زمانی که برای صاف کردن دندان ها تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرید، ممکن است لثه های شما در کنار براکت های ارتودنسی متورم و ملتهب شوند. ممکن است گاهی اوقات نگران شوید زیرا التهاب بیشتر از حد انتظار شما است و ممکن است فکر کنید این درد و ناراحتی چه زمانی بهبود خواهد یافت. اما مطمئن باشید زمانی که برای نخستین مرتبه براکت ها روی دندان های شما قرار می گیرند، اندکی حساسیت و احساس درد کاملاً طبیعی است.

با این وجود، تورم لثه ها – مخصوصاً پس از یک دوره ی طولانی که بدون هیچ دردی سپری شده است- می تواند نشانه ی مشکل دیگری باشد. وقتی طی استفاده از ابزارهای اصلاح کننده، لثه های شما متورم می شوند، سعی کنید به علت بروز آن و نحوه ی مراقبت از آن دقت کنید.

اندکی درد کاملاً طبیعی است

احساس مقداری درد در دهان، پس از دریافت براکت های جدید یا تنظیم مجدد آنها امری طبیعی است. دندان ها و فک سخت در حال فعالیت هستند تا لبخند زیبایی خلق کنند: با جابجایی دندان ها استخوان تحلیل می رود و استخوان جدید تشکیل می شود و این می تواند فشار زیادی ایجاد کند. این ناراحتی ظرف دو تا سه روز از بین خواهد رفت. اما اگر تورم لثه ها بطول بکشد می تواند حاکی ازمشکلاتی باشد که هیچ ارتباطی با استفاده از براکت های ارتودنسی ندارند.

التهاب لثه ها ناشی از پلاک های پنهان

التهاب لثه ها می تواند ناشی از تجمع پلاک روی سطح دندان ها باشد زیرا براکت ها و سیم ارتودنسی باعث می شوند دسترسی به رسوب روی دندان ها مشکل تر شود. به طور طبیعی، زمانی که ذرات غذا کنار لثه ها گیر می کنند، به مرور زمان روی دندان ها و لثه ها رسوب انباشته می شود که منجر به التهاب لثه ها خواهد شد. هر چند مراقبت از سلامت دهان و دندان ها همیشه برای سلامت عمومی بدن اهمیت داشته است، اما این موضوع حین درمان ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حل مشکلات اورژانس حین درمان ارتودنسی

برای از بین بردن این تورم، مطمئن شوید تکنیک های مسواک زدن صحیح را از ارتودنتیست خود یاد گرفته اید و برای خرید دیگر ابزارهای پاکسازی هزینه کنید تا علیرغم وجود براکت ها روی دندان ها، به پاکسازی دقیق دهان و دندان های خود کمک کرده باشید.

هورمون ها نیز می توانند موجب تورم لثه ها شوند

اکثر افراد بزرگسال معتقدند هیچ ارتباطی بین هورمون ها و تورم لثه ها وجود ندارد. با این حال، افزایش سطح هورمون ها در زنان باردار می تواند احتمال التهاب لثه را افزایش دهد. مجمع دندانپزشکان آمریکا ابراز داشته است تغییرات هورمونی می تواند موجب “التهاب لثه ی بارداری” یا التهاب و درد در لثه ها شود. بنابراین بسیار کم اتفاق می افتد که ارتودنتیست استفاده از براکت های ارتودنسی در طول این دوره را پیشنهاد دهد. به همین دلیل، زنانی که باردار هستند و از قبل براکت ها روی دندان های آنها هستند، باید به ارتودنتیست مراجعه کنند، مخصوصاً اگر علائم تورم لثه ها وجود دارد. به همین ترتیب، در دخترانی که وارد دوره ی بلوغ می شوند، باز هم هورمون ها می توانند منشاء تورم لثه ها باشند.

صرف نظر از علت التهاب لثه ها، بهتر است در هر صورت به ارتودنتیست مراجعه کنید و تکنیک های مسواک زدن درست را یاد بگیرید و بهترین مراقبت های دهان و دندان ها را داشته باشید تا التهاب لثه ها بهبود یابد. با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا متوجه شوید التهاب لثه های شما در نتیجه ی بارداری، هورمون ها، یا تجمع پلاک است تا بهترین راهکار درمان را در اختیار شما قرار دهد.

ارتودنسی و التهاب لثه

براکت های ارتودنسی می توانند موجب سوزش شوند.

یکی دیگر از علل تورم لثه ها در کنار براکت های ارتودنسی “افزایش حجم لثه” است که با عنوان هیپروترفی (hypertrophy) یا هایپرپلازی (hyperplasia) نیز شناخته می شود. این مشکل زمانی بوجود می آید که یا لثه رشد بیش از حد دارد یا سلول های آن افزایش می یابند. در اکثر موارد، این مشکل می تواند ارثی باشد یا شرایط پزشکی منشاء آن باشد، اما این احتمال وجود دارد که لثه ها به براکت ها واکنش نشان دهند و سوزش داشته باشند. راجع به سوابق پزشکی خود با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید تا مشخص کند کدام گزینه ی درمان برای شما بهتر است.

درمان التهاب لثه ها در کنار براکت های ارتودنسی

بهترین راه برای بهبود این شرایط تشخیص زود هنگام تورم و گرفتن وقت از ارتودنتیست است تا بهترین راهکارهای خانگی را برای شما توضیح دهد. انجام کارهای زیر هم می تواند به کاهش علائم آن کمک کند:

• برای کشیدن نخ دندان با نخ دندان مخصوص درمان ارتودنسی زمان بگذارید و سعی کنید اطراف براکت ها را همیشه تمیز نگه دارید.
  • از یک مسواک دارای فرچه ی نرم استفاده کنید، اما هر سه ماه یک مرتبه آن را تعویض کنید.
  • به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید و به دنبال تمیز و شفاف بودن براکت های ارتودنسی باشید.
  • پس از مسواک زدن دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.
  • برای بهبودی سریع تر، با محلول آب و نمک غرغره کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

همیشه حفظ بهداشت دهان و دندان ها در الویت است. اما زمانی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، این کار می تواند به کاهش مشکلات و سوزش کمک کند و تحمل آنها را راحت تر کند.