آمالگام دندانی ماده ای است که طی 150 سال گذشته عموماً برای پر کردن حفره های دندان مورد استفاده قرار گرفته است. در طول چند دهه، مواد “پر کننده نقره ای” به دلیل یکی از مواد تشکیل دهنده داخل خود- جیوه، برخی نگرانی ها را بوجود آورده اند.

آمالگام ترکیبی از فلزات است که شیمیایی با هم واکنش نشان می دهند تا یک ترکیب را تولید کنند. فلز اصلی درگیر این تبادل صمیمی الکترون ها جیوه است. جیوه 50 درصد از فلزات را در آمالگام تشکیل می دهد؛ و جیوه خالص بسیار سمی است اما طبق گزارش FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا)، آمالگام سطوح پایین جیوه را به شکل بخار آزاد می کند که می تواند توسط ریه ها جذب شود. سطوح بالای بخار جیوه با اثرات جانبی در مغز و کلیه ها مرتبط است.

اما نگران نباشید. بر اساس این شواهد، پر کردن دندان با آمالگام های دندانپزشکی برای بزرگسالان و کودکان 6 ساله و بالاتر عالی و مفید تلقی می شود و تا به حال هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که آمالگام دندانپزشکی برای سلامتی مضر باشد. آمالگام دندانپزشکی هنوز در بسیاری از کشورها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع انتخاب استاندارد مواد پر کننده دندان در اکثر موارد است.

با این حال، برخی افراد از آنجا که حساسیت زیادی روی موادی که وارد بدن خود می کنند دارند ترجیح می دهند از آنها برای پر کردن دندان های آنها استفاده نشود یا به محض آگاه شدن از این اطلاعات تمایل دارند پر شدگی های نقره ای خود را تخلیه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

در اینجا به بیان نکاتی می پردازیم که شما باید در مورد پر کردن دندان با آمالگام بدانید.

 خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

پر کردن دندان با آمالگام چیست؟

آمالگام دندان ترکیبی از مواد است، از جمله جیوه مایع (عنصری) و آلیاژ پودر شده متشکل از نقره، قلع و مس. تقریبا 50٪ از وزن آمالگام دندانی را جیوه عنصری تشکیل می دهد. در گذشته پر کردن دندان با استفاده از این آمالگام بسیار رایج بود، اما در حال مواد مدرن تر و همرنگ دندان جایگزین آن شده اند. ممکن است با موادی که مانند تصویر زیر به نظر می رسند آشنایی داشته باشید:

 خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

جیوه چیست؟

جیوه یک عنصر شیمیایی است که معمولاً تحت عنوان Quicksilver شناخته می شود. این تنها عنصر فلزی است که مایع می باشد و در شرایط استاندارد از نظر دما و فشار، مایع است. جیوه برای انسان ها بسیار سمی است، گرچه در گذشته، زمانی که به عنوان بخشی از پر شدگی دندان استفاده می شد، ایمن و بی خطر تلقی می شد. با این حال، بدون اینکه حتی شما بدانید، می تواند می توانید آسیب زیادی به بدن شما وارد کند، مخصوصاً اگر شما سال ها پر شدگی مانند این داخل دهان خود داشته اید.

جیوه چگونه وارد جریان خون می شود؟

جیوه از طریق سه منبع اصلی آمالگام وارد بدن انسان می شود- پر شدگی های آمالگام، غذاهای دریایی و برخی واکسن ها. پر شدگی های آمالگام بخار جیوه آزاد می کنند که سپس به ریه ها وارد می شود. از آنجا 80٪ آن جذب جریان خون می شود. این اتفاق می تواند با هر بار نفس کشیدن رخ دهد. هر بار که بلع را انجام می دهید، جیوه عنصری از پر شدگی آمالگام می تواند از گلو نیز عبور کند و پایین برود و وارد معده شود و در آنجا مقداری از آن به متیل جیوه تبدیل می شوند که سپس جذب می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت و نحوه تمیز کردن زبان

95٪ جیوه موجود در غذاهای دریایی به جریان خون جذب می شود، در حالی که بسیاری از واکسن ها نیز ممکن است حاوی جیوه به شکل اتیل جیوه باشند که از آن به عنوان یک نگهدارنده استفاده می شود.

