آیا سؤالی در مورد سیلانت ها یا شیارپوش های دندان دارید؟ این اصطلاح ممکن است نا آشنا باشد، اما خبر خوب این است که یک روش پیشگیرانه ساده است که برای کمک به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی انجام می شود. بهتر از همه اینکه، این فرایند کاملاً بدون درد است.

سیلانت یا شیار پوش دندان اغلب برای کودکان و نوجوانان اعمال می شود، زمانی که به تازگی رویش دندان های دائمی آنها آغاز می شود، اما این فرایند تنها برای سلامت دهان و دندان کودکان مفید نیست. در بسیاری از موارد، افراد بزرگسال نیز می توانند دندان های خود را با سیلانت یا شیار پوش ترمیم کنند.

سیلانت یا شیارپوش دندان چیست؟

دندان های عقب ما (دندان های مولر و پرمولر) دارای یک سطح نامنظم هستند که در جویدن غذا به ما کمک می کنند. با این حال، فیشورها (شیارها) و فرو رفتگی ها (حفره های کوچک) در دندان ها، گاهی اوقات آنقدر عمیق هستند که ذرات غذا و پلاک ها در آنها گیر می کنند و تمیز کردن آنها دشوار است. به مرور زمان، این می تواند منجر به ایجاد حفره های دندان دردناکی شود. این مشکل بسیار شایع است. در حقیقت، اکثر پوسیدگی های دندانی در کودکان خردسال و نوجوانان روی سطوح جونده دندان های عقبی رخ می دهد.

پس سیلانت یا شیار پوش دندان چیست؟

سیلانت یا شیار پوش دندان که تحت عنوان فیشور سیلانت نیز شناخته می شود، فرایندی است که هدف آن پر کردن هر گونه حفره و شیار عمیق است تا تمیز کردن دندان آسان تر شود، به این ترتیب از دندان در برابر پوسیدگی محافظت کند و احتمال نیاز به پر کردن دندان در آینده کاهش پیدا کند. سیلانت یا شیار پوش کردن دندان ها باعث نمی شود سطح جونده به طور کامل صاف شود، اما عمق شیارها و حفره های طبیعی را کاهش می دهد.

اما سیلانت کردن دندان چقدر خوب عمل می کند؟ در یک گزارش از انجمن دندانپزشکی آمریکا آمده است که سیلانت کردن حفره ها و شیارها می تواند طی 2 تا 3 سال میزان بروز پوسیدگی های دندان را تا 75% کاهش دهد، در حالی که این گزارش دامنه محافظه کارانه تر 11 تا 51% طی دو سال را ارائه می دهد. در برخی موارد، سیلانت دندان در بین متخصصان دندانپزشکی به عنوان یک درمان پیشگیرانه کارآمد دندانپزشکی تلقی می شود.

مواد سیلانت یا شیار پوش دندان

مواد مورد استفاده برای سیلانت های دندان معمولاً یک ماده رزین پلاستیکی همرنگ دندان است. این ماده ممکن است دقیقاً با رنگ دندان طبیعی مطابقت نداشته باشد، اما از آنجا که تنها روی دندان ها عقب دهان اعمال می شود، نباید چندان قابل توجه باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیهوشی عمومی برای دندانپزشکی کودکان

یک ترکیب گلاس آینومر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما در برخی مطالعات مشخص شده است دوام آن کمتر از رزین است.

سیلانت برای محافظت از دندان

سیلانت برای محافظت از دندان

چه افرادی در دندان های خود به سیلانت ها نیاز دارند؟

گرچه تمام دندان های مولر و پرمولر به طور طبیعی دارای تعدادی فرو رفتگی و شیار هستند، اما آنها همیشه آنقدر عمیق نیستند که به فیشور سیلانت نیاز داشته باشند. دندانپزشک دندان های شما (یا فرزند شما) را بررسی می کند و توصیه می کند که آیا به هیچ گونه درمانی نیاز دارید یا خیر.

بیشتر احتمال دارد که کودکان به فیشور نیاز داشته باشند و آن را از دندانپزشک اطفال دریافت کنند:

  • دندان های شیری آنها پوسیدگی داشته باشد.
  • آنها در حال حاضر بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته باشند.

اغلب کودکان به محض رویش دندان های پرمولر دائمی خود می توانند سیلانت یا شیار پوش دندان را داشته باشند. این حدود 6 تا 7 سالگی برای دندان های پرمولر و پس از آن تا 14 سالگی برای دندان های مولر باقی مانده است. با این حال، تا زمانی که دندان ها هنوز سالم باشند، آنها می توانند بعداً درمان شوند.

