اگر در صنعت دندانپزشکی حرفه ای نیستید، تشخیص تفاوت بین ایمپلنت دندان و نیرهای دندان دشوار است. اساساً از ونیرها برای بهبود زیبایی ظاهری لبخند شما استفاده می شود در حالی که از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد ایمپلنت و ونیرهای دندان بدانید آورده ایم:

مشکلاتی که آنها حل می کنند

ونیرها راه حلی عالی برای دندان هایی هستند که سالم هستند اما از نظر زیبایی خوشایند نیستند. آنها هر گونه نقص از لب پر شدگی ها گرفته، تا ترک ها، لکه ها و موارد دیگر را پوشش می دهند. آنها بر خلاف روکش های دندانی که همه سطوح دندان در بالای خط لثه را پوشش می دهند، فقط قسمت جلوی سطح دندان را می پوشانند. ظاهر آنها شبیه دندان های طبیعی است و به صورت سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با لبخند شما باشند. ونیرها یک تقویت کننده اعتماد به نفس هستند اما به هیچ عنوان روی عملکرد دندان های شما تأثیر نمی گذارند. ایمپلنت های دندان جایگزین دائمی دندان ها هستند. آنها می توانند برای جایگزینی یک یا چند دندان، یا در موارد شدید، کل دندان ها استفاده شوند.

آنها راهکاری برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان، تحلیل رفتن لثه ها و از دست دادن دندان هستند. ایمپلنت ها برای افرادی که دندان از دست داده اند بسیار مهم هستند. اگر جایگزینی برای دندان های از دست رفته قرار داده نشود، استخوان فک واقعاً تحلیل می رود. اگر ریشه دندان ها دیگر وجود نداشته باشند تا استخوان فک را تحریک کنند، زوال استخوان آغاز می شود. این تأثیر نه تنها روی سلامت دندان ها بلکه سلامتی عمومی فرد آغاز خواهد. خوردن و صحبت کردن ممکن است دشوارتر شوند و ساختار استخوانی صورت تغییر خواهد کرد.

ایمپلنت دندانی یا ونیرها

ایمپلنت دندانی یا ونیرها

مواد

ونیرها از پرسلن یا مواد رزین کامپوزیت ساخته می شوند. از سوی دیگر، ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم و روکش های دندانی ساخته شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت

آنها چقدر دوام می آورند؟

ونیرها اغلب بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. پس از این دوره زمانی، ممکن است توصیه شود تعویض شوند. اگر به هر دلیلی آنها به درستی به دندان ها نچسبند، ممکن است جابجا شوند که می تواند باعث کنار رفتن آنها از بالای خط لثه شود. این به طور بالقوه می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. ونیرها متحرک هستند و به گونه ای ساخته شده اند که بتوان آنها را تعویض کرد. ایمپلنت های دندانی برای یک عمر ماندگاری ساخته شده اند. اگر کسی آنها را به مدت 25 تا 30 سال داشته باشد، ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. احتمال بروز این اتفاق اندک است. در طول سال ها، ممکن است نیاز به سفت شدن یا حتی تعویض در مواقع ضروری داشته باشند، اما آنها دائمی هستند.

ایمپلنت دندانی یا ونیرها

ایمپلنت دندانی یا ونیرها

فرایند

ایمپلنت های دندانی اغلب به چندین جراحی نیاز دارند و برای بهبودی باید چند ماه از آنها هیچ استفاده ای نشود. این فرآیند معمولی برای کاشت یک ایمپلنت دندانی است:

  • دندان مشکل دار کشیده می شود.
  • استخوان فک برای جراحی آماده می شود، که استخوان اگر استخوان ضخیم یا قوی نباشد، احتمالاً پیوند استخوان را نیز شامل می شود.
  • یک برش در لثه ایجاد می شود تا استخوان قابل مشاهده شود، سپس یک حفره درون استخوان ایجاد می شود.
  • یک پست فلزی ایمپلنت دندانی که برای بازسازی ریشه دندان استفاده می شود، داخل این حفره درون استخوان فک قرار داده می شود.
  • ممکن است یک پروتز موقت در طول این دوره بهبود روی ایمپلنت قرار داده شود، یا نشود.
  • پس از چندین ماه بهبودی، استئواینتگریشن (جوش خوردن استخوان با ایمپلنت) در استخوان فک رخ می دهد که پایه ای برای دندان مصنوعی بوجود می آید.
  • جراحی دوم که جزئی است، با بی حسی موضعی انجام می شود و طی آن دندانپزشک دوباره لثه را باز می کند تا پست فلزی را ببیند.
  • سپس اباتمنت مجدداً به این پست متصل می شود و بافت لثه در اطراف آن بسته می شود.
  • پس از یک تا دو هفته بهبودی، دندان مصنوعی با پیچ شدن به داخل اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان به ترس از ارتودنسی فائق آمد؟

فرآیند قرار دادن ونیر ها روی دندان ها معمولاً به این صورت پیش می رود:

  • تقریباً نیم میلی متر از مینای دندان سطح دندان ها برداشته می شود.
  • یک الگو از دندان ها بدون این مینای دندان ساخته می شود و به لابراتوار ارسال می شود که در آنجا ونیرها ساخته خواهند شد.
  • هنگامی که ونیرها ساخته می شوند، آنها برای دندانپزشک ارسال می شوند و دندانپزشک آنها را روی دندان ها قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند که مناسب دندان های طبیعی شما هستند.
  • اگر خیلی عالی نباشند، دندانپزشک مقداری از ونیرها می تراشد تا آنها به درستی روی دندان ها قرار بگیرند.
  • هنگامی که آنها از نظر تناسب و ظاهر مناسب باشند، دندان ها با پاکسازی، پولیش کردن و اسید اِچ کردن آماده می شوند. این فرایند روند اتصال را تسهیل می کند.
  • مقداری چسب روی ونیرها اعمال می شود و سپس روی دندان های طبیعی قرار داده می شوند.
  • مواد شیمیایی داخل چسب با تاباندن نور خاص فعال می شوند که باعث می شود به سرعت سفت شود.
  • چسب اضافی برداشته شده و ظاهر بایت قابل مشاهده خواهد بود.
  • در صورت لزوم، تنظیمات مورد نیاز مانند تراش دادن ونیرها یا استفاده از چسب بیشتر انجام می شوند.
ایمپلنت دندانی یا ونیرها

ایمپلنت دندانی یا ونیرها

توجه داشته باشید که ونیرها ممکن است باعث شوند که دهان نسبت به گرما و یا سرما حساس شود. علاوه بر این، اگر دندان های شما ضعیف هستند یا دندان قروچه می کنید، ممکن است واجد شرایط دریافت ونیر نباشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت های دندانی یا ونیرهای دندانی، همین امروز با دندانپزشک خود تماس بگیرید. وظیفه ما ارائه خدمات دندانپزشکی با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین خدمات است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر کامپوزیتی یا ونیر پرسلاین؟