به شما تبریک می گوییم! اکنون که باردار هستید و در انتظار تولد فرزند خود هستید، احتمالاً میلیون ها چیز از ذهن شما می گذرند. آیا درمان ارتودنسی هم یکی از آنها است؟

پاسخ یک آری ساده است، و احتمالاً این پاسخ شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر شما تاکنون به بریس ها فکر کرده اید، در طول دوره ای که باردار هستید در حقیقت یکی از بهترین زمان ها برای دریافت آنها است.

چرا بارداری زمان خوبی برای ارتودنسی است؟

در طول این دوران که زمان آزادتری برای مراجعات ارتودنسی و مراقبت از بریس های ارتودنسی خود دارید اقدام برای آغاز درمان ارتودنسی بهتر از زمانی که است که تمام زمان زندگی خود را صرف نوزاد تازه متولد شده می کنید. اگر شما همین حالا درمان خود را آغاز کنید، به احتمال زیاد قبل از آنکه کودک شما نوپا شود بریس های شما برداشته خواهند شد، که یکی از چالش برانگیزترین مراحل مادری خواهد بود.

اما اجازه دهید پدرها را نیز فراموش نکنیم. همین جدول زمانی برای مردانی نیز صدق می کند که در بزرگ کردن نوزاد کمک می کنند، مخصوصاً بزرگ کردن دوقلوها که کار بسیار دشواری است. گرچه هرگز زمان اشتباهی برای آغاز درمان ارتودنیسی وجود ندارد، اما اکنون زمانی ایده آل برای آغاز آن است.

ارتودنسی در طول بارداری

ارتودنسی در طول بارداری

بارداری و رژیم غذایی بریس ها

ثابت شده است که یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، تولید شیر سینه مادر را افزایش می دهد. البته نه رژیم محبوبی که بدن شما را در حالت کتوز قرار می دهد، بلکه 70 تا 100 گرم پروتئین سنگین در طول روز است. اما جویدن برخی از گوشت ها می تواند کار دشواری باشد و در طول دوره ای که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند توصیه نمی شود. شما باید از فراورده های گوشتی که مجبور هستید آنها را با دندان های خود پاره کنید پرهیز نمایید، مانند استیک های سفت تهیه شده از گوشت گوساله.

روش دیگر دریافت پروتئین ها خوردن غذاهای دوستدار بریس ها است، مانند تخم مرغ، سینه مرغ، فیله گوشت، پنیر، و ماست. ماهی نیز می تواند منبع خوب پروتئین باشد، اما در طول مدتی که باردار هستید، لازم است از هر گونه ماهی حاوی جیوه پرهیز نمایید، از جمله شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی. اگر گیاهخوار هستید، این روش ها را برای برنامه ریزی رژیم غذایی با پروتئین بالا بررسی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات مضر کم خوابی برای سلامت دهان و دندان ها

شما همیشه باید در طول مدتی که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند از خوردن غذاهای زیر اجتناب نمایید:

  • خوراکی های ترد و خشک مانند چوب شور، آجبل ها، سیب، و هویچ.
  • خوراکی های سفت مانند رول سفت شیرینی، نان پیتزا، یا استیک.
  • خوراکی های جویدنی مانند تافی، آبنیات های آدامسی، یا میوه های خشک شده.
  • خوراکی های ترد مانند چیپس، پاپ کورن، قرص های نعنا، قطره لیمو، یا آبنبات قیچی.
  • یخ: اگر یکی از زنانی هستید که در طول دوران باداری تورم لثه ها را تجربه کرده اید، ممکن است برای بی حس کردن داخل دهان خود و کاهش درد وسوسه جویدن یخ به سراغ شما بیاید. این کار را انجام ندهید! این کار می تواند موجب شکسته شدن براکت های شما شود.
ارتودنسی در طول بارداری

ارتودنسی در طول بارداری

راجع به مراقبت های ارتودنتیک با پزشک خود گفتگو کنید.

قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی یا ادامه آن در طول دوران بارداری می تواند کاملاً بی خطر باشد. با این حال، اگر باردار هستید یا قصد دارید برای باردار شدن اقدام کنید، لازم است اطمینان حاصل کنید که در مورد آن با ارتودنتیست خود گفتگو کرده اید، زیرا ممکن است لازم باشد تغییراتی در روند تغییرات خود ایجاد کنید.

