لثه های سالم صورتی هستند و محکم به دندان ها چسبیده اند. مانند دیگر تغییر رنگ های لثه ها، تیره شدن یا سیاه شدن ممکن است کاملاً بی ضرر باشد، یا ممکن است باعث بروز نگرانی شود. اگر رنگ لثه های شما اخیراً تغییر کرده است، ممکن است تغییرات هورمونی طبیعی یا عوارض جانبی بی ضرر فرایندهای دندانپزشکی مقصر باشند. از سوی دیگر، ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید. باید دندانپزشک یا پزشک شما تشخیص دهند تا مطمئن شوید. سپس، در صورت لزوم، می توانید درمان را آغاز کنید.

لثه های سالم چگونه به نظر می رسند؟

اگر شما در حال تلاش برای جلوگیری از بروز بیماری لثه هستید، مهم است بدانید که لثه های سالم چگونه به نظر می رسند. دندانپزشکان توضیح می دهند که چگونه می توانید تفاوت بین لثه های سالم و لثه های ناسالم را بر اساس ظاهر بگویید.

رنگ

گرچه اکثر افراد لثه های صورتی رنگ دارند، اما در واقع لثه های سالم می توانند در سایه های مختلف، برخی نسبتاً صورتی روشن، و برخی تیره تر، بیشتر رو به قهوه ای یا حتی سیاه باشند. همانطور که ممکن است تصویری داشته باشید، لثه های تیره رنگ تر بیشتر در افرادی شایع هستند که رنگ پوست آنها تیره تر است.

لثه هایی که قرمز روشن، سفید یا به صورت غیر طبیعی سیاه هستند ممکن است نشان دهنده وجود بیماری لثه باشند. در برخی موارد، لثه های تیره رنگ تر می توانند به معنای وجود بیماری باشند، بنابراین اگر رنگ لثه های شما به میزان قابل ملاحظه ای تغییر کرده است، ارزش دارد که برای  بررسی آنها به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید.

بافت

لثه های سالم هنگام لمس محکم هستند، و شما نمی توانید آنها را با انگشت خود حرکت دهید. آنها همچنین محکم به دندان ها چسبیده اند.

از سوی دیگر، لثه های ناسالم می توانند ظاهر و احساس پف کردگی بوجود بیاورند و بیشتر از لثه های سالم انعطاف پذیر هستند. آنها اغلب احساس نرمی دارند و تا حدودی به لمس حساس هستند. بعلاوه آنها ممکن است به تدریج شروع به دور شدن از دندان ها کنند.

لثه های سالم حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی نمی کنند. اگر متوجه شدید که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه های شما خونریزی می کنند، می تواند نشانه بیماری لثه باشد.

علل تیره شدن رنگ لثه ها

طیف وسیعی از شرایطی وجود دارند که می توانند باعث تیره شدن رنگ لثه ها شود، از جمله:

ملانین

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، ماده ای که به پوست، مو و چشم رنگ آنها را می دهد. هر چه یک فرد ملانین بیشتری در بدن خود داشته باشد، مو، پوست یا چشم های او نیز تیره تر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

قهوه ای تیره یا سیاه بودن رنگ لثه ها ممکن است به علت وجود ملانین بیشتر در بدن فرد باشد. اگر لثه های فرد همیشه بسیار تاریک بوده اند، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

با این حال، اگر رنگ لثه های شما در یک دوره کوتاه تغییر کند، یا اگر تکه های سیاه روی لثه ها ظاهر شود، احتمالاً ناشی از ملانین نیست و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان ها

لثه های سیاه بعلاوه نتیجه مستقیم بهداشت بد دهان و دندان یا نادیده گرفتن آن است. انباشته شدن پلاک و تارتار نزدیک شیارهای لثه، به راحتی باعث تحریک لثه ها می شود. اگر تارتار با پاکسازی عمیق دندان ها برطرف نشود، التهاب به کل بافت لثه منتشر و باعث قرمزی تدریجی آن می شود. عدم رسیدگی به این مسئله می تواند باعث پیچیده شدن مسئله و تبدیل آن به پریودنتیت شود.

عوامل ارثی یا نژادی

در میان علل غیر پاتولوژیک ما هر دو عوامل ارثی و مشخصه های ویژه نژادی را داریم. افراد تیره پوست دارای ملانین زیادی هستند، که در لثه ها نیز وجود دارد، این امر منجر به تغییر در رنگدانه ای می شود که باعث می شود آنها تیره تر به نظر برسند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث تغییر رنگ لثه ها شود. این پدیده تحت عنوان ملانوزیس سیگاری شناخته می شود. سلول های تخصصی در بدن به نام ملانوسیت ها ملانین را می سازند. نیکوتین موجود در تنباکو می تواند باعث شود ملانوسیت ها ملانین بیشتری تولید کنند.

لثه ها ممکن است قهوه ای تر یا سیاه شوند. تغییر رنگ می تواند به صورت تکه ای ظاهر شود یا روی کل داخل دهان تأثیر بگذارد. داخل گونه ها و لب پایین نیز ممکن است تغییر رنگ دهند.

تحقیقات نشان داده اند بین ترک سیگار و کاهش تغییر رنگ لثه ها ارتباط وجود دارد. این نشان می دهد که تکه های تیره رنگ تر روی لثه ها ناشی از سیگار کشیدن ممکن است برگشت پذیر باشد.

دارو

مینوسایکلین برای درمان آکنه و برخی از عفونت ها مانند کلامیدیا استفاده می شود. یک اثر جانبی غیر معمول مینوسایکلین رنگدانه یا تغییر رنگ است که گاهی اوقات ممکن است داخل دهان رخ دهد.

فرد باید با پزشک خود در مورد هر نوع تغییر رنگ ناشی از داروها صحبت کند، زیرا ممکن است داروهای جایگزین در دسترس باشند.

تاتو آمالگام

تاتو آمالگام می تواند در هر نقطه از دهان ظاهر شود، اما معمولاً در کنار پر شدگی ها ظاهر می شود. این تغییر رنگ مانند یک تکه سیاه، خاکستری یا آبی داخل دهان به نظر می رسد.

آمالگام ترکیبی از فلزات است که برای پر کردن و روکش دندان استفاده می شود. در صورتی که ذرات این ماده کنده شوند، می توانند زیر پوست لثه خود را نشان دهند. معمولاً برای تاتو آمالگام درمان نیاز نیست، زیرا آنها هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

ژنژیویت زخمی نکروز دهنده حاد Acute necrotizing ulcerative gingivitis

ژنژیویت زخمی نکروز دهنده حاد نوعی عفونت لثه است که تحت عنوان دهان خندقی نیز شناخته می شود. این بیماری باعث بروز تب، درد لثه ها، و بوی بد دهان می شود. اگر یک لایه از بافت مرده روی لثه ها تشکیل شود، عفونت می تواند باعث سیاه یا خاکستری شدن لثه ها شود.

دهان خندقی ناشی از رشد سریع باکتری ها داخل دهان، معمولاً به علت ژنژیویت، است. باکتری ها ممکن است به علت بهداشت بد دهان و دندان، استرس، کمبود خواب، یا رژیم غذایی ناسالم بوجود بیایند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی دندان می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

علائم اولیه دهان خندقی شامل خونریزی لثه ها، بوی بد دهان، بزاق بسیار زیاد داخل دهان، و احساس بیماری است. زخم ها ممکن است روی لثه ها در لبه دندان ها شکل بگیرند. درمان ساده است. دندانپزشک دهان را پاکسازی می کند و ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. شستشوی دهان با دهانشویه درمانی و تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها به پیشگیری از بروز عفونت های مکرر کمک خواهد کرد.

بیماری آدیسون Addison’s disease

بیماری آدیسون غدد آدرنال را تحت تأثیر قرار می دهد، که هورمون های مختلفی تولید می کند. این اختلال باعث توقف تولید هورمون کافی توسط این غدد می شود.

علائم اولیه عبارتند از:

• احساس تشنگی بیشتر از حد معمول
  • کاهش وزن ناخواسته
  • کاهش اشتها
  • عضلات ضعیف

با پیشرفت بیماری آدیسون، فرد ممکن است تیره شدن لثه ها و لب ها را تجربه کند. اصطلاح پزشکی برای این عارضه هیپرپیگمانتاسیون یا افزایش رنگدانه است.

بیماری آدیسون علاوه بر تأثیر روی لب ها و لثه ها می تواند باعث بروز لکه های تیره تر پوست در دیگر نواحی بدن شود. متداول ترین مکان هایی که ممکن است لکه های تیره رنگ بروز پیدا کنند زانوها، قارچ ها، در خطوط کف دست و در اطراف زخم ها هستند.

در اکثر موارد بیماری آدیسون به علت مشکل سیستم ایمنی بدن بروز می یابد. این باعث می شود بدن به غدد فوق کلیه حمله کند و به آنها آسیب برساند. بیماری آدیسون اگر درمان نشود می تواند باعث بروز عوارض شدید شود. اگر سطح هورمون های خیلی پایین بیاید، می تواند باعث بروز بحران آدرنال شود. علائم بحران آدرنال عبارتند از کم آبی شدید بدن، تنفس سریع و سطحی، خواب آلودگی و رنگ پریدگی، و پوست لزج و چسبناک. بحران آدرنال یک اورژانس پزشکی است.

سندرم پوتز جگرز Peutz-Jeghers syndrome

سندروم پوتز جگرز یک وضعیت ژنتیکی است که می تواند خطر ابتلا به پولیپ ها یا سرطان را افزایش دهد. یکی از علائم اولیه، ظهور خال های آبی تیره یا قهوه ای تیره است. آنها می توانند در دهان و همچنین روی پوست انگشتان دست و انگشتان پا ظاهر شوند. خال های سندروم پوتز جگرز معمولاً در دوران کودکی ظاهر می شود و با افزایش سن ناپدید می شوند.

یکی دیگر از علائم کلیدی خونریزی یا انسداد در روده است که معمولاً در دوران کودکی نیز اتفاق می افتد. یک آزمایش ژنتیک می تواند نشان دهد که آیا فرد مبتلا به سندرم پوتز جگرز هست یا خیر.

سیاه شدن لثه ها در بارداری

در بارداری، لثه ها ممکن است به صورت سیاه درآیند، زیرا باعث افزایش زمینه تجمع باکتری ها و پلاک، و پس از آن، قرمزی و التهاب لثه ها می شود. با برنامه ریزی یک جلسه پاکسازی عمیق دهان و دندان ها و مراقبت با دقت روزانه از بهداشت دهان و دندان ها می توانید از بروز پدیده سیاه شدن لثه ها را در دوران بارداری جلوگیری کنید.

لثه های سیاه در طول دوران رویش دندان ها

سیاه شدن لثه ها در نوزادان اولین نشانه مرحله رویش دندان ها است. در حقیقت، دندان هایی که ظاهر می شوند، با یک قرمزی پیشرونده و تورم لثه ها قابل پیش بینی است. بنابراین پدیده لثه های سیاه در میان نوزادان بسیار شایع است و نباید باعث بروز هیچ گونه نگرانی شود. در پایان مرحله رویش دندان ها، بافت لثه به رنگ صورتی طبیعی خود باز خواهد گشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ یا تغییر شکل دندان ها با کمک تراش مینای دندان

همانطور که می توان نتیجه گرفت، لثه های سیاه علل متعددی دارند. به همین دلیل با شناسایی تغییر رنگ حتی با چشم غیر مسلح، همیشه توصیه می شود برای تشخیص مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توان لثه های تیره را در منزل روشن کرد؟

اگر تصمیم دارید از لثه ها مراقبت کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها سالم هستند، بهترین راه حل این است که با یک پزشک مشورت کنید. البته، شما برای کاهش تیرگی می توانید استفاده از گیاهان دارویی را امتحان کنید. دستورالعمل های ترکیباتی با گیاهان وجود دارند، از جمله مریم گلی، نعنا، بادرنجبویه، و پونه کوهی. این گیاهان دارای اثر ضد التهابی هستند، اما نتیجه این اقدامات برای درمان لثه های تیره تردید برانگیز است. پزشکان غیر سنتی استفاده از آویشن، ریشه اکسیر ترکی، بابونه، و مریم گلی را توصیه می کنند. عصاره این گیاهان می تواند به بی حس کردن لثه های بیمار، کاهش التهاب، تقویت بافت ها و از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. شما تصمیم گرفته اید امتحان کنید؟ ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

درمان تخصصی لثه های سیاه

آیا شما تاکنون چیزی درباره بلیچینگ لثه شنیده اید؟ این نام یک فرایند زیبایی پريودنتال برای از بین بردن رنگدانه های اضافی و نقاط تیره از لثه ها است.

دو راه حل سفید کننده وجود دارد که می توانند برای ایجاد لبخند تازه شما مورد استفاده قرار گیرند: یک فرآیند میکرودرم ابریژن و تکنیک لیزر.

• اولین راه حل یک روش سنتی برای سفید کردن است. معمولاً تکمیل آن کمتر از یک ساعت طول می کشد. یک متخصص منطقه رنگدانه ای بافت ها را حذف می کند و بافت های سالم و کم رنگ صورتی در زیر آن را آشکار می سازد. شما احساس نمی کنید که لثه های تیره شما به صورت صورتی در آیند زیرا برای جلوگیری از بروز هر گونه ناراحتی در طول مراحل، دهان شما بی حس خواهد شد.
  • در دپیگمنتاسیون با لیزر، یک لیزر دندانپزشکی سلول های تولید ملانین در لثه ها را هدف قرار می دهد و آنها را با برش جدا می کند. در حالی که بافت بهبود می یابد، ارگانیسم بدن شما به طور طبیعی لثه روشن تری ایجاد می کند. خبر خوب این است که نتیجه این فرایند تمام طول عمر طول می کشد! این روش صورتی کردن لثه ها باعث می شود کرم ها، ژل ها و سایر داروها را فراموش کنید. تنها چیزهایی که به یاد می آورید، لبخند و لذت شما از زیبایی دائمی آن است.

جلوگیری از تیره شدن رنگ لثه ها

مردم با مسواک زدن منظم، روزی یک مرتبه نخ دندان کشیدن، و قطع مصرف شکر می توانید بهداشت دهانی خوبی را رعایت کنید.

این اقدامات باید در کنار مراجعات منظم به دندانپزشک انجام شوند. حفظ بهداشت خوب دهان و دندان ها بهترین راه برای حفظ سلامت دندان و لثه ها است.

فرد همچنین ممکن است بخواهد لثه های خود را به طور منظم و به آرامی، با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزند.

خلاصه

علل لثه های سیاه معمولاً می توانند درمان شوند. شرایط ژنتیکی اغلب یک دسته علائم را نشان می دهند که می توانند به پزشک یا دندانپزشک کمک کند تا بیماری را تشخیص دهد.

توجه به تغییر در رنگ لثه ها می تواند به فرد کمک کند تا هر گونه مشکلات سلامتی را در مراحل اولیه پیدا کند.