همه ما در مورد بریس ها شنیده ایم، براکت های فلزی سنتی که یک بایت سالم و لبخندی عالی ایجاد می کنند، اما آیا می دانسته اید که برخی افراد فقط برای سرگرمی بریس دریافت می کنند؟ هر چقدر هم که تکان دهنده به نظر می رسد، “بریس های مد” در حال افزایش هستند و جوانان در سراسر دنیا بریس های الکی را به دندان های خود می چسبانند.

گرچه ممکن است این کار بی ضرر به نظر برسد، اما بریس های مد روز می توانند عواقب جدی بر سلامت دهان و دندان های شما داشته باشند و حتی ممکن است هم ترازی بایت و دندان های شما را خراب کنند. در این مقاله، انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO)، خطرات بریس هایی که افراد خود در منزل استفاده می کنند را بررسی کرده و جایگزین های مطمئنی برای بریس های تقلبی ارائه می دهد.

بریس مد چیست؟

براکت های مد، همانطور که از نام آنها پیدا است، سیم ها و براکت های ارتودنسی تقلبی هستند که شبیه براکت های واقعی هستند، اما هیچ کاربرد کاربردی در تراز کردن دندان ها و فک ها ندارند. خرده فروشان به صورت آنلاین کیت های براکت های مد روز را به فروش می رسانند که شامل “براکت ها” و “سیم ها” و یک چسب دندانپزشکی برای نگه داشتن دستگاه تقلبی روی دندان ها است. در سناریوهای بدتر، مشتریان از خانه های افراد فاقد صلاحیت و مجوز بازدید می کنند تا بریس های تقلبی را روی دندان های خود قرار دهند، که اینترنت آن را “بریس های زیر زمینی” نامیده است.

بریس های مد تنها جدیدترین گزینه افزوده شده به روند رو به رشد آنلاین هستند که به دنبال سنگ های قیمتی دندان و عینک های بدون نسخه وارد بازار شده اند. تعقیب کنندگان مد در حال رقابت برای بدست آوردن ست خود هستند. با این حال، حتی اگر بریس های مد فقط واقعی به نظر برسند، می توانند روی سلامت دهان، تراز دندان ها و ایمنی شما تأثیر منفی بگذارند.

بریس مد چیست؟

بریس مد چیست؟

خطرات بریس های تقلبی

برای افرادی که به دنبال دستیابی به لبخندی فلزی هستند که نسل های گذشته در دوران راهنمایی از آن اجتناب می کردند، بریس های مد می توانند گزینه ای ارزان تر از نمونه واقعی باشند. خرید آنلاین کیت و چسباندن بریس به دندان های خود می تواند آسان تر، راحت تر و مقرون به صرفه تر به نظر برسد، اما خطرات مربوط به سلامتی در نهایت می توانند برچسب قیمت را افزایش دهند. به هر حال، اگر براکت های مد به صورت خود به خود جدا نشدند، ممکن است لازم باشد به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها (یا چسب هایی که می توانند از خود به جا بگذارند) به طور حرفه ای بردارد. و این تنها یک پیامد احتمالی است. اگر به فکر بریس های مد هستید، آگاهی از این خطرات جدی برای سلامتی ضروری است:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

حرکات کنترل نشده دندان

گرچه بریس های مد روز به گونه ای طراحی یا اعمال نشده اند که آنها را به ابزارهای فانکشنال ارتودنسی تبدیل کند، همچنان بریس های مد روز روی دندان های شما چسبانده و کیور می شوند. این فشار اعمال شده به طور طبیعی می تواند دندان های شما را به حرکت تشویق کند و به طور بالقوه منجر به ناهماهنگی ناخواسته و مضر و آسیب دندانی شود. اگر این اتفاق رخ داد، ممکن است لازم باشد به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا آسیب را با ابزارهای ارتودنسی واقعی مانند بریس های سنتی یا الاینرها اصلاح کند.

مسمومیت

برخلاف بریس های ارتودنسی، بریس های مد معمولاً به صورت آنلاین توسط فروشندگان محلی فروخته می شوند یا توسط افراد غیر مجاز که دانشکده دندانپزشکی یا دوره ارتودنسی را تکمیل نکرده اند، استفاده می شوند. از آنجا که بریس های مد توسط متخصصان پزشکی ساخته، فروخته یا استفاده نمی شوند، تشخیص درست مواد تشکیل دهنده آنها می تواند دشوار باشد، به این معنا که براکت ها و سیم های تقلبی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر و بالقوه سمی مانند کادمیوم یا سرب باشند. اگر این فلزات به مدت طولانی در محصول و در دهان شما وجود داشته باشند، می توانند باعث آسیب کبد، سرطان و بیماری قلبی شوند.

