دندانپزشکی با لیزر به هر نوع خدمات یا فرایندهای دندانپزشکی گفته می شود که به جای روش های درمانی سنتی از لیزر استفاده می کند. استفاده از لیزر مزایای متعددی دارد، از جمله درمان متمرکزتر، فرایندهای کمتر تهاجمی، از بین بردن باکتری ها و کاهش درد.

لیزر دندانپزشکی را می توان برای طیف وسیع  و مختلفی از درمان ها دندانپزشکی استفاده کرد، از جمله جراحی لثه، سفید کردن، تمیز کردن، درمان های ریشه و غیره. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا متوجه شوید که آیا لیزر دندانپزشکی بهترین گزینه برای نیازهای درمان دندان های شما است یا خیر.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، در دندانپزشکی با لیزر از لیزر برای انجام درمان استفاده می شود. محبوب شدن این درمان در دهه 1990 آغاز شد، بنابراین هنوز هم یک فناوری نسبتاً جدید است. این روش می تواند در طول فرایندهایی استفاده شود که به برطرف کردن مشکلات دندان ها می پردازند، از جمله حذف پوسیدگی و همچنین بافت های نرم مانند لثه.

پرتو بسیار باریک نور لیزر می تواند نتایج دقیق تری ایجاد کند، فرایندها را تسریع کند و درد را کاهش دهد.

لیزر در دندانپزشکی زیبایی

لیزرهای دندانی چگونه عمل می کنند؟

لیزرهای دندانی به نور اجازه می دهند تا از طریق کابل های فیبر نوری به بافت مورد نظر، چه لثه ها یا دندان ها، برسد. این فرآیند بسیار خودکار و متناسب با هر فرایند است.

این روش باعث ایجاد ریز انفجارهایی می شود، که خنک می شوند تا بیمار از هیچ آسیب گرمایی رنج نبرد.

درمان های مختلف دندانپزشکی با لیزر

کاربردهای مختلفی برای استفاده از لیزر در دندانپزشکی وجود دارد. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از متداول ترین آنها.

سفید کردن دندان با لیزر

در سفید کردن دندان ها با لیزر، استفاده از ژل سفید کننده دندان ها و لیزرها ترکیبی می شود، که لیزر ژل را فعال می کند. این ژل طول موج تولید شده توسط لیزر را جذب می کند، که نسبت به روش های سنتی سفید کردن دندان، منجر به بروز حساسیت کمتری می شود.

نتایج واقعی کم و بیش شبیه دیگر روش های سفید کننده تخصصی دندان ها هستند، اما به نظر می رسد این فرایند راحت تر باشد.

جراحی لثه با لیزر

جراحی لثه دلیل اصلی استفاده از لیزرهای دندانی در درمان پریودنتال است، بویژه به این دلیل که لیزرها به کاهش باکتری هایی کمک می کنند که باعث بروز بیماری لثه می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

همچنین پس از انجام درمان های جرمگیری یا تسطیح سطح ریشه (روت پلنینگ)، ممکن است جراحی لثه با لیزر برای شما انجام شود. علاوه بر این، به جای جراحی فلپ لثه، ممکن است جراحی لثه با لیزر توصیه شود. همچنین می توان از آن برای درمان های زیبایی مانند کانتور کردن لثه یا اصلاح لبخند لثه ای استفاده کرد.

تمیز کردن دندان با لیزر

لیزرها را می توان به جای ابزارهای سنتی دندانپزشکی برای از بین بردن ملایم پلاک و تارتار تشکیل شده روی دندان ها استفاده کرد. انرژی نور لیزر باعث در هم شکسته شدن پلاک و تارتار می شود و این تجربه به طور کلی بسیار راحت تر و حتی مؤثرتر از پاکسازی سنتی دندان ها است.

هزینه تمیز کردن دندان با لیزر چقدر است؟

پاکسازی عمقی دندان ها به طور منظم، بدون بیمه، از حدود 150 دلار تا 350 دلار هزینه دارد و با لیزرهای دندانی هزینه کمی بیشتر خواهد شد زیرا فناوری پیشرفته تر است و به آموزش بیشتری نیاز دارد. با این حال، اگر بیمه دندانپزشکی دارید، به احتمال زیاد تمیز کردن دندان ها با لیزر تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، گرچه قبل از انجام این فرایند حتماً بررسی های لازم را انجام دهید.

درمان های ریشه

یکی از مشکلات درمان های ریشه سنتی، مشکل از بین بردن همه باکتری ها است. هنگامی که باکتری ها به جا گذاشته می شوند، موفقیت طولانی مدت درمان به خطر می افتد.

درمان ریشه ای که با لیزرهای دندانپزشکی انجام می شود می تواند نتایج درمان را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. مزایای ضد میکروبی لیزرها به از بین بردن میکروارگانیسم هایی کمک می کند که مواد شیمیایی مورد استفاده در روش های سنتی قادر به از بین بردن آنها نیستند.