اثرات قرار گرفتن در معرض جیوه روی سلامتی

جیوه برای سیستم های عصبی مرکزی و محیطی سمی است. این می تواند سیستم های عصبی، گوارشی و سیستم ایمنی بدن و همچنین ریه ها و کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهد. این اتفاق می تواند منجر به اختلالات عصبی و رفتاری با علائمی شامل لرزش، بی خوابی، از دست دادن حافظه، تأثیرات عصبی- عضلانی، سردرد و همچنین اختلالات شناختی و عملکردی حرکتی شود. اثرات کلیوی نیز گزارش شده اند، از افزایش پروتئین در ادرار گرفته تا نارسایی کلیه.

 خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

تخلیه آمالگام هایی که برای پر کردن دندان استفاده شده اند چگونه انجام می شود؟

دندانپزشکان تخلیه پر شدگی های آمالگام را بی خطر و موفقیت آمیز انجام می دهند. این فرآیند شامل هماهنگی یک طرح درمان سلامت کامل شامل یک طرح سم زدایی فلزات سنگین، مکمل ها و اصلاح رژیم غذایی و آزمایش می شود. علاوه بر این، فرایندهای ایمن استاندارد طلایی برای ارائه بیشترین ایمنی به بیماران و کارکنان استفاده می شوند. فرایندها عبارتند از استفاده از رابردم، فراهم آوردن یک منبع اکسیژن هم برای بیمار و هم برای کارکنان و استفاده از دستگاه مکش با حجم بالا داخل دهان بیمار، که همگی برای جلوگیری از هضم مجدد هر گونه بخار جیوه انجام می شوند.

پر شدگی نقره ای دندان ها معمولاً به صورت یک چهارم انجام می شود، به این معنی که، به عنوان یک احتیاط ایمنی اضافه، تمام آمالگام های دندان های نصف یک قوس دندانی به صورت یکجا تخلیه می شوند.

آیا حذف آمالگام پر شدگی دندان دردناک است؟

تخلیه واقعی پر شدگی آمالگام مانند یک پر کردن ساده دندان یا درمان یک حفره (همراه با تمام پروتکل های ایمنی) است. بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان ها استفاده می شود بنابراین هیچ دردی وجود نخواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرمگیری دندان در طول ارتودنسی

آیا برای تخلیه پر شدگی آمالگام دندان پر هزینه است؟

تخلیه یک آمالگام پر شدگی دندان و جایگزینی آن با یک ماده ایمن تر، از نظر هزینه، قابل مقایسه با یک پر کردن معمولی است، با این حال، ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد.

تخلیه  آمالگام چه مدت طول می کشد؟

طولانی ترین قرار ملاقات برای تخلیه آمالگام نصف یک قوس دندانی حدود 60 دقیقه طول می کشد. شما بدون فوت وقت می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید!

 خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

خارج کردن پر شدگی آمالگام دندان

چگونه می توان قرار گرفتن در معرض جیوه در زندگی روزمره را کاهش داد؟

گام اول پرهیز از پذیرش هر گونه پر شدگی آمالگام دیگر، و تخلیه پر شدگی های آمالگام موجود با خیال راحت است. علاوه بر این، می توانید مصرف غذاهای دریایی را محدود یا حذف کنید و همچنین اجتناب از زدن واکسن های حاوی جیوه. جیوه همچنین می تواند در غذاها و نوشیدنی هایی مانند ماهی تن (کنسرو شده یا تازه)، خرچنگ، ماهی های آب شور، هویج و کاهو (مگر آنکه ارگانیک باشند)، غلات و جلبک های دریایی، همینطور در لوازم آرایشی (رنگ مو، ریمل مژه و ابرو، کرم های سفید کننده پوست)، داروها (آماده سازیH، محلول های لنزهای تماسی، کاغذ توالت بازیافت شده، پودر های بدن) و یا حتی در لاتکس، نرم کننده پارچه، واکس کف، فیلترهای تهویه مطبوع، و خالکوبی ها.

برای جلوگیری از مصرف جیوه محصولات، برچسب آنها را بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده ای با حروف MER در نام آن در فهرست مواد تشکیل دهنده آنها وجود ندارد.

آیا فکر می کنید وقت آن رسیده است تا پر کردن آمالگام خود را حذف کنید؟ لطفا با مراقبت های دندانپزشکی جامع طلایی تماس بگیرید تا قرار ملاقات خود را یا بیشتر در مورد یک برنامه حذف آمالگام ایمن و برنامه های سم زدایی ایمن پیدا کنید.