اگر یک دندان در حال حاضر مقدار کمی پوسیدگی اولیه داشته باشد، ممکن است هنوز هم زدودن پوسیدگی ممکن باشد، یک پر شدگی کوچک، همرنگ دندان روی آن اعمال کنید، و سپس دیگر نواحی آسیب پذیر دندان را سیلانت یا شیار پوش کنید.

سیلانت یا شیار پوش دندان برای بزرگسالان

اگر شما در زمان کودکی موفق به دریافت سیلانت دندان نشده باشید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که آیا می توانید سیلانت های دندانی را در بزرگسالی دریافت کنید- بخصوص اگر آگاه باشید که دندان های عقب شما دارای شکاف ها یا حفره های عمیقی هستند که اغلب ذرات غذا در آنها گیر می کنند.

خوب، در صورتی که سطح جونده دندان شرایط خوبی داشته باشد، شاید اعمال یک سیلانت فیشور دندان، روش بهتری باشد. اگر در حال حاضر مقداری پوسیدگی در شکاف وجود داشته باشد، شما باید از روش پر کردن دندان استفاده کنید، اما ممکن است هنوز هم دندانپزشک شما قادر به اعمال یک سیلانت یا شیار پوش روی سایر قسمت های دندان باشد که می تواند مفید باشد.

مانند هر درمان دندانپزشکی دیگری، با دندانپزشک خود درباره گزینه های مختلفی که برای شما مناسب هستند صحبت کنید.

سیلانت برای محافظت از دندان

سیلانت برای محافظت از دندان

فرایند سیلانت دندان

این فرایند پیشگیرانه غیر تهاجمی است و هر دندان باید فقط چند دقیقه طول بکشد. دندانپزشک ممکن است توصیه کند همزمان وارنیش فلوراید اعمال شود تا دندان ها را تقویت و از آنها محافظت کند.

در اینجا مراحل گام به گام فیشور سیلانت  را برای شما شرح می دهیم:

  • دندان به طور کامل تمیز می شود تا ذرات غذا و باکتری حذف شوند، سپس خشک می شود.
  • یک محلول مخصوص سطح دندان را آماده می کند، تا پیوند محلول را آسان تر کند.
  • سیلانت اعمال می شود.
  • نور آبی روی سیلانت یا شیار پوش تابانیده می شود تا آن را سفت کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان اینویزیلاین را فقط برای یکی از فک ها دریافت کرد؟

همانطور که مشاهده می کنید، این یک فرآیند بسیار ساده است که هیچ تراشیدنی نیاز ندارد(به جز در مواردی که دندان در حال حاضر پوسیده شده است). بیماران کم سن تر اگر نخستین بار است که کاری بیشتر از یک چکاپ دندانپزشکی داشته اند، ممکن است کمی احساس عصبی شدن کنند، اما می توانید به آنها اطمینان دهید که به هیچ وجه درد نخواهند داشت و به دندان های جدید آنها کمک خواهد کرد آنها را سالم نگهدارند.

اگر سیلانت دندان بایت را تغییر داده باشد، پس از آن ممکن است دندان احساس کمی متفاوتی باشد، اما نباید خیلی طول بکشد که به آن عادت کنید.

فرایند سیلانت یا شیار پوش چرا انجام می شود؟

هنگامی که دندانی دارید که به تدریج علائم اولیه پوسیدگی و حفره در آن پدیدار می شوند، سیلانت یا شیار پوش دندان ممکن است برای جلوگیری از گسترش کامل آن توصیه شود. اعمال سیلانت یک فرایند ساده، راحت، بدون درد و یا بدون نیاز به داروهای بی حس کننده است. تنها چند دقیقه، یک دندان را می توان سیلانت یا شیار پوش کرد، به این معنی که این فرایند فقط در یک بار مراجعه به دندانپزشک انجام می شود. یک سیلانت یا شیار پوش یک لایه نازک از پلاستیک است که عموماً شفاف یا سفید رنگ است، که روی سطح دندان اعمال می شود. این لایه با “پلمپ کردن” مینای دندان در برابر ذرات غذا، پلاک، و باکتری هایی که باعث بروز حفره می شوند، آن را از پوسیدگی بیشتر محافظت می کند. هدف از استفاده از سیلانت یا شیار پوش جلوگیری از نیاز به پر کردن دندان است، و به هیچ گونه تراشی نیاز ندارد.

سیلانت برای محافظت از دندان

سیلانت برای محافظت از دندان

سیلانت های دندانی چه مدت دوام دارند؟

سیلانت یا شیار پوش دندان، درست مثل پر شدگی دندان، باید سال ها دوام داشته باشد. با این حال، مهم است که چکاپ های منظم دندانپزشکی داشته باشیم تا دندانپزشک بتواند بررسی کند که آیا سیلانت یا شیار پوش هنوز به درستی در جای خود قرار دارد. در صورت لب پر شدن یا ترک خوردن آن، باکتری ها می توانند به مینای دندان زیر آن برسند و باعث بروز پوسیدگی شوند.

سیلانت یا شیار پوش به مرور زمان فرسوده می شود، اما در صورت نیاز، می توان آن را ترمیم یا تعویض کرد. هنوز هم مراقبت خوب از دندان هایی که با سیلانت دندان درمان شده اند، حیاتی است؛ زیرا قطعاً جایگزینی برای درست مسواک زدن و بهداشت مناسب دهان و دندان نیست.

آیا سیلانت های دندان ایمن هستند؟

از آنجا که سیلانت کردن دندان ها یک فرایند غیر تهاجمی است، ساختار دندان دست نخورده باقی می ماند و سیلانت یا شیار پوش می تواند در هر زمان برداشته شود. سیلانت یا شیار پوش دندان برای کودکان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت یا جلو آمدن دندان های فک بالا

یک خطر وجود دارد که اگر مواد سیلانت دندان ترک بخورند یا لب پر شوند، و توسط دندانپزشک ترمیم نشوند، در زیر آن ممکن است حفره ای شکل بگیرد و برای مدت زمان زیادی بی توجه باقی بماند. به همین دلیل مهم است که در دوران کودکی و بزرگسالی (حداقل یک بار در سال) برای چکاپ منظم دندانپزشکی مراجعه کنید.

سیلانت های دندان باعث بروز برخی نگرانی ها در مورد این فرایند نیز کرده اند. نگرانی در مورد بیسفنول A (BPA) است که در سیلانت یا شیار پوش های پلاستیکی وجود دارد. با این حال، انجمن دندانپزشکان آمریکا خطر را بررسی کرده است و اینطور نتیجه گیری کرده است که: بر اساس شواهد کنونی، گرچه مواد دندانی مورد استفاده برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی، از جمله سیلانت یا شیار پوش های دندانی، به مدت چند ساعت پس از قرار گرفتن روی دندان می توانند با قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار اندک بیسفنول ارتباط داشته باشند، اما هیچ نگرانی برای سلامتی در ارتباط با قرار گرفتن در معرض BPA از هر ماده دندانپزشکی وجود ندارد.

هزینه دندانپزشکی هزینه

برخی از هزینه های مربوط به سیلانت یا شیار پوش دندان ممکن است تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند. اما قیمت آنها هر چه باشد، قطعاً ارزان تر از انجام پر کردن دندان، درمان های ریشه و روکش در آینده خواهد بود.

هدف از سیلانت یا شیار پوش دندان چیست؟

سیلانت ها یا شیار پوش ها راهکاری پیشگیرانه برای محافظت از دندان ها در برابر حفره ها هستند. هدف از سیلانت یا شیار پوش های دندانی، پر کردن شیارهای عمیقی است که ممکن است روی دندان های مولر عقب دهان وجود داشته باشند. پر کردن این ترک ها باعث می شود که دندان ها راحت تر تمیز شوند و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهند.

آیا سیلانت یا شیار پوش دندان ضروری است؟

سیلانت یا شیار پوش دندان می تواند یک فرایند بسیار مفید برای کمک به عاری نگه داشتن دندان از هر گونه حفره باشد. و در حالی که آنها بخش مهمی از مراقبت های صحیح دندانپزشکی هستند، آنها جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیستند. دندانپزشک شما قادر خواهد بود به شما بگوید که آیا شما یا فرزندتان باید سیلانت های دندان را دریافت کنید.

نتیجه گیری

جدول زیر خلاصه ای از مزایا و معایب سیلانت یا شیار پوش های دندانی را ارائه داده است:

مزایا معایب
خطر پوسیدگی را کاهش می دهد. نیاز به چکاپ منظم دارد.
تمیز کردن دندان ها را راحت تر می کند. اگر چکاپ نشود زیر آن ممکن است پوسیدگی بوجود بیاید.
غیر تهاجمی مقدار فوق العاده اندک BPA
بدون درد  

اگر دندانپزشک سیلانت یا شیار پوش دندان را به شما یا فرزندتان توصیه کند، به این دلیل است که خطر بروز حفره ها در فرو رفتگی ها و شیارها در دندان های عقب شما وجود دارد. در صورتی که به طور منظم برای چکاپ های دندانپزشکی مراجعه کنید، خطرات این فرایند ناچیز هستند. بعلاوه، این فرایند باید احتمال نیاز به درمان های تهاجمی تر- و پرهزینه- دندانپزشکی را کاهش دهد.