ونیرهای دندانی از جمله ابزارهای زیبایی هستند که می توانند زندگی بسیاری افراد را تغییر دهند. ونیرهای دندانی نه تنها می توانند لبخند شما را تنها در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک تغییر دهند، بلکه می توانند به دندان های کج شده، لکه های عمیق، و فاصله بین دندان ها نیز کمک کنند. ونیرها به افراد این شانس را می دهند تا لبخند خود را با تنها یک درمان به لبخندی بهتر تغییر دهند.

با این حال، در برخی موارد، افرادی که قبلاً ونیرهای دندانی را دریافت کرده اند ممکن است درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند. این می تواند به علت نادیده گرفتن استفاده از ریتینر و جابجا شدن دندان های آنها باشد. آیا اگر ونیر دندانی دارید، شما شرایط لازم برای دریافت بریس ها یا اینویزیلاین را دارید؟

ارتودنسی با ونیر دندانی

آری، شما حتی علیرغم داشتن ونیرهای دندانی می توانید از بریس های ارتودنسی استفاده کنید. اکثر ارتودنتیست ها می خواهند از اتصال مستقیم براکت ها به ونیرهای دندانی خودداری کنند، زیرا براکت ها به خوبی که به مینای دندان های طبیعی می چسبند نمی توانند به ونیرهای پرسلن متصل شوند.

با این حال، شما هنوز هم می توانید بریس ها را با متصل کردن براکت به دندان های مجاور، یا در مواردی که الزامی باشد، با چسباندن آنها به ونیرهای دندانی دریافت کنید. وقتی برای مشاوره مراجعه می کنید، ارتودنتیست می تواند به شما بگوید آیا بریس های سنتی می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

در صورتی که ونیرهای شما برای آغاز درمان در وضعیت خوبی قرار داشته باشند، بریس ها هیچ آسیب به آنها وارد نخواهند کرد یا پس از درمان نیاز به تعویض نخواهند داشت. در صورتی که ماده چسبنده تا انتهای درمان هیچ تأثیری روی ونیرهای دندانی نداشته باشد، دندانپزشک به طور طبیعی و عادی می تواند آنها را پولیش کند تا ونیرهای دندانی شما مثل روز نخست عالی شوند.

ارتودنسی دندان روکش شده

ارتودنسی دندان روکش شده

اینویزیلاین و ونیر دندانی

در حقیقت، وقتی بیمارانی برای بهره مند شدن از درمان ارتودنسی مراجعه می کنند که قبلاً ونیرهای دندانی را دریافت کرده اند، بسیاری از ارتودنتیست ها اینویزیلاین ها را ترجیح می دهند. علت این است که اینویزیلاین با ساخت سفارشی یک دسته تری های شفاف کار می کند که برای اصلاح لبخند شما طراحی شده اند، بنابراین هیچ براکت یا ماده چسبنده ای نیاز نیست، و ونیرهای دندانی هیچ تأثیری نخواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان روی همه دندان ها بریس قرار داد؟

بسیاری ارتودنتیست ها معتقدند اینویزیلاین بهترین گزینه برای افرادی است که نیاز به درمان ارتودنسی دارند اما قبلاً ونیرهای دندانی را دریافت کرده اند. گرچه اینویزیلاین می تواند دامنه گسترده ای از موارد را درمان کند، بریس های سنتی ممکن است برای بیماران خاصی نیاز باشند. ارتودنتیست شما می تواند به شما بگوید آیا شما بر اساس لبخند منحصر بفرد خود گزینه مناسبی برای دریافت اینویزیلاین هستید یا خیر.

ارتودنسی یا ونیر کامپوزیت؟

اگر شما ونیر دندانی دارید هنوز هم می توانید از درمان ارتودنسی بهره مند شوید، اما وقتی نوبت به گزینه های درمان می رسد، مهم است بهترین انتخاب را داشته باشید. بسته به مسئله ای که در مورد صاف و یکدست کردن دندان ها با آن مواجه هستید، هم می توانید از بریس های سنتی و هم از اینویزیلاین ها برخوردار شوید تا دندان های خود را به وضعیت عادی برسانید.

