ویروس کرونا: ویروسی که همه جا هست و قابل مشاهده هم نیست. کافی است اخبار را نگاه کنید تا متوجه شوید این پاتوژن میکروسکوپی در حال بوجود آوردن فاجعه ای انسانی در سراسر دنیاست. اما آیا می دانید این ویروس واقعا چیست و چه خطراتی می تواند به همراه داشته باشد. با خواندن این مطلب چیزهای بیشتری راجع به آن یاد خواهید گرفت.

کرونا ویروس ۲۰۱۹ چیست؟

در دسامبر سال ۲۰۱۹ شیوع عفونت ایجاد شده در نتیجه ویروس کرونا شناسایی شد و به سرعت سراسر دنیا منتشر شد. این شیوع از استان ووهان کشور چین آغاز شد، اما این بیماری در سراسر دنیا در حال گسترش است.

کرونا ویروس ۲۰۱۹ عضوی از خانواده بزرگ ویروس ها است که یکی از شایع ترین علل بروز سرماخوردگی و دیگر عفونت های مجرای تنفسی هستند. ممکن است به این فکر کنید که – آیا من هم در معرض خطر هستم؟ چه کار باید بکنم؟

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می شود؟

این ویروس خیلی جدید است بنابراین هنوز مشخص نیست این ویروس چقدر راحت بین افراد منتشر می شود. در حال حاضر فقط این را می دانیم که ویروسی که منجر به بروز عفونت COVID-19 می شود تا میزان زیادی بر پایه چیزی است که از کرونا ویروس های مشابه می دانیم.

انتشار فرد به فرد

  • بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند (بین حدوداً)
  • از طریق قطراتی که طی عطسه و سرفه کردن از دهان و بینی فرد مبتلا خارج می شوند
  • وقتی این ذرات و قطرات روی سطوح دهان و بینی افراد نزدیک بنشینند یا با تنفس وارد ریه ها شوند

انتشار در نتیجه تماس با سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس

  • این امکان وجود دارد که فرد با لمس سطوح و اشیاء آلوده به کرونا ویروس ۲۰۱۹ و سپس لمس دهان، بینی، یا چشم ها، آن را وارد بدن خود کند و دچار بیماری COVID-19 شود. اما تصور می شود این اصلی ترین راه انتشار ویروس نباشد.
 کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس ۲۰۱۹

کرونا ویروس و سلامت شما

چرا کودکان خیلی به آن مبتلا نمی شوند؟ آیا آنها هم می توانند ناقل باشند؟

مطمئناً کودکان هم می توانند آلوده به ویروس کرونا شوند: در حقیقت، بر اساس گزارشی که در یکی از مجلات پزشکی منتشر شد، نتیجه آزمایش یک نوزاد تازه به دنیا در استان ووهان چین مثبت اعلام شد در حالی که تنها ۳۰ ساعت از عمر ویروس می گذشت. موارد ابتلا به ویروس کرونا در کودکان بسیار نادر است و مشخص شده است میانگین سنی افراد مبتلا بین ۴۹ تا ۵۶ سال است. اما حتی در کودکانی که ویروس دارند و علائم شدیدی از خود نشان نداده اند، مانند هر فرد مبتلای دیگری ناقل بیماری و منتشر کننده ویروس هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفت شدن عضلات فک: علل، درمان ها

مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ چگونه است؟

هیچ کس هنوز نمی داند دقیقاً چه اتفاقی در تعداد اندکی از موارد می افتد که کرونا ویروس منجر به بروز مرگ شده است. برخی محققان فکر می کنند که ویروس منجر به بروز آسیب های شدید برای سلول های ریه و نایژه ها می شود، کیسه های هوایی که اکسیژن را داخل می برند، و موجب سفت شدن بافت های ریه می شوند- درست سبیه سارس. سپس قلب مجبور می شود سخت تر کار کند تا مقدار اکسیژن محدود را به دیگر اندام های بدن برساند.

در برخی موارد، مرگ در نتیجه فعالیت خیلی زیاد سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد که سلول های خیلی زیادی را به داخل شش ها گسیل می کند تا با ویروس مبارزه کنند- این همان چیزی است که دانشمندان تحت عنوان “طوفان سیتوکین” می نامند.

