اختلالات خواب باعث می شوند بسیاری از افراد از فوایدی که یک خواب خوب برای آنها به همراه دارد بهره مند نشوند و باعث بروز انواع مشکلات برای سلامت عمومی و دهان آنها شود. خوشبختانه، یک راه حل ساده وجود دارد که ممکن است بتواند مشکلات خواب شما را برطرف کند: چسب زدن دهان. نوار چسب زدن روی دهان، روشی ساده و مقرون به صرفه برای جلوگیری از تنفس دهانی است.

عجیب به نظر می رسد؟

این همان چیزی است که اکثر افراد در ابتدا فکر می کنند، اما استفاده از نوار چسب برای بسته نگه داشتن دهان و تشویق به تنفس از راه بینی می تواند بسیار مفید باشد. تنفس از راه بینی برای خواب خوب و بهبود سلامت جسمی، دندانی و دهانی ضروری است.

ما این مقاله را به نوار چسب زدن به دهان و نحوه خوابیدن با دهان بسته اختصاص داده ایم. همچنین به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • نوار چسب دهان چیست؟
  • چه مزایایی داد؟
  • چگونه کار می کند؟

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند خواب بهتری داشته باشید و سلامت کلی دهان و دندان های خود را بهبود دهید.

نوار چسب دهان چیست؟

مفهوم اصلی شامل بستن دهان با چسب زدن به لب ها، هنگام خواب، برای تقویت تنفس از راه بینی است. قبل از توضیح بیشتر با جزئیات بیشتر، اجازه دهید برای شما توضیح دهیم نوار چسب دهانی واقعاً چیست، مهم است که بفهمیم چه چیزی نیست.

در حالی که اکثر افراد نوار دهان را به عنوان نوار چسب داکت یا هر نوع نوار چسب تصادفی دیگری تصور می کنند که از فروشگاه خریداری می شود، اما در حقیقت یک روش کم تهاجم، ایمن و بدون درد برای متوقف کردن تنفس دهانی در شب و تقویت تنفس از راه بینی است.

محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که به شما کمک می کنند خود را طوری عادت دهید که با دهان بسته بخوابید. این نوارها ضد حساسیت، راحت و به راحتی قابل جدا شدن هستند. بیشتر انواع نوار چسب های دهانی نرم و با قوامی ژل مانند هستند، و به جای اینکه نوار معمولی باشند، دقیقاً روی دهان شما قرار می گیرند. نوارها با منفذهای داخلی ساخته شده اند، بنابراین اگر بینی شما در شب پر شود، همچنان می توانید از راه نوار نفس بکشید. علاوه بر این، این نوارها به راحتی جدا می شوند و هیچ اثری روی لب ها به جا نمی گذارند.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اگر عادت ریشه ای تنفس از راه دهان را دارید، احتمالاً مدتی طول می کشد تا به تنفس از راه بینی در شب عادت کنید. به منظور کمک به این روند، باید مطمئن شوید که در طول روز نیز تنفس از راه بینی را انجام می دهید.

آیا خوابیدن با دهان باز بد است؟

دهان انسان برای حرف زدن و چشیدن و خوردن، و بینی برای بوییدن و تنفس است. هنگامی که اعضای بدن شما شروع به انجام عملکردهایی می کنند که برای آنها در نظر گرفته نشده اند، مشکلات شروع می شوند. خوابیدن با دهان باز می تواند بسیار مضر باشد. مگر اینکه دهان شما به شدت گرفته باشد، این نباید راه اصلی تنفس شما باشد.

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

از یک دندانپزشک بپرسید: من همه چیز را برای درمان آپنه خواب امتحان کرده ام. چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

درمان های محافظه کارانه در منزل مانند چسب زدن دهان، ممکن است تمام چیزی باشد که برای درمان بیماران مبتلا به آپنه خواب خفیف تا متوسط ​​لازم است. این درمان ها همچنین شامل اصلاح سبک زندگی (مانند کاهش وزن، ترک سیگار یا محدود کردن مصرف الکل) و استفاده از دستگاه CPAP در هنگام خواب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

اگر درمان های غیرجراحی بی تأثیر باشند، یا اگر شرایط شدید باشد، مداخله جراحی ممکن است مؤثرترین درمان باشد. این شامل تغییر موقعیت فک بالا و یا پایین، یا برداشتن بافت از پشت گلو است.

بسته به شرایط شما، این فرایند ممکن است درست در مطب جراح دهان یا بیمارستان انجام شود.

هنگامی که از راه دهان نفس می کشید، در مقایسه با زمانی که از طریق بینی تنفس می کنید، حجم بیشتری از هوا، از راه هوایی عبور می کند. استنشاق هوا در چنین حجم عظیمی می تواند باعث فرو ریختن راه هوایی و در نتیجه آپنه خواب شود. تنفس دهانی در افراد بزرگسال نیز ممکن است منجر به بروز چندین مشکل دیگر مانند خر و پف و آبریزش دهان شود. همچنین می تواند آسم را بدتر کند و اکسیژن رسانی به مغز، قلب و سایر اندام ها را مختل کند. افرادی که از طریق دهان تنفس می کنند بعلاوه ممکن است نوسانات ضربان قلب و فشار خون را تجربه کنند.

علاوه بر این، کودکانی که تنفس دهانی را انجام می دهند، دچار مشکلات سلامتی مختلفی مانند نامرتبی دندان ها، رشد غیر طبیعی صورت، عادت های بد خواب و کاهش مهارت های شناختی می شوند.

کارشناسان پیشنهاد می کنند که علائم تنفس دهانی در بیشتر نوجوانان و کودکان مشابه علائم ADHD است. دانشمندان همچنین نشان داده اند که بیش از نیمی از کودکان مبتلا به ADHD ممکن است درگیر تنفس دهانی باشند.

چگونه تشخیص دهیم که تنفس دهانی داریم؟

قبل از اینکه بتوانید از نوار چسب دهان برای بسته نگه داشتن دهان خود در شب و در طول خواب استفاده کنید، مهم است که مطمئن شوید به جای بینی از راه دهان نفس می کشید. پس چگونه مطمئن می شوید که تنفس دهانی دارید؟

بسیاری از افرادی که از راه دهان نفس می کشند، اصلاً متوجه این موضوع نیستند. مهم نیست که چقدر در طول روز تنفس از راه بینی انجام می دهید، باز هم می توانید به محض اینکه به خواب عمیق بروید، تنفس دهانی را شروع کنید. آیا اغلب به صورت روزانه متوجه هر یک از این علائم می شوید؟

  • در طول شب مدام بلند شدن و چرخیدن
  • بیدار شدن در طول نیمه شب برای ادرار کردن
  • خرناس
  • داشتن بوی بد دهان صبحگاهی
  • خونریزی لثه یا ژنژیویت
  • علائم دندان قروچه
  • حفره ها
  • آبریزش دهان روی بالش ها
  • مشکلات مرتبط با خواب مانند آپنه خواب

اگر پاسخ شما به هر یک از این علائم مثبت است، ممکن است دچار تنفس دهانی باشید.

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

فواید نوار چسب دهان

اجازه دهید نگاهی بیندازیم به روش های مختلفی که چسب زدن دهان می تواند به سلامت شما کمک کند.

افزایش سطح اکسید نیتریک

هم کودکان و هم افراد بزرگسالی که از راه دهان نفس می کشند دچار کمبود اکسید نیتریک در بدن خود می شوند. حدود 25 درصد از اکسید نیتریک در سینوس های داخل بینی تولید می شود. هنگامی که تنفس از راه بینی را متوقف می کنید و به جای آن از دهان خود استفاده می کنید، میزان اکسید نیتریک که بدن شما می تواند به آن دسترسی داشته باشد کاهش می یابد.

