در این نوشته می خوانید:

دندان درد چیزی است که اکثر ما در مقطعی از زندگی خود به دلایلی آن را تجربه خواهیم کرد. عوامل متعدد زیادی مربوط به سلامت دهان و دندان ها وجود دارند که می توانند باعث بروز دندان درد شوند، اما وقتی این اتفاق برای شما رخ می دهد، تنها چیزی که واقعاً می خواهید بدانید این است که چگونه می توانید به سرعت از شر دندان درد خلاص شوید.

در این مقاله به علل مختلف دندان درد می پردازیم و اینکه اگر در حال حاضر درد دارید چگونه می توانید از شر دندان درد خلاص شوید یا آن را تسکین دهید. بعلاوه در مورد داروهای دندان درد، و درمان هایی توضیح خواهیم داد که ممکن است برای متوقف کردن آن به طور کامل نیاز باشند

ما همچنین نکاتی برای پیشگیری از درد دندان، فک و لثه در آینده ارائه خواهیم داد.

آیا دندان درد اورژانسی است؟

اگر به این دلیل در حال خواندن این مقاله هستید که شما یا کسی که می شناسید در حال حاضر دندان درد دارد، علائم دیگر که نشانه چیز جدی تری هستند را بررسی کنید. در صورت داشتن یکی از علائم دندان درد زیر، باید به اورژانس مراجعه کنید یا به صورت اورژانسی به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • تورم در اطراف چشم ها یا گردن
  • تورم در دهان یا گلو که صحبت کردن، نفس کشیدن یا قورت دادن را برای شما دشوار می کند.
  • درد شدید در استخوان فک شما
  • عفونت لثه همراه با درد یا تورم
  • خونریزی که قطع نمی شود
  • دندان شکسته یا کنده شده
  • پوسیدگی دندان که باعث بروز درد می شود
  • پر شدگی شکسته که باعث بروز درد می شود
  • ضربه ای که استخوان های صورت را درگیر می کند، و به طور بالقوه راه هوایی بیمار را به خطر می اندازد

برای دندان دردهایی که کمتر شدید هستند، ممکن است هنوز نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشید، اما تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، گزینه های زیادی برای تسکین دندان درد وجود دارند که می توانید در این مدت امتحان کنید. در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد، اما ابتدا اجازه دهید به علل مختلف دندان درد را که ممکن است ریشه مشکل باشند پی ببریم.

درد دندان و درمان آن

درد دندان و درمان آن

علت دندان درد چیست؟

دلایل مختلفی برای دندان درد وجود دارند که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت. درد دندان اغلب به طور مستقیم یا غیرمستقیم نتیجه پوسیدگی دندان است. همچنین ممکن است دندان درد ناشی از عفونت سینوسی، مشکلات دندان عقل یا آسیب دندان در اثر حادثه داشته باشید. بعلاوه، تجربه دندان درد پس از پر کردن، کشیدن یا سایر کارهای دندانپزشکی عادی است.

در زیر می توانید در مورد علل مختلف دندان درد و کارهایی که می توانید برای کمک به خلاص شدن از شر دندان درد در هر مورد انجام دهید بیشتر بخوانید.

علت درد مبهم دندان چیست؟

درد مبهم دندان همیشه نشانه این نیست که مشکلی پیش آمده است، گرچه مطمئناً می تواند چنین باشد. برخی از دلایل درد مبهم دندان عبارتند از:

  • گیر کردن غذا بین دندان ها
  • گیر کردن چیزی در لثه ها
  • دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر
  • پوسیدگی دندان
  • آبسه دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را امتحان کنید تا هر عامل احتمالی را خارج کنید، و درد را تحت نظر قرار دهید تا ببینید که آیا بدتر می شود یا ادامه می یابد.