لیزر در دندانپزشکی زیبایی

کاربرد لیزر دندانپزشکی برای حفره های دندانی

لیزرهای دندانی قادرند نقاط بسیار دقیق بافت پوسیده را از بین ببرند و در نتیجه درمان کمتر تهاجمی خواهد بود و مقدار بیشتری از بافت سالم دندان حفظ می شود. نگاهی داشته باشید به خلاصه ای از مزایای استفاده از لیزرهای دندانپزشکی برای برطرف کردن حفره های دندانی:

• حذف انتخابی و دقیق پوسیدگی های دندانی
  • تراش بدون صدا و بدون لرزش
  • اغلب بی حسی نیاز نیست
  • به دلیل خواص ضد باکتریایی لیزرها، حفره ها تمیزتر می شوند

همچنین برای استفاده از لیزرها برای حذف حفره ها معایبی نیز وجود دارد:

• لیزرها نباید برای خارج کردن پرشدگی های آمالگام یا ترمیم های سرامیکی استفاده شوند- برای این کار، همچنان باید از مته استفاده شود.
  • همه پوسیدگی ها را نمی توان با لیزر، بسته به محل حفره، مدیریت کرد.
  • لیزرها در واقع فقط برای مواد پرکننده رزین کامپوزیتی استفاده می شوند.

جراحی دهان

لیزر دندانپزشکی ممکن است در جراحی استفاده شود. متداول ترین نوع جراحی دهان که در آن از لیزر استفاده می شود، جراحی لثه با لیزر است که بویژه به دلیل توانایی لیزر در مدیریت ظریف بافت نرم، کاهش باکتری ها، کنترل خونریزی و از بین بردن درد و حساسیت پس از جراحی، مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا حین حرف زدن دندان های فک بالای من خود را نشان نمی دهند؟

اما جراحی های دهان دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را با استفاده از لیزر دندانپزشکی انجام داد و بهبود بخشید. نگاهی داشته باشید به برخی از متداول ترین آنها:

• بزرگ کردن تاج دندان
  • ژنژیوکتومی (حذف بافت لثه)
  • فرنکتومی (مشکلی که می تواند باعث بوجود آمدن گره زبانی شود)
  • از بین بردن لکه های تیره
  • اولکتومی (برای برداشتن بافت لثه از روی دندان روییده نشده استفاده می شود)
  • بیوپسی ها (نمونه برداری)

لیزرها برای انجام این فرایندها مفید هستند زیرا نیاز به جراحی فلپ و بخیه زدن را کاهش می دهد.

ارتودنسی

لیزر درمانی سطح پایین می تواند تغییرات متابولیک را تسریع کند و بنابراین در بازسازی استخوان و حرکت دندان ها پس از انجام فرایندهایی که برای وسیع کردن کام (سقف دهان) انجام می شوند مؤثر هستند.

با این حال، در مورد این ادعا که لیزر درمانی سطح پایین دارای اثرات تسکین دهندگی درد در طول درمان ارتودنسی است، اختلاف نظر وجود دارد.

لیزر در دندانپزشکی زیبایی مزایای لیزر دندانپزشکی

لیزرهای دندانی دارای مزایای مختلفی هستند که عبارتند از:

تشخیص

لیزرهای آرگون و دایود، از طریق فرآیندی به نام فلورسانس، در تشخیص پوسیدگی مفید هستند. این فرآیند زمانی رخ می دهد که مولکول های خاصی در اثر برهمکنش با امواج الکترومغناطیسی برانگیخته می شوند و در نتیجه نور ساطع می کنند.

به عبارت دیگر، فلورسانس به دندانپزشکان این امکان را می دهد حفره ها و پوسیدگی ها را تشخیص دهند، حتی زمانی که برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند.

مزایای ضد میکروبی

لیزرهای دندانی دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می توانند به مدیریت ویروس ها، عفونت های باکتریایی و عفونت های قارچی کمک کنند. این به دلیل طول موج خاص نوری است که وقتی با یک حساس کننده نور و اکسیژن ترکیب می شود، باکتری ها را از بین می برد.

اگر بیمار به عفونت ویروسی یا قارچی مبتلا باشد، لیزر درمانی در صورت استفاده زود هنگام و به موقع ممکن است به پیشگیری از ایجاد ضایعات دردناک کمک کند. آنها همچنین می توانند روند بهبودی را تسریع کرده و احتمال بروز مجدد را کاهش دهند.

در فرایندهای جراحی و غیرجراحی، لیزرهای دندانپزشکی می توانند بافت مورد نظر را از طریق کوتریزاسیون ضد عفونی کنند، و به جلوگیری از آلودگی بعد از عمل کمک کنند. یا، در مورد از بین بردن پوسیدگی دندان، قبل از پر کردن دندان، می توان با لیزرهای دندانی از استریل بودن دندان اطمینان حاصل کرد. این مزیت در دراز مدت به ترمیم کمک می کند.

