شاید شما نیز یکی از میلیون ها نفری باشید که امروزه به خوردن نوشیدنی های شیرین علاقه مند هستند. نوشابه یکی از شناخته شده ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا است. نوشیدن نوشیدنی های فاقد الکل مملو از شکر اساساً با چاقی، دیابت نوع ۲، و افزایش وزن همراه است. اما نوشابه می تواند روی لبخند شما نیز تأثیر منفی داشته باشد و ضرورتاً منجر به بروز حفره های دندانی و حتی پوسیدگی های قابل مشاهده خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، مردان بیشتر از زنان نوشابه و نوشیدنی های قندی می نوشند. پسران نوجوان بیشتر از هر قشر دیگری نوشابه می خورند و هر روز از این طریق حدود ۲۳۷ کالری دریافت می کنند. این عدد در دهه بیست و سی سالگی آنها تنها مقداری و تا عدد ۲۵۲ کاهش پیدا می کند.

وقتی نوشابه می خورید، شکر موجود در آن با باکتری های داخل دهان واکنش نشان می دهند و به اسید تبدیل می شوند. این اسید دندان ها را مورد حمله قرار می دهد. هم نوشابه های معمولی و هم نمونه فاقد قند آنها اسیدهای خود را دارند که دندان ها را نیز مورد حمله قرار می دهند. با هر جرعه نوشابه، شما کار آسیب رساندن را آغاز نموده اید که حدود ۲۰ دقیقه باقی می ماند. اگر شما در ط.ل کل روز در حال جرعه جرعه نوشابه خوردن هستید، دندان های شما تحت حمله مستمر هستند.

تاثیر نوشابه روی دندان

تاثیر نوشابه روی دندان

تأثیرات اصلی نوشابه روی دندان ها

نوشابه ها دو تأثیر اصلی روی دندان ها دارند، که عبارتند از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که باید در مورد تخلیه پر شدگی آمالگام دندان بدانید!

خوردگی یا ساییدگی دندان ها

خوردگی دندان ها زمانی آغاز می شود که اسید موجود در نوشیدنی های فاقد الکل با مینای دندان ها برخورد می کند، که بیرونی ترین لایه محافظ دندان های ما است. تأثیر آنها کاهش سختی سطح مینای دندان ها است. گرچه نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها نیز می توانند به مینای دندان ها آسیب برسانند، اما همانجا متوقف می شوند.

پوسیدگی دندان ها

از سوی دیگر، نوشیدنی های فاقد الکل می توانند لایه بعدی، عاج دندان، و حتی پر شدگی های دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند. این آسیب به مینای دندان ها می تواند پوسیدگی را مهمان دندان های شما کند. پوسیدگی یا کرم خوردگی به مرور زمان در افرادی گسترش پیدا می کند که به طور منظم نوشیدنی های حاوی شکر می نوشند. بهداشت دهانی ضعیف را نیز به آن بیفزایید، و آسیب زیادی می تواند به دندان ها وارد شود.

تأثیر نوشابه روی دیگر بخش های بدن

مطالعات اخیر حاکی از این است که اگر مقادیر زیادی نوشابه یا نوشیدنی های دیگر حاوی اسید فسفریک مصرف شود، می تواند موجب کاهش سطح کلسیم بدن شود. بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوشابه و دیگر نوشیدنی های حاوی شکر می توانند مضر باشند اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، مخصوصاً برای کودکان کم سنی که مصرف نوشیدنی های حاوی قند آنها به جای آنکه بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، با آن در رقابت است. مطالعات حاکی از این هستند که افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند، جذب کلسیم (که کمبود آن منجر به پوکی استخوان می شود)، منیزیم، اسید اسکوربیک، ریبوفلاوین، و ویتامین آ در بدن آنها پایین تر است.