اما چرا نیتریک اکسید برای بدن اینقدر مهم است؟ اگر سطح آن به طور ناگهانی کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟ جدول زیر مزایای داشتن سطوح کافی اکسید نیتریک (NO) در بدن و همچنین مضرات آن، در صورت عدم وجود آن را خلاصه می کند.

مزایای NO کافی معایب کاهش NO
تقویت یادگیری و حافظه بدتر شدن عملکرد عروق در قلب
بهبود کیفیت خواب فشار خون بالا
فشار خون تنظیم شده افسردگی و اضطراب
تنظیم پاسخ های التهابی التهاب مزمن
تسکین درد کاهش ایمنی
کاهش وزن
بهبود سلامت روان

کاهش خطر دندان قروچه

بسیاری از افرادی که با دهان باز می خوابند از نوعی اختلال تنفسی در خواب مانند آپنه خواب رنج می برند. هنگامی که از مشکلات تنفسی در خواب رنج می برید، بدن شما از دندان قروچه به عنوان یک واکنش طبیعی برای فشار دادن هوا به راه هوایی استفاده می کند. در حالی که این در حقیقت یک فرآیند نجات جان است، دندان قروچه ممکن است به آسیب گسترده دندان ها نیز منجر شود. ممکن است باعث پوسیدگی دندان، زرد شدن دندان ها و تحلیل رفتن لثه و همچنین پیری زودرس دندان ها شود.

کاهش خطر خشکی دهان

بسیاری از افرادی که خشکی دهان دارند در واقع از آن آگاه نیستند. بیدار شدن از خواب با احساس تشنگی یا داشتن بزاق غلیظ در دهان در طول روز، برخی از علائمی هستند که ممکن است نشان دهند شما با آن درگیر هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهایی برای حفظ سلامت لثه ها

خشکی دهان نه تنها ناراحت کننده است بلکه یک خطر بالقوه برای سلامتی است. این وضعیت می تواند بر سلامت دندان ها و دهان شما تأثیر منفی بگذارد و برای میکروبیوم دهان شما نیز مضر باشد. خشکی دهان می تواند از پوشش مناسب دندان ها توسط بزاق جلوگیری کند؛ این بزاق در حفظ سلامت مینای دندان های شما مهم است، بنابراین در نتیجه حفره ها شروع به رشد می کنند. نوار چسب زدن به دهان می تواند خشکی دهان را کاهش دهد.

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

در تشخیص مشکلات جدی مفید است.

نوار چسب زدن به دهان نه تنها تنفس از راه بینی را در هنگام خواب تقویت می کند، بلکه یک ابزار تشخیصی عالی است. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران پس از اینکه متوجه می شوند نمی توانند در طول شب از چسب دهان استفاده کنند، از یک متخصص گوش و حلق و بینی (ENT)، یک پزشک داروهای خواب یا یک متخصص آلرژی کمک می گیرند. سپس این متخصصان می توانند دلایل اصلی نیاز بیمار به تنفس دهانی را پیدا کرده و درمان را آغاز کنند.

نکاتی برای چسب زدن دهان به بهترین شکل ممکن

نوار چسب های دهانی شما را تشویق می کنند که از راه بینی نفس بکشید، حتی زمانی که در خواب عمیق هستید. اگر به دلیل اینکه در طول خواب دهان خود را برای تنفس باز می کنید نوار چسب دهان مدام برداشته می شود، این هشداری است که ممکن است مشکل زمینه ای دیگری داشته باشید.

چسب زدن دهان ممکن است آسان به نظر برسد- تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری نوار چسب بگیرید و از آن برای پوشاندن دهان خود استفاده کنید، درست است؟ اما این کار کمی بیشتر از این است. بنابراین اکنون دقیقاً چگونه باید از چسب دهان استفاده کرد؟ در اینجا چند نکته و ترفند برای کمک به شما آورده شده اند.

