هرگاه سری به فضای مجازی بزنید، احتمالاً با یک آگهی تبلیغاتی مواجه می شوید که به معرفی یکی از مزایای خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس می پردازد. کاملاً واضح است که حساسیت دندان ها یک پدیده کاملاً طبیعی است. در حقیقت، حساسیت دندان ها می تواند از هر 8 نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار دهد! انواع مختلف حساسیت دندان در سطوح مختلف وجود دارد، اما عموماً زمانی قابل توجه است که دندان ها در معرض چیزی سردتر یا داغ تر، شیرین تر، یا ترش تر از معمول قرار بگیرند، یا زمانی که حفره های دندانی عمیقی وجود داشته باشد یا بخشی از ریشه دندان بدون پوشش و در معرض محیط دهان قرار گرفته باشد.

مهم نیست این مسئله چقدر شایع باشد، اما قطعاً می تواند برای همه، مخصوصاً بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند آزار دهنده و طاقت فرسا باشد. اگر شما نیز بیماری هستید که از بریس های ارتودنسی استفاده می مند و از حساسیت دندان ها رنج می برد، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در خصوص علل بنیادی و برخی توصیه های کمک کننده برای کاهش آن کسب کنید.

حساسیت دندانی حین درمان ارتودنسی

حساسیت دندانی حین درمان ارتودنسی

چه چیزی موجب حساسیت دندان ها می شود؟

وقتی صحبت از حساسیت دندان به میان می آید، تنها یک عامل دخیل وجود ندارد. حساسیت دندان می تواند عوامل متعددی داشته باشد، از درد خفیف حین خوردن بستنی سرد یا نوشیدن قهوه داغ گرفته تا درد شدید ناشی از یک گاز زدن ساده. به طور کلی، این در نتیجه قرار گرفتن پایانه های عصبی در معرض محیط دهان بروز پیدا می کند، که باعث می شود تحمل قرار گرفتن در معرض برخی از انواع غذاها، دماها، یا فشارها را نداشته باشد.

نازک شدن مینای دندان ها می تواند موجب حساسیت دندان ها شود. مینای دندان چیزی است که به محکم نگهداشتن دندان ها کمک می کند، و عدم پاکسازی پلاک و باکتری ها از روی دندان ها می تواند در نهایت باعث در هم شکستن آن شود. نازک شدن یا از دست رفتن مینای دندان، خواه در نتیجه تکنیک های مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نادرست، یا بهداشت نامناسب دهان، می تواند موجب تضعیف دندان های شما شود، که باعث از بین رفتن پوشش دندان و حساسیت آن شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش دوم

برعکس، خیلی محکم مسواک زدن می تواند موجب فرسایش بافت لثه به مرور زمان شود، که موجب تحلیل رفتن خط لثه خواهد شد، که در عوض سطوح متخلخل تر ریشه دندان و بخش هایی از دندان بدون پوشش خواهند ماند که عموماً باید پوشیده باشند. این نوع محکم مسواک زدن می تواند عموماً شایعترین علت حساسیت دندان است، و در برخی موارد می تواند موجب بروز دردهای جدی شود.

افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، اغلب وقتی دچار حساسیت دندان ها می شوند، ناشی از فشاری است که توسط بریس ها به دندان های آنها وارد می شود. تنظیم مرتب بریس های نیز می تواند یکی از منشاء های این مشکل باشد، اگرچه گذرا است. تنظیم بریس ها باعث تغییر موقعیت دندان ها می شود که می تواند باعث شود آنها بیشتر مستعد درد و ناراحتی، و نیز حساسیت بیش از حد شوند.

خوشبختانه، درمان خانگی این مشکل ساده است، و نباید بیشتر از یک یا دو روز پس از هر جلسه طول بکشد. ارتودنتیست ها به هیچ عنوان دوست ندارند ناراحتی بیماران خود را ببینند، ولو هر چه گذرا باشد. گرچه ما نمی توانیم ضمانت کنیم که شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد، اما برای کاهش احتمال هر گونه درد و حساسیت دندان تمام تلاش خود را می کنیم، تا لبخندی از سر شادی و رضایت، و نیز تجربه درمانی خوشایند برای شما خلق کنیم.

حساسیت دندانی حین درمان ارتودنسی

حساسیت دندانی حین درمان ارتودنسی

چکار می توان کرد تا استحکام مینای دندان را حفظ کرد؟

کارهای روتین بهداشت دهانی را به خوبی دنبال کنید.

انجام کارهای روتین بهداشتی دهان و دندان برای هر کسی مهم است، اما ضرورتاً هم برای بیمارانی که تحت درمان با بریس ها قرار دارند و هم برای افرادی که از حساسیت دندان ها رنج می برند حیاتی است. مهم نیست علت بروز آن چیست، مراقبت از دندان ها و دهان نخستین خط دفاعی شما در برابر هر گونه مشکلات دهانی خواهد بود. اگر از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید، می دانید که گاهی اوقات کاملاً تمیز نگهداشتن دندان ها چقدر چالش برانگیز است، اما عدم انجام ایت کار می تواند موجب فرسایش مینای دندان ها یا حساسیت اطراف خط لثه ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی

دقیق بودن در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح نیز به پیشگیری از تشکیل پلاک و تارتار حاوی باکتری و کاهش خطر از بین رفتن پوشش اعصاب کمک خواهد کرد.باید مسواکی با فرچه نرم انتخاب کنید و به آرامی اما محکم مسواک بزنید تا از فرسایش دندان ها و تحلیل لثه ها پرهیز کنید. اگر شما قبلاً با حساسیت دندان مواجه بوده اید، خمیر دندان هایی هستند که برای کاهش حساسیت اعصاب عمل می کنند. کلید اصلی استفاده از آنها به مدت حداقل دو هفته است- زیرا حداقل همین قدر زمان می برد تا متوجه کاهش حساسیت دندان های خود شوید.

اصول برخورد با بریس های ارتودنسی

برای بسیاری از افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند، قرار گیری بریس ها برای نخستین مرتبه روی دندان ها و یا تغییر در مراقبت های ارتودنتیک از جمله دلایل عمده بروز ناراحتی هستند. اگر هر گونه درد یا حساسیتی در نتیجه تنظیمات ارتودنتیک تجربه می کنید، از ارتودنتیست خود بخواهید برای شما دارو تجویز کند یا داروی OTC مناسب به شما پیشنهاد دهد.

برای راهکارهای خانگی، شستشوی دهان با آب گرم و نمک یک راهکار تست شده طی زمان و مؤثر برای کاهش ناراحتی می باشد. تنها کافی است یک یا دو قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم حل کنید و دو مرتبه در طول روز دهان خود را با آن شستشو دهید. اگر متوجه شدید حساسیت دندان های شما بیشتر از چند روز طول کشیده است، برای دریافت توصیه های بیشتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

اصول بریس ها را به خاطر داشته باشید و از خوردن هر چیزی که سفت و ترد و چسبناک است خودداری کنید. آجیل ها، پاپ کورن، و آدامس نه تنها می توانند موجب بروز درد شوند، آنها اغلب مسئول شکسته شدن براکت ها و خم شدن سیم های کمانی هستند. برای کمک به پیشگیری از ناراحتی های غیر ضروری، از خوردن غذاهای سفت، ترد، یا چسبناک خودداری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد لیزر در ارتودنسی

چیزهایی مانند آجیل ها، تافی، آدامس، یا گاز زدن سیب، نه تنها موجب بروز درد می شوند، بلکه می توانند باعث شل شدن براکت ها و دیگر ابزارهای ارتودنسی شوند. اگر دندان های شما پس از هر بار تنظیم ابزار حساسیت شدیدی احساس می کنند، به مصرف غذاهای نرم به مدت دو روز ادامه دهید. اسموتی یا سوپ می توانند آرام بخش باشند، دیگر نیاز نیست عدم جویدن یخ را تذکر دهیم.

برخی راهکارهای دیگر برای کاهش حساسیت و مراقبت از دندان ها در طول دوره استفاده از بریس ها:

  • مراقب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل و دقیق و منظم خود باشید.
  • برای مسواک زدن از مسواک دارای فرچه نرم استفاده کنید.
  • از خمیر دندان هایی استفاده کنید که به صورت ویژه برای دندان های حساس تولید شده اند، و حداقل دو هفته فرصت دهید تا عمل کنند.
  • ترکیب آب و نمک خود را در منزل درست و استفاده کنید.
  • در صورت تداوم حساسیت یا درد، با پزشک خود راجع به داروهای مسکن OTC گفتگو کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت، ترد، یا چسبناکی که ممکن است به بریس های شما آسیب وارد کنند یا موجب حساسیت های بیشتر شوند خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش ناراحتی غذاهای سرد و نرم مانند اسموتی یا بستنی بیشتر بخورید.

گرچه درمان ارتودنسی مدرن راحت تر از گذشته است، اما هنوز هم ممکن است گاهگاهی ناراحتی و حساسیت جزئی تجربه کنید. خبر خوب اینکه، این مشکل همشه موقتی است و به راحتی قابل درمان است. داشتن دندان های حساس نباید شما را از داشتن لبخندی زیبا تا پایان عمر باز دارد، حتی اگر تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار دارید. تنها چند جلسه تنظیم جزئی و رعایت بهداشت دهان و به خاطر داشتن اصول مراقبت از بریس ها به کاهش حساسیت دندان ها و محکم و سالم نگهداشتن دندان ها به شما کمک می کند.