نصب براکت های ارتودنسی روی دندانها یکی از بزرگترین تغییراتی است که فرد ممکن است در طول زندگی خود تجربه کند. عادت کردن به یک شیء خارجی داخل دهان و روی دندان ها، نیاز به مراقبت و پاکسازی با دقت، و ناراحتی های ناشی از تنظیماتی که به صورت دوره ای انجام می شوند، همگی از مشکلاتی هستند که با درمان ارتودنسی همراه هستند. اما مهمترین جنبه این درمان محافظت از دندان ها است. همه ارتودنتیست ها برای حفظ سلامت بیماران خود، با آنها راجع به مراقبت از دندان های خود صحبت می کنند، اما به عنوان یکی از راه های حفظ سرمایه گذاری که بیمار برای بهبود لبخند خود از طریق درمان ارتودنسی کرده است، روی این جنبه از مراقبت ها تأکید خاصی دارند.

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

چرا باید طی درمان ارتودنسی از محافظ دهان استفاده کرد؟

بسیاری از بیماران سبک زندگی سالمی را دنبال می کنند. آنها در ورزش ها و فوق برنامه های زیادی مشارکت دارند. برخی دیگر نیز به اقتضای سن خود (بیماران نوجوان) در فعالیت های ورزشی و پر برخورد زیادی شرکت می کنند. از آنجا که ضربه به صورت می تواند منجر به آسیب دیدن براکت ها یا دیگر ابزارهای ثابت ارتودنسی شود، برای این دسته از بیماران، یکی از مؤثرترین راه ها برای حفظ سرمایه گذاری طی دوره درمان ارتودنسی و پس از آن، استفاده از یک محافظ دهان با کیفیت است که هنگام شرکت در هر فعالیتی که ممکن است به صورت ضربه وارد شود، به درستی روی دندان ها قرار گیرد. استفاده از محافظ دهانی که به شکل ویژه برای این افراد طراحی شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ایده ای محتاطانه است، زیرا بیش از ۴۰% از حوادث دندانی که اتفاق می افتند حین ورزش رخ می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ابزارهای ارتودنسی (بخش اول)

برای تهیه مناسب ترین محافظ دندان با ارتودنتیست خود مشورت کنید. نکته بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که در طول مدتی که ورزش های پر برخورد انجام می دهید و ممکن است خطر آسیب به دهان دندان های شما را تهدید کند، از ریتینر و دیگر ابزارهای ثابت استفاده نکنید.

علاوه بر افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، همه افرادی که ورزش ها و بازی های پر برخورد انجام می دهند یا افرادی که در فعالیت هایی مشارکت دارند که خطر آسیب به دهان وجود دارد، باید از محافظ دهان استفاده کنند. به همین دلیل محافظ دهان های مختلفی هستند که برای نیاز هر فرد مناسب تر هستند.

انواع محافظ دهان

محافظ دهان ها پوشش هایی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. آنها اغلب برای محافظت از دندان ها در برابر آسیب های ناشی از ساییدن دندان ها روی یکدیگر یا حوادث مرتبط با ورزش ها استفاده می شوند. انواع محافظ دندان عبارتند از:

محافظ آماده دهان

این نوع محافظ های دهان به صورت آماده در فروشگاه های ورزشی یا داروخانه ها با قیمت پایینی قابل خریداری هستند. با این حال، برای اینکه کاملاً اندازه باشند، برای تنظیم کردن آنها نمی توان کاری انجام داد. این نوع محافظ های دندانی برجسته هستند و تنفس و حرف زدن را دشوار می کنند، و معمولاً نمی توانند از دندان ها به خوبی محافظت کنند. ارتودنتیست ها استفاده از این نوع محافظ های دندانی را پیشنهاد  نمی دهند.

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دهان بویل- اند- بایت Boil and bite

محافظ های دهانی بویل- اند- بایت را می توان از فروشگاه های ورزشی خریداری کرد. این نوع محافظ های دندانی بهتر از محافظ های دهانی آماده از دندان ها مراقبت می کنند. محافظ های دهانی “بویل اند بایت” از مواد ترموپلاستیک ساخته می شوند. همانطور که از نام آنها بر می آید، برای استفاده از آنها باید محافظ دهان را داخل آب جوش قرار داد تا نرم شود، سپس باید آن را داخل دهان روی دندان ها قرار داد (گاز زد) با انگشت و زبان روی آن را فشار داد تا شکل دندان ها را به خود بگیرد.

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دندان سفارشی

این نوع محافظ ها، در مطب ارتودنسی یا در یک آزمایشگاه تخصصی، به صورت مجزا برای هر بیمار طراحی و ساخته می شوند. ابتدا، دندانپزشک از دندان های شما قالب خواهد گرفت. سپس با استفاده از این قالب و مواد مخصوص، محافظ ساخته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

بواسطه مواد مخصوصی که در ساخت این نوع محافظ ها استفاده می شود و زمان و کار اضافی که برای ساخت آنها صرف می شود، این نوع محافظ ها از دیگر انواع خود گران تر هستند، اما بیشترین راحتی و بهترین تناسب و مراقبت را فراهم می آورند، زیرا با قرار داشتن براکت ها روی دندان ها، باید محافظ دهان جای بیشتری داشته باشد تا به آنها فشار وارد نکند، یا خیلی بزرگ نباشد که هر لحظه ممکن باشد از دهان خارج شود.

معمولاً محافظ های دهانی تنها روی دندان های فک بالا را پوشش می دهند، اما در برخی موارد (از جمله، در صورت استفاده از براکت های ارتودنسی یا دیگر ابزارهای دندانی خاص روی دندان های فک پایین) ممکن است دندانپزشک برای دندان های فک پایین نیز محافظ بسازد. دندانپزشک و ارتودنتیست می توانند بهترین محافظ ها را برای شما بسازند یا اینکه مناسب ترین محافظ را به شما معرفی کنند.

ویژگی های محافظ دهان

یک محافظ دندان مؤثر نباید تنفس و گفتار شما را محدود کند. باید راحت و در برابر ساییدگی مقاوم باشد، با دوام باشد، و پاکسازی آن راحت انجام شود. اگر در طول شب دندان های خود را روی یکدیگر می سایید، می توانید از نوعی محافظ دندان خاص دندانپزشکی، به نام بایت پلیت یا بایت اسپلینت شبانه استفاده کنید که برای پیشگیری از آسیب به دندان ها ساخته می شوند. این ابزار معمولاً از رزین های سخت، و متناسب با بایت بیمار توسط دندانپزشک ساخته می شود. در صورتی که این ابزار به درستی طراحی شده باشد بایت پلیت می تواند از سرعت ساییدگی دندان ها بکاهد و به کاهش فعالیت ماهیچه های فک در طول ساییدن دندان ها روی یکدیگر کمک کند.

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

محافظ دهان و دندان در ارتودنسی

مراقبت از محافظ دهان

به منظور حفظ بهداشت محافظ دهان و نگهداشتن آن در بهترین شرایط، بهتر است به خوبی از آن مراقبت کنید. در این بخش برخی از نکات مراقبتی این ابزارهای را برای شما خواهیم گفت.

  • قبل و بعد از استفاده از محافظ دهان، آن را با آب بشویید.
  • با غوطه ور کردن محافظ دهان در دهانشویه آنتی باکتریال یا پراکسید می توانید آن را ضد عفونی کنید.
  • از قرار دادن محافظ دهان در جای گرم، مانند داخل ماشین جلوی آفتاب که ممکن است درجه هوا خیلی بالا رود، خودداری کنید.
  • وقتی از محافظ دهان استفاده نمی کنید، برای پیشگیری از آسیب دیدن، آن را در محفظه مخصوص خود قرار دهید.
  • سعی نکنید خودتان اقدام به تنظیم آن بکنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر درمان ارتودنسی روی ظاهر چهره