شکستن سیم یا براکت زمانی که بریس دارید، غیر عادی نیست. چیزی برای وحشت وجود ندارد، اما باید برای تعمیر بریس های شکسته خود اقدام کنید. براکت های آسیب دیده می توانند باعث ناراحتی، بریدگی و ساییدگی در داخل دهان شوند و اگر تعمیر نشده باقی بمانند، درمان ارتودنسی شما را کم اثر می کنند. ممکن است لازم باشد قبل از اینکه بتوانید برای تعمیر مناسب به ارتودنتیست مراجعه کنید، خودتان یک تعمیر جزئی انجام دهید.

در صورت شکستگی بریس، چگونه از دهان خود محافظت کنید؟

سیم شکسته یا براکت متحرک می توانند تیز باشند، بنابراین قبل از اینکه ارتودنتیست شما را ببیند، ممکن است لازم باشد برای محافظت از دهان خود اقدام کنید. تعمیرات متداول به موچین برای حرکت براکت های شکسته به موقعیت راحت تر یا ناخن گیر برای کوتاه کردن سیم تیز نیاز دارند. برای پوشاندن نقاط تیز و محافظت از دهان باید از موم استفاده شود.

نحوه انجام تعمیرات سریع برای سه نوع شایع از آسیب دیدگی بریس ها را بخوانید:

  • براکت از روی دندان شل شده (شناور است) اما همچنان روی سیم است.
  • سیم کمانی شکسته
  • سیمی که از آخرین براکت بیرون زده است

براکت شناور (براکت بریس جدا شد)

براکت ها بخشی از بریس ها هستند که با چسب مخصوص به هر دندان متصل می شوند. اگر یک براکت از دندان جدا شود اما همچنان روی سیم باقی بماند، می تواند بچرخد و در امتداد سیم حرکت کند. با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید تا زمانی را برای اتصال مجدد براکت های کنده شده به دندان های شما تعیین کند.

براکت شناور به ندرت به اندازه شکستگی های دیگر باعث درد یا آسیب می شود، اما می تواند به بافت های داخل دهان شما ساییده شود. قبل از مراجعه به ارتودنتیست خود برای ترمیم، می توانید یک موچین را استریل کنید و از آنها برای لغزاندن براکت در امتداد سیم استفاده کنید تا بین دو دندان یا در مرکز دندان قرار گیرد. از موچین برای چرخاندن براکت استفاده کنید تا در جهت درست باشد. اگر براکت ناراحت کننده است، سطح را با مقداری موم دندان بپوشانید.

براکت شناور (براکت بریس جدا شد)

براکت شناور (براکت بریس جدا شد)

سیم بریده شده

اگر سیم کمانی شما بریده شود، انتهای تیز آن می تواند به داخل بافت گونه یا لثه شما فرو برود و باعث خونریزی شود و احتمال عفونت را افزایش دهد. برای ایمن نگه داشتن سیم تا زمانی که به ارتودنتیست خود مراجعه کنید، از یک ناخن گیر یا انبردست کوچک برای بریدن انتهای آن استفاده کنید تا ظاهری مرتب داشته باشد. در صورت وجود هر گونه خطری که ممکن است بیمار قطعه کوچک سیم بریده شده را ببلعد، سعی کنید هنگام بریدن انتهای آن از دستمال داخل دهان استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاور چین یا حلقه کشی در ارتودنسی

سیم بیرون زده

با حرکت دندان ها، احتمال کمی وجود دارد که سیم از آخرین براکت خارج شود. اگر سیم درون گونه یا لثه فرو می رود، انتهای آن را با ناخن گیر یا انبر کوچک ببرید. همچنین می توانید از موم ارتودنسی برای پوشاندن انتهای تیز استفاده کنید. برای تعویض سیم با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

سیم خم شده

خوردن غذاهایی که برای بریس ها خیلی سفت هستند می تواند باعث خم شدن سیم شود. هنگامی که سیم بریس شما خم می شود، بندهای شل نمی توانند دندان ها را در موقعیت خود قرار دهند. در صورتی که متوجه هر گونه تغییر با لق شدن، خم شدن یا شکستگی سیم شدید، فوراً با ارتودنتیست خود قرار ملاقات بگذارید. بهتر است آن را بررسی کنید تا اینکه هفته ها هیچ کاری نکنید و متوجه شوید که سیم باعث شده است درمان شما به خطر بیفتد.

