اینویزیلاین یک سیستم بریس صاف کننده دندان است که برای نوجوانان و افراد بزرگسالی ابداع شده است که به دنبال درمان های جایگزینی هستند که نسبت به بریس های سنتی محتاطانه تر هستند تا مشکلات ارتودنتیک مانند دندان های کج و دندان های فاصله دار را اصلاح کنند.

به خاطر داشته باشید که بیماران برای شناسایی یا تشخیص هرگونه خطر یا تهدید احتمالی که ممکن است در دهان آنها نهفته باشد، به کمک یک متخصص نیاز دارند. به عنوان مثال، بیمارانی که از عفونت های لثه یا پوسیدگی دندان رنج می برند، قبل از دریافت درمان خود، باید این نگرانی ها را درمان کنند.

در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که اینویزیلاین چگونه می تواند به درمان فاصله بین دندان ها کمک کند.

فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستم یا فاصله بین دندان ها که بیشتر تحت عنوان شکاف دندانی شناخته می شود، فضاهایی هستند که بین هر دندان وجود دارند. این فضاها، که می توانند بسیار اندک یا بیشتر گسترده باشند، ممکن است به دلایل مختلفی ظاهر شوند.

شایع ترین نوع دیاستم که تحت عنوان دیاستم خط میانی شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که بین دندان های جلوی فک بالا فاصله وجود داشته باشد. با این حال، دیاستم می تواند در هر قسمتی از دهان رخ دهد. در شرایط بسیار غیر عادی، بیماران حتی ممکن است بین بقیه دندان های خود نیز فاصله داشته باشند.

دندان هایی که خیلی از هم دور هستند، که اغلب تحت عنوان فاصله بین دندان ها شناخته می شوند، می توانند از نظر شدت از خفیف تا شدید متغیر باشند. مشکل ارتودنتیک در صورت عدم درمان می تواند پیشرفت کند و به مشکلات اضافی در سلامت دهان و دندان ها تبدیل شود، علیرغم این واقعیت که بسیاری از بیماران به دنبال بریس ها یا اینویزیلاین برای فاصله های بین دندان های خود هستند، زیرا از ظاهر فاصله های بین دندان های خود راضی نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

اگر فاصله های بین دندان های خود را نبندید، غذا راحت تر در آن نواحی گیر خواهد کرد و پلاک فضای بیشتری برای ایجاد خواهد داشت و احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش خواهد داد. این امکان وجود دارد که برخی از دندان های خاص، فشار ناشی از جویدن را متحمل شوند و باعث فرسایش مینای دندان ها به صورت ناهموار یا بیش از حد شود.

علاوه بر این، زمانی که دندان ها فاصله زیادی با هم دارند، در جایی که شکاف ها وجود دارند استخوان آلوئولار تحریک نمی شود، که می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان و در نهایت از دست رفتن دندان شود. علت این است که در جایی که شکاف ها وجود دارند استخوان تحریک نمی شود.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

اینویزیلاین چگونه به اصلاح فاصله بین دندان ها کمک می کند؟

شما همچنین با کمک اینویزیلاین می توانید شکاف بین دندان های جلوی خود را ببندید؛ با این حال، روشی که این کار را می کند با باندینگ کاملاً متفاوت است.

اینویزیلاین به جای استفاده از رزین برای پر کردن فضای بین دندان های شما، سعی خواهد کرد دندان های شما را به موقعیت مناسب جابجا کند تا لبخند شما بهتر به نظر برسد. این کار با استفاده از یک سری از الاینرهای ساخته شده از پلاستیک شفاف انجام می شود که متناسب با شکل دندان های شما درآورده شده اند و به تدریج تراز مورد نظر را ایجاد می کنند.

هنگامی که یک سری از الاینرها را از دهان خارج می کنید و یک سری جدید را قرار می دهید، فضای جلوی دندان های جلوی شما به تدریج شروع به بسته شدن خواهد کرد و لبخند زیبایی را خواهید داشت که همیشه آرزوی داشتن آن را داشته اید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی دندان چیست؟

آیا الاینرها روی شکاف های بزرگ عمل می کنند؟

اکثر شکاف های بین دندانی را می توان با استفاده از اینویزیلاین بست. از سوی دیگر، بسته شدن شکاف های وسیع تر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، در این مرحله ممکن است بیماران مجبور شوند از الاینرهای خود برای مدت زمانی که می تواند تا دو سال طول بکشد استفاده کنند. اگر فضاها بین دندان های فک بالا وجود داشته باشند، دندانپزشک در بسیاری از قسمت هایی که فاصله دارند ممکن است کامپوزیت اعمال کند تا زمانی که الاینر شروع به اعمال نیروی خود می کند، دندان ها در جهت صحیح جابجا شوند.

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا الاینرهای شفاف مؤثرترین روش برای رسیدگی به این مشکل هستند یا خیر، به احتمال زیاد یک تیم دندانپزشکی از دهان بیمار عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت و یک معاینه دهانی انجام خواهد داد. علت این است که فاصله دندانی هر بیمار منحصر به فرد است.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

اینویزیلاین در مقایسه با بریس ها برای بستن شکاف بین دندان

فاصله بین دندان ها یکی از شرایط متعددی است که ارتودنتیست های واجد شرایط به طور خاص برای مدیریت آن آموزش دیده اند، بنابراین خوب است که با مداخله دقیق درمان شوند. گزینه های درمانی مختلفی برای بستن فاصله بین دندان ها وجود دارند، از جمله این موارد: اینویزیلاین به همراه بریس های فلزی و سرامیکی نیز یک گزینه درمانی عالی برای این مشکل است. علاوه بر این، از یک ریتینر یا نگهدارنده استفاده می شود تا شکاف ها دوباره باز نشوند.

پر کردن فاصله بین دندان ها با بریس ها امکان پذیر است. در واقع، جایگزین های عالی برای پرداختن به مشکل فاصله بین دندان ها از جمله بریس های سرامیکی و فلزی است. هنگامی که بریس ها را برای کاهش فاصله بین دندان های خود دریافت می کنید، ابتدا با متخصص ارتودنسی خود مشورت می کنید، که یک طرح درمان متناسب با نیازهای شما ارائه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

فرض کنید علاوه بر فاصله، مشکلات دیگری نیز دارید، مانند اوربایت شدید (دیپ بایت). در این صورت، ممکن است بریس های شما همراه با ابزارهای کمکی مانند رابر بندها یا دستگاه های لنگر موقت (TAD ها) برای شما متصل شوند. اینها ممکن است همراه با بریس های معمولی شما استفاده شوند. هنگامی که فاصله بین دندان های بالا و پایین را با بریس می بندیم، رابر بندهای روی بریس های شما این اطمینان را بوجود خواهند آورد که دندان های دو فک بالا و پایین شما نیز به درستی کنار هم قرار خواهند گرفت.

برای اجرای حرکات نامتقارن دندان ها، که اغلب تحت عنوان جابجایی دندان ها در یک قوس دندانی در جهات مختلف شناخته می شود، TAD ها به عنوان یک نقطه تکیه گاه ثابت عمل می کنند که می توانند برای فشار دادن یا کشیدن دندان یا دندان ها در جهت خاصی استفاده شوند.

هنگامی که از اینویزیلاین برای بستن شکاف بین دندان های شما استفاده می شود، مانند زمانی که بریس ها را برای دندان های فاصله دار دریافت می کنید، ممکن است الاینرهای شما با اتصالات اینویزیلاین و یا بندهای لاستیکی همراه شوند. این شبیه اتفاقی است که وقتی برای رفع این مشکل بریس دریافت می کنید رخ می دهد.

اتصالات اینویزیلاین دکمه های همرنگ دندان هستند که به دندان های شما چسبانده می شوند. این اتصالات اهرم اضافی را برای الاینرهای شما فراهم می کنند که این امکان را برای آنها فراهم می کند تا حرکات پیچیده تر دندان ها را انجام دهند. رابر بندهای مورد استفاده با اینویزیلاین ها دقیقاً مانند رابر بندهای مورد استفاده با بریس ها، برای رساندن قوس های دندانی بالا و پایین به یک تراز ایده آل کار می کنند.