لق شدن دندان در کودکان خبر از رشد دندان دائم در دهان آنها می دهد و می تواند بسیار خوشحال کننده باشد، اما وقتی فرد به بزرگسالی می رسد، لق شدن دندان ها می تواند نگران کننده باشد زیرا اصلاً طبیعی نیست و می تواند نشانه از دست رفتن دندان باشد.

لق شدن دندان در افراد بزرگسال هشدار دهنده است، زیرا دندان های آنها دائم هستند و به گونه ای خلق شده اند که باید تا پایان عمر همراه فرد باشند. برخی از علل لق شدن دندان ها بی ضرر هستند. اما در دیگر موارد، برای حفظ دندان و پیشگیری از کشیدن آن و نیاز به کاشت ایمپلنت و روکش یا بریج، مراقبت های تخصصی دندانپزشکی نیاز هستند.

علل لق شدن دندان ها در افراد بزرگسال

پس از برداشتن براکت های ارتودنسی از روی دندان ها

هدف استفاده از ابزارهای ارتودنسی تغییر وضعیت دندان هایی است که کج هستند یا پیچیده اند. این هدف در یک بازه زمانی حاصل می شود. طی این دوره دندان به تدریج جابجا خواهد شد تا در نهایت در محل مطلوب خود قرار گیرد. علت آن است که دندان ها با الیاف پریودنتال لیگامان به استخوان فک متصل شده اند. این الیاف بافت همبندی است که محکم و در عین حال منعطف است. به همین دلیل لق شدن دندان ها پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها کاملاً طبیعی است.

تکان خوردن دندان ها پس از اتمام درمان ارتودنسی برای بسیاری از بیماران دلهره آور است. باید انتظار این اتفاق را داشت زیرا درمان، موجب تغییر محل دندان ها می شود و مدتی زمان می برد تا در جای جدید خود تثبیت شوند. به همین دلیل استفاده از ریتینر پس از برداشتن ابزار ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصاً طی دوره ای که هنوز دندان ها در جای جدید خود ثابت نشده اند. علاوه بر این، مدتی زمان می برد تا استخوان فک اطراف دندان ها سفت شود. این بازه زمانی در افراد مختلف متفاوت است، اما ماه های نخست پس از برداشته شدن ابزار ارتودنسی، حیاتی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاور چین یا حلقه کشی در ارتودنسی

استفاده تمام وقت از ریتینر، تنها راه برای مطمئن شدن از تکان نخوردن دندان ها است. اکثر بیماران مجبور خواهند بود تا پایان عمر در طول شب از آن استفاده کنند تا از جابجایی های زیاد پیشگیری شود. عوامل دیگری نیز هستند که موجب جابجایی دندان ها در مراحل مختلف زندگی می شوند. بسیاری از افراد نمی دانند که دندان ها نیز حافظه دارند. در واقع، الیاف لیگامان و دیگر ساختارها که دندان ها را در جای خود نگه می دارند با خود حافظه محل اولیه دندان ها را دارند. این یکی دیگر از عللی است که باید ریتینر اغلب اوقات استفاده شود.

البته لق شدن یک یا چند دندان در بزرگسالی می تواند به یکی از این عللی اتفاق بیفتد که به اشتباه ممکن است به درمان ارتودنسی نسبت داده شود:

افزایش سن

افزایش سن، ایجاد تغییرات کششی، و فشار ناشی از جویدن و گاز زدن می توانند منجر به جابجا شدن دندان ها و تغییر وضعیت آنها نسبت به یکدیگر شوند. از دست رفتن یک دندان می تواند موجب جابجایی دندان های باقی مانده و از بین رفتن تعادل آنها شود، زیرا جای بیشتری برای آنها ایجاد شده به همین دلیل آزادانه در این فضا جابجا می شوند.

