اگر مدتی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، ممکن است زمان آن رسیده است که برای یک جلسه پروفیلاکسی (معاینات دوره ای و پیشگیرانه) دندانپزشکی مراجعه کنید. این نوع مراجعه یک روش پیشگیرانه استاندارد در شاخه دندانپزشکی است، که شامل پاکسازی دندان ها و بررسی دهان برای علائم و نشانه های هر گونه بافت احتمالی می باشد. گرچه همه ما دوست داریم مراقبت های روتین خانگی دهان برای بی نقص نگهداشتن لبخند کافی باشند، اما مراجعه به یک متخصص دندانزشکی نیز حیاتی است. بنابراین، ممکن است به این فکر کنید، پروفیلاکسی دندانپزشکی چیست، و چرا به آن نیاز داریم؟ در این مقاله برای شما در مورد این مراجعه دندانپزشکی توضیح خواهیم داد.

در طول جلسه معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی چه انتظاراتی باشد داشت؟

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی یک فرایند روتین و پیشگیرانه هستند. دندانپزشک شما سوابق پزشکی شما را بررسی خواهد کرد تا ببیند آیا هیچ تغییری در سلامت شما وجود داشته است، از جمله بارداری، تشخیص جدید، داروها، یا تغییرات دیگر. آنها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، برای بررسی احتمال وجود سرطان دهان، معاینات جسمی و چشمی از دهان و گردن شما انجام خواهند داد. پروفیلاکسی می تواند در یک مراجعه معمولی دندانپزشکی، یا در صورت نیاز، تحت بی حسی موضعی انجام شود. مورد دوم در صورتی استفاده می شود که بیمار مشکوک به ابتلا به بیماری پریودنتال شدید باشد یا این بیماری توسط دندانپزشک تشخیص داده شده باشد. برای محافظت از ریه ها در برابر باکتری های مضر که از دهان خارج می شوند، گاهی یک لوله داخل نای کار گذاشته می شود.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به دندانپزشک شما کمک می کنند مشکلات احتمالی سلامت دهان شما را کشف کند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، مثلاً پوسیدگی و حفره های دندانی. وقتی متخصص دندانپزشک شما تصمیم می گیرد، زمان آن رسیده از دندان های شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود، احتمالاً از دندان های مولر و پرمولر شما عکس رادیوگرافی بایت وینگ خواهد گرفت. برخی از متخصصان دندانپزشکی دیگر نیز از دندان های قدامی عکس تهیه می کنند، که در جلوی دهان شما واقع شده اند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و سازمان غذا و دارو دستور العملی برای معاینات رادیوگرافی دندانی منتشر کرده است که به دندانپزشکان در قضاوت های تخصصی آنها در مورد چگونگی استفاده درست از این نوع تصاویر کمک می کند. علاوه بر این، ADA توصیه می کند که دندانپزشکان با بیماران خود در مورد طرحی برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گفتگویی داشته باشند تا بتوانند با هم تصمیم بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای پولیش کردن دندان ها و اهمیت آن در ارتودنسی

اگر سلامت دهانی شما فوق العاده است و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می کنید، ممکن است به شما توصیه شود کمتر از این تصاویر از زمانی تهیه کنید که به دلیل مشکلات سلامتی دهان در معرض خطر قرار دارید. عواملی که متخصصان دندانپزشک هنگام تصمیم گیری برای تعداد دفعاتی که باید تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرید را مد نظر قرار می دهند عبارتند از:

  • سن
  • سلامت دهان
  • خطر بروز بیماری
  • در صورتی که از قبل علائم و شنانه های بیماری دهان دارید
  • ناراحتی داخل دهان

پروب پریودنتال

وقتی اطلاعات دندانپزشک در مورد سابقه پزشکی و سلامت شما به روز شد، یک معاینه چشمی از بافت های لثه شما و پروب پریودنتال را انجام خواهد داد. این کار شامل اندازه گیری عمق بافت لثه های شما با ابزاری به نام پروب پریودنتال می باشد. لازم است بافت لثه ارزیابی شود زیرا لثه های شما باید به خوبی دور تا دور دندان های شما قرار بگیرند. به دلیل ضعف بهداشت دهان، سن، یا شرایط پزشکی، لثه های شما ممکن است از روی دندان های شما کنار بروند، و پاکت هایی بوجود بیاورند، جایی که ذرات غذا و باکتری ها می توانند انباشته شوند.

