بسیاری از کودکان، نوجوانان، و حتی افراد بزرگسال به منظرو اصلاح نحوه قرار گیری و صاف و یکدست کردن دندان های خود از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند. همزمان با استفاده از آنها نگرانی های متعددی نیز بوجود می آیند. نه تنها هر مرتبه که بریس ها سفت می شوند درد وجود دارد، بلکه نگرانی هایی هم مربوط به پاکسازی آنها وجود دارد. با این حال، بزرگترین نگرانی که ممکن است وجود داشته باشد بروز زخم های دهانی است.

این زخم ها می توانند در نتیجه ساییده شدن بخش هایی از بریس ها به لثه ها یا دیگر بخش های دهان بروز پیدا کنند. آنها می توانند نسبتاً دردناک باشند، اما کارهایی هستند که با انجام آنها می توان از بروز این زخم ها پیشگیری نمود یا در صورت بروز می توان تحمل آنها را ساده تر کرد.

نحوه برخورد با زخم های دهان ناشی از ابزارهای ارتودنسی

پرسش هایی که اغلب افراد مطرح می کنند:

  • چگونه می توان از شر زخم های داخل دهان ناشی از بریس های ارتودنسی رها شد؟
  • آیا بریس ها می توانند موجب بروز زخم های دهانی شوند؟
  • چگونه می توان مانع ساییده شدن بریس ها به بافت های داخل دهان شد؟
  • چگونه پس از دریافت بریس ها می توان مانع بریده شدن زبان شد؟
  • چگونه می توان از شر آفت دهان ناشی از برس های ارتودنسی رها شد؟

علائم و نشانه های زخم های دهان

درد تنها علامت زخم های دهانی نیست. شواهد دیگری نیز وجود دارند که در صورت وجود هر یک باید بدانید چه تصمیمی باید بگیرید. زخم های دهان اغلب گرد، متورم، و می توانند سفید، قرمز، زرد، یا خاکستری رنگ باشند. رنگ های خاصی هستند که می توانند نشان دهنده عفونت باشند، و در صورتی که مشکوک به وجود عفونت هستید، لازم است با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. روش های مختلفی برای درمان زخم هی دهان در منزل وجود دارد.

زخم های دهان در ارتودنسی

زخم های دهان در ارتودنسی

موم ارتودنسی چیست؟

بسیاری از کمپانی ها موم های ارتودنسی را تولید کرده اند تا با لغزنده شدن سطح بریس های ارتودنسی از ساییده شدن آنها به بخش های داخلی دهان پیشیگیری نمایند. این تکه های مومی می توانند از شکل گیری زخم ها یا حتی از وخیم تر شدن آنها جلوگیری نمایند. موم های ارتودنسی با برندهای مختلفی وارد بازار می شوند و طعم های متفاوتی می توانند داشته باشند. به برخی از آنها آلوئه ورا و ویتامین E افزوده می شود که به بهبود زخم های دهان کمک نیز می کنند.

زخم های دهان در ارتودنسی

زخم های دهان در ارتودنسی

چگونه می توان زخم های دهان را ضد عفونی کرد؟

باکتری ها به همان اندازه ای که می توانند موجب بروز زخم ها شوند می توانند موجب عفونی شدن زخم هایی شوند که از قبل وجود داشته اند و باعث دردناک تر شدن آنها شوند. روش های مختلفی برای ضد عفونی کردن زخم های داخل دهان وجود دارند، از جمله شستشوی دهان با محلول آب ولرم و نمک. گرچه این مخلوط می تواند موجب آزرده شدن دندان ها شود، اما به خشک شدن باکتری ها در موارد وخیم کمک می کند. این ترکیب نباید بلعیده شود و باید تف شود. گزینه های دیگر برای ضد عفونی کردن زخم های داخل دهان شامل شستشوی دهان با دهانشویه هایی است که کمپانی های مختلف تولید می کنند. وقتی بدترین حالت بدتر می شود، گرداندن مقداری هیدروژن پراکسید داخل دهان نیز می تواند مفید باشد، اگرچه این گزینه کمی دردناک تر از موارد دیگری است که قبلاً ذکر شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حل مشکلات اورژانس حین درمان ارتودنسی