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

بیماری لثه

بیماری لثه، که تحت عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود، التهاب و عفونت لثه ها است. این مشکل معمولاً در نتیجه عادات غلط دهانی و عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان ها بوجود می آید. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، تقریباً نیمی از افراد بزرگسال ۳۰ سال به بالا در این کشور بیماری لثه دارند.  وقتی کشیدن نخ دندان و مسواک زدن نتوانند پلاک سطح دندان ها را برطرف کنند، بیماری لثه گسترش پیدا خواهد کرد. پلاک ها حاوی باکتری هستند. آنها به دندان ها می چسبند و به مرور زمان سفت می شوند تا اینکه در نهایت تنها متخصص بهداشت دهان و دندان (یا دندانپزشک) قادر به زدودن آنها از روی دندان ها خواهد بود. پلاک هایی که سفت می شوند، و تحت عنوان جرم یا رسوب شناخته می شوند، موجب می شوند لثه ها از روی دندان ها کنار بروند و موجب ایجاد شکاف هایی خواهند شد که می توانند عفونی شوند. به مرور زمان، این روند می تواند موجب در هم شکستن و سست شدن استخوان و بافت هایی شود که دندان ها را حمایت می کنند، در نتیجه موجب لق شدن دندان ها خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیرانه (ارتودنسی در کودکان)

دیگر علائم بیماری لثه عبارتند از:

  • حساسیت، درد، قرمزی، یا تورم لثه ها.
  • خونریزی از لثه ها حین مسواک زدن.
  • تحلیل لثه ها.
  • تغییر در شکل قرار گیری دندان های دو فک روی یکدیگر.

هر گونه علائم بیماری لثه باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرند. با شناسایی و درمان به موقع می توان مانع از دست رفتن دندان شد.

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

بارداری

افزایش سطح استروژن و پروژسترون در طول دوران بارداری می تواند روی استخوان ها و بافت های دهان تأثیر بگذارند. افزایش این هورمون ها می تواند موجب تغییر پریودنشیوم periodontium شود، که مجموعه ای از استخوان ها و الیاف لیگامانی (نسوج نرم و سخت) است که دندان ها را حمایت می کنند و آنها را در جای خود نگه می دارند. وقتی پریودنشیوم تحت تأثیر قرار می گیرد ممکن است یک یا چند دندان لق شوند. تغییرات این قسمت های بدن، پس از پایان بارداری برطرف خواهند شد و نمی توانند نگران کننده باشند.

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

لق شدن دندان و درمان ارتودنسی

ضربه به دندان

دندان های سالم قوی هستند، اما وارد شدن ضربه به صورت و دهان، و تصادف، به دندان ها و بافت پیرامون آنها آسیب خواهد رساند. نتیجه یک حادثه می تواند لب پر شدن یا لق شدن دندان ها باشد.

بسیاری از افراد از عادت دندان قروچه شبانه خود خبر ندارند تا اینکه در نهایت موجب درد فک یا لق شدن دندان های آنها شود. دندانپزشک می تواند قبل از وارد آمدن آسیب دائم به دندان مشکل را دریابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع درمان‌های ارتودنسی

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که موجب ضعف استخوان ها می شود. در نتیجه، حتی کوچکترین ضربه ها نیز می توانند منجر به شکستن استخوان شوند. هر چند پوکی استخوان می تواند نخاع، لگن و مچ دست ها را تحت تأثیر قرار دهد، اما می تواند به استخوان فک که از دندان ها حمایت می کند آسیب برساند. با کاهش تراکم استخوان دندان ها ممکن است لق شده و از حفره خود خارج شوند.

از سوی دیگر، داروهای خاصی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند می توانند موجب بروز مشکلات دهان و دندان شوند، هر چند وقوع آنها چندان شایع نیست. در برخی موارد نادر، داروهایی به نام بیس فسفونات bisphosphonates، که به درمان تحلیل استخوان کمک می کنند، می توانند منجر به لق شدن دندان ها شوند، که تحت عنوان استئونکروز osteonecrosis (مرگ استخوان) فک شناخته می شود.