروز مشکلی می شود که ارتودنتیست ها آن را “دیپ بایت” می نامند. دیپ بایت می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود از جمله ساییدگی شدید دندان ها، درد، و مشکلات زیبایی. وقتی اوربایت شدید باشد، ارتودنتیست ها آن را مال اکلوژن کلاس ۲ می نامند- گاهی اوقات بایت عقب رفته نیز نامیده می شود. اوربایت و دیپ بایت با اورجت متفاوت هستند.

یک اوربایت نرمال بین ۲-۴ میلی متر است. این دامنه نرمالی است که در آن دندان های فک بالا و پایین زیبا به مظر می رسند. وقتی اوربایت کمتر باشد، باعث می شود مقدار بیشتری از دندان های فک پایین قابل مشاهده باشند. وقتی اوربایت خیلی کاهش یافته باشد یا هیچ اوربایتی وجود نداشته باشد، گاهی اوقات اپن بایت قدامی نامیده می شود. که در آن وقتی دهان بسته است، بین دندان های فک بالا و پایین شکافی وجود دارد.

اغلب در بیماران این مشکل از نظر زیبایی کمتر از حد ایده آل است. اگر اوربایت افزایش پیدا کند، مقدار کمتری از دندان های فک پایین قابل مشاهده است. در موارد وخیم تر این مشکل می تواند منجر به ساییدگی دندان های فک پایین به دندان های فک بالا یا آسیب به لثه ها از قسمت پشت دندان های جلوی فک بالا شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای بوتاکس در دندانپزشکی

اصلاح نقص یا اوربایت شدید با بریس های ارتودنسی قابل انجام است. اگر اوربایت کاهش یافته باشد، ممکن است نتایج ارتودنسی چندان پایدار یا جذاب نباشند. اگر اوربایت افزایش یافته باشد، ممکن است صافی و یکدستی دندان ها محدود باشد و درمان ارتودنتیک ممکن است آنقدر هم موفقیت آمیز نباشد. اوربایت یکی از نخستین چیزهایی است که با بریس ها درمان می شود.

دیپ بایت

دیپ بایت

مهمترین علل دیپ بایت کدامند؟

اوربایت ها عموماً ارثی هستند. به این معنا که اگر یکی از والدین اوربایت خیلی عمیقی داشته باشد، کودک آنها نیز همان مشکل را خواهد داشت. مکیدن انگشت نیز می تواند روی میزان اوربایت تأثیر داشته باشد که اغلب منجر به بروز دیپ بایت می شود. اگر دندان ها به میزان قابل توجهی جلو آمده باشند، می تواند موجب افزایش مقدار همپوشانی دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین شود که باز هم موجب بروز اوربایت عمیق شود.

دیپ بایت

دیپ بایت

مشکلات زیبایی و بالینی ناشی از دیپ بایت

اوربایت افزایش یافته (دیپ بایت) می تواند منجر به پوشانده شدن دندان های فک پایین توسط دندان های فک بالا شود. این می تواند باعث شود دندان های فک بالا خیلی برجسته یا بلند به نظر برسند. اغلب می تواند باعث شود ظاهر چانه یا قسمت پایین صورت کوتاه تر و نامتناسب با قسمت پایین صورت به نظر برسد. علت زمینه ای دیپ بایت اغلب کوتاهی ارتفاع قسمت پایین صورت است.

اینجاست که بخش پایینی صورت هماهنگ با دندان های بالا رشد نمی کند و نتیجه آن اغلب افقی تر شدن رشد مندیبل (فک پایین) و کوچکتر شدن قسمت پایین صورت است. این مشکل باعث می شود ظاهر فرد سالخورده تر به نظر برسد، بالای چانه را افزایش می دهد و گاهی اوقات باعث جلوآمدگی چانه می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

در دیپ بایت که مقدار جلوآمدگی دندان های فک بالا نیز افزایش می یابد باعث بروز مشکلات بیشتر می شود. این مشکل می تواند منجر به افزایش چند برابری خطرات ترومای دندانی شود-که مشکلی ویژه در کودکان است. به همین دلیل است که دندان هایی که رو به جلو هستند ممکن است به راحتی آسیب ببینند. دیپ بایت نیز می تواند منجر به ساییدگی دندان ها از قسمت جلو شود، که در نهایت موجب کوتاه تر شدن دندان های فک پایین یا ساییده شدن سطوح داخلی دندان های فک بالا می شود.

اگر اوربایت خیلی عمیق باشد، ممکن است مشکلات گفتاری بروز پیدا کنند که گاهی اوقات در روند درمان نیاز است به آن پرداخته شود.

دیپ بایت چگونه درمان می شود؟

اصلاح دیپ بایت یکی از نخستین چیزهایی است که در درمان ارتودنسی با بریس ها به آن پرداخته می شود. اغلب، دیپ بایت می تواند به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی اصلاح شود. در موارد وخیم تر، ممکن است بیمار برای اصلاح ارتباط فک ها و دندان ها با یکدیگر نیاز به جراحی داشته باشد.

جراحی اصلاح اور بایت چیزی است که والدین باید برای انجام آن کودک خود را نزد جراح فک و صورت یا ارتودنتیستی ببرند که در زمینه جراحی فک آموزش دیده است. دیپ بایت زمانی بهتر درمان می شود که بیمار هنوز در حال رشد است. این مشکل در بزرگسالی نیز قابل درمان است، و برطرف کردن آن در افراد بزرگسال چیزی است که ارتودنتیست ها خیلی زیاد با آن مواجه می شوند.

دیپ بایت

دیپ بایت

چرا باید دیپ بایت اصلاح شود؟

نادیده گرفت دیپ بایت می تواند منجر به بروز مشکلات چشمگیری شود از جمله:

  • اختلالات فکی- گیجگاهی. دیپ بایت مفاصل و عضلات صورت را در وضعیت غیر طبیعی تحت فشار قرار می دهد. آنها مجبورند بیشتر از حد لازم بسته شوند و به مرور زمان ماهیچه ها حساس خواهند شد. خود مفاصل تحت فشار قرار خواهند گرفت و می تواند موجب آسیب به غضروف و استخوان شود.
  • از دست رفتن دندان. دیپ بایت موجب می شود بیمار در شرایطی قرار بگیرد که بایت او جای کافی ندارد. اگر دندان قروچه هم داشته باشید، فشار ناشی از آن می تواند موجب ساییدگی استخوان شود، که در نهایت باعث لق شدن دندان درون حفره خود خواهد شد.
  • تحلیل لثه و بیماری پریودنتال. وقتی فردی که دیپ بایت دارد دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهد و می ساید، باعث می شود لثه ها از روی دندان ها کنار بروند. این اجازه می دهد ذرات غذا و باکتری ها به داخل بافت نفوذ کنند که منجر به بروز عفونت مزمن لثه خواهد شد. در عوض، این مشکل می تواند موجب تحلیل استخوان شود که منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد.
  • زخم و آفت. بسته به شدت اوربایت، ممکن است دندان های جلوی فک پایین درون سقف دهان خراش ایجاد کنند. در نتیجه زخم و آفت بوجود خواهد آمد که باعث می شود عمل خوردن با ناراحتی همراه باشد و موجب بروز عفونت شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان خانگی درد براکت ارتودنسی