علاوه بر پروب پریودنتال، دندانپزشک دندان ها را نیز بررسی خواهد کرد تا از هر گونه منطقه ای که احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد آگاه شود. دندانپزشک منطقه بالای خط لثه ها را با دقت با ابزارهای جرم گیری پاکسازی خواهد کرد تا آنها را از شر پلاک و رسوب رها کند. مهم ترین گام برای بیمارانی که بیماری پریودنتال دارند پاکسازی زیر خط لثه ها است زیرا دندانپزشک قادر است رسوب را از داخل پاکت لثه ها و زیر خط لثه ها پاک کند. در نهایت، با استفاده از ابزارهای خاصی (آلتراسونیک و دستی) که برای زدودن پلاک ها و تارتار از روی سطح دندان ها و زیر خط لثه ها استفاده می شود، کار پاکسازی دندان ها انجام خواهد شد. تسطیح سطح ریشه ها عبارت است از فرایند صاف و صیقلی کردن ریشه دندان ها توسط دندانپزشک به منظور حذف باکتری های باقی مانده. این باکتری ها برای مبتلایان به بیماری پریودنتیت فوق العاده خطرناک هستند بنابراین، حذف آنها یکی از اولویت های اصلی دندانپزشک خواهد بود. دندانپزشک شما کار پولیش دندان ها را نیز به منظور زدودن هر گونه لکه انجام خواهد داد و سپس بین دندان ها را با نخ دندان پاکسازی خواهد کرد (که تحت عنوان پاکسازی بین دندانی شناخته می شود). پس از جرمگیری و تسطیح سطح ریشه ها، یک پماد آنتی بیوتیک یا آنتی میکروبیال اغلب داخل پاکت لثه ها اعمال می شود. این پماد بهبود سریع و سالم داخل پاکت ها را را تسریع می بخشد و به کاهش ناراحتی بیمار کمک می کند.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

ارائه توصیه هایی برای مراقبت های دهانی

دندانپزشک شما منبع فوق العاده ای از دانش و اطلاعات برای پرسیدن سؤالات و نگرانی های مربوط به مراقبت های خانگی دهانی است. علاوه بر این، ممکن است برای مراقبت های بهتر از دهان توصیه هایی به شما بکند و تکنیک های صحیح مراقبت های دهانی را برای شما توضیح دهد. همه آنها به شما یادآوری خواهند کرد که روزی دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و یک مرتبه در ط.ول روز نخ دندان بکشید، و از دهانشویه استفاده کنید. این شامل معاینات دندانی؛ لثه ها، و بقیه دهان برای هر گونه علائم بیماری است، و مرور تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که گرفته شده اند.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

چرا معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی ضروری هستند؟

اگر در منزل از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، ممکن است به این فکر کنید چرا دندانپزشک به شما می گوید این جلسات لازم هستند. برخی مشکلات دندانپزشکی ممکن است در مراحل اولیه خود پنهان باقی بمانند. آنها ممکن است موجب بروز هیچ دردی نشوند یا هیچ علامت مشهودی نداشته باشند. با این حال، یک جلسه معاینه دوره ای دندانپزشکی می تواند به دندانپزشک شما کمک کند این مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کنید! برای مثال، شایع است که در نتیجه پوسیدگی وقتی به تازگی شکل می گیرد هیچ دردی احساس نشود. اما دندانپزشک شما به احتمال زیاد در جلسه پروفیلاکسی قادر خواهد بود این حفره ها را بیابد و آنها را قبل از آنکه بزرگتر شود و موجب بروز ناراحتی شود ترمیم و درمان کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شایعاتی درباره بریس های نامرئی ارتودنسی!

مراجعات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی فرایندی فوق العاده برای کمک به سالم نگهداشتن حفره دهان بعلاوه،  جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه هستند.

در اینجا به برخی از مزایای معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی پروفیلاکسی خواهیم پرداخت:

  • برداشتن تارتار- تشکیل تارتار (رسوب) و پلاک، هم بالا و هم زیر خط لثه، اگر درمان نشوند می تواند موجب بروز مشکلات جدی پریودنتال شوند. حتی استفاده از بهترین تکنیک های مراقبت خانگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای زدودن باقی مانده ها، باکتری ها، و رسوبات از داخل پاکت های پریودنتال غیر ممکن هستند. چشمان با تجربه دندانپزشک با استفاده از تجهیزات تخصصی دندانپزشکی نیاز است تا مشکلاتی مانند تشکیل تارتار و پلاک شناسایی و درمان شوند.
  • زیبایی- سخت است بتوان با لبخندی اعتماد به نفس داشت که از دندان هایی زرد و لکه دار تشکیل شده است. معاینات دوره ای پیشگیرانه می توانند دندان ها را از شر لکه های زشت رها کنند و لبخند را به درخشش قبلی خود بازگردانند.
  • نفس تازه تر- مشخصه ویژه بیماری پریودنتال اغلب بوی بد مداوم دهان (هالیتوزیس) است. بوی بد دهان عموماً در نتیجه ترکیبی از عوامل بروز پیدا می کند، از جمله ذرات غذایی که زیر خط لثه ها پنهان می شوند، قانقاریای احتمالی (فساد عضو) که ریشه در عفونت لثه دارد، و مشکلات پریودنتال. برداشتن و زدودن پلاک های دندانی، رسوب، و باکتری ها به میزان قابل توجهی بوی بد دهان را بهبود می بخشد و حساسیت و تحریک را کاهش می دهد.

شناسایی مسائل بهداشتی- بسیاری از مشکلات بهداشتی ابتدا خود را به دندانپزشک نشان می دهند. از آنجا که پروفیلاکسی عبارت است از معاینه دقیق کل حفره دهان، دندانپزشک قادر است غربالگری سرطان دهان را انجام دهد و خطر بیماری پریودنتیت را مورد ارزیابی قرار دهد و اغلب علائم و نشانه های مشکلات پزشکی مانند دیابت و مشکلات کلیوی را مشخص نماید. علاوه بر این می تواند توصیه هایی برای تغییر تکنیک های مراقبت های خانگی ارائه دهد.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

چند وقت یک مرتبه باید برای معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی مراجعه کرد؟

دفعات مراجعه برای درمان های پیشگیرانه (پروفیلاکسی) دندانپزشکی تعریف و تعداد مشخصی ندارد. برخی افراد نیاز دارند دو مرتبه در طول سال برای جلسات معاینات پیشگیرانه پروفیلاکسی به دندانپزشک خود مراجعه کنند. با این حال، برخی افراد خاص باید برنامه متفاوتی را دنبال کنند. اگر دندان ها و لثه های شما خیلی سالم هستند، ممکن است نیاز نداشته باشید دفعات زیادی مراجعه کنید. از سوی دیگر، اگر خطر بروز بیماری های دندانی در شما بالا است، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات مراجعات خود را افزایش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان چیست؟

برای افرادی که جزء دسته افراد پر خطر می باشند، شاید هوشمندانه باشد که هر 3 تا 4 ماه یک مرتبه برای معاینات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی مراجعه کنند. این گروه شامل افرادی می شود که سیگار می کشند، افرادی که بیماری لثه دارند، یا افرادی که اغلب دچار حفره های دندانی می شوند. زنان باردار و افرادی که دیابت دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است نیز ممکن است بیشتر از دو مرتبه مراجعه در طول سال برای معاینات پیشگیرانه دندانپزشکی نیاز داشته باشند. گرچه بیماری لثه نمی تواند به طور کامل معکوس شود، اما معاینات دوره ای پیشگیرانه یکی از ابزارهای هستند که دندانپزشکان می توانند از آنها برای جلوگیری مؤثر از روند مخرب آن استفاده کنند.

با دندانپزشک خود صحبت کنید در مورد اینکه چند وقت یک مرتبه باید برای این معاینات مراجعه کنید. همه دندانپزشکان می خواهند در جریان آخرین تغییرات سلامت عمومی بدن شما قرار بگیرند، نه تنها دندان های شما، زیرا می تواند روی تعداد دفعات لازم برای مراجعات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی تأثیر بگذارد.

هدف یک جلسه پروفیلاکسی (معاینات پیشگیرانه دوره ای) دندانپزشکی انجام یک اقدام پیشگیرانه ضروری برای سالم نگهداشتن دهان و درخشان نگه داشتن دندان ها است. با معاینات دهانی، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، پروب پریودنتال، پاکسازی دندان ها، و یک ارتباط با دندانپزشک که در آن شما از پرسیدن پرسش ها و مطرح کردن نگرانی هایتان احساس راحتی کنید، شما در مسیر درست و ایده آل به سمت سالم نگه داشتن دهان آنگونه که باید باشد هستید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش یا نگرانی در مورد معاینات دوره ای پیشگیرانه دندانپزشکی یا بیماری های پریودنتال با دندانپزشک خود تماس بگیرید.