آیا این امکان وجود دارد؟

نرخ مرگ و میر Covid-19 در مقایسه با شیوع دیگر ویروس های کشنده در یک قرن اخیر نسبتاً پایین است. تاکنون حدود ۲۰ درصد از مواردی که ابتلای آنها به کرونا ویروس تأیید شده است در دسته وخیم یا حیاتی قرار می گیرند، و در حال حاضر نرخ مرگ و میر حدود ۲ درصد است. ابولا که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را در غرب آفریقا به کام مرگ کشاند، بسته به میزان شیوع و منطقه، نرخ مرگ و میر ۲۵ درصد تا ۹۰ درصد داشته است.

دو عضو دیگر خانواده کرونا ویروس ها، Sars و Mers هستند، که به ترتیب نرخ مرگ و میری حدود ۱۰ درصد و ۳۵ درصد داشته اند. در جدول زیر می توانید ببینید چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند؟

 کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس ۲۰۱۹

نرخ مرگ و میر برای افراد زیر ۴۰ سال ۲/۰ درصد است، قبل از افزایش ثابت در افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله که ۳/۱ درصد، ۶۰ تا ۶۹ ساله که ۶/۳ درصد بوده است، ۷۰ تا ۷۹ ساله که ۸ درصد بوده است و ۸۰ سال به بالا که ۸/۱۴ درصد بوده است. بنابراین اگر سنتان بالا نیست یا به بیماری خاصی مبتلا نیستید، نیاز نیست نگران شوید، اما هنوز هم بیماری می تواند منجر به بروز علائم تنفسی خیلی شدیدتری از آنفولانزای فصلی شود و هنوز هم شما ناقل ویروس هستید- بنابراین چندان هم نباید خوشحال باشید.

 کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا ممکن است یک نفر بیش از یک بار مبتلا شود؟

وقتی یک عفونت داخل بدن شما گسترش پیدا می کند، بدن آنتی بادی آن را تولید می کند، که با آن مبارزه می کند. گاهی اوقات این آنتی بادی ها برای مدت زمان طولانی داخل بدن باقی می مانند، اما گاهی اوقات اینطور نیست. هفته گذشته گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه یک راهنمای تور گردشگری ژاپنی بعد از بهبودی باز هم نتیجه آزمایش ابتلای او به ویروس مثبت اعلام شده است، بنابراین به نظر می رسد حداقل برخی افراد می توانند بیش از بار به این بیماری مبتلا شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم تجویز آنتی بیوتیک توسط ارتودنتیست و دندانپزشک

ابتلای مجدد در چین هم گزارش شده است، در واقع، این هفته، جواب آزمایش ابتلا به ویروس کرونای ۱۴ درصد از افرادی که بهبود پیدا کرده بودند برای دومین بار مثبت اعلام شد.

آیا با فرا رسیدن فصل بهار احتمال کاهش شیوع کرونا ویروس ۲۰۱۹ وجود دارد؟

بسیاری افراد در فصل سرما بیشتر سرما می خورند، زمانی که افراد زمان بیشتری را در فضای بسته سپری می کنند و احتمال انتشار ویروس بین افرادی که در فاصله نزدیک از یکدیگر قرار دارند بیشتر است. هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه تغییر فصل احتمال انتشار کووید-۱۹ کاهش یابد.

کرونا ویروس ۲۰۱۹

کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا رفتن به سونا کمک می کند؟

سونا برای بیماری هایی مانند آرتروز، آسم، و خستگی مزمن توصیه شده است، و برخی از محققان ابراز داشته اند که سونا می تواند احتمال بروز سرماخوردگی را کاهش دهد. در حقیقت، ایده “خارج کردن ویروس از بدن با عرق کردن زیاد” ثابت نشده است، و گرچه سونا ممکن است علائم سرماخوردگی را برای مدتی کوتاه کاهش دهد، اما خود بیمار را کوتاه نخواهد کرد. سونا داغ است، اما آنقدر داغ نیست که موجب از بین رفتن باکتری شود، علاوه بر این مرطوب هم هستند: شرایطی که میکروب ها عموماً در آن رشد می کنند.