دندان درد ناشی از عفونت یا پوسیدگی دندان

دندان ها از سه لایه تشکیل شده اند. قسمت داخلی که پالپ نامیده می شود و شامل اعصاب و عروق خونی است. این لایه توسط یک لایه عاج احاطه شده است، و سپس لایه بیرونی که مینای محکم و سخت است که از همه چیز در داخل دندان محافظت می کند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها باعث می شود باکتری ها و پلاک های دندانی روی سطح دندان ها انباشته شوند و منجر به پوسیدگی دندان شوند. هنگامی که پوسیدگی حفره ای را در مینای دندان ایجاد می کند و به عاج می رسد، بافت ملتهب می شود، زیرا بدن در حال مبارزه کردن با عفونت است، و در نتیجه منجر به درد یا حساسیت دندان ها می شود. حتی ممکن است متوجه شوید که دندان های شما نیمه شفاف به نظر می رسند. پوسیدگی دندان تا زمانی که درمان نشود به گسترش خود ادامه خواهد داد، و اگر به اعصاب داخل پالپ دندان برسد می تواند باعث التهاب (پالپیت) و دندان درد شدیدتر شود.

اگر متوجه تغییر رنگ روی دندان خود شدید یا می توانید حفره ای را احساس کنید، اینها نشانه های پوسیدگی دندان شما هستند.

درد آبسه دندان

پوسیدگی درمان نشده در نهایت می تواند منجر به آبسه لثه یا دندان شود- یک پاکت پر از چرک که به دلیل عفونت باکتریایی شکل می گیرد. آبسه ها می توانند بسیار دردناک باشند، و معمولا باعث بروز درد ضربان دار دندان می شوند که می آید و می رود یا ثابت باقی می ماند.

در صورت داشتن آبسه دندانی، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

  • تورم در صورت یا لثه ها
  • افزایش درد دندان هنگام ضربه زدن به دندان یا قرار گرفتن در معرض چیزهای داغ یا سرد
  • درد فک
  • گوش درد
  • سردرد

برای دندان درد ناشی از پوسیدگی چه چیزی باید مصرف کرد؟

آیا دندان شما به دلیل پوسیدگی درد می کند؟ اگر فکر می کنید دندان درد شما ناشی از پوسیدگی است، باید برای مراجعه به دندانپزشک خود وقت بگیرید. پوسیدگی اگر زود تشخیص داده شود، یک پر کردن ساده برای از بین بردن پوسیدگی و ترمیم دندان کافی است. هنگامی که پوسیدگی بیشتر گسترش پیدا می کند، ممکن است به درمان ریشه یا روکش نیاز داشته باشد- یا اگر دندان آسیب شدید دیده باشد ممکن است کشیدن نیاز داشته باشد- بنابراین بهتر است زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید، قبل از اینکه دیر شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد قلبی چیست؟

در حالی که منتظر درمان هستید، می توانید از مسکن یا سایر داروهای دندان درد استفاده کنید تا هر گونه درد را تحت کنترل داشته باشید.

اگر دندان درد شدید و ضربان دار دارید و فکر می کنید آبسه دارید، ممکن است لازم باشد برای تسکین دندان درد و شاید دریافت آنتی بیوتیک، یک نوبت اورژانسی از دندانپزشک خود بگیرید بگیرید. مصرف داروهای مسکن معمولی ممکن است برای تسکین درد عفونت دندان کافی نباشد.

توجه داشته باشید که حتی اگر درد بد دندان به صورت خود به خود فروکش کند، باز هم مراجعه به دندانپزشک ایده خوبی است. ممکن است هنوز عفونت دندانی داشته باشید که قبل از ایجاد آبسه باید درمان شود.

درد دندان و درمان آن

درد دندان و درمان آن

درد دندان عقل

دندان عقل که تحت عنوان دندان مولر (آسیاب) سوم نیز شناخته می شود، منبع درد دندان های عقب برای برخی افراد است.

