خشک شدن دهان پس از نصب براکت ارتودنسی یکی از مشکلات شایع است که در اغلب افراد رخ می‌دهد، اگرچه همه افراد این علائم را تجربه نمی‌کنند. دهان یک بیمار ممکن است به دلایل مختلفی خشک شود که شامل کاهش تولید بزاق دهان، کاهش میزان کلی آب بدن، و اثرات ثانویه ناشی از این شیوه درمانی می‌شود. طبیعتاً در هنگامی که عادت‌های خود را با توجه به براکت ارتودنسی تغییر دهید، بافت‌های بدن نیز با توجه به این تغییر عکس العمل نشان داده و ممکن است یکی از نشانه‌های آنها، خشک شدن دهان فرد باشد.

 اگر شما نیز هنگام استفاده از براکت ارتودنسی در دهان خود احساس خشکی، تشنگی، خشک شدن لب، غلیظ و چسبناک شدن بزاق و همچنین مشکل در بلعیدن غذا را تجربه کرده‌اید، نگران نباشید برای آن راهکارهایی وجود دارد که به راحتی می‌توانید از این مرحله عبور کنید. در این مطلب ما قصد داریم به دلیل وجود چنین پدیده‌ای به هنگام انجام درمان ارتودنسی بپردازیم و برای آن راهکارهایی ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید!

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

چرا دهان شما پس از نصب براکت ارتودنسی خشک می‌شود؟

 هنگامی که شما از براکت ارتودنسی استفاده می‌کنید، آن‌ها فضای بیشتری از دهان شما را به خود اختصاص می‌دهند و ممکن است باعث تغییراتی در وضعیت گونه‌ها و لب‌های شما شوند که در برخی مواقع باعث رنجش شما نیز می‌شود. در برخی از بیماران، تحریک ناشی از قرار دادن براکت بر روی دندان‌ها به صورت کاهش تولید بزاق خود را نشان می‌دهد. این باعث می‌شود که دهان احساس خشک و چسبنده داشته باشد و گاهی اوقات باعث مشکلاتی در بلعیدن غذا نیز شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

از سوی دیگر هنگام استفاده از براکت ارتودنسی در نظر داشته باشید که رژیم غذایی شما نیز تغییر می‌کند. هنگامی که شما از خوردن غذاهای شور و چسبناک مانند چیپس و پاپ کورن منع می‌شوید، جویدن آدامس را کنار بگذارید، و خوردن بعضی از مایعات و نوشیدنی‌ها را به خاطر حساسیت دهانی متوقف کنید، طبیعتاً باعث کاهش تولید بزاق و خشکی دهان می‌شود. یکی از زمان‌هایی که فرد با خشک شدن دهان مواجه می‌شود، زمان بیدار شدن است که به دلیل وضعیت خاص بدن تولید بزاق متوقف می‌شود.

 از دیگر عوامل‌هایی که باعث خشک شدن دهان در جریان استفاده از براکت ارتودنسی می‌شود، می‌توان به وضعیت خواب فرد اشاره کرد که ممکن است دهان و لب‌های خود را در طول شب باز بگذارند. در ضمن استفاده از سیگار و محصولات تنباکو، رژیم غذایی با سدیم زیاد، مصرف کافئین و یا الکل، احتمال افزایش خشکی دهان را بالا می‌برند.

آیا ممکن است براکت ارتودنسی باعث ایجاد ترک در لب‌ها شود؟

 یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در جریان کم شدن آب بدن و کم شدن تولید بزاق در دهان ایجاد می‌شود، خشک شدن لب‌ها و قرار گرفتن آنها در وضعیتی نامناسب است که در نهایت باعث خشک شدن شدید آن‌ها می‌شود. بنابراین، پاسخ به سؤال بالا می‌توانند مثبت باشد؛ زیرا استفاده از براکت ارتودنسی باعث تغییر وضعیت دهان و دندان شده که در نتیجه آن ترشح بزاق فرد کمتر شده و دهان خشک می‌شود. در ضمن تغییر رژیم غذایی ممکن است مانع از رسیدن ویتامین کافی به پوست شده و آن را از لحاظ مختلف تحت تأثیر قرار دهد.