  • قبل از چسب زدن روی لب ها، یک لایه نازک وازلین روی لب های خود بمالید: مالیدن وازلین به صورت یک لایه نازک می تواند احساس چسبندگی لب های شما را در صبح کاهش دهد. اگر راحت نیستید که کل دهان خود را بچسبانید، شروع به چسباندن قسمتی از لب های خود از بالا به پایین کنید. فضای کمی برای تنفس بگذارید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که با چسب زدن دهان کاملاً راحت شوید.
  • نوار را بر اساس نیاز خود برش بزنید: اگر نوار جراحی دارید، کمی بیشتر از آنچه نیاز دارید از آن جدا کنید و انتهای آن را از هر طرف تا کنید تا دسته های کوچک تشکیل شوند. این دسته ها کشیدن نوار را به صورت موقت آسان تر می کنند. برای مثال، اگر به نوشیدن یک جرعه آب، صحبت کردن یا سرفه نیاز دارید، می توانید از دسته های کوچک برای جدا کردن مقدار اندکی از نوار چسب استفاده کنید و بعد از اتمام کار دوباره آن را تنظیم کنید.
  • اجازه دهید بدن شما به آن عادت کند: ممکن است بخواهید برای مدت زمان معینی در طول روز به دهان خود چسب بزنید تا راحت تر شوید و به چسب زدن به دهان در طول شب عادت کنید.

چند نکته دیگر که در استفاده از چسب دهان به شما کمک می کنند عبارتند از:

  • از نوارهای دارای اشکال خاص استفاده کنید که بدون چسبیدن به موهای صورتتان روی لب هایتان قرار می گیرند.
  • سعی کنید ابتدا لب های خود را جمع کنید، سپس قسمت چسبنده نوار را به لب ها بچسبانید. پس از چسباندن نوار، اجازه دهید لب های شما در حالت بسته معمولی خود شل شوند.
  • هنگامی که نوار را روی دهان خود قرار می دهید، سعی کنید دهان خود را یک مرتبه باز کنید. اگر باز کردن دهان با کمی قدرت نسبتاً آسان نیست، این فرآیند را دوباره امتحان کنید تا تناسب بهتری به دست آورید.

اگر متوجه شدید که مدت ها قبل از بیدار شدن از خواب نوار چسب را برمی دارید، می تواند به این معنا باشد که مشکل زمینه ای وجود دارد که به شما اجازه نمی دهد هنگام خواب از راه بینی خود نفس بکشید.

اگر این اتفاق ادامه داشت، باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. آنها به شما کمک خواهند کرد تا ریشه مشکل را پیدا کنید و راه حلی پیدا بیابید. برخی از مقصران متداول پشت این مشکل عبارتند از داشتن اتاق خواب پر از گرد و غبار، انحراف تیغه بینی یا آلرژی.

در غیر این صورت، ممکن است هیچ مشکل زمینه ای برای سلامتی نداشته باشید، اما هنوز هم ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا به نوار چسب دهان عادت کنید. اگر در ابتدا با دهان باز از خواب بیدار شدید، ناامید نشوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندان عقل

همچنین ذکر این نکته ضروری است که هیچ گونه منع مصرفی برای نوار چسب دهان وجود ندارد. زنان باردار و حتی کودکان بزرگ تر می توانند بدون هیچ ترسی از چسب دهان استفاده کنند، بخصوص اگر از نوع ملایم نوار چسب دهانی مانند نوار چسب جراحی یا مارک هایی باشد که مخصوص این کاربرد هستند. اگر فرزندانتان را به استفاده از نوار چسب دهان تشویق می کنید، مطمئن شوید که می توانند به راحتی دهان خود را باز کنند. با این حال، استفاده از نوار چسب دهان برای نوزادان یا کودکان خردسال توصیه نمی شود.

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

گزینه های جایگزین چسب زدن دهان

اگر ایده نوار چسب دهانی برای شما مناسب نیست، جایگزین هایی وجود دارند که می توانند به بسته نگه داشتن دهان و جلوگیری از تنفس دهانی در هنگام خواب کمک کنند:

بند چانه ضد خر و پف

یکی از این جایگزین ها بند چانه ضد خروپف است. این بندهای چانه، همانطور که ممکن است تصور کنید، هنگام خواب چانه شما را بسته نگه می دارند در حالی که دهان شما را نمی پوشاند.