خفگی و بریدگی دهان

چه در منزل و چه در زیر زمین شخصی استفاده شود، استفاده از هر نوع وسیله ای روی دندان های شما، تحت نظر یک فرد بی صلاحیت، با خطرات عمده آسیب دهانی همراه است. چسب دندانی که اغلب برای بریس های مد روز استفاده می شود، چسب قوی و درجه پزشکی نیست که ارتودنتیست ها استفاده می کنند و احتمال شل شدن براکت ها یا سیم ها و افتادن از روی دندان ها را افزایش می دهد. سیم ها یا براکت های شل می توانند لثه ها و گونه های شما را خراش دهند و برش ایجاد کنند و اگر به طور کامل جدا شوند، به خطر خفگی تبدیل می شوند که منجر به پیامدهای خطرناک و هزینه های احتمالاً پرهزینه بیمارستان می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی سینوس لیفت

عفونت ها

فراتر از وجود احتمالی مواد شیمیایی سمی، هیچ راهی برای تأیید کیفیت مواد مورد استفاده برای ایجاد بریس های مد وجود ندارد. برخلاف بریس های مطب ارتودنتیست محلی شما، بریس های تقلبی از مواد درجه پزشکی در محیط های استریل و ایمن تهیه یا ساخته نمی شوند. مواد با کیفیت پایین می توانند خطر عفونت دهان را افزایش دهند، بخصوص اگر بریس های مد روز لثه ها و بافت های دهان شما را بریده یا تحریک کنند. در واقع، تایلند در سال 2018 بریس های تقلبی را به دلیل ایجاد عفونت هایی که منجر به مرگ دو نوجوان شدند، ممنوع اعلام کرد. مقامات دریافتند که عفونت ها زمانی رخ می دهند که فلزات سنگین از ابزار به بافت های دهان نفوذ می کنند.

خطرات بریس های تقلبی

خطرات بریس های تقلبی

راه های ایمن برای صاف کردن دندان ها

در حالی که دیدن جوانانی که ظاهر بریس ها را در آغوش می گیرند هیجان انگیز است، اما به این معنا نیست که بریس های مد روز بهترین گزینه هستند. از این گذشته، فقط به این دلیل که چیزی را در اینترنت می بینید به این معنا نیست که باید به آن بپیوندید.

بریس های مد نه تنها می توانند پیامدهای جدی برای سلامت دهان و دندان های شما داشته باشند، بلکه از آنجا که آنها فقط جنبه زیبایی دارند، لبخند زیبایی که معمولاً با بریس ها همراه است، را برای شما به ارمغان نمی آورند. تنها راه واقعاً ایمن برای دستیابی به ظاهر بریس و حفظ یا تقویت سلامت دهان، درمان ارتودنسی توسط ارتودنتیست واجد شرایط است.

اگر به دنبال بریس های مد هستید، توصیه می کنیم در عوض به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، زیرا آنها می توانند توصیه های مناسب و رنگ های فراوان بریس ها را در اختیار شما قرار دهند تا در دستیابی به زیبایی منحصربه فرد و لبخندی سالم به شما کمک کنند. بعلاوه، انواع مختلفی از بریس ها وجود دارند که به شما کمک می کنند در حین اصلاح هر گونه مشکل تراز دندان یا فک، ظاهر خود را شخصی سازی کنید:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  برداشتن براکت‌ ارتودنسی (دی باندینگ)

بریس های سنتی به دلیل کارایی و مقرون به صرفه بودن شهرت دارند. آنها از براکت ها و سیم های فلزی تشکیل شده اند که دندان ها را به موقعیت های صحیح هدایت می کنند. این براکت ها را می توان با طیف گسترده ای از رنگ ها سفارشی کرد.

بریس های سرامیکی ظاهری تقریبا نامرئی ایجاد می کنند و به صورت یکپارچه با دندان های شما ترکیب می شوند.

طراحان بریس ها می توانند با اشکال خاصی مانند ستاره، قلب و حتی طرح هایی با تم ورزشی، وضعیت های جالبی را به ظاهر شما اضافه کنند. آنها هنوز هم یک راه حل مؤثر و ایمن هستند که می توانند به شما کمک کنند به ظاهر دقیقی که می خواهید دست یابید.

صرف نظر از انگیزه شما برای جستجوی مراقبت های ارتودنسی، توصیه می کنیم مسیر ایمن را طی کنید و در مورد نیازهای خود با یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید.

راه های ایمن برای صاف کردن دندان ها

راه های ایمن برای صاف کردن دندان ها

با یک ارتودنتیست مجرب وارد درمان شوید.

اگر در حال جستجوی کیت بریس های مد مناسب هستید، جستجوی خود را متوقف کنید و در مورد عوارض جانبی احتمالی فکر کنید. آیا ظاهر شیک واقعاً ارزش ریسک کردن را دارد؟ از این گذشته، مسمومیت های احتمالی، عفونت ها، آسیب های دهانی، پوسیدگی دندان و حرکت ناخواسته دندان ها می تواند اثرات طولانی مدت جدی بر سلامت و لبخند شما داشته باشد.

ایمن ترین راه برای دریافت بریس ها، از طریق یک متخصص است. انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO) یک سازمان انحصاری ارتودنتیست ها است، به این معنا که فقط ارتودنتیست هایی پذیرفته می شوند که 2 تا 3 سال دیگر آموزش ارتودنسی پسادکتری را فراتر از دانشکده دندانپزشکی گذرانده باشند. هنگامی که برای درمان به یک متخصص ارتودنسی AAO مراجعه می کنید، آنها با شما همکاری خواهند کرد تا گزینه های درمانی ایمن و مؤثر را برای دستیابی به ظاهر دلخواه خود و ایجاد لبخندی سالم و زیبا ارائه دهند.