این دندان ها درست در عقب دهان شما قرار گرفته اند و گاهی اوقات فضای کافی برای رویش ندارند که باعث نهفته شدن آنها می شود. دندان نهفته نمی تواند به درستی بروید و در عوض به دندان مجاور فشار وارد می کند. این فشار به صورت خود به خود می تواند باعث دندان درد یا درد لثه شود، اما خطر عفونت را نیز افزایش می دهد.

حتی اگر دندان عقل شما به طور طبیعی نروید، ممکن است مقداری درد لثه را در قسمت های عقبی دهان خود در جایی که دندان در حال فشار دادن است، تجربه کنید.

با درد دندان های عقبی چه باید کرد؟

به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر یک دندان عقل نهفته دردناک یا عفونی باشد، ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد. دندانپزشک از دهان شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد تا موقعیت دندان های مشکل دار را بررسی کند و بهترین اقدام را به شما توصیه کند. هر کاری که انجام می دهید، دندان خود را نکشید.

برای تسکین درد ناشی از رویش دندان، از ژل بی حس کننده موضعی دهانی استفاده کنید.

درد دندان شکسته یا ترک خورده

دندان های ترک خورده یا شکسته می توانند باعث دندان درد زیادی شوند، بویژه اگر اعصاب دندان در معرض محیط دهان قرار گرفته باشند. دندان ها به دلایل مختلفی ممکن است ترک بخورند یا بشکنند، از جمله:

  • آسیب ناشی از پوسیدگی دندان
  • پر شدگی های قدیمی
  • گاز زدن به چیزی سخت
  • آسیب به صورت یا دهان

اگر دندان های شما به دلیل ترک خوردگی درد دارند، قادر خواهید بود ترک را در دندان خود مشاهده یا احساس کنید، یا احساس کنید که قسمتی از آن بیرون آمده یا جدا شده است.

چگونه دندان درد ناشی از شکستگی دندان را تسکین دهیم؟

مسکن ها ممکن است به کاهش درد کمک کنند، اما اگر برای تسکین درد خود به مسکن قوی تری نیاز دارید، می توانید به صورت اورژانسی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مهم است که هر چه سریع تر دندان خود را ترمیم یا درمان کنید، حتی اگر درد کاهش یابد. در این مدت از خوردن روی دندانی که درد دارد اجتناب کنید، زیرا این کار باعث افزایش درد عصب دندان می شود و ممکن است باعث بروز آسیب بیشتر شود. هر چه ترک عمیق تر شود، احتمال نجات دندان کمتر می شود.

اگر تکه های شکسته دندان را دارید، آنها را نگه دارید. این به دندانپزشک شما کمک خواهد کرد تا هر گونه بازسازی را با شکل اصلی مطابقت دهد. از آدامس یا موم ارتودنسی برای پوشاندن بخش های تیز دندان در دهان که ممکن است زبان یا لثه شما را ببرند، استفاده کنید.

درد دندان و درمان آن

درد دندان و درمان آن

دندان درد بعد از پر کردن یا سایر کارهای دندانپزشکی

حتی پس از درمان دندانپزشکی ممکن است برای مدتی دندان های شما درد داشته باشند. احساس حساسیت یا درد دندان پس از پر کردن، درمان ریشه یا قرار دادن روکش یا بریج نسبتاً شایع است. دندانپزشک ساختار دندان شما را تغییر داده است، و بعد از بین رفتن اثر ماده بی حسی ممکن است هنوز مدتی طول بکشد تا دهان شما بهبود یابد و تورم کاهش یابد. تجربه درد دندان بعد از پر کردن آن، حین جویدن با آن یا قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما غیر معمول نیست، زیرا دندان پر شده شما به فشار و دما حساس تر خواهد بود.