ارتودنسی دندان روکش شده

ارتودنسی دندان روکش شده

ارتودنسی با دندان روکش شده

تعداد رو به افزایشی از افراد بزرگسال هم به دلایل زیبایی و هم دلایل اصلاحی عملکردی در حال دریافت بریس های ارتودنسی هستند. از آنجا که بسیاری از افراد بزرگسال قبلاً درمان های ترمیمی اصلاحی دندانی متعددی انجام داده اند، اصلاً غیر عادی نیست که ارتودنتیست ها بیمارانی را درمان کنند که روکش یا بریج دارند. ممکن است متخصص ارتودنسی بریس های ثابت یا متحرک را برای اصلاح نحوه قرار گیری دندان ها توصیه می کند. حتی اگر در حال حاضر روکش یا بریج دندانی دارید، می توانید از مزایای اصلاح نحوه قرار گیری دندان ها و لبخندی جذاب بهره مند شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برخی افراد درباره دندان های خود احساس ناامنی می کنند؟

چسباندن براکت ها به ترمیم های دندانی اغلب دشوارتر از قرار دادن آنها روی دندان های طبیعی است. علت این است که چسباندن براکت ها به دندان های طبیعی راحت تر از چسباندن آنها به روکش ها یا پر شدگی های بزرگ است. به دلیل ماهیت پیچیده ای که این موقعیت دارد، اگر به فکر بهره مند شدن از درمان ارتودنسی هستید، به گونه ای که همه مشکلات که ممکن است بروز پیدا کنند، بتوانند به درستی پرداخته شوند، توصیه می شود به دنبال یک متخصص باشید.

ارتودنسی دندان روکش شده

ارتودنسی دندان روکش شده

 مشکلات احتمالی ارتودنسی با دندان روکش شده یا ونیر کامپوزیت

مشکلات متعددی که طی درمان ارتودنسی برای دندان هایی بروز پیدا می کنند که قبلاً تحت درمان قرار گرفته اند، عبارتند از:

  • این احتمال وجود دارد که در طول درمان ارتودنسی، روکش یا بریج آسیب ببیند. معمولاً این آسیب ها تنها زیبایی هستند، و نیازی نیست کاری برای آن انجام دهید، مگر آنکه برای یک دندان جلوی دهان اتفاق بیفتد. اگر آسیب به دندانی وارد شده باشد که در پشت دهان پنهان شده است، اغلب هیچ کار دیگری انجام نمی شود. با این حال اگر آسیب به روکش یا بریجی وارد شده باشد که روی یکی از دندان های جلو قرار گرفته است، دندانپزشک قادر خواهد بود پس از برداشته شدن بریس ها و اتمام درمان ارتودنسی روکش را ترمیم نماید.
  • وقتی بریس ها روی ایمپلنت ها و بریج های دندانی متصل می شوند جابجایی دندان ها محدود خواهد شد. ایمپلنت ها و بریج های دندانی برای حرکت کردن طراحی نشده اند و وقتی برای جابجا کردن آنها به یک موقعیت جدید به آنها فشار وارد می شود، می توانند آسیب ببینند. ایمپلنت به دلیل جوش خوردن آن با استخوان فک، اصلاً نمی تواند جابجا شود، بر خلاف دندان های طبیعی که در حقیقت داخل استخوان “نشسته اند”. بنابراین اگر ایمپلنت دندانی دارید، در مقدار جابجایی که می توانید انتظار داشته باشید محدودیت وجود خواهد داشت. اگر بریج دارید، جابجایی دندان ها نیز می تواند تنها جزئی باشد، تا از آسیب به بریج ها پرهیز نمود. در مواردی که دندان قبلاً آسیب دیده باشد، مانند درمان ریشه، یا ترمیم روکش، ارتودنتیست در طول درمان با دقت این دندان ها را تحت نظر خواهد گرفت و ممکن است لازم باشد آنها را آهسته تر از دندان هایی که آسیب ندیده اند حرکت دهد تا از آسیب بیشتر به دندان پرهیز شود.
  • به طور کلی، هر گونه اقدام دندانپزشکی زیبایی که به فکر انجام آن هستید، باید بعد از اتمام درمان ارتودنسی صورت بگیرد. اگر می خواهید یک روکش یا ونیر خود را به دلایل زیبایی تعویض کنید، بهتر است صبر کنید تا زمانی که درمان ارتودنسی شما به اتمام برسد.پس از درمان می توانید اقدامات ترمیمی دندان های خود را انجام دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت حساسیت دندان پس از پاکسازی توسط دندانپزشک