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

آیا براکت ارتودنسی می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود؟

 براکت ارتودنسی ارتباط مستقیمی با بوی بد دهان ندارد، اما اگر دهان شما خشک شود و یا مشکلات بهداشتی دهان و دندان برای شما به وجود آید ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شود. برای جلوگیری از این پدیده، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از طریق تمیز کردن دندان‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف اشاره کرد. معمولاً ارتودنتیست‌ها در این مورد توصیه‌هایی به بیمار می‌کنند که بعد از هر وعده غذایی باید آنها را انجام دهند و از تجمع مواد غذایی در اطراف دندان‌ها و براکت ارتودنسی جلوگیری کنند. حفظ سلامتی دهان و دندان و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از بوی بد دهان مؤثر است.

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

خشکی دهان و لب در طی درمان ارتودنسی

 چگونه از پدیده خشک شدن دهان ناشی از وجود براکت ارتودنسی جلوگیری کنیم؟

 راه‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید همزمان با استفاده از براکت ارتودنسی، از خشک شدن دهان جلوگیری کنید. چهار راهکار مهمی که برای مقابله با این پدیده می‌تواند انجام دهید عبارتند از:

  1. راه‌های خشک شدن دهان را از بین ببرید: تنباکو، الکل، کشیدن سیگار، غذاهای تند، شور، خشک، و مصرف کافئین همگی باعث خشک شدن دهان می‌شود. از خوردن این موارد اجتناب کنید و ترجیحاً به شیوه‌های سالم غذایی بیاورید.  استفاده از دهانشویه های بدون الکل خوردن و غذاهایی که به طور طبیعی می‌توانند رطوبت بدن را بالا ببرند، مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مفید باشد.
  2. از قطعات یخ در دهان خود استفاده کنید: هنگامی که دهان شما در اثر استفاده از براکت ارتودنسی تحریک می‌شود، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و از این طریق ناراحتی خود را تسکین دهید، تورم آن را از بین ببرید و دهان خود را مرطوب نگه دارید. بخش کوچکی از خیار و خربزه منجمد شده نیز می‌تواند یک راهکار مناسب باشد که عطر و طعم آن نیز به وضعیت دهان شما کمک می‌کند. همچنین آبنبات های بدون قند برای کمک به تولید بزاق مناسب هستند، فقط توجه داشته باشید که بر روی آنها فشار نیاورید.
  3. بدن خود را هیدراته نگه دارید: اکثر مردم در طول روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و همین پدیده باعث تغییرات فیزیولوژیک در بدن آن‌ها می‌شود. برای فرار از خشکی دهان در جریان استفاده از براکت ارتودنسی مطمئن باشید که در طول روز مقدار زیادی آب می‌خورید و بدن خود را هیدراته نگه می‌دارید. قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های مصنوعی مانند آب طبیعی نیستند. اگر از آب طبیعی خوشتان نمی‌آید، بهتر است به سراغ گزینه‌های مانند خیار، لیمو و نعنا بروید و از این طریق طعم آن را بهبود بخشید.
  4. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید: وجود یک مرطوب کننده محیطی، به خصوص در شب و زمانی که احتمال باز شدن دهان شما وجود دارد بسیار مناسب است. این مرطوب کننده‌ها باعث می‌شود که رطوبت مورد نیاز پوست شما تأمین شود و رطوبتی که در طول روز از دست می‌دهید، به راحتی به دست بیاورید. توصیه ما این است که در طول درمان ارتودنسی حتماً از آب زیادی استفاده کنید از یک مرطوب کننده در طول شب بهره ببرید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش دوم

 باید پذیرفت که استفاده از براکت ارتودنسی ممکن است با ناراحتی‌های مختلفی از جمله خشکی دهان همراه باشد، اما توجه داشته باشید که همه این ناراحتی‌ها موقتی و گذرا هستند و در انتها این شما هستید که با یک لبخند زیبا و یک ردیف مناسب از دندان‌ها مواجه خواهید شد. بنابراین سعی کنید با راهکارهای موفق از این ناراحتی‌ها عبور کنید و به نتیجه نهایی کار امیدوار بمانید. ما نیز در کنار شما خواهیم بود و در صورت لزوم برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.