با دندانپزشک خود تماس بگیرید، اگر:

  • پس از درمان دندانپزشکی درد شدیدی دارید
  • پس از پر کردن حفره دندان درد ضربان دار دارید
  • درد چند روز ادامه دارد
  • درد شروع به بدتر شدن می کند
  • هفته ها پس از پر کردن حفره، دندان درد دارید

در غیر این صورت، به زودی احساس بهتری خواهید داشت.

درد بعد از کشیدن دندان

یکی از عوارض احتمالی که باید از آن آگاه باشید، وضعیتی به نام “خشکی حفره دندان” است، که می تواند پس از کشیدن دندان رخ دهد.

پس از کشیدن دندان، یک لخته خون در حفره ایجاد می شود تا از استخوان و اعصاب محافظت کند در حالی که لثه روی آن بهبود می یابد. اگر لخته قبل از تکمیل این بهبودی کنده شود، اعصابی که در معرض محیط دهان قرار می گیرند بسیار دردناک خواهند بود. احتمال بروز این اتفاق در مورد کشیدن دندان مولر در جایی که حفره بزرگتر است بیشتر است.

اگر بعد از کشیدن دندان درد ضربان دار شدیدی را تجربه کردید، ممکن است خشکی حفره دندان داشته باشید. بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید- آنها زخم را تمیز و پانسمان خواهند کرد و به شما داروی ضد درد خواهند داد.

برای درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

یکی دیگر از دلایل احتمالی درد، ممکن است درد ایمپلنت دندان باشد. پس از فرایند کاشت ایمپلنت، ممکن است مقداری ناراحتی و کبودی را تجربه کنید.

درد ضربان دار دندان که می آید و می رود

دندان درد متناوب و ضربان دار یا دندان دردی که می آید و می رود ممکن است به دلیل عدم محافظت از اعصاب دندان یا اعصابی باشد که پوشش محافظ مینای خود را از دست داده است. این دندان ها می توانند به احساسات گرما یا سرما یا حتی مسواک زدن آنها حساس باشند. همانطور که در طول این مقاله ذکر می کنیم، درد عصبی می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • دندان های ترک خورده یا شکسته
  • بیماری لثه
  • سیگار کشیدن
  • مسواک زدن خیلی محکم
  • دندان قروچه یا براکسیسم

آیا عفونت سینوس می تواند باعث دندان درد شود؟

آری. آیا تا به حال متوجه شده اید که دندان های شما هنگام گرفتگی بینی حساس تر می شوند؟ اگر با علائم سرماخوردگی دندان درد می گیرید، احتمالاً به این دلیل است که سینوس ها یا حفره های بینی شما متورم شده اند و به فک بالای شما فشار وارد می کنند. سینوس های احتقانی (گرفته) نیز می توانند باعث بروز درد در اطراف چشم ها یا جای دیگری در سر شما شوند.

چگونه درد سینوس دندان را کاهش دهیم

دندان درد سینوسی معمولاً مبهم است تا تیز، اما ممکن است در شب هنگام دراز کشیدن بدتر شود. استفاده از یک بالش اضافی برای بالا آوردن سطح سر باید به کاهش فشار کمک کند. همچنین می توانید از داروهای ضد احتقان برای پاکسازی بینی و سینوس ها استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا استخوان اطراف دندانم از بین می رود؟

دندان درد سینوسی چقدر طول می کشد؟

دندان درد ناشی از عفونت سینوسی تنها زمانی شروع به بهبود می کند که التهاب سینوس شما شروع به تسکین کند. این می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

دندان درد در بارداری

زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند. برای اضافه کردن به اینها، استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی دندان ها را با اسید پوشش می دهد که باعث فرسایش مینای دندان ها می شود. این اتفاق می تواند باعث حساسیت کلی دندان، درد ناگهانی دندان و بویژه درد دندان های جلو شود.

برای به حداقل رساندن احتمال دندان درد در دوران بارداری، ادامه معاینات منظم دندانپزشکی و توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان در این دوران بسیار مهم است.

