به تدریج با بزرگ شدن کودکان، دندان های شیری آنها از دست می روند. این بخشی از فرایند طبیعی رشد انسان است، که می تواند برای کودکان هیجان انگیز باشد- مخصوصاً زمانی که پری دندان برای افتادن هر دندان به آنها هدیه می دهد. دندان های شیری زمانی شکل می گیرند که کودک در رحم مادر است، و فرایند رشد و بیرون آمدن آنها از زمانی آغاز می شود که کودک هنوز نوزاد است. به مرور زمان، این دندان ها لق شده و می افتند، تا دندان های دائم جایگزین آنها شوند.

اما چه اتفاقی می افتد اگر کودک به سنین نوجوانی برسد، اما هنوز دندان های شیری خود را از دست نداده باشد؟ به چند دلیل ممکن است دندان های شیری طبق زمانبندی خاص خود نیفتند. یا در اثر ضربه و آسیب یا بیماری های دندانی، دندان ها زودتر از موعد مقرر از دست می روند، یا ممکن است بیشتر از زمان معمول در دهان باقی بمانند.

زمان افتادن دندان های شیری کودک

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

در اکثر کودکان افتادن دندان های شیری از سنین حدود ۶ سالگی آغاز می شود و تا سن ۱۲ سالگی همه ی دندان های خود را از دست خواهند داد. گاهی اوقات، یک کودک به سن ۸ یا حتی ۱۰ سال می رسد در حالی که هنوز هیچ یک از دندان های شیری خود را از دست نداده است. این زمانی است که اغلب والدین نگران می شوند. در اکثر موارد، موضوعی جدی نیست. با این حال، در برخی شرایط باید دندانپزشک مداخله کند.

  • دندان های شیری در روند رشد دندان های دائم جدید مشکل ایجاد می کنند.
  • دندان های مولر ۱۲ سالگی کودک هنوز در نیامده اند.
  • تأخیر در افتادن دندان های شیری می تواند به معنای نیاز کودک به درمان های ارتودنسی، مانند بریس ها، باشد که برای رفع مشکلاتی ضروری خواهند بود که در سنین بالا وخیم تر نیز خواهند شد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

این امکان وجود دارد که برخی افراد در بزرگسالی هنوز هم دندان شیری داشته باشند. هر چند ممکن است بسیار نادر باشد. علت باقی ماندن دندان های شیری بیشتر از زمان معمول در دهان، هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. احتمالاً منشاء ژنتیکی دارد، اما عوامل محیطی و اختلالات هورمونی نیز بی تأثیر نیستند.

علت نیفتادن دندان شیری کودکان

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

  1. نخستین پاسخ به این پرسش به درک فرایند رشد دندان دائم و افتادن دندان شیری بستگی دارد. دندان های دائم با رشد خود فشار اندکی به ریشه های دندان های شیری وارد می کنند که به تدریج موجب تحلیل رفتن آنها می شوند. دندان های قدیمی مورد حمله ی استئوکلاست ها قرار می گیرند، نوعی سلول های استخوانی که دیگر بافت های استخوانی را نیز تخریب می کنند. این فرایند موجب تخریب و تحلیل ریشه های دندان های شیری می شود که اجازه می دهد لق شوند و به صورت طبیعی بیفتند. اگر دندان دائمی از پشت یا جلوی دندان شیری عبور کند و نتواند به ریشه ی دندان شیری فشار وارد کند، دندان شیری در جای خود باقی خواهد ماند. این وضعیت تحت عنوان “دندان کوسه ای” شناخته می شود، زیرا کوسه ها چند ردیف دندان دارند که به طور همزمان در دهان رشد می کنند. با افتادن هر یک از دندان ها، دندان پشتی رو به جلو جابجا می شود تا جای آن را بگیرد.
  1. دومین دلیل برای عدم افتادن دندان های شیری فشردگی خفیف تا متوسط دندان ها است. زیرا باعث می شود، دندان های دائم قادر نباشند به درستی به دندان های شیری فشار وارد کنند.
  2. سومین دلیل ممکن است انکیلوز دندان های شیری کودک باشد که عبارت است از جوش خوردن دندان به استخوان فک به گونه ای که مانع بیرون آمدن دندان های شیری می شود. این احتمال نیز وجود دارد که دندان های دائم اصلاً وجود نداشته باشند، به همین دلیل از زیر هیچ فشاری به ریشه ی دندان شیری وارد نمی شود، در نتیجه دندان نخواهد افتاد.
  3. آخرین دلیل عدم افتادن دندان های شیری، عدم وجود دندان های دائمی است که باید زیر آنها رشد کند.
  4. دندان های شیری به دلایل دیگر از قبیل آسیب به دندان، علل پزشکی، وجود مانع، یا ناصاف بودن دندان های دائمی زیرین نیز ممکن است در دهان باقی بمانند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست دادن زود هنگام دندان شیری

درمان دندان های شیری که بیشتر از زمان معمول در دهان باقی می مانند

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری در کودکان

اگر حتی پس از زمان مقرر فرزند نوجوان شما هنوز چندین دندان شیری خود را دارد، باید برای معاینه و بررسی دقیق وضعیت و سلامت دندان ها، او را نزد ارتودنتیست ببرید تا برای حل مشکل کودک شما طرح درمان تهیه کند. ارتودنتیست با استفاده از اشعه ی ایکس تصاویر رادیوگرافی تهیه کرده، و شکل، رنگ، موقعیت و نیز اجزاء تشکیل دهنده ی دندان های شیری باقی مانده را بررسی خواهد کرد.

اگر ساختار دندان از نظر زیبایی مشکلی نداشته باشد، می توان آن را نگه داشت. در غیر اینصورت، می توان آن را تغییر شکل داد. با این حال، اگر دندان کج باشد، شاید بهتر باشد کشیده شود، و پس از آن یک بریج ثابت یا ایمپلنت دندانی جایگزین آن شود. انتخاب طرح درمان به وضعیت دندان شیری و نیز وجود یا عدم وجود دندان دائمی زیر دندان شیری بستگی دارد. درمان زود هنگام می تواند نتایج درمان بهتری در پی داشته و بهبود قابل توجهی در وضعیت دندان های کودک ایجاد کند.

در چه صورت باید دندان شیری باقی مانده کشیده شوند؟

این تصمیمی است که ارتودنتیست باید بگیرد و به علل نیفتادن دندان شیری بستگی خواهد داشت. در صورتی که دندان های کودک “کوسه ای” باشند، به احتمال زیاد کشیدن دندان های شیری ضروری خواهد بود. اگر دندان شیری در نتیجه ی فشردگی نیفتاده باشد، دندانپزشک پس از بررسی و معاینات دقیق تصمیم خواهد گرفت کدام دندان را بکشد تا دندان دائم برای رشد صحیح شانس بیشتری داشته باشد. اگر دندان دائم اصلاً وجود نداشته باشد، احتمال کشیدن دندان کم است مگر اینکه همزمان چند مشکل مانند فشردگی دندان ها بوجود بیاید. تا وقتی که دندان شیری در دهان باقی بماند، به عنوان دندان دائم عمل خواهد کرد .

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مشکلات بایت