تاثیر نوشابه روی دندان

تاثیر نوشابه روی دندان

مواد مضر نوشابه

شکر

باکتری هایی که داخل دهان زندگی می کنند از شکر تغذیه می کنند و در نتیجه اسید تولید می کنند. اسید موجود در نوشیدنی های فاقد الکل مانند نوشابه به مینای دندان های اطراف اجتماع باکتریایی آسیب می رساند و اجازه می دهد باکتری ها به داخل منطقه خورده شده نفوذ پیدا کند، و در نهایت منجر به پوسیدگی و کرم خوردگی احتمالی دندان ها شود. تنها حدود ۲۰ ثانیه طول می کشد تا باکتری اسید تولید کند اما تأثیر آن می تواند حدود ۳۰ دقیقه ادامه داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم تجویز آنتی بیوتیک توسط ارتودنتیست و دندانپزشک

اسید

نوشیدنی های فاقد الکل مانند نوشابه یا حتی نوشابه های رژیمی حاوی اسید فسفریک هستند، اسیدی که در پاک کننده های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. خوردگی ناشی از اسید فسفریک روی کل دندان تأثیر می گذارد، بر خلاف خوردگی منطقه ای که منجر به حفره دندان می شود. علائم و نشانه های خوردگی دندان ها عبارتند از حساسیت به دما، درد، و شفافیت، ترک خوردن، و تیره شدن رنگ دندان ها. رنگی که برای بوجود آوردن نوشابه های تیره تر استفاده می شود مواد شیمیایی دارد که می توانند به مینای دندان ها بچسبند و قدرت پوشش دهندگی آن را کاهش دهند. علاوه بر این، رنگ حاوی گلوکز افزوده است، که معروف است به پچوسیدگی دندان ربط دارد.

کافئین

کافئین تأثیرات متفاوتی روی هر فرد دارد، اما در اکثر افرادی که برای بالا بردن انرژی خود نوشیدنی های رژیمی می نوشند، کافئین آن می تواند آسیب رسان باشد، به عنوان مثال ۱۲ اونس از آن می تواند حاوی ۴۷ میلی گرم کافئین باشد- مقدار متوسط برای اکثر افراد. اما اگر شما هر روز بیشتر از یک مرتبه از این نوع نوشیدنی ها می نوشید، یا اینکه به کافئین موجود در آن حساس هستید، ممکن است علائمی مانند لرز، سرگیجه، سردرد، اضطراب، ضربان قلب غیر عادی و بیخوابی را تجربه کنید. علاوه بر این، کافئین می تواند در داروها و مکمل ها نیز اختلال ایجاد کند، از جمله سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین، تئوفیلین، و اکیناسه (سر خارگل).

چگونه می توان از بروز آسیب ها پیشگیری نمود؟

راهکار اصلی کدام است؟ نوشیدن نوشابه را متوقف نمایید. اما بسیاری از ما تنها نمی توانند این عادت را کنار بگذارند. با این حال، کارهایی هستند که می توانید با انجام آنها خطر آسیب به دندان ها را کاهش دهید.

  • به اندازه بنوشید. در روز بیشتر از یک مرتبه نوشابه نخورید. تنها یک مرتبه کافی است تا آسیب کافی وارد شود.
  • به سرعت بنوشید. هر چه نوشیدن آن مدت زمان بیشتری طول بکشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آسیب بیشتری به دندان های شما وارد کنند. هر چه سریع تر بنوشید، مدت زمان کمتری طول می کشد تا شکر و اسید به دندان ها آسیب برسانند.
  • نی استفاده کنید. این به شما کمک می کند اسید و شکری که به دندان ها آسیب می رسانند را از دندان های خود دور نگه دارید.
  • پس از نوشیدن دهان خود را با آب بشویید. شستشوی دهان با آب پس از نوشیدن نوشابه به شما کمک خواهد کرد شکرها و اسیدهای باقی مانده را بشویید و مانع حمله آنها به دندان ها می شوند.
  • قبل از مسواک زدن صبر کنید. علیرغم آنچه ممکن است شما فکر کنید، مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن نوشابه ایده خوبی نیست. زیرا نوشابه باعث آسیب پذیر شدن دندان ها می شود و با مسواک زدن آسیبی که به آنها وارد می شود بیشتر خواهد بود.
  • قبل از رفتن به رختخواب از نوشابه بپرهیزید. نه تنها شکر می تواند شما را بیدار نگه دارد، بلکه شکر و اسید می توانند تمام طول شب دندان های شما را مورد حمله قرار دهند.
  • به طور منظم برای چکاپ مراجعه کنید. چکاپ ها و معاینات منظم می توانند به شناسایی مشکل قبل از وخیم شدن کمک کنند.