چرا شکستگی های ارتودنسی رخ می دهند؟

شایع ترین دلیل شکستن بریس ها خوردن غذای سفت، ترد یا چسبناک است. به خاطر داشته باشید که قبل از غذا خوردن فکر کنید تا از شکستن ابزار خود جلوگیری کنید. چند دقیقه در روز صرف بریدن غذا به قطعات کوچک تر یا تعویض غذاهایی که برای بریس ها توصیه نمی شوند، می تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در زمان شود. یک مراجعه برنامه ریزی نشده به متخصص ارتودنسی برای تعمیر بریس شکسته می تواند والدین را ملزم به مرخصی از محل کار و زمان دوری بچه ها از مدرسه کند.

یکی دیگر از دلایل آسیب بریس ها ضربه به دهان هنگام ورزش است. همیشه هنگام انجام ورزش های تماسی و پر برخورد از محافظ دهان استفاده کنید. اگر دندان های شما حرکت کرده اند و محافظ دهان به درستی جای نمی گیرد، در مورد محافظ دهان جدید یا جایگزین، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید. بازی خشن همچنین می تواند به آسیب بریس ها یا آسیب به دهان ختم شود.

چرا شکستگی های ارتودنسی رخ می دهند؟

چرا شکستگی های ارتودنسی رخ می دهند؟

گاهی اوقات غذا بین دندان ها و بریس ها گیر می کند. اگر نمی توانید با مسواک زدن یا استفاده از یک تکه نخ دندان آن را از جای خود خارج شوید، ممکن است لازم باشد از ارتودنتیست یا دندانپزشک معمولی خود بخواهید بین دندان ها را تمیز کند. استفاده از خلال دندان می تواند باعث خم شدن سیم یا جدا شدن براکت از روی دندان شود. مسواک زدن منظم این امکان را برای دندان ها فراهم می کند تا طبق دستور بریس ها در موقعیت خود حرکت کنند. هنگامی که غذا به طور مداوم بین دندان ها گیر می کند، می تواند حرکت را محدود کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چسب زدن دهان: راهی برای بهتر خوابیدن و درمان آپنه انسدادی خواب

چگونه بریدگی ها و زخم های دهان خود را درمان کنیم؟

متأسفانه، افرادی که بریس دارند دچار زخم یا بریدگی دهان می شوند. زخم های داخل دهان معمولاً به سرعت بهبود می یابند، اما اگر بریس ها همچنان همان نقطه دهان را تحریک کنند، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد. بریس های جدید بیشترین تحریک را در داخل گونه ها ایجاد می کنند، مانند بریس هایی که سیم ها یا براکت های شکسته دارند.

مقدار کمی موم دندان می تواند تسکین دهنده باشد زیرا بین براکت فلزی و دهان مانند یک ضربه گیر عمل می کند. مقداری موم به اندازه نخود رول کنید و سپس موم را روی براکت صاف کنید. می توانید موم را در حین غذا خوردن داخل دهان باقی بگذارید – اگر به طور تصادفی مقداری از آن را قورت دادید، بی ضرر است.

شستشو با آب نمک، با تمیز نگه داشتن ناحیه، می تواند زخم ها را تسکین داده و به بهبود زخم ها کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را در آب گرم مخلوط کنید و اطراف دهان خود را بشویید. اگر مقداری تسکین ایجاد کرد، می توانید چندین بار در روز از آب نمک استفاده کنید.

همچنین می توانید از یک دهانشویه ضد عفونی کننده و همچنین از کرم های بی حس کننده استفاده کنید که برای مراقبت از دهان طراحی شده اند. بهداشت خوب دهان و دندان همیشه مهم است، بویژه هنگامی که بریدگی یا زخم در دهان دارید.

از غذاهای نرم استفاده کنید و از نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید.

چگونه بریدگی ها و زخم های دهان خود را درمان کنیم؟

چگونه بریدگی ها و زخم های دهان خود را درمان کنیم؟

از متخصص ارتودنسی خود راهنمایی بخواهید

در صورت داشتن هر گونه پرسشی، بهتر است به محض مشاهده مشکل با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید. براکت های شکسته، براکت های سیمی شل یا براکت شناور می توانند باعث شوند که دندان ها سریع تر از آنچه فکر می کنید به موقعیت قبلی بازگردند. نترسید، اما اگر بخشی از بریس های شما شکست، به خاطر داشته باشید که رها کردن شکستگی تا مراجعه بعدی برنامه ریزی شده به ارتودنتیست، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود و گاهی اوقات زمان درمان را طولانی تر کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم تجویز آنتی بیوتیک توسط ارتودنتیست و دندانپزشک