آیا لازم است به متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهید قصد آغاز درمان ارتودنسی را دارید؟

اگر شما باردار هستید و به آغاز درمان ارتودنسی فکر می کنید، کاملاً عاقلانه است که قبل از آن گفتگویی با متخصص زنان و زایمان خود داشته باشید. علت به سادگی این است که همه اعضای تیم درمان شما باید به یک اندازه از وضعیت شما آگاهی داشته باشند و از مراقبت هایی که شما دریافت می کنید آگاهی داشته باشند. حتی اگر قبل از بارداری هیچ مشکلی هم با دندان ها و اثه های خود ندارید، اما برخی زنانی که قرار است به زودی مادر شوند با التهاب داخل دهان خود مشکلاتی دارند. این التهاب می تواند منجر به بروز ژنژیویت یا تغییر موقعیت سریع دندان های شما شود. اگر قبل از بارداری بریس های ارتودنسی را دریافت کرده اید نیازی نیست آنها را به علت باردار شدن بردارید و می توانید به روند درمان خود ادامه دهید و با این کار بیشتر به حفط دندان های خود در محل مناسب کمک می کنید.

بارداری چه تأثیری روی دندان های من خواهد داشت؟

ممکن است شگفت زده شوید از اینکه بدانید باردار بودن می تواند تأثیر چشمگیری روی وضعیت دندان های شما داشته باشد. وقتی شما به تغییرات بدن خود در طول بارداری فکر می کنید، احتمالاً آخرین چیزی که تصور می کنید تفاوت هایی است که در وضعیت دندان های شما ایجاد شده است. با این حال، از آنجا که بارداری موجب ایجاد تورم می شود، ممکن است شما در حقیقت متوجه پدیده دندانی به نام تومورهای بارداری شوید. این وضعیت خطرناک یا بد خیمی نیست، بلکه تنها تورم شدید موقتی است که بین دندان ها بوجود می آید.

هورمون ها در طول بارداری نیز می توانند موجب لق شدن دندان ها شوند. این به این معنا نیست که دندن های شما در معرض خطر افتادن قرار دارند یا اینکه برای همیشه لق خواهند ماند. پس از تولد نوزاد دوباره دندان ها محکم در جای خود قرار خواهند گرفت، اما برای ارتودنتیست بسیار مهم است که هنگام خلق طرح درمان احتمالاتی مانند چنین تغییراتی را در نظر بگیرد (که یکی دیگر از دلایلی است که مهم است به ارتودنتیست خود در مورد باردار بودن خود اطلاع دهید).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان خانگی درد براکت ارتودنسی

به دلیل این مشکلات بزرگ که ممکن است در طول بارداری تجریه کنید، ممکن است شما نیاز داشته باشید قرار ملاقات های خود با ارتودنتیست را با فواصل زمانی کوتاه تر برنامه ریزی کنید. به طور میانگین بیماران نیاز دارند هر هشت هفته یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنند، اما احتمالاً نیاز باشد شما هر پنج یا شش هفته برای چکاپ مراجعه کنید. ارتودنتیست شما این را به عنوان روند درمان شما مشخص خواهد کرد.

چگونه می توان زمان درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟

اگر شما نگران زمانی هستید که طول می کشد تا به ارتودنتیست مراجعه کنید، چند کاری هستند که با انجام آنها می توانید امور را برای خودتان و خانواده تان ساده تر کنید. هر روز، ابزارهای ارتودنتیک جدیدی وارد بازار می شوند که زمان کلی درمان ارتودنسی را کاهش می دهند. برخی مراکز ارتودنتیک نیز از نرم افزارهایی برای ساخت ابزارهای ارتودنسی استفاده می کنند. این نوع فناوری به شما کمک می کند خیلی سریع تر به دندان هایی صاف و یکدست دست پیدا کنید. کارمندان مطب ارتودنتیست می توانند با شما کار کنند تا لبخند زیبای شما همزمان با کودکتان قابل مشاهده باشد.

درمان ارتودنسی چگونه می تواند سلامت دندان های شما را افزایش دهد؟

استفاده از بریس های ارتودنسی نه تنها می تواند سلامت لبخند شما را افزایش دهد، بلکه آیا می دانسته اید که می تواند باعث شود راحت تر غذاهای سالم بخورید؟ برای مثال، اگر شما همیشه با جویدن مشکل داشته اید، درمان ارتودنسی می تواند مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد مواد مغذی را برای شما راحت تر کند. اگر می خواهید نوزاد خود را شیر بدهید، استفاده از بریس های ارتودنسی در طول دوران بارداری می تواند باعث شود شما عادات غذا خوردن بهتری پیدا کنید. وقتی شما غذاهای غنی از پروتئین و نیز میوه و سبزیجات می خورید، شیر بیشتری برای دادن به نوزاد خود خواهید داشت.

ارتودنسی در طول بارداری

ارتودنسی در طول بارداری

پرتوهای اشعه ایکس رادیو گرافی

شما ممکن است در مورد اشعه تولید شده توسط تصاویر پزشکی از دندان های خود نگرانی داشته باشید، همیشه بهتر است در حین بارداری حتی در معرض تابش مقدار کمی اشعه قرار بگیرید یا از آن اجتناب کنید. با این حال، متخصصان ارتودنسی یک وسیله محافظتی دارند که روی ناحیه شکم شما قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که کودک در حال رشد در معرض تابش تصویربرداری قرار ندارد. آکادمی پزشکان آمریکا گزارش می دهد که گرفتن تصاویر دیجیتالی از دندان های شما در دوران بارداری برای یک متخصص ارتودنسی بی خطر است.

بهداشت دهانی

ما نمی توانیم به اندازه کافی روی اهمیت بهداشت دهانی صحیح در طول درمان ارتودنسی تأکید کنیم، اما اگر باردار هستید این حتی اجباری تر نیز است. ارتودنتیست به شما یاد خواهد داد که چگونه از بریس های خود مراقبت کنید تا هر گونه باکتری یا ذرات غذایی را تمیز کنید، بعلاوه لثه های خود را سالم نگهدارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با اتصالات ارتودنسی نامرئی می توان دندان ها را سفید کرد؟

یکی از اثرات ناخوشایندی که بسیاری از زنان در اوایل بارداری از آن رنج می برند، تهوع صبحگاهی است. اگر استفراق می کنید، دندان های شما در معرض مقدار زیادی اسید قوی قرار می گیرند که برای تخریب فلز به اندازه کافی قوی است، که به این معنا است که مطمئناً می تواند موجب خوردگی دندان های شما شود. اگر در طول بارداری استفراق کردن را تجربه می کنید، باید بلافاصله دهان خود را با آب شستشو دهید و پس از گذشت مدتی دندان های خود را مسواک بزنید.

داروها

اگر شما نگران مصرف دارو در طول بارداری خود هستید، خبر خوب اینکه درمان ارتودنسی نیازی به استفاده از هیچ نوع دارویی ندارد. علاوه بر این، بسیار بعید است که لازم باشد ارتودنتیست فرایندی تحت بی حسی انجام دهد، بنابراین، نیازی نیست نگران تأثیرات آن روی جنین خود باشید.

آیا در طول دوران بارداری درد بریس ها بیشتر خواهد بود؟

متأسفانه، در برخی موارد، بیماران باردار ممکن است مقداری بیشتر از حد متوسط، ناراحتی ناشی از بریس ها را تجربه می کنند. این ناشی از افزایش حساسیت عصبی است که بارداری ایجاد می کند و همچنین افزایش التهاب در لثه ها. این اتفاق برای همه رخ نخواهد داد، اما خوب است که از ابتدا بدانید که این احتمال وجود دارد.

ارتودنسی در طول بارداری

ارتودنسی در طول بارداری

ظاهر

بسیاری از زنان باردار نگران ظاهر خود هستند زیرا شکم آنها به تدریج برآمده می شود. بعلاوه مقدار قابل توجهی ناراحتی بوجود می آورد. برخی زنان ممکن است از انجام درمان ارتودنسی طی دوران بارداری پرهیز کنند تا از تشدید نگرانی در مورد ظاهر و بروز درد جلوگیری کنند.

اگر ظاهر نگرانی اصلی شما است، ما استفاده از اینویزیلاین را توصیه می کنیم. در این گزینه از نمونه پلاستیکی، شفاف دندان های شما- چیزی شبیه به ریتینر- استفاده می شود که درمان ارتودنسی شما را پنهان می کند. همزمان با پیشرفت روند درمان شما نیاز خواهد بود الاینرهای خود را به روز رسانی کنید، اما این گزینه باعث می شود بریس های شما کمتر قابل مشاهده باشند.

چگونه می توان به درمان ارتودنسی و موارد اورژانسی در طول دوران بارداری رسیدگی کرد؟

اگر شما بیماری لثه ای دارید که باعث لق شدن دندان های شما شده است، بلافاصله به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. ارتودنتیست می تواند دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند را تثبیت کند. ارتودنتیست شما می تواند با همکاری پریودنتیست (دندانپزشکی که کاملاً در زمینه لثه ها تخصص دارد) تا هر گونه عفونتی که می تواند باعث لق شدن دندان های شما ناشی ژنژیویت شود را درمان کند.

اگر دوست دارید برای فرزند خود درمان ارتودنسی انجام دهید، یا اینکه تنها می خواهید بدانید ارتودنتیست چه کارهایی می تواند بری شما انجام دهد، با ارتودنتیست تماس بگیرید، مراجعه کنید، و از او مشاوره بخواهید.یکی از اعضای مطب نیز می تواند راجع به خدمات برای شما توضیح دهد و اینکه این خدمات چگونه می توانند تأثیر مثبت روی لبخند و سلامت دندان های شما داشته باشند.