بایت پلیت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

بایت پلیت ارتودنسی یک ابزار متداول ارتودنسی است که به طور کلی از پلاستیک و فلز ساخته شده است. معمولاً یک پلیت یک قطعه پلاستیکی قالب گرفته شده دارد که پشت دندان ها قرار می گیرد و سیم فلزی که در جلوی دندان ها قرار می گیرد. گاهی اوقات، به جای سیم، شاخک های فلزی برای نگهداشتن صفحه روی دندان ها وجود دارند. از این ابزار می تواند برای دو هدف استفاده شود:

  • نگهداشتن دندان ها در جای خود (پلیت های ریتینر یا نگهدارنده)؛ یا
  • ایجاد اصلاحات کوچک در برخی دندان ها.
  • جلوگیری از برخورد دندان های قوس های دندانی بالا و پایین برای افرادی که براکسیسم یا دندان قروچه دارند.
  • افرادی که مشکلات عصبی- عضلانی، یا اختلالات فکی گیجگاهی دارند.

پلیت ارتودنسی چگونه دندان ها را جابجا می کند؟

یک نوع از پلیت های ارتودنسی نوعی ریتینر است. پلیت های ریتینر تحت عنوان “پلیت های غیر فعال” نیز نامیده می شوند. هدف آنها نگهداشتن دندان ها در محل کنونی که هستند می باشد. “پلیت فعال” پلیتی است که در دندان های تغییراتی ایجاد می کند. در اکثر موارد، پلیت شباهت زیادی با ریتینر دارد. پلیت فعال ریتینری است که تغییراتی در آن ایجاد شده است تا در جایی که نیاز است نیروی ملایمی وارد کند.

پلیت ممکن است برای کمک به اصلاح دندان هایی استفاده شود که رو به جلو هستند (دیپ بایت یا دندان های خرگوشی). سیم جلویی می تواند آنقدر سفت شود که دندان ها را رو به عقب و به محلی بهتر جابجا کند. پلیت های ارتودنسی می توانند به عنوان ابزارهای پیشگیرانه در ارتودنسی کودکان نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان به وجود مشکلات بایت پی برد؟

دلیل دیگری که پلیت ارتودنسی ممکن است استفاده شود زمانی است که دندان های عقب دهان رو به جلو آمده باشند. پلیت به جابجا کردن دندان ها رو به عقب کمک خواهد کرد: فشردگی دندان های عقب دهان گاهش اوقات می تواند موجب مسدود شدن مسیر رشد دندان های دائمی شود که هنوز از داخل لثه بیرون نیامده اند.

پلیت می تواند برای اصلاح آندربایت نیز استفاده شود، که تحت عنوان کراس بایت دندان های قدامی نیز نامیده می شود. پلیت برای اصلاح آندربایت معمولاً فنرهایی پشت دندان های جلوی دهان خواهد داشت. از این ابزار برای انحراف نوک دندان های جلو و قرار دادن آنها جلوتر از دندان های فک پایین نیز استفاده می شود. وقتی دندان ها مقداری جابجا شدند، پلیت غیر فعال جایگزین پلیت فعال خواهد شد و ممکن است تنظیماتی نیاز باشند. در طول چکاپ های روتین با ارتودنتیست، پلیت به گونه ای تنظیم خواهد شد که مجدداً به منطقه مشکل دار فشار وارد شود.

بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت چگونه برای کاهش مشکلات فکی گیجگاهی عمل می کند؟

  • مقداری از فشار ناشی از براکسیسم و ساییدن دندان ها روی یکدیگر را جذب می کند.
  • عضلات فک را شل می کند تا از فشار آنها بکاهد.
  • مفاصل فک را تسکین می دهد و از درد آنها می کاهد.
  • پیشرفت پوسیدگی دندان ها، بعلاوه تخریب استخوان حمایت کننده در نتیجه براکسیسم را محدود می کند.
بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت ارتودنسی

پلیت ارتودنسی چگونه ساخته می شود؟

پلیت ارتودنسی یا با استفاده از قالب – یا به صورت ایده آل- با استفاده از اسکن سه بعدی ساخته می شود. لابراتوار ارتودنسی می تواند قالب دندان های شما را بسازد. ارتودنتیست با استفاده از این قالب پلیت شما را طراحی خواهد کرد و لابراتوار قادر خواهد بود پلیت را بسازد. شما با انتخاب رنگ پلاستیک- و در برخی موارد، با افزودن تصویر- می توانید پلیت را به صورت شخصی درآورید.