کرونا ویروس ۲۰۱۹

کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا حیوانات خانگی هم می توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند؟

در آزمایش انجام شده روی یک سگ پومرانیا متعلق به یک بیمار مبتلا به کرونا در چین مشخص شد جواب تست آزمایش کرونای او مثبت بوده است، اما نمونه ها از دهان و بینی حیوان گرفته شده بودند و نمونه خون نبودند. این سگ پومرانیا نخستین حیوان خانگی است که جواب تست کرونا ویروس او مثبت شده است، در بین یک شیوع جهانی که بیش از ۹۵۰۰۰ نفر را مبتلا و بیش از ۳۲۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است.

تصاویر سگ های کوچکی که ماسک های کوچک به صورت دارند ممکن است قابل توجه و در عین حال قابل ستایش باشد، اما دولت هنگ کنگ اعلام کرده است هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه حیوانات خانگی بتوانند کووید-۱۹ را به صاحب خود منتقل کنند.

به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می شود کارهای بهداشتی را به خوبی انجام دهند (از جمله شستن مرتب دست ها قبل و بعد از دست زدن به حیوان خانگی خود، غذای آنها، یا وسایل آنها، و نیز پرهیز از بوسیدن آنها و نیز تمیز نگه داشتن فضای منزل). افراد بیمار باید تماس با حیوانات را نیز محدود کنند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در وضعیت سلامت حیوان باید هر چه سریعتر او را نزد دامپزشک ببرید. به این معنا که توصیه های موجود هیچ تغییری نکرده اند: افرادی که خود را قرنطینه کرده اند نباید در تماس نزدیک با سگ و گربه و دیگر حیوانات و پرندگان خانگی خود باشند. باید تمام احتیاط های لازم انجام شوند، تنها به این دلیل که این بیماری به سرعت در حال گسترش است و شرایط هر لحظه در حال تغییر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ایمپلنت های دندانی هم عفونی می شوند؟

آیا باید نگران بسته های دریافتی از مناطق آلوده به ویروس کرونا باشیم؟

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، هیچ دلیلی برای نگرانی از دریافت بسته های ارسالی از مناطق آلوده به ویروس کرونا وجود ندارد زیرا این ویروس برای مدت محدودی (کمتر از یک روز) روی سطوح زنده باقی می ماند.

آیا با داشتن علائم سرماخوردگی باید از رفتن سر کار و محل تحصیل باید خودداری کرد؟

توصیه می شود همه افرادی که علائم سرماخوردگی دارند با ۱۹۰ تماس بگیرند و بر اساس توصیه های آنها عمل کنند. نیاز نیست در منزل بمانید مگر آنکه از این مرکز به آنها توصیه شود این کار را انجام دهند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی، در زمان شیوع آنفولانزا، شما را ۶ برابر بیشتر در معرض ابتلا به ویروس قرار می دهد، بنابراین توصیه می شود برای اجتناب از ابتلا به آن از استفاده از مترو و اتوبوس خودداری نمایید.

کووید-۱۹ چه تفاوت هایی با آنفولانزا و دیگر عفونت های ویروسی دارد؟

کووید-۱۹ منجر به بروز علائمی مانند آنفولانزا می شود، از جمله تب، سرفه و تنفس دشوار. کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که تصور می شود منجر به بروز ۳۰% از موارد سرماخوردگی معمولی شوند. دسته های خاصی از آنها مانند سارس، مرس، و کووید جدید می توانند منجر به بروز بیماری های جدی تری شوند.

کرونا ویروس ۲۰۱۹

کرونا ویروس ۲۰۱۹

چگونه می توان از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری نمود؟

کارهایی که باید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام داد شبیه کارهایی هستند که برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا انجام داد. با انجام این کارها می توان خود و دیگران را در برابر ابتلا به ویروس محافظت کرد:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری نمایید.
  • هنگام بیماری در منزل بمانید.
  • هنگام سرفه و عطسه کردن دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید، یا اگر دستمال در دستری ندارید از داخل آرنج خود استفاده کنید.
  • دست های خود را به طور مرتب تمیز کنید. شستشوی منظم دست ها از گسترش میکروب ها و ویروس ها جلوگیری می کند. اگر آب و صابون در دسترس ندارید از ژل ها یا اسپری های ضد عفونی کننده بر پایه الکل ۷۰% استفاده کنید.

از لمس کردن دهان، بینی، و چشم های خود با دست نشسته خودداری کنید.