وقتی شما یا فرزندتان از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، نیاز است در تغذیه و عادات غذایی خود تغییراتی ایجاد نمایید. برخی غذاها هستند که با وجود براکت ها روی دندان ها نباید خورده شوند، اما با اندکی تلاش می توانید به سادگی با آن کنار بیاید. هرچند از برخی غذاها باید به طور کامل بپرهیزید، اما تعدا زیادی خوراکی و غذا هستند که با مقداری آماده سازی اضافی عالی هستند. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد طی این دوره چه چیزهایی باید و چه چیزهایی نباید بخورید.

رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

چرا باید رژیم غذایی در طی درمان ارتودنسی تغییر کند؟

یک سری تغییرات کوچک می توانند تغییرات بزرگی در تأثیر براکت ها ایجاد کنند. انتخاب غذای درست باعث خواهد شد استفاده از براکت های ارتودنسی راحت تر باشد. علاوه بر این، از تعداد جلساتی که نیاز است برای تعمیر ابزار آسیب دیده خود به ارتودنتیست مراجعه کنید، کاسته خواهد شد.

۱٫      محافظت از براکت ها در برابر آسیب

مهم ترین دلیل برای ایجاد تغییر در آنچه باید یا نباید در طول درمان ارتودنسی خورده شود، خطری است که براکت ها را تهدید می کند. غذاهایی که خیلی سفت یا چسبناک هستند، می توانند موجب شکسته شدن سیم کمانی یا جدا شدن براکت ها از دندان ها شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، براکت ها بی تأثیر خواهند بود تا زمانی که ارتودنتیست شکستگی را تعمیرکند. اگر سعی کنید از آسیب به ابزار ارتودنسی خود بپرهیزید، خیلی زودتر می توانید آنها را از روی دندان های خود بردارید.

۲٫      پرهیز از درد و آزردگی پس از تنظیم مجدد براکت ها

به مدت یک یا دو روز پس از آنکه ارتودنتیست براکت ها را تنظیم می کند، احتمالاً در دندان های خود درد و ناراحتی خواهید داشت. تا زمانی که به این تنظیمات جدید عادت کنید، عموماً باید غذاهای نرم تر بخورید. غذاهایی که نیاز به گاز زدن و جویدن نداشته باشند می توانند گزینه هایی فوق العاده برای کاهش درد دندان ها و لثه ها باشند. انواع سوپ، ماست، و غذاهای نرم گزینه های خوبی برای درد دندان ها و لثه ها هستند. با بازگشت دندان ها به وضعیت قبل خود، کودک می تواند روند تغدیه خود را مانند قبل (غذاهای مناسب طی درمان با براکت ها) از سر بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت

۳٫      کاهش خطر ایجاد لکه روی دندان ها

خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات مملو از قند و مسواک نزدن بعد از آنها می تواند موجب ایجاد لکه روی آنها شود. بهتر است از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث می شوند یک لایه قند روی دندان ها را بپوشاند بپرهیزید زیرا باعث می شوند روی قسمت هایی از دندان که روی آنها چیزی نیست، لکه ایجاد شود، در حالی که قسمت هایی که براکت ها روی آنها قرار دارند بدون لکه باقی بمانند.

۴٫      تغییر نحوه جویدن خوراکی ها

یکی از بزرگترین خطراتی که براکت های ارتودنسی را تهدید می کند، گاز زدن غذاهای سفت با دندان های جلو است. به جای استفاده از دندان های جلو برای گاز زدن غذا، باید آنها را به قطعات کوچک تر خرد کنید و از دندان های عقب که قوی تر هستند برای جویدن استفاده کنید.

رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

خوراکی های مجاز در ارتودنسی

با وجود براکت ها روی دندان ها، غذاهای زیادی هستند که می توان بدون هیچ مشکلی آنها را خورد. اما تمیز کردن درست دندان ها پس از صرف غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا غذا به راحتی کنار براکت ها گیر می کند. غذاهایی که با وجود براکت ها روی دندان ها می توان خورد عبارتند از:

  • نان– قطعات بریده شده نان گزینه های بی خطری هستند.
  • لبنیات– پنیرهای نرم، ماست و دیگر محصولات لبنی برای خوردن با وجود براکت ها روی دندان ها مناسب هستند.
  • انواع دانه ها– برنج، رشته فرنگی و همه انوع پاستاهای پخته، نرم هستند و با براکت ها می توان به راحتی آنها را خورد.
  • کیک و کلوچه ها: پنکیک، تکه های نرم و کوچک بیسکوئیت.
  • گوشت و مرغ نرم– از خوردن گوشت و مرغ روی استخوان بپرهزید اما می توانید از گوشت های کبابی، بریانی، و مغز پخته که نیاز به جویدن زیادی ندارند لذت ببرید.
  • سبزیجات پخته– اکثر سبزیجات پخته که با چنگال خورده می شوند خوب هستند بنابراین هیچ توجیهی وجود ندارد که فرزند شما از خوردن آنها اجتناب کند.
  • غذاهای دریایی– از خوردن استخوان ها و پوست ها بپرهیزید، اما خوردن ماهی، خرچنگ، ماهی سالمون، و صدف برای براکت ها مشکلی ایجاد نمی کند.
  • میوه های نرم– موز، کیوی، آناناس، توت فرنگی، و میوه های سفت (که به قطعات ریزتر بریده شده اند اما نباید یکدفعه آنها را گاز زد).
  • تنقلات شیرین– خوردن حجم زیادی بستنی، ژله، میلک شیک و دیگر خوراکی های نرم هیچ ایرادی ندارد. البته، باید بدانید که مصرف حجم زیادی از خوراکی های حاوی قند می تواند به دندان ها و نیز سلامت عمومی بدن آسیب برساند، بنابراین در خوردن آنها زیاده روی نکنید.
رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

رژیم غذایی طی درمان ارتودنسی

خوراکی های ممنوع در ارتودنسی !

اگر از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید از خوردن این غذاها باید بپرهیزید:

  • سیب و گلابی کامل– به جای گاز زدن به این میوه های سفت، آنها را به قطعات ریزتر و نازک تر تبدیل کنید.
  • هویچ و دیگر سبزیجات خام– گاز زدن هویچ کامل می تواند موجب شکسته شدن سیم کمانی و براکت ارتودنسی شود. هویچ را به قطعات نازک تر تبدیل کنید و از خوردن آن به صورت خام یا پخته لذت ببرید.
  • نان های سفت و ترد– نیاز نیست همه نان ها را کنار بگذارید، تنها نان های قطوری که سفت هستند یا نان هایی مانند نان ترد پیتزا می توانند مشکل آفرین باشند. از انواع نان های نرم می توانید لذت ببرید.
  • ذرت بو داده– دانه های ذرت بو داده به راحتی کنار براکت ها و زیر لثه ها در فضایی گیر می کنند که دسترسی به آنها دشوار است، مگر آنکه آن قسمت از ابزار از روی دندان برداشته شود.
  • مغزها– اکثر مغزها سفت هستند و می توانند موجب جدا شدن براکت ها و سیم های کمانی شوند. مغزهای آسیاب شده که پوسته آنها جدا شده است برای خوردن مناسب هستند.
  • بلال– گاز زدن ذرت های روی بلال می تواند فاجعه انگیز باشد. از یک کارد تیز برای جدا کردن ذرت ها از روی آن استفاده کنید.
  • گوشت سفت– سعی کنید گوشت نرم بخورید که نیاز به جویدن زیاد ندارد.
  • کارامل– خوراکی های چسبناک به براکت ها و سیم های کمانی می چسبند و موجب شکسته شدن آنها می شوند. حتی اگر اولین مرتبه شکستگی اتفاق نیفتد، این آسیب ها روی هم انباشته می شوند و در نهایت موجب جدا شدن ابزار خواهند شد.
  • آبنبات چوبی– اکثر آبنبات چوبی ها یا سفت هستند یا چسبناک، بنابراین طی دوره درمان ارتودنسی باید یا آنها را کنار بگذارید یا حین خوردن آنها احتیاط کنید. علاوه بر این، می توانند موجب پوسیدگی و ایجاد لکه روی دندان ها نیز شوند.
  • آدامس– چسبیدن آدامس به براکت ها اصلاً خوشایند نیست. زیرا به محضی که این اتفاق بیفتد خارج کردن آن از کنار براکت ها دشوار است.
  • نوشیدنی های فاقد الکل- نوشیدنی های فاقد الکل و حاوی مقادیر زیاد قند می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند. بهتر است از خوردن آنها طی درمان ارتودنسی بپرهیزید. قند آنها می تواند روی دندان ها باقی بماند و موجب ایجاد لکه روی آنها شود که بعد از برداشته شدن براکت ها کاملاً قابل مشاهده خواهند بود.
  • یخ- سرد نگه داشتن نوشیدنی ها با یخ خوب است، اما جویدن آنها نیز می تواند دردسرهای زیادی بوجود بیاورد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار زبان پشت دندان های جلو

با رعایت این اصول می توانید هم از طول دوره درمان بکاهید، هم با کم کردن هزینه های آسیب به ابزار می توانید در هزینه درمان صرفه جویی کنید.