وقتی با دندانم چیزی را گاز می زنم یا آن را لمس می کنم، درد می گیرد.

آیا با گاز زدن غذا دندان شما درد می کند؟ اگر دندان شما هنگام گاز زدن درد می گیرد، ممکن است به دلیل پوسیدگی، شل شدن پر شدگی یا ترک دندان شما باشد. یکی دیگر از دلایل احتمالی درد هنگام گاز زدن، آسیب به پالپ داخل دندان شما است. در صورت تداوم این احساس، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

دندانم شب ها درد می گیرد اما روزها نه.

هر یک از این نوع دندان دردها می توانند در شب بدتر شوند. دندان درد در شب به این دلیل اتفاق می افتد که وقتی دراز می کشید، فشار خون در سر شما افزایش می یابد و به مناطقی که از قبل ملتهب و حساس هستند فشار بیشتری وارد می کند.

برای کمک به دندان درد در شب، بالا آوردن سر خود با یک یا دو بالش اضافی را امتحان کنید. این یک درمان دندان درد نیست، اما باید به تسکین ناراحتی شما در زمانی که به دنبال درمان مناسب برای منشاء درد هستید، کمک کند.

درد دندان جلو

در بالا اشاره کردیم که استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری می تواند باعث فرسایش مینای دندان ها و حساسیت دندان و درد ناگهانی دندان، بویژه درد دندان های جلو شود. اما آیا دلایل دیگری وجود دارند که چرا درد دندان های جلو را تجربه می کنید؟

درد دندان جلو می تواند باعث تحلیل لثه، ایجاد حفره یا نازک شدن مینای دندان ها شود. بسیاری از افرادی که در دندان های جلوی خود درد احساس می کنند، زمانی که چیزی سرد مانند بستنی را گاز می زنند، بیشتر متوجه آن می شوند. این به دلیل حساسیت ناشی از نازک شدن مینای دندان است.

چگونه از شر دندان درد خلاص شویم؟

زمانی که دندان شما درد می کند، دندانپزشک بهترین راه درمان را می داند. تقریباً در هر موردی بهترین کار برای دندان درد، مراجعه به دندانپزشک است. تعداد بسیار اندکی از علل زمینه ای دندان درد را می توان در منزل درمان کرد، گرچه می توانید از داروها برای تسکین درد استفاده کنید.

درمان دندان دردی که از دندانپزشک دریافت می کنید به علت درد و میزان جدی بودن هر گونه آسیب دندان بستگی خواهد داشت. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن های قوی (مانند ترامادول)
  • آنتی بیوتیک ها
  • پر کردن دندان
  • درمان ریشه
  • یک روکش دندان
  • کشیدن دندان
درد دندان و درمان آن

درد دندان و درمان آن

چه زمانی برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنیم

توصیه کلی متخصصان این است که در موارد زیر به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد دارید
  • مسکن ها کمکی نمی کنند
  • دمای بدن شما بالا است
  • وقتی چیزی را گاز می زنید درد دارید
  • شما لثه های قرمز دارید
  • طعم بدی داخل دهان شما وجود دارد
  • گونه یا فک شما متورم شده است

شاید برای درمان دندان درد خود مراجعه به دندانپزشک را به تعویق می اندازید زیرا نگران خود درمان هستید. مطمئن باشید که بی حس کننده های دندانپزشکی مدرن به گونه ای طراحی شده اند که هر گونه احساس درد شما در طول درمان را متوقف کنند. اگر بویژه مضطرب هستید، دندانپزشکی را پیدا کنید که در درمان بیماران عصبی تخصص دارد و در مورد آرامبخشهای تزریقی داخل ورید سؤال کنید.

نکته مهم این است که برای متوقف کردن دندان درد خود درمان لازم را دریافت کنید و قبل از بدتر شدن مشکل آن را درمان کنید.

