اگر شما یا فرزندتان از بریس های سنتی فلزی استفاده می کنید، پس ارتودنتیست شما به احتمال زیاد روی اهمیت هر روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت خوب دندان ها تأکید می کند. با این حال، مانند بسیاری از افرادی که از بریس ها استفاده می کنند، ممکن است نخ دندان کشیدن برای شما نیز چالش برانگیز باشد به گونه ای که گاهگاهی آن را از روتین بهداشتی دهان خود حذف کنید یا حتی به طور کامل آن را نادیده بگیرید.

متأسفانه، مهم نیست که شما چقدر خوب مسواک می زنید، اما همیشه باید حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. نخ دندان کشیدن به زدودن و برطرف کردن پلاک ها از بین دندان ها و زیر خط لثه کمک می کند که انجام آن با استفاده از نسواک به تنهایی دشوار است. اگر شما این پلاک ها را به صورت روزانه برطرف نکنید ممکن است دچار بیماری لثه یا پوسیدگی و حفره های بین دندانی شوید.

در این مقاله شما را با چهار ترفندی آشنا می کنیم که با آنها می توانید وقتی براکت ارتودنسی دارید به راحتی نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن با براکت ارتودنسی

نخ دندان کشیدن با براکت ارتودنسی

از ابزارهای مناسب برای نخ دندان کشیدن استفاده کنید.

یکی از اثبات شده ترین و قابل استطاعت ترین راه برای نخ دندان کشیدن در طول مدتی که بریس ارتودنسی دارید، استفاده از نخ دندان های سنتی همراه با ابزارهای خاصی به نام فلاس تریدر دندانی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و تحلیل ریشه دندان – بخش دوم

برچسب نخ دندانی که استفاده می کنید را بررسی کنید تا مطمئن شوید موم زده باشد، به هیچ عنوان نخ دندان موم نزده استفاده نکنید. نخ دندان های موم نزده وقتی به سیم ها یا براکت های بریس ها ساییده می شوند می توانند تکه تکه شوند، در حالی که نخ دندان های موم زده به آرامی از کنار آنها عبور می کنند.

فلاس تریدرهای بریس ها حلقه های کوچکی هستند که از نخ خیلی خشک درست شده اند. آنها شبیه سوزن های خیاطی بزرگ هستند. اگر در مانور دادن با نخ دندان زیر سیم بریس های خود مشکل دارید، می توانید با کمک فلاس تریدرهای خشک این کار را خیلی راحت تر انجام دهید.

برای استفاده از فلاس تریدر تنها کافی است نخ دندان خود را از درون حلقه فلاس تریدر عبور دهید، درست مانند سوزن نخ کردن در خیاطی، سپس تریدر را از زیر سیم بریس ها عبور دهید، به جای آنکه سعی کنید این کار را با انگشت انجام دهید.

نخ دندان کشیدن با براکت ارتودنسی

نخ دندان کشیدن با براکت ارتودنسی

به دنبال نخ دندان های ارتودنتیک باشید.

اگر از استفاده نخ دندان های دسته دار لذت می برید- قطعات کوچک نخ دندان متصل به یک دسته پلاستیکی کوچک- قبل از دریافت بریس ها، پس از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که ابزارهای مشابهی برای نخ دندان کشیدن وجود دارند که به صورت ویژه برای افرادی طراحی شده اند که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند.

نخ دندان های دسته دار سنتی دسته های پهنی دارند که مانور دادن با آنها زیر سیم های بریس ها غیر ممکن است، اما نخ دندان های دسته دار ارتودنتیک به دسته های بسیار باریکی متصل هستند که اغلب درست زیر سیم های بریس ها می لغزند. به نظر تعدادی از افرادی که بریس دارند، نه تنها استفاده از این نوع نخ دندان ها بسیار ساده تر از استفاده نخ دندان های سنتی است، بلکه معتقدند نخ دندان کشیدن با آنها خیلی سریع تر انجام می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا لثه ها بدون دندان هم عفونی می شوند؟

تمیز کننده های بین دندانی را امتحان کنید.

اگر می خواهید به طور کامل نخ دندان های سنتی را کنار بگذارید، ممکن است بخواهید یکی از چندین ابزار متعدد تمیز کننده بین دندانی را امتحان کنید.

برخی ابزارهای تمیز کننده بین دندانی میله های کوتاه، باریک، و ساخته شده از مواد خشک و در عین حال انعطاف پذیری به نام پلی پروپیلن ساخته شده اند. شما به راحتی این میله های کوتاه را بین دندان های خود می لغزانید تا ذرات غذا و تارتار را برطرف کنید.

دیگر ابزارهای تمیز کننده بین دندانی، به نام مسواک های بین دندانی، از یک سیم نازک منعطف تشکیل شده اند که فرچه های کوتاهی به آنها متصل شده اند. شما این فرچه ها را بین دندان های خود و زیر خط لثه خود می کشید تا پلاک های زیر خط لثه ها را از بین ببرید. این مسواک ها با قطرهای مختلفی وجود دارند تا وظایف مختلفی از تمیز کردن بین دندان ها را انجام دهند، بنابراین، مطمئن شوید مسواکی با قطر خیلی کوچک انتخاب می کنید تا از آسیب زدن به دندان ها و لثه های خود اجتناب کنید.

فلاس ترید را فراموش نکنید.

روش دیگری برای تمیز کردن بین دندان ها و زیر خط لثه ها وقتی از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید استفاده از فلاس تریدر است. فلاس تریدر یک باریکه آب با فشار بیرون می دهد که می توان آن را روی دندان ها و بین آنها گرفت. واتر فلاسرها می توانند برای زدودن پلاک های بین دندانی و زیر خط لثه استفاده شوند، درست مانند نخ دندان های سنتی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع لوازم ارتودنسی

برخی فلاس تریدرها حتی با سری های مخصوص ارتودنتیک در بازار وجود دارند که برای تمیز کردن اطراف براکت ها و سیم های بریس های ارتودنسی طراحی شده اند، بدون آنکه به آنها آسیب بزنند.

اگر شما در طول مدتی که بریس ارتودنسی دارید، به دلیل کمبود وقت یا دشواری در نخ دندان کشیدن بین دندان ها، گاهگاهی انجام این کار را نادیده می گیرید، از این راهکارها استفاده کنید تا روش های جدیدی برای نخ دندان کشیدن بیابید که انجام آنها برای شما راحت تر است. نخ ندان کشیدن روزانه را آغاز کنید تا از گسترش بیماری لثه و پوسیدگی و حفره های بین دندانی در امان بمانید.