آیا می توان شب ها به جای بریس ها از پلیت استفاده کرد؟

بسیاری از بیماران تقاضای استفاده از پلیت ها به جای بریس ها برای برطرف نمودن مشکلات ارتودنسی را دارند. گرچه ارتودنتیست و درمان های وی به صورت فعال در حال جابجا کردن دندان ها هستند، بیماران معمولاً ملزم به استفاده روزها و شب از پلیت ها هستند. وقتی اصلاح انجام شد، پلیت تنها می تواند شب ها استفاده شود تا دندان های اصلاح شده را در جای خود نگهدارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و تحلیل ریشه دندان – بخش اول

پلیت معمولاً تنها برای اصلاح وضعیت یک یا دو دندان استفاده می شود. این ابزار با دست طراحی می شود و ما کمتر از بریس های ثابت روی آن کنترل داریم، که اجزاء قابل تنظیم بیشتری دارد.

یک جایگزین برای بریس ها و پلیت نوع دیگری ابزار متحرک است- الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین. گرچه نیاز نیست این ابزار روز و شب استفاده شود، اما کاملاً شفاف و متحرک است.

بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت ارتودنسی

چه تفاوتی بین الاینرهایی مانند اینویزیلاین و یک پلیت وجود دارد؟

الاینرها به جای آنکه با دست ساخته شوند و هر جلسه تنظیم شوند، یک دسته الاینر یا تری هستند. هر تری مقداری با تری بعدی تفاوت دارد، که روی دندان ها فشار وارد می کند. درست مانند پلیت، آنها کاملاً متحرک هستند. هر الاینر در هر دسته به آرامی دندان ها را به محلی نزدیک تر به نتیجه مورد نظر جابجا خواهد کرد.

همه اینها با فناوری کامپیوتر امکان پذیر هستند: الاینرهایی مانند اینویزیلاین نتیجه طرح درمان مجازی هستند. این به ارتودنتیست شما اجازه می دهد از طریق شبیه سازی کامپیوتری درمان ها را طراحی کند و بسازد. سپس این طرح درمان در قالب یک دسته الاینر منحصر بفرد برای شما و نیازهای ارتودنتیک مختص شما در می آید. برخلاف پلیت ها، همه دندان ها می توانند به طور همزمان و با حرکات بسیار دقیق جابجا شوند.

خبر خوب این است که حتی اگر بریس ها را به الاینرهایی مانند اینویزیلاین ترجیح دهید، ما اکنون طراحی مجازی و درمان های سفارشی دیجیتالی را نیز در دسترس داریم.

اما پلیت های ارتودنسی هنوز جایگاه خود را دارند، اما الاینرهایی مانند اینویزیلاین اغلب زمانی مناسب تر هستند که کنترل بیشتر یا جابجایی بزرگتر نیاز است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زایلیتول و سلامت دهان

نکات مراقبتی از بایت پلیت ها

  • شما باید بایت پلیت خود را به صورت 24 ساعت در روز و 7 روز هفته استفاده کنید. از جمله حین صرف وعده های غذایی. در غیر اینصورت، دیپ بایت درمان نخواهد شد یا روند درمان به کندی پیش خواهد رفت.
  • برای قرار دادن بایت پلیت داخل دهان باید آن را به آرامی و با هر دو دست در جای خود قرار دهید. قرار دادن بایت روی آن برای قرار دادن آن باعث شکسته شدن آن خواهد شد. بازی کردن با زبان با پلیت باعث ضعیف شدن و خراب شدن آن خواهد شد.
  • پس از هر وعده غذایی، بایت پلیت خود را به آرامی از دهان خارج کنید و در حالی که آن را کف دست خود نگه داشته اید، آن را با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید. این کار از انباشته شدن ذرات غذا، پلاک، و بروز بوی بد جلوگیری خواهد کرد. اگر امکان مسواک زدن وجود ندارد، بایت پلیت را از دهان خارج کنید و آن را با آب شستشو دهید تا ذرات غذای روی آن برطرف شوند. هرگز بایت پلیت را زیر آب داغ قرار ندهید.
  • برخی بیماران تا زمانی که به آن عادت کنند با مشکلات گفتاری مواجه هستند. توصیه می کنیم بلند خواندن با خودتان را امتحان کنید تا به سرعت به ابزار خود عادت کنید.
  • در صورت گم شدن یا آسیب دیدن ابزار، هر چه سریع تر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. باید جلو گم شدن یا هر گونه آسیبی را بگیرید زیرا تعویض آن برای شما هزینه خواهد داشت. امن ترین مکان برای آن داخل دهان شما است. آن را در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی قرار ندهید. از قرار دادن آن داخل دستمال کاغذی نیز اجتناب کنید، زیرا این کار اغلب موجب گم شدن آنها می شود. در صورت خارج کردن آن از دهان، آن را داخل محفظه ای مخصوص قرار دهید تا از فشار وارد شدن به آن و شکستن آن جلوگیری کنید.