تسکین اورژانسی دندان درد

اگر دندان درد شدیدی دارید که نیاز به درمان اورژانسی دارد، یک نوبت اورژانسی بگیرید (در صورت لزوم خارج نوبت).

دندانپزشک ممکن است فوراً دندان شما را درمان کند، یا ممکن است برای تسکین درد به شما دارو بدهد تا زمانی که بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید. زمانی که دندان درد شدیدی دارید، دندانپزشکان می توانند برای تسکین اورژانسی دندان درد، مسکن های قوی تجویز کنند. اگر عفونت دندان باعث بروز دندان درد شما شده است، ممکن است آنتی بیوتیک نیز دریافت کنید.

درد دندان و درمان آن

درد دندان و درمان آن

تسکین دندان درد و داروی خانگی دندان درد

گرچه دندانپزشک شما قادر خواهد بود به شما بگوید بهترین دارو برای دندان درد شما چیست، اما همیشه نمی توانید یک وقت دندانپزشکی فوری بگیرید. ممکن است لازم باشد برای مدتی در منزل دندان درد خود را با مسکن دندان تسکین دهید. مسکن های بدون نسخه باید تا حدودی درد دندان را تسکین دهند، و همچنین می توانید ژل ها و پمادهای مخصوص با خواص بی حسی و ضد التهابی را خریداری کنید.

اگر نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید و نیاز به تسکین سریع درد دندان لب پر شده، پوسیده یا آبسه کرده دارید، قطره های دندان درد یکی از راهکارهای تسکین دندان درد در منزل هستند. به سادگی یک گلوله پنبه را با این قطره خیس کنید و آن را به مدت 1 دقیقه روی دندان آسیب دیده قرار دهید تا به سرعت از شر درد دندان و لثه خلاص شوید.

یکی دیگر از داروهای محبوب دندان درد، ژل ضد درد دهانی است. برای تسکین سریع درد، فقط هر چند ساعت یک مرتبع مقداری از آن را مستقیماً روی دندان دردناک و لثه اطراف آن بمالید.

داروهای طبیعی مختلفی نیز وجود دارند که درد دندان را تسکین می دهند. می توانید روغن میخک را به محل درد بمالید یا دهان خود را به طور دوره ای با آب نمک شستشو دهید.

در همین حال، با پرهیز از موارد زیر که می توانند باعث تشدید دندان درد شود، می توانید جلوی بدتر شدن دندان درد خود را بگیرید:

  • غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم
  • هر چیز بسیار شیرین، اسیدی یا تند
  • خوراکی های سفت، ترد یا جویدنی
  • جویدن روی یا نزدیک دندانی که درد دارد
  • سیگار کشیدن

چه راهکارهای خانگی دیگری برای تسکین دندان درد وجود دارد؟

اگر دندان درد شدید دارید، بسیاری از درمان های خانگی جواب نخواهند داد، زیرا مشکل یک آسیب یا عفونت عمیق تر است. با این حال، اگر دندان درد جزئی دارید، چند درمان خانگی وجود دارند که می توانید برای تسکین درد آنها را امتحان کنید:

  • تعویض خمیر دندان خود به خمیر دندانی که برای دندان های حساس ساخته شده است را امتحان کنید، این به پوشش دادن دندان های شما برای جلوگیری از حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد یا داغ کمک می کند.
  • آب نمک گرم را در اطراف دهان خود بچرخانید.
  • یک داروی مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه های گازدار اجتناب کنید.
  • از یک دهانشویه ضد حساسیت برای پوشش بیشتر دندان های خود استفاده کنید.
  • برای کمک به کاهش درد، یک کیسه یخ روی سمت دردناک دهان خود قرار دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرص آشکار کننده پلاک دندان چیست؟

نحوه متوقف کردن دندان درد و تسکین دندان درد: خلاصه

در جدول زیر خلاصه ای از تمام مشکلات دندان دردی که در بالا ذکر کرده ایم، و همچنین نحوه خلاص شدن از شر آنها، کمک به آنها و نحوه متوقف کردن دندان درد بدون توجه به علت آن را آورده ایم.

