نخ دندان کشیدن با وجود بریس ها روی دندان ها ممکن است در ابتدا کار غیر ممکنی به نظر برسد. اما با تمرین کردن خیلی زود به یک عادت طبیعی و به نوعی یک کار توسعه یافته از مسواک زدن تبدیل می شود.

چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟

ممکن است به این فکر کنید که چطور تکه های کوچک نخ دندان می توانند تفاوت بزرگی در بهداشت و سلامت دهان شما ایجاد کنند. اما اگر میزان تأثیر گذاری نخ دندان ها اطلاع داشته باشید شگفت زده خواهید شد.مهم نیست که شما چقدر خوب دندان های خود را مسواک می زنید، هیچ مسواکی نمی تواند مانند نخ دندان به داخل همه حفره ها و فرو رفتگی ها و شیارها فرو برود.

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما در حال زدودن ذرات غذا و باکتری هایی هستید که می توانند منجر به بروز لکه های دندانی و پوسیدگی و حفره های دندانی شوند. علاوه بر این، به پیشگیری از ژنژیویت و دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان که می توانند بعداً در طول زندگی تبدیل به مشکل شوند پیشگیری نمایند. حداقل دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید و حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

چرا نخ دندان کشیدن در طول درمان ارتودنسی با براکت های ثابت مهم است؟

استفاده از بریس های ارتودنسی به معنای وجود فضای بیشتر برای گیر کردن ذرات غذا است و این باعث جذب باکتری ها می شود. باکتری ها اسید تولید می کنند و پلاک تشکیل می دهند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مؤثر بهترین راه برای زدودن هر چه بیشتر باکتری ها از سطح دندان ها می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیهوشی عمومی برای دندانپزشکی کودکان

چرا نخ دندان کشیدن درد دارد؟

اگر شما پیوسته نخ دندان نکشیده باشید، ممکن است نخ دندان کشیدن باعث ایجاد درد در لثه های شما شود. در این صورت، اگر به مرتب مسواک زدن خود ادامه دهید دیگر با درد لثه ها مواجه نخواهید شد.

چگونه می توان با بریس ها نخ دندان کشید؟

این کاملاً صحت دارد که در ابتدا نخ دندان با بریس ها کار دشواری است. اما با کمی تمرین، روش چگونگی انجام آن را یاد خواهید گرفت و ضرف مدت کوتاهی در انجام آن مهارت پیدا خواهید کرد. بعلاوه، نخ دندان کشیدن زمان می برد، اما اگر از ما بپرسید، ارزش دارد!

این گام ها را دنبال کنید:

گام اول

اگر کنار براکت های شما ذرات غذا گیر کرده است، برای زدودن ذرات غذا، پلاک، و باکتری ها ابتدا مسواک بزنید. مطمئن شوید مسواک شما به همه سطوح دندان های شما (سطوح خارجی، سطوح داخلی، و سطوح صاف قوس های دندانی بالا و پایین) می رسد. اکثر افراد ترجیح می دهند پس از مسواک زدن نخ دندان بکشند اما این انتخاب شماست. مهم ترین بخش این است که شما مسواک بزنید، ترتیب انجام آن مهم نیست.

گام دوم

یک تکه نخ حدوداً 20 سانتی متری بردارید و آن را دور انگشتان اشاره خود بپیچید تا به خوبی سفت بایستد. (ما از سوپر فلاس استفاده می کنیم زیرا یک تکه اسفنجی نازک دارد که برای پاکسازی واقعاً خوب عمل می کند).

گام سوم

نخ را از یک شکاف بین دندان ها و سیم و دندان عبور دهید.

گام چهارم

نخ را بین دندان ها، و در امتداد جوانب عمودی هر دندان و به داخل بافت غیر ثابت لثه ها حرکت دهید تا هر گونه ذرات غذای باقی مانده و پلاک های تشکیل شده را بزداید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان های صاف تر برای داشتن دستگاه گوارش سالم تر

گام پنجم

پس از نخ دندان کشیدن بین هر دو دندان، نخ استفاده شده را دور انگشت خود بپیچید تا میکروب های هر قسمت به بخش دیگری از دهان منتقل نشود.

گام ششم

به فاصله بین دو دندان بعدی بروید و همین روند را تکرار کنید.

آیا باید نخ دندان را از لثه ها دور نگهداشت؟

مهم است که نخ دندان را از زیر خط لثه های خود عبور دهید، اما باید این کار را با احتیاط انجام دهید. اگر خیلی محکم نخ دندان را به سمت لثه ها ببرید، خطر کبود شدن آنها وجود دارد. به خم کردن نخ دندان اطراف پایه هر دندان (به شکل C) به آرامی نخ دندان بکشید تا نخ دندان بتواند به درون پاکت دندان ها فرو برود بدون آنکه موجب بروز هیچ آسیبی شود.

چرا باید هر روز نخ دندان کشید؟

تنها حدود 24-36 ساعت طول می کشد تا پلاک های روی دندان ها سفت شوند. با هر روز مسواک زدن، از پلاک ها شانس سفت شدن را می گیرید. وقتی پلاک ها سفت می شوند موجب انباشته شدن باکتری های بیشتری داخل دهان می شوند و می توانند موجب بروز حفره های دندانی شوند.

محصولات موجود برای نخ دندان کشیدن دندان ها

در بازار گزینه های متعددی وجود دارند که کار پاکسازی بین دندان ها را انجام می دهند.

 نخ دندان

اکثر افراد با نخ دندان ها آشنایی دارند، زیرا حدود 200 سال است که استفاده می شوند. در ابتدا نخ های ابریشمی موم زده بودند، اما امروزه ما از نایلون های موم زده یا موم نزده استفاده می کنیم. نمونه موم زده آنها مقداری ضخیم تر از نمونه موم نزده آن است، اما نخ های موم نزده بیشتر احتمال دارد که به بریس ها گیر کنند. ما توصیه می کنیم که سوپر فلاس را نیز امتحان کنید، زیرا دارای یک بخش اسفنجی پهن تر هستند که سطح مقطع بیشتری را پوشش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

برای راحت تر کردن کار استفاده از نخ دندان اطراف بریس ها، می توانید فلاس تریدر را امتحان کنید. تریدر به عبور دادن نخ از سیم های ارتودنسی و بین هر فاصله دندانی کمک می کند.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

مسواک های بین دندانی

مسواک های بین دندانی فرچه های کوچکی دارند که باعث می شود بتوان به راحتی آنها را از بین دندان ها عبور داد و ذرات غذا و پلاک ها را تمیز کرد. مسواک را بین هر دندان قرار دهید و چند مرتبه به آرامی رو به عقب و جلو مسواک بزنید تا هر گونه ذرات غذا را شل کنید. مسواک های بین دندانی برای استفاده با صرفاً آب طراحی شده اند و نه خمیر دندان، زیرا این کار می تواند ساینده باشد.

آنها در پهناهای مختلفی موجود هستند تا متناسب با اندازه فاصله بین دندان ها باشند و حدود سه روز تا سه هفته دوام دارند و پس از آن باید تعویض شوند.

تحقیقاتی هستند که نشان می دهند مسواک های بین دندانی کمتر از نخ دندان برای بافت لثه ها خشن هستند زیرا مسواک ها مانند نخ دندان ها نمی توانند موجب بریدگی لثه ها شوند. فرچه های سر مسواک نیز ممکن است برای زدودن باکتری ها از فضای بین دندانی مؤثرتر از نخ دندان باشند.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

واتر فلاسر

واتر فلاسر برای زدودن ذرات غذا، آب را به فاصله بین دندانی اسپری می کند. علاوه بر این، واتر فلاسرها برای زدودن ذرات غذای باقی مانده اطراف براکت ها و سیم ها نیز خوب هستند، اما ضروری نیستند، زیرا مسواک و نخ دندان شما نیز می توانند همین کار را انجام دهند.

واتر فلاسر برای افرادی خوب است که نمی خواهند از نخ دندان استفاده کنند زیرا فکر می کنند کار خسته کننده ای است. استفاده و مانور دادن با واتر فلاسر راحت تر از نخ دندان است، مخصوصاً برای افرادی که آرتروز دست دارند.

بنابراین انتخاب با شماست. هر ابزار بین دندانی که می پسندید را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.