سینوس ماگزیلاری یک محدودیت آناتومیک شایع برای حرکت ارتودنتیک دندان ها است. این مقاله به تعیین تأثیر عمق های مختلف نفوذ دندان و ابزارهای کمکی ارتودنسی به درون کف سینوس ماگزیلاری روی سیستم نیروی ارتودنتیک برای حرکت بدنه دندان می پردازد.

به طور کلی ارتودنسی به اصلاح دندان های نامرتب تحت اعمال نیروهای ارتودنتیک می پردازد. حرکت دندان توسط نیروی ارتودنتیک تحت تأثیر خواص بیومکانیک و آناتومی دندان و بافت پریودنتال قرار می گیرد. سینوس ماگزیلاری یکی از محدودیت های آناتومیک در طول درمان ارتودنسی است.

سینوس ماگزیلاری چیست؟

سینوس ماگزیلاری یک حفره پر از هوا است که بین کف آن و دندان های عقب با مخاط پوشیده شده است. است به دلیل وجود یک زائده، فقدان دندان یا عوامل دیگر، ممکن به صورت جانبی و رو به پایین گسترش یابد. در حدود 50 درصد از افراد بزرگسال، کف سینوس فک بالا تا نزدیکی دندان های عقبی فک بالا کشیده شده است. در برخی موارد، نوک ریشه های دندان های پرمولر، مولر و نیش می تواند به درون سینوس ماگزیلاری نفوذ کند و حمایت استخوان آلوئولار را از دست بدهد. کف سینوس ماگزیلاری یک استخوان سخت با چگالی بالا شبیه به استخوان قشر مغز است. بازسازی استخوان برای کف سینوس ماگزیلاری دشوارتر از استخوان اسفنجی است. این عوامل به طور کلی روی حرکت ارتودنتیک دندان ها و نتیجه درمان تأثیر می گذارند.

مشکلات سینوس ماگزیلاری در طول درمان ارتودنسی

در بیمارانی که کف سینوس ماگزیلاری آنها پایین است، در برخی موارد حرکت دندان ها از درون کف سینوس ماگزیلاری اجتناب ناپذیر می شود، مانند حرکت دیستال دندان نیش یا زمانی که بعد از کشیدن دندان فضاها بسته می شوند. به طور کلی انتظار می رود حرکت بدنه دندان اتفاق بیفتد، اما در این موارد به سختی می توان به آن دست یافت. هنگامی که ریشه ها به داخل کف سینوس ماگزیلاری نفوذ می کنند، تحلیل متوسط ​​ریشه آپیکال، جابجایی قابل توجه نوک دندان، حیات غیر طبیعی پالپ، یا سوراخ شدن غشاء سینوس را می توان در طول جابجایی ارتودنتیک دندان ها مشاهده کرد. تغییر دقیق سیستم نیروی ارتودنتیک برای نفوذ دندان به درون کف سینوس ماگزیلاری در کاهش این عوارض جابنی مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

چندین روش موفقیت آمیز حرکت دندان درون سینوس ماگزیلاری در سال های اخیر گزارش شده اند. بر اساس تجربه بالینی، به طور جهانی شناخته شده است که نیروی ثابت نور می تواند دندان ها را در کف سینوس حرکت دهد. با این حال، تعداد کمی از محققان به تأثیر آناتومی کف سینوس بر حرکت دندان با جزئیات بیشتری پرداخته اند.

تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی دندان

تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی دندان

چه احتیاط هایی را باید جدی گرفت؟

پیچ های لنگر ارتودنسی (OAS ها) به عنوان منبع مطلق تکیه گاه ارتودنسی معرفی شده اند که امکان حرکت رو به داخل حفره و حرکت دیستال دندان های مولر فک بالا را فراهم می کنند، که پیش از آن دستیابی به آن دشوار بود. OAS ها اغلب در ناحیه آلوئولار بین دندان های پرمولر دوم فک بالا و دندان های مولر اول قرار می گیرند. با این حال، با توجه به اینکه در حدود نیمی از افراد کف سینوس فک بالا تا بین دندان ها و ریشه های مجاور سینوس فک بالا امتداد می یابد، مهم است که رابطه موقعیتی بین استخوان آلوئولار مولر فک بالا و سینوس ماگزیلاری را قبل از قرار دادن OSA بررسی کنیم.

در بیمارانی که ریشه دندان های مولر آنها رو به داخل سینوس فک بالا آمده است، نگرانی هایی در مورد خطر فرو رفتن دندان به داخل سینوس در حین کشیدن دندان مولر و کاهش ضخامت استخوان آلوئولار برای قرار دادن ایمپلنت دندانی بعد از کشیدن آن وجود دارد. از دیدگاه ارتودنتیک، خطر انحراف نوک و تحلیل ریشه در طول حرکت دندان های مولرهای فک بالا به سمت دیستال گزارش شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت پشت دندانی لینگوال

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، تصاویر پانورامیک دیجیتال، و سی تی اسکن ها از جمله ابزارهایی هستند که به پی بردن ارتودنتیست به موقعیت واقعی سینوس ماگزیلاری و نیز ضخامت واقعی استخوان آلوئولاری که دندان های مولر فک بالا داخل آن قرار گرفته اند کمک می کنند. ارتودنتیست با ارزیابی محل دقیق سینوس ماگزیلاری و محاسبه نیروهایی که به هر دندان وارد می کند، تلاش خواهد کرد از حرکت دندان ها به سمت این حفره و احتمالاً سوراخ شدن آن جلوگیری کند. علاوه بر این می تواند پی ببرد که پیچ تکیه گاه ارتودنسی را دقیقاً کجا وارد کند که ساختارهای آناتومیک دیگر خدشه ای وارد نشود.

تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی دندان

تأثیر سینوس ماگزیلاری روی جابجایی دندان

بررسی ضخامت استخوان آلوئولار به ارتودنتیست کمک می کند دریابد از مینی ایمپلنت با چه اندازه ای و در کجا استفاده کند تا هم بتواند بهترین نیرو را به دندان وارد کند که موجب جابجایی آن شود و هم بتواند مانع نزدیک شدن آن به غشاء سینوس ماگزیلاری شود.

یکی از الزامات درمان ارتودنسی دنبال کردن دستور العمل های ارتودنتیست به طور دقیق است. زیرا به عنوان مثال در صورتی که بیمار بدون مشورت ارتودنتیست تعداد رابر بندهای خود را اضافه کند و یا آنها را اشتباه متصل کند، ممکن است باعث حرکت ناخواسته دندان ها و آسیب به کف سینوس ماگزیلاری توسط ریشه های آنها شود.

بعلاوه، مراجعات به موقع نیز بی تأثیر نیستند. ارتودنتیست با محاسبه زمان و نیروی وارد شده توسط ابزارهای ارتودنسی در این بازه زمانی دستور خاصی را به شما می دهد. همواره باید به خاطر داشته باشید که شاید اگر یک الگوی خاص جابجایی اگر برای مدتی بیشتر از آنچه ارتودنتیست دستور داده است ادامه پیدا کند ممکن است به ساختارهای سینوسی شما آسیب وارد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش اول