چگونه باید از دهانشویه ها استفاده کنم؟

هر چه دهان بهتر تمیز نگه داشته شود؛ احتمال بروز زخم های دهان کمتر است. در صورتی که زخمی داخل دهان بوجود بیاید، سپس پاکسازی های روتین و منظم این اطمینان را بوجود خواهند آورد که زخم ها با باکتری عفونی نخواهند شد. لازم است پاکسازی های روتین انجام شوند، نه فقط یک مرتبه پاکسازی در طول روز. پاکسازی باید، حداقل، بعد از هر وعده غذایی انجام شود، و باید این کار با دقت هر چه تمام تر صورت بگیرد. ارتودنتیست ها آموزش زیادی در خصوص نحوه پاکسازی خیلی خوب دهان با وجود بریس ها داخل دهان به بیماران خود ارائه می دهند، و این گام ها باید هر چه دقیق تر دنبال شوند تا باکتری های خاصی داخل دهان شکل نگیرند.

راهکار طبیعی چیست؟

راهکار طبیعی این است که یک چای کیسه ای داخل آب ولرم غوطه ور کنید تا بتوانید آن را مستقیماً روی زخم قرار دهید. چای کیسه ای دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، و باعث از بین رفتن التهاب نیز می شود. این گزینه نه تنها به تمیز نگهداشتن زخم ها کمک می کند، بلکه روشی برای کاهش درد محسوب می شود.

آیا غذایی هست که باید از خوردن آن اجتناب کرد؟

غذاهای پر ادویه ممکن است موجب سوزش یا آزرده شدن زخم های داخل دهان شوند. غذاهای اسیدی نیز می توانند همین کار را انجام دهند. وقتی داخل دهان زخمی وجود دارد، تا حد امکان باید از خوردن آنها اجتناب کرد. نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های گازدار نیز می توانند زخم ها را آزرده کنند، بنابراین از خوردن آنها نیز باید اجتناب کرد. وقتی زخمی داخل دهان وجود دارد، غذاهای مخلوط شده برای دهان گزینه های بهتری هستند. هرچه قورت دادن این غذاها راحت تر باشد، وقتی زخم ها وجود دارند خوردن آنها بهتر است. ماست بهترین گزینه است. زیرا به دلیل پروبیوتیک بودن آن که می تواند به بدن در مبارزه با هر گونه عفونت ناشی از باکتری های داخل زخم ها مبارزه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی و کمک آن در روند درمان

آیا خوردن غذای خاصی توصیه می شود؟

خوردن بستنی برای دهانی که زخم دارد گزینه خوبی است. اما وقتی داخل دهان شما زخم وجود دارد هشیار باشید. سوپ گرم گزینه خوب دیگری است، اما تنها گرم باشد نه داغ!

آیا می توان از مسکن ها استفاده کرد؟

دردی که با زخم های دهان همراه است می تواند نسبتاً قوی باشد. برخی داروهای مسکن OTC می توانند به کاهش درد در کوتاه مدت کمک کنند. بی حس کردن درد با برخی ژل های دهانی نیز می تواند کمک کننده باشد. با این حال، ژل مخصوص زخم ها باشد زیرا برخی ژل های خاص مواد بی حس کننده ای دارند که می توانند درد زخم را تشدید کنند.

زخم های دهان در ارتودنسی

زخم های دهان در ارتودنسی

علل بروز زخم های دهانی

بریس هایی که به کنار لثه ها یا دیگر بافت های داخل دهان ساییده می شوند تنها علت بروز زخم های دهان نیستند. برخی روش های سنتی پشت زخم ها در دیگر بخش های بدن نیز می توانند موجب بروز زخم های داخل دهان شوند. البته، آسیب به بافت باید سریعاً درمان شود. با این حال، یکی دیگر از راه های تسکین زخم ها کاهش استرس است. روش های مختلفی برای پرداختن به استری وجود دارد، از جمله ورزش کردن، یوگا، تنفس عمیق، و مدیتیشن.

عوامل دیگری که می توانند موجب بروز زخم های داخل دهان شوند عبارتند از:

  • کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی خاص مانند ویتامین B12
  • ضعف سیستم ایمنی بدن (به دلیل عفونت های ویروسی)
  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • حساسیت به غذاهای اسیدی.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر مال اکلوژن بر دندانها

روش های مختلفی برای درمان زخم های دهانی وجود دارد. این روش ها تعدادی از ساده ترین روش ها هستند، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارند. بهترین راهنما مشورت با ارتودنتیست است. ارتودنتیست هم می تواند مشخص نماید آیا واقعاً شما به بریس های ارتودنسی نیاز دارید یا خیر، و هم اینکه برای راحت کنار آمدن با آنها راهکارهای مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد.