زمانی که به فصل بهار فکر می کنید، احتمالاً اولین چیزهایی که به ذهن شما خطور می کنند جوانه زدن درختان، آب و هوای گرم تر، و شکوه های گل ها هستند. با این حال، گرچه بهار زیباترین فصل سال است، اما فصل آلرژی های فصلی نیز می باشد. از آنجا که جوانه ها و شکوفه های گلها و گیاهان تازه از خود گرده نیز آزاد می کنند، آلرژی های شما آغاز می شوند، و این آغاز فصل عذاب شما است. با استنشاق این گرده ها، سیستم ایمنی بدن می تواند درون جریان خون شما هیستامین آزاد کند. این ماده می تواند موجب آبریزش چشم، خارش چشم، عطسه، و آبریزش بینی، فشار و احتقان سینوس شود.

آلرژی و دندان درد

آلرژی شما در حال افزایش پیدا کردن است، اما چرا دندان های شما درد دارند؟ آلرژی ها هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی کنند، اما به طور غیر مستقیم می توانند موجب بروز دندان درد شوند. آلرژی ها این پتانسیل را دارند که موجب بروز دندان درد- مخصوصاً دندان های مولر فک بالا- شوند. سینوس های ماگزیلاری شما معمولاً تحت تأثیر آلرژی های فصلی قرار می گیرند. وقتی فشار و احتقان در این سینوس ها ایجاد می شود، می تواند منجر به بروز فشار در سر و صورت شود. پیرامون سینوس ها را غشاء مخاطی حساسی در بر گرفته است که وقتی متورم می شود دردناک می شود. از آنجا که نوک ریشه های دندان های مولر فک بالا به سینوس های ماگزیلاری بسیار نزدیک هستند، فشار و احتقان ممکن است ریشه های دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد، که به نوبه خود موجب بروز درد و التهاب در دندان های مولر فک بالا می شود. این اتفاق می تواند موجب بروز درد هنگام غذا خوردن، حساسیت به سرما و گرما، و حتی احساس ضربان مانند در صورت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات منفی دخانیات روی سلامت دهان و دندان ها

مصرف داروهای آنتی هیستامین می تواند از ترشح ماده هیستامین و ایجاد علائم آلرژی جلوگیری کند. اگر پس از مصرف داروهای آنتی هیستامین و کاهش علائم آلرژی دندان درد همچنان ادامه داشته باشد، و در دندان های دیگری غیر از دندان های مولر فک بالا اتفاق بیفتد احتمال اینکه این درد ناشی از پوسیدگی است زیاد است به همین دلیل باشد با دندانپزشک خود صحبت کنید.

آلرژی ها و مشکلات دهان

آلرژی ها و مشکلات دهان

آلرژی و خشکی دهان

اگر شما مبتلا به آلرژی های فصلی هستید، ممکن است از خشکی دهان نیز رنج ببرید. آلرژی ها نه تنها می توانند موجب خشکی دهان شوند، بلکه داروهایی که برای کاهش علائم آنها استفاده می شوند نیز ممکن است موجب خشکی دهان شوند. بزاق دهان مملو از آنزیم های آنتی باکتریال مهمی است، که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و تازه نگهداشتن نفس شما عمل می کنند. علاوه بر این، به هضم غذا، شستن ذرات غذا از روی دندان ها، خنثی نمودن اسیدهای ناشی از پلاک های دندانی و عوامل دیگر که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند کمک می کند. عدم وجود بزاق کافی می تواند خطر بروز ژنژیویت و پوسیدگی و حفره های دندانی را افزایش دهد و موجب بروز بوی بد دهان شود.

آلرژی فصلی و مشکل تنفس دهانی

تنفس دهانی یکی دیگر از مشکلات ناشی از آلرژی های فصلی است که می تواند سلامت دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد. خواه تنفس دهانی در نتیجه آلرژی های فصلی بروز پیدا کرده باشد یا خیر، حقیقت این است که می تواند موجب بروز تغییراتی در ظاهر و مشکلات رشد در کودکان شود. وقتی کودکان از روی عادت به جای بینی از راه دهان نفس می کشند، می تواند نحوه رشد فک و صورت آنها را تحت تأثیر قرار دهد. کودکانی که از آلرژی ها رنج می برند، بیشتر مشاهده شده است که دچار مشکلات کجی دندان ها شوند که نیاز به درمان ارتودنسی و استفاده از بریس ها و براکت ها و دیگر درمان خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ری مینرالیزیشن یا معدنی سازی مجدد دندان ها

آلرژی و گلو درد

گلو درد هرگز شوخی نیست. حساسیت و تحریک پذیری که ترشحات پشت بینی ایجاد می کنند می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. متأسفانه، اگر بوی بد دهان شما در نتیجه گلو درد بروز پیدا کرده باشد، مسواک زدن دندان ها کمک چندانی به برطرف شدن آن نمی کند. در عوض، سعی کنید مستقیماً به سراغ منشاء مشکل بروید و با قرقره کردن محلول آب و نمک آن را کاهش دهید. طرز کار نمک به گونه ای است که مخاط را از داخل سینوس ها تلیه می کند و باکتری های مضر داخل دهان و حلق را نیز از بین می برد- احتمال بروز بوی بد دهان و تشکیل پلاک های دندانی را کاهش می دهد.

در فصل آلرژی سعی کنید بیشتر به بهداشت دهان و دندان های خود توجه داشته باشید و سعی کنید دردهای سینوسی شما را از این مراقبت ها منصرف نکند. مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

آلرژی ها و مشکلات دهان

آلرژی ها و مشکلات دهان

مقابله با علائم و نشانه های آلرژی و جلوگیری از مشکلات دهان و دندان

خبر خوب این است که داروهای درمانی به راحتی در دسترس هستند. تسکین علائم می تواند به سادگی نوشیدن آب بیشتر، جویدن آدامس فاقد قند، مکیدن آبنبات های سفت بدون قند، و خوابیدن در فضایی باشد که دستگاه بخور در آن قرار داده اید. اگر این راهکارها کارساز نیستند، احتمالاً دندانپزشک شما درمان هایی مانند استفاده از بزاق مصنوعی یا داروها را پیشنهاد خواهد داد.

برای پیشگیری از بروز دندان دردهای ناشی از آلرژی، مهم است از پیشرفت فشار سینوس در نتیجه آلرژی پیشگیری شود. اگر امکان دارد، در روزهایی گرده های گل ها و گیاهان در فضا زیاد هستند، از بیرون رفتن خودداری کنید تا از بروز مشکل پیشگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

در برخی موارد، آنتی هیستامین هایی که بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند می توانند برای کمک به کاهش ترشح هیستامین و فشار داخل سینوس ها و کاهش دندان درد استفاده شوند. برای موارد آلرژی های شدید، اسپری های بینی نیز می توانند به کاهش علائم و باز شدن راه بینی و تنفس از راه بینی کمک کنند. به خاطر داشته باشید برخی از این داروها موجب خشکی دهان می شوند بنابراین تمرکز خود را روی هیدراته نگهداشتن بدن برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از خشکی دهان حفظ کنید.

حتی اگر فکر می کنید آلرژی منشاء دندان درد شما نیست، اگر درد تداوم داشت، ایده خوبی است که به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه دندان ها و لثه های شما می تواند مطمئن شود آیا مشکل شما ناشی از مشکلات سینوس است یا شما دچار مشکلات جدی تری مانند پوسیدگی دندان ها، عفونت دندان ها، و ژنژیویت شده اید.