علت/ نوع/ علامت دندان درد علائم درمان توصیه شده
پوسیدگی دندان هر نوع دندان درد؛ شاید تغییر رنگ یا حفره قابل مشاهده در دندان مراجعه به دندانپزشک؛ در این مدت از مسکن های خانگی استفاده کنید
آبسه/ عفونت درد شدید، شاید ضربان دار؛ ورم؛ طعم یا بوی بد دهان؛ انتشار درد به سایر قسمت های سر مراجعه هر چه سریع تر به دندانپزشک کنید؛ در این مدت از مسکن های خانگی استفاده کنید
دندان عقل درد در عقب دهان برای گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس به دندانپزشک مراجعه کنید؛ ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد
دندان شکسته/ ترک خورده بخشی از دندان شکسته یا ترکی دارد که می توانید آن را مشاهده یا احساس کنید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید؛ از جویدن غذا روی آن دندان خودداری کنید.
پس از درمان دندانپزشکی تورم و درد به دنبال پر کردن دندان، درمان ریشه و غیره. از مسکن های خانگی استفاده کنید؛ در صورت عدم بهبودی در 2-3 روز یا اگر بدتر شدن درد، با دندانپزشک خود صحبت کنید.
خشکی حفره دندان درد شدید و ضربان دار 1-5 روز پس از کشیدن دندان هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
درد دندان سینوسی دندان درد همراه با سرماخوردگی یا احتقان در صورت نیاز از مسکن های خانگی استفاده کنید.
دندان درد در شب دندان درد فقط در شب یا بدتر شدن آن در شب بالا آوردن زیر سر هنگام خواب؛ به دندانپزشک مراجعه کنید مگر اینکه ناشی از سرماخوردگی باشد.

برای جلوگیری از تبدیل شدن دندان درد به یک مشکل مکرر، باید با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید. این مراقبت ها عبارتند از:

  • دو بار مسواک زدن دندان های خود در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید.
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین، بویژه میان وعده های بین وعده های غذایی
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی

پرسش های متداول در مورد دندان درد

بهترین راه برای خلاص شدن از شر دندان درد چیست؟

مسکن ها به شما کمک می کنند اما همچنان باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان درد مداوم دارید، بهترین راه برای خلاص شدن از آن مراجعه به دندانپزشک است تا بتواند منشاء درد شما را تشخیص دهد و آن را درمان کند، مگر اینکه درد شما ناشی از سرماخوردگی یا انسداد سینوس ها باشد. در این صورت باید به صورت خود به خود از بین برود. در حالی که منتظر ملاقات خود با دندانپزشک هستید، می توانید از مسکن استفاده کنید یا از ژل های ضد درد برای بی حس کردن درد استفاده کنید.

بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

ایبوپروفن و داروهای طبیعی مانند روغن میخک باعث تسکین دندان درد در منزل می شوند، اما ریشه مشکل را برطرف نمی کنند. برای اینکه دندان درد شما برای همیشه از بین برود، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا دندان درد باعث سردرد می شود؟

آری، دندان درد می تواند باعث بروز سر درد شود. احساس درد دندان می تواند اینطور به نظر برسد که در حال منتشر شدن به سر، صورت، چشم ها یا گوش ها است- بخصوص زمانی که ناشی از عفونت یا احتقان سینوسی باشد.

ممکن است بدون آنکه متوجه شوید دندان قروچه کنید- چه در نتیجه دندان درد یا به دلیل بیماری به نام دندان قروچه یا براکسیسم. دندان قروچه مداوم می تواند باعث سردرد دندان و درد فک شود، اما می توان آن را حداقل تا حدی، با استفاده از محافظ دندان شبانه درمان کرد.

