شاید برای شما شگفت آور باشد که مشکلات ساده دهان و دندان ها چگونه می توانند دیگر مسائل مربوط به سلامت بدن را وخیم تر کنند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، کج یا ناهمراستا بودن دندان های شما می تواند گفتار و ادای صحیح حروف را تحت تأثیر قرار دهد در حالی که بیماری لثه می تواند عامل زمینه ای دیگر مشکلات سلامتی مانند دیابت باشد. درمان های ارتودنسی می توانند به شما کمک کنند به این مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان ها بپردازید و نه تنها به بهداشت دهان، بلکه به سلامت عمومی بدن خود رسیدگی کنید. از استفاده از انواع مختلف بریس ها برای صاف و یکدست کردن دندان های کج گرفته تا تشخیص بیماری پریودنتال در مراحل اولیه، مزایای درمان ارتودنسی قابل انکار نیستند.

درمان ارتودنسی برای کدام جنبه های سلامتی مفید است؟

روز به روز افراد بیشتری تحت درمان های ارتودنسی قرار می گیرند، از جمله بریس ها و الاینرها برای صاف و همراستا کردن دندان های کج. صاف و مرتب شدن دندان ها نه تنها لبخند و ظاهر شما را بهبود می دهند، بلکه مزایای متعدد دیگری نیز برای سلامتی دارند. در اینجا برای شما توضیح خواهیم داد بریس ها چگونه می توانند سلامت دهان و سلامت عمومی بدن شما را بهبود دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا راهی برای بستن فاصله بین دندان ها وجود دارد؟

بهبود بهداشت دهان

کج بودن دندان ها باعث می شود نخ دندان کشیدن و مسواک زدن آنها دشوار باشد که باعث گیر کردن ذرات غذا کنار دندان ها می شود. ذرات غذای گیر افتاده منجر به بروز حفره های دندان، و تشکیل پلاک و تارتار می شود که موجب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی و بوی بد دهان می شوند. قرار گیری خوب دندان ها باعث می شود بتوان بهتر و مؤثرتر آنها را مسواک زد و کاهش تشکیل پلاک های دندانی موجب کاهش خطر بروز حفره های دندانی می شود.

کاهش خطر بیماری های دیگر

بهداشت ضعیف دندانی با بیماری های دیگر نیز ارتباط داده شده است، از جمله دیابت، مشکلات دوران بارداری، و بیماری های قلبی. باکتری ها می توانند از داخل دهان وارد جریان خون شوند و ایمنی بدن را کاهش دهند. بیماری لثه می تواند علت بنیادی دیابت، زایمان زود رس در زنان، و بیماری های دیگر شود. صاف و همراستا کردن دندان های کج با بریس های ارتودنسی می تواند این مشکلات را برطرف سازد و از بروز بیماری لثه و دیگر مسائل سلامتی دهان پیشگیری نماید و سلامت عمومی بدن را ارتقاء دهد.

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

پیشگیری از دردهای شانه و گردن

کج و ناهمراستا بودن دندان ها اغلب می تواند باعث شود فشار زیادی به فک ها وارد شود. گردن و شانه های شما به استخوان های فک شما نزدیک هستند بنابراین هر گونه ناراحتی یا فشار روی فک ها می تواند به گردن و شانه ها نیز منتقل شود. اصلاح کجی دندان ها با درمان های ارتودنتیک یا بریس ها، موجب کاهش فشار فک می شود و به این ترتیب درد شانه ها و گردن می تواند پیشگیری یا تسکین داده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

کاهش سر دردها

کجی و ناهمراستایی دندان ها اغلب موجب باعث بروز دندان قروچه یا مشکلات بایت می شود. دندان قروچه یک مشکل شایع است که منجر به بروز فشار روی فک ها، عضلات، و تاندون ها می شود که می توانند موجب بروز سر درد شوند. یک ارتودنتیست با درمان فک یا اصلاح کجی دندان ها با بریس ها، الاینرها، یا حتی جراحی ارتودنتیک در برخی موارد خاص، می تواند به برطرف نمودن این مسائل کمک کند.

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

بهبود کیفیت خواب

کجی دندان ها می تواند موجب تشدید برخی مشکلات مربوط به سلامت دهان، مانند آپنه خواب، شود. دندان قروچه شبانه می تواند موجب به هم خوردن خواب نیز شود. ارتودنتیست شما ممکن است درمانی برای آپنه خواب پیشنهاد دهد که می تواند راهکاری برای حل مشکلات خواب شما باشد، اما اگر فک های شما ناهمراستا باشند، استفاده از بریس ها می تواند از بروز مشکلاتی که پیش تر ذکر شدند پیشگیری نماید و کیفیت خواب شما را بهبود دهد.

پیشگیری از بروز آسیب های مفاصل فکی گیجگاهی

سندروم اختلالات فکی گیجگاهی عبارت است از ناهمراستا بودن مفاصل بین فک و جمجمه. دندان قروچه یا کجی دندان ها می تواند مفاصل فکی گیجگاهی یا نحوه قرار گیری آنها را تحت تأثیر قرار دهد. ارتودنتیست می تواند به شل شدن عضلات و تاندون های اطراف این منطقه کمک کند تا آنها را رو به عقب و به محل طبیعی خود بیاورد.

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

تاثیر ارتودنسی بر سلامت عمومی بدن

کاهش مشکلات سینوس

سینوس ها و دهان شما مانند همسایه هستند. هر مشکلی که برای دهان بروز پیدا کند، مخصوصاً ساختار فک یا حتی مشکلات جزئی مربوط به سلامت دهان می توانند مجرای تنفسی را تنگ کنند. با درمان درست ارتودنسی، پزشک شما می تواند ساختارهای دهان و فک شما را تنظیم کند تا مجرای تنفسی بسته را باز کند و ناراحتی بوجود آمده با سینوس ها را کاهش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی - بخش اول

بالا بردن اعتماد به نفس

لبخند شما بزرگترین دارایی شماست و دندان های کج می توانند به آن آسیب برسانند. لبخند معیوب می تواند تأثیر منفی روی اعتماد به نفس شما داشته باشد. با کمک درمان های ارتودنسی یا استفاده از بریس ها و الاینرها شما می توانید صاحب لبخندی بی نقص شوید و اعتماد به نفس خود را در کنار بالا رفتن احساس سلامتی ارتقاء دهید.

اصلاح کجی دندان ها و ناهمراستا بودن آنها تأثیری بیشتر از صرفاً بهبود ظاهر خواهد داشت. مهم است که به یک ارتودنتیست خوب مراجعه کنید و در صورت لزوم برای اصلاح کجی دندان ها و فک، تحت فرایند درمان ارتودنسی قرار بگیرید. این درمان علاوه بر اینکه این اطمینان را به شما می دهد که صاحل لبخندی خواهید شد اعتماد به نفس شما را ارتقاء خواهد داد، بلکه می توانید سلامت عمومی خود را نیز تضمین کنید.