اگر دندان های فک بالای شما روی دندان های فک پایین همپوشانی