اکنون که برای دریافت ایمپلنت های دندانی تصمیم خود را گرفته اید، پس از در نظر گرفتن هزینه ها، شاید اکنون فکر کنید مراحل بعد چگونه پیش خواهند رفت، آیا در خواهد داشت، روند بهبود آن چقدر طول خواهد کشید. کاملاً آرام باشید، این ساده تر از چیزی است که فکرش را بکنید.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

تهیه تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس

دندانپزشک برای ارزیابی و تشخیص صحیح تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز دارد. تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس، تصاویر پانورامیک با اشعه ایکس، یا سی تی اسکن های سه بعدی برای مشخص نمودن وضعیت استخوان و لثه ها و نیز شرایط هشدار دهنده استفاده خواهند شد.

قالب گیری از دهان و دندان ها

دندانپزشک نیاز دارد از دهان بیمار قالبی تهیه کند که دندان ها، لثه ها، و بافت های اطراف را به خوبی شبیه سازی کند تا بتواند از روی آن کار کند. وی اندازه درست تری پلاستیکی یا فلزی قالب گیری را برای دهان بیمار مشخص خواهد کرد و آن را با مایع نرمی مانند آلژینات یا پلی وینیل سیلوکسان پر می کند. بیمار بایت خود را روی تری پلاستیکی یا فلزی U- شکل قالب گیری قرار می دهد. این مایع یک یا دو دقیقه بعد در مجاورت هوا سفت می شود و یک توده کشسان تشکیل می دهد. سپس با باز کردن دهان تری از دهان خارج می شود و برای ساخت نمونه به لابراتوار ارسال می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال ارتودنسی – بخش دوم

به خاطر داشته باشید …

گرچه اکثر افراد هیچ مشکلی ندارند، اما فرایند قالب گیری می تواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد، مخصوصاً کسانی که رفلکس تهوع فعال و حساسی دارند یا به خاطر عدم توانایی در باز کردن کامل دهان خود درد زیادی تجربه می کنند. ساده تر از چیزی است که فکرش را بکنید، بهترین توصیه ای که می توان کرد این است که: راجع به آن فکر نکنید و از منتقل کردن نگرانی خود به دندانپزشک خود هراس نداشته باشید، زیرا تکنیک هایی وجود دارند که می توانند مانع تهوع یا احساس درد شما شوند.

کشیدن دندان

اگر دندانی که مشکل دارد هنوز داخل دهان است، لازم است کشیده شود. این کار را می توان همزمان با فرایند کاشت ایمپلنت انجام داد. دندانپزشک برای شما توضیح می دهد قرار است از چه نوع داروی بی حس کننده ای استفاده کند. به طور کلی، تزریق موضعی لیدوکائین بدون درد بودن این فرایند را برای شما تضمین خواهد کرد. کشیدن دندان خیلی طول نمی کشد، اما اگر شکسته شود، دندانپزشک باید برای تکه تکه شدن آن بیشتر احتیاط کند. حداقل باید ۲۴ ساعث پس از کشیدن دندان از کشیدن سیگار، نوشیدن مایعات با نی، تف کردن شدید، یا فین کردن خودداری کنید. انجام این کارهای می تواند موجب خشکی حفره دندان شود که دردناک خواهد بود.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک با دریل داخل استخوان فک حفره ای ایجاد خواهد کرد. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است مجبور باشد داخل لثه شما برشی ایجاد کند تا استخوان زیر آن قابل مشاهده باشد، که در این صورت، در انتهای فرایند بخیه زدن ضروری خواهد بود. دندانپزشک ایمپلنت را در عمق استخوان فک قرار می دهد که مانند ریشه دندان برای دندان مصنوعی جدید عمل خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم تجویز آنتی بیوتیک توسط ارتودنتیست و دندانپزشک

بسته به شرایط استخوان فک، ممکن است لازم باشد پیوند استخوان صورت گیرد. معمولاً این فرایند می تواند با مواد استخوان مصنوعی انجام شود و بخش کوچکی از فرایند کاشت ایمپلنت است که حتی متوجه انجام شدن آن نخواهید شد.

می توان انتظار داشت این فرایند یک تا دو ساعت طول بکشد. پس از انجام آن می توانید به کارهای روزمره خود بپردازید و حتی تا منزل رانندگی کنید. با این حال، لازم است به مدت یک هفته رژیم غذایی خود را به خوراکی های نرم محدود کنید.

قرار گیری اباتمنت روی ایمپلنت

استخوان فک با بهبود پیدا کردن با ایمپلنت دندانی جوش می خورد. این روند می تواند چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. هیچ راهی وجود ندارد بتوان پیش بینی کرد این زمان چقدر است زیرا در افراد مختلف متفاوت است. وقتی دندانپزشک ثبات کافی ایمپلنت را تأیید نمود، یک اباتمنت روی آن قرار خواهد گرفت تا به عنوان کانکتور (متصل کننده) آن به روکش عمل کند.

اباتمنت بوسیله یک پیچ گوشتی روی ایمپلنت قرار می گیرد به گونه ای که در حین جویدن از جای خود تکان نخورد. نگران نباشید، با بی حسی موضعی هیچ چیز احساس نخواهید کرد جز مقداری فشار.

در برخی موارد، می توان همزمان با ایمپلنت اباتمنت را نیز در جای خود قرار داد. با این حال، از آنجا که اباتمنت از خط لثه بالاتر قرار می گیرد، قابل مشاهده خواهد بود، بنابراین حتماً از قبل راجع به این گزینه با دندانپزشک خود صحبت کنید! در دیگر موارد، یک هیلینگ کپ یا هیلینگ اباتمنت برای جلوگیری از رشد بافت روی ایمپلنت، طی فرایند اسئواینتگریشن، استفاده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ابزارهای متحرک ارتودنسی

قرار گیری روکش روی ایمپلنت

پس از حصول اطمینان از وضعیت ایمپلنت و اباتمنت روی آن، از دهان و دندان های اطراف آن قالب گرفته می شود تا روکش مناسب روی آن ساخته شود. قالب به لابراتوار ارسال می شود. پس از آماده شدن و ارسال روکش از لابراتوار، دندانپزشک آن را با پیچ یا سمان به اباتمنت متصل خواهد کرد. در نهایت بیمار صاحب دندانی خواهد بود که کاملاً شبیه دندان های طبیعی وی خواهند بود.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی