بریس های ارتودنسی معمولاً از بندهای فلزی تشکیل شده اند که به دور دندان های عقب دهان قرار می گیرند و سیمی که از روی براکت های چسبانده شده به تک تک دندان ها عبور می کند تا به بندها برسد و آنها را به یکدیگر متصل می کند. همه این اجزاء با یکدیگر کار می کنند تا دندان های شما را در وضعیتی سالم تر قرار دهند.

در برخی موارد، ابزارهای دیگری نیز برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز است. بایت بلاک ها، که گاهی اوقات رمپ یا توربو نیز نامیده می شوند، یک ابزار اضافی هستند که به روند درمان ارتودنسی شما کمک می کنند.

بایت بلاک ها برای پیشگیری از تماس یا برخورد دندان های دو فک بالا و پایین در یک ناحیه مورد استفاده قرار می گیرند تا از شکسته شدن براکت ها هنگام بستن بایت جلوگیری شود. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید.

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک چیست؟

بایت بلاک ها ابزارهای کوچکی هستند که ارتودنتیست آنها را به دندان های عقب یا جلوی دهان شما می چسباند تا از برخورد دندان های فک مقابل با آنها هنگام بستن بایت جلوگیری کنند.

آنها معمولاً از فلز، سمان گلاس آینومر، یا آکریلیک ساخته می شوند، و ممکن است رنگ های متعددی داشته باشند، از جمله صورتی، آبی، قرمز، نقره ای، یا همرنگ دندان ها.

در برخی موارد، حتی ممکن است فشار فنر نیز به بایت بلاک ها وارد شود. گاهی اوقات، بایت بلاک های L –شکل یا مثلثی روی سطح لینگوال (زبانی) دندان های جلوی دهان قرار می گیرند، و گاهی اوقات نیز بلاک های مسطح یا برآمده روی سطح بالایی دندان های مولر عقب دهان چسبانده می شوند.

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک یا توربو بایت

چرا لازم است برخی افراد برای بریس های خود بایت بلک استفاده کنند؟

اگر ارتودنتیست شما به شما بایت بلاک داده است، علت این است که نحوه قرار گرفتن دندان های شما روی یکدیگر می تواند روند همراستا کردن دندان ها را کند نماید، یا به ابزار مورد استفاده برای این کار آسیب وارد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معایب و مزایای الاینر شفاف یا اینویزالاین

در مواردی که افراد اوربایت، کراس بایت، فشردگی و همپوشانی، یا دیپ بایت دارند، بایت بلاک ها از قرار دادن بایت یا دندان ها روی براکت ها و کنده شدن آنها، یا بدتر از همه- شکستن دندان های شما، جلوگیری می کند.

گرچه معمولاً لازم است از بایت بلاک ها در کنار بریس های سنتی ارتودنسی استفاده کرد، اما برخی ارتودنتیست ها ممکن است از بایت بلاک ها به تنهایی استفاده کنند. در بیماران کم سن تر، بایت بلاک ها می توانند به اصلاح کراس بایت کمک کنند.

آیا استفاده از بایت بلاک ها هیچ عارضه جانبی دارد؟

بایت بلاک ها، مانند بسیاری از ابزارهای دندانی دیگر، گاهی اوقات مشکلاتی بوجود می آورند، مخصوصاً در اوایل دوره استفاده از آنها. در اینجا به بیان برخی از شایع ترین نگرانی ها، و آنچه باید برای برطرف کردن آن انجام دهید می پردازیم.

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک یا توربو بایت

مشکل در جویدن

تحقیقات نشان می دهند که جویدن در حالی که بایت بلاک دارید، نحوه عملکرد عضلات فک شما را تغییر می دهد. ممکن است مدتی زمان ببرد تا دریابید وقتی دندان های شما مانند قبل با یکدیگر تماس ندارند چگونه باید درست غذا را بجوید.

تا زمانی که در حال عادت کردن به نحوه جدید غذا خوردن هستید، ممکن است لازم باشد غذاهایی را برای خوردن انتخاب کنید که نیاز به جویدن کمتری داشته باشند. احتمالاً خوردن غذاهایی مانند استیک که نیاز به جویدن زیادی دارند دشوار و ناخوشایند خواهد بود. غذاهای نرم معمولاً ایده بهتری هستند.

در حالی که بایت بلاک های شما در جای خود قرار دارند، ممکن است ترجیح دهید غذا را به تکه های کوچکتری تبدیل کنید تا خوردن آن راحت تر شود. بعد از حدود یک هفته، احتمالاً شما به بایت بلاک های خود عادت کرده اید و روش های جدیدی برای جویدن یافته اید که برای شما عملی خواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایت پلیت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اسموتی هایی که با میوه ها و سبزیجات و مکمل های پروتئین تهیه می شوند، جایگزین های خوبی برای غذاهایی هستند که شما مجبور هستید آنها را بجوید. علاوه بر این، خوراکی های کامل زیادی وجود دارند، مانند ماهی، تخم مرغ آب پز، و توت فرنگی ها، که به اندازه کافی برای خوردن زمانی که احساس تحریک پذیری دارید مناسب هستند.

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک یا توربو بایت

مشکلات گفتاری

برای برخی افراد، بایت بلاک ها می توانند حین حرف زدن سد راه زبان قرار بگیرند، و باعث نوک زبانی حرف زدن یا ادای متفاوت برخی از حروف و اصوات شوند. این مشکل بیشتر در بلاک هایی شایع است که روی سطح زبانی (داخلی) دندان های شما قرار می گیرند.

تغییر در نحوه حرف زدن شما ممکن است موجب اضطراب شما برای حرف زدن شود، حتی وقتی قرار است با افرادی گفتگو داشته باشید که شما را به خوبی می شناسند.

اگر با تمرین کردن هم مشکل شما برطرف نشد، ممکن است لازم باشد با یک گفتار یا زبان درمانگر کار کنید.

ناراحتی

وقتی شما برای نخستین مرتبه بریس ها را دریافت می کنید، ممکن است وقتی دندان های شما شروع به حرکت به سمت موقعیت جدید داخل دهان شما می کنند درد یا سوزش داشته باشید.

بایت بلاک ها ممکن است موجب بروز مقداری ناراحتی اضافی شوند زیرا دندان های شما تنها در جایی که بایت بلاک ها وجود دارند با یکدیگر تماس پیدا می کنند، بنابراین نیرویی که شما برای جویدن وارد می کنید در آن منطقه متمرکز می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی برای حفظ بهداشت خوب دهان

داروهای OTC مسکن درد مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل یا موترین) مقدار زیادی از درد را کاهش می دهند. گاهی اوقات، ژل های بی حس کننده مانند آنبسول یا اوراژل می توانند کمک کننده باشند.

گم شدن یا ساییده شدن بلاک ها

برخی از بایت بلاک ها از موادی ساخته شده اند که به مرور زمان می توانند ساییده شوند. اگر بایت بلاک های شما آنقدر ساییده شده اند که دیگر دندان های شما را دور از هم نگه نمی دارند، یا اگر یک یا چند تای آنها به طور کامل از سطح دندان ها کنده شده اند، مهم است به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. نیاز است ارتودنتیست برای آنها جایگزین قرار دهد تا دندان های شما به جابجا شدن به سمت محل درست ادامه دهند.

قرار گرفتن بایت تنها روی یک بلاک

برای مدتی، ممکن است دندان های شما تنها روی یک بلاک قرار بگیرند. گرچه احتمالاً احساس عجیبی به شما می دهد، اما طبیعی تلقی می شود.

اگر درد ندارید، احتمالاً نیاز نیست کاری برای این مسئله انجام دهید، اما اگر قرار گرفتن بایت تنها روی یک بلاک موجب بروز مسائل دیگری برای شما شده است، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

بایت بلاک یا توربو بایت

بایت بلاک یا توربو بایت

سخن پایانی

بایت بلاک ها موقتی هستند. اینکه چه مدت لازم است از آنها استفاده شود به سرعت جابجایی دندان های شما به مکان ایده آل بستگی دارد. در برخی افراد، بایت بلاک ها تنها به مدت 6 تا 9 ماه در جای خود قرار دارند، اما زمان درمان شما می تواند متفاوت باشد. مهم است به خوبی از آنها مراقبت کنید تا بایت شما بتواند هر چه سریع تر اصلاح شود.