اگر دندان درد و گوش درد داشته باشم به چه معناست؟

تجربه درد دندان مولر و گوش درد با یکدیگر ممکن است به این معنا باشد که شما با یکی از دندان های عقب بالای خود مشکل دارید. به عنوان مثال، این می تواند یک دندان عقل نهفته، یا پوسیدگی یا عفونت در دندان مولر باشد. همچنین ممکن است احتقان بینی باعث بروز درد شود، اما در صورتی که هیچ نشانه ای از سرماخوردگی ندارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کند.

از کجا می توانم برای دندان درد آنتی بیوتیک تهیه کنم؟

فقط یک دندانپزشک یا پزشک می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند. عفونت های درمان نشده می توانند به سرعت به سایر قسمت های بدن سرایت کنند، بنابراین برای دریافت نوبت فوری دندانپزشکی تعلل نکنید.

برای دندان درد در اورژانس به شما چه می دهند؟

اگر برای تسکین دندان درد اورژانسی به اورژانس مراجعه کنید، اگر فکر کنند عفونت دارید، ممکن است به شما نسخه ای برای دریافت مسکن یا آنتی بیوتیک بدهند. با این حال، همانطور که به شما خواهند گفت، این تنها یک راه حل موقتی است و برای تشخیص و درمان مشکل زمینه ای باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا سرماخوردگی می تواند باعث درد دندان شما شود؟

سرماخوردگی می تواند باعث دندان درد شما شود. اگر دندان درد همراه با علائم سرماخوردگی دارید، می تواند به این دلیل باشد که سینوس ها یا حفره های بینی شما متورم شده اند و آنها به فک بالای شما فشار وارد می کنند.

چرا وقتی دراز می کشم دندانم درد می کند؟

وقتی دراز می کشید، خون بیشتری به سرتان می رود. این باعث افزایش فشار در سر و دهان شما می شود و اگر دندان درد دارید احتمالا آن را بدتر خواهد کرد. همچنین به این معنا است که یک دندان که در طول روز درد قابل توجهی ایجاد می کند، هنگام دراز کشیدن در شب خیلی بیشتر درد خواهد داشت.

چرا دندان درد می آید و می رود؟

ممکن است هنگام جویدن متوجه دندان درد بیشتری شوید، که می تواند به دلیل پوسیدگی باشد. همچنین ممکن است هنگام خوردن غذاهای سرد یا داغ دندان درد را تجربه کنید، که به دلیل تحلیل رفتن لثه یا نازک شدن مینای دندان ایجاد می شود. از طرف دیگر، درد دندان در شب بدتر می تواند شود زیرا افزایش جریان خون به سر شما نیز فشار اطراف دهان را افزایش می دهد.

چرا با گاز زدن دندان ها بیشتر درد می کنند؟

اگر هنگام گاز زدن دندان های شما درد می گیرند، می تواند به این معنا باشد که دندان شما یک ترک دارد، پوسیده شده است یا پر شدگی آن شل شده است. دلایل دیگر عبارتند از فشار سینوسی ناشی از سرماخوردگی، آبسه دندان یا یک بایت ناهموار.

وقتی دندان های جلوی شما درد می گیرند به چه معناست؟

دندان های جلو اغلب به دلیل افزایش حساسیت ناشی از ضعیف شدن مینای آنها آسیب می بینند. اگر متوجه شدید که دندان های جلوی شما هنگام گاز زدن چیزی سرد، یا با قرار گرفتن در معرض هوای سرد، درد می گیرند، احتمالاً دلیل آن همین است.

آیا می توانید برای دندان درد به اورژانس مراجعه کنید؟

اگر مسکن ها مؤثر نباشند و دندان درد غیر قابل تحملی دارید و نمی توانید دندانپزشک اورژانسی پیدا کنید، می توانید برای دندان درد به اورژانس مراجعه کنید. اگر فکر کنند عفونت دارید ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید. با این حال، همچنان باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.