همچنین مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند جراحی لثه با لیزر می تواند به بیمارانی که نقص ایمنی دارند کمک کند.

تسکین درد

لیزرهای دندانی را می توان برای کاهش درد حاد قبل و بعد از فرایندهای تهاجمی مانند کشیدن دندان استفاده کرد. همچنین می توان از آنها برای کاهش حساسیت دندان استفاده کرد.

هنگامی که لیزرها قبل از تزریق بی حسی اعمال می شوند، می توانند یک اثر بی حس کنندگی اولیه ایجاد کنند. پس از یک فرایند تهاجمی، لیزرهای دندانی به کاهش قابل توجه درد پس از جراحی کمک می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

ضد التهاب بودن

این موضوع در جامعه دندانپزشکی کمی بحث برانگیز است، اما برخی از مطالعات اخیر نشان می دهند که لیزر درمانی سطح پایین، زمانی که با ورزش فعال ترکیب شود، می تواند با درمان های دارویی در پاسخ به شرایطی مانند نقاط ماشه ای فعال مایوفاسیال رقابت کند.

آیا لیزر دندانپزشکی بی خطر است؟

خطرات زیادی همراه با لیزر دندانپزشکی وجود ندارند. همانطور که گفته شد، یافتن یک متخصص دندانپزشکی که در استفاده از لیزر واجد شرایط و آموزش دیده باشد بسیار مهم است.

لیزر هنگامی که در طول موج نامناسب استفاده می شود، می تواند به بافت دهان آسیب برساند. برای محافظت از چشم، استفاده از عینک مخصوص در طول درمان نیز ضروری است.

انواع لیزرهای مورد استفاده

ناگفته نماند که شما نمی توانید از هر لیزری برای لیزر دندانپزشکی استفاده کنید. در واقع، هر بافت دهانی متفاوت به نوع خاصی از لیزر نیاز دارد. اگر واقعا کنجکاو هستید، می توانید به جدول زیر نگاهی بیندازید که انواع لیزرهای مورد استفاده را به طور خلاصه نشان می دهد:

لیزرهای متداول دندانی
لیزرهای سخت لیزرهای نرم
·        Nd: YAG (1064nm)

·        Ho: YLF (2065nm)

·        Ho: YAG (2100mn)

·        Er: YAG (2940nm)

·        Er,Cr: YSGG (2780)

·        CO2 (9300nm, 9600nm or 10600nm)

·        Argon (488nm)

·        Diode (810nm)

با توجه به طول موج لیزرهای قدرت مبتنی بر دایود، آنها را می توان به عنوان لیزرهای پرقدرت طبقه بندی کرد، اما به دلیل کاربرد آنها در دندانپزشکی، آنها را با درمان ها لیزر سطح پایین تر نیز دسته بندی می کنند.

لیزرهای سخت، سطوح انرژی بالایی ایجاد می کنند و برای برش و تبخیر بافت ها یا حذف تومورها استفاده می شوند. لیزرهای نرم می توانند التهاب را کاهش دهند و درد بافت های دهان را تسکین دهند. آنها همچنین می توانند برای مدیریت عفونت استفاده شوند.

هزینه های لیزر دندانپزشکی

لیزر دندانپزشکی معمولاً گران تر از روش های درمان سنتی است. هزینه ها بسته به فرایند و محل زندگی شما متفاوت خواهد بود.

نتیجه گیری

لیزر دندانپزشکی را می توان برای انواع درمان های دندانی از جمله جراحی لثه، درمان ریشه، سفید کردن دندان و پاکسازی عمیق دندان ها استفاده کرد. به دلیل فناوری پیشرفته، معمولاً گران تر از فرایندهای سنتی است. با این حال، راحتی بیشتر برای بیمار و نتایج بهتر باعث می شود که برای بسیاری از افراد ارزش آن را داشته باشد.

می توانید دفعه بعد که به درمان نیاز دارید از دندانپزشک خود بپرسید که آیا لیزر دندانپزشکی برای شما امکان پذیر است یا خیر.

پرسش های متداول در مورد لیزر دندانپزشکی

آیا لیزر درمانی دندان درد دارد؟

به طور کلی، درمان با لیزر دندانپزشکی یک تجربه بدون درد است. با این حال، برخی از فرایندها وجود دارند که ممکن است قبل از آن به تزریق بی حس کننده نیاز داشته باشند، مانند جراحی دهان.

آیا لیزر دندانپزشکی خطرناک است؟

لیزر دندانپزشکی در صورتی که به درستی و با محافظت صحیح از چشم انجام نشود، می تواند خطرناک باشد. لیزر به چشم ها آسیب می زند، بنابراین ضروری است که دندانپزشک شما محافظت مناسب را به شما ارائه دهد.