محافظ های دهان

این یک جایگزین دیگر برای چسب دهان است. محافظ دهانی که هنگام خواب استفاده می شود برای جلوگیری از خر و پف و حتی دندان قروچه استفاده می شود. این بویژه در صورتی می تواند مؤثر باشد که هر دو مشکل را در شب تجربه کنید.

نتیجه گیری

نفس کشیدن با دهان باز، چه در طول روز و چه در هنگام خواب، می تواند باعث بروز مشکلات عمومی برای سلامت دهان و دندان ها شود. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که در طول شب، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، روی دهان خود چسب بزنید. در حالی که برخی از افراد تمایل دارند پس از غلبه بر مشکل، استفاده از نوار چسب دهان را متوقف کنند، به طور کلی توصیه می شود این کار را برای همیشه ادامه دهند. برای همه (به استثناء نوزادان کوچک و کودکان کوچک تر) کاملاً بی خطر است و هیچ تأثیر منفی بر سلامتی ندارد. برای بهترین نتایج، ممکن است بخواهید نوار چسب دهانی بخرید که به طور خاص برای این منظور تولید شده است. همینطور، همیشه بهتر است قبل از شروع درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

درمان آپنه خواب با چسب دهانی

پرسش های متداول در مورد استفاده از نوار چسب زدن به دهان

اگر بینی من در طول شب بگیرد، آیا نوار چسب دهان باعث خفگی من می شود؟

خیر. اگر مغز شما به دلیل هر گونه مشکلاتی مانند گرفتگی بینی متوجه ناتوانی شما در تنفس بدون مشکل شود، شما را مجبور خواهد کرد دندان قروچه کنید و در نهایت شما را از خواب بیدار خواهد کرد. در حالی که بستن دهان ترسناک به نظر می رسد، نمی تواند بر تمایل طبیعی بدن شما برای ادامه تنفس غلبه کند. در بیشتر موارد، بدون اینکه متوجه شوید، نوار چسب را از روی دهان خود برمی دارید.

اکثر نوار چسب های دهانی تجاری دارای منفذ هایی هستند که در مواقعی که سینوس های شما دچار احتقان می شوند، پشتیبانی بینی شما را تأمین می کند. افرادی که نگران خفگی هستند باید نوار چسب های دهانی با دریچه را برای کاهش ترس خریداری کنند.

آیا افرادی هستند که هرگز نباید از نوار چسب دهانی استفاده کنند؟

تاکنون هیچ گونه منع مصرفی برای نوار چسب دهان وجود نداشته است. به این معنا که هر کسی که مایل به استفاده از نوار چسب های دهانی است می تواند با خیال راحت این کار را انجام دهد، گرچه این فرآیند برای نوزادان یا کودکان بسیار خردسال توصیه نمی شود. با این حال، برای کودکان بزرگتر و افراد بزرگسال، نوار چسب های دهانی کاملاً بی خطر هستند و راهی عالی برای افزایش کیفیت زندگی می باشند.

چه مدت باید از نوار چسب های دهانی استفاده کرد؟

بسیاری از افرادی که استفاده از نوار چسب های دهانی را شروع می کنند، هرگز آن را متوقف نمی کنند. و در حالی که برای برخی افراد چند هفته یا چند ماه کافی است، برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. با پزشک خود در مورد آنچه که برای شما توصیه می کند صحبت کنید.

اگر نوار چسب دهان برای من کار نکند چه می شود؟

اگر متوجه شدید که وقتی از خواب بیدار می شوید، نوار چسب دهان شما جدا شده است، می تواند نشانه ای از این باشد که شما همچنان در طول شب از راه دهان نفس می کشید. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. با این حال، اگر متوجه شدید که این اتفاق اغلب رخ می دهد، باید با یک متخصص گوش، حلق و بینی، دندانپزشک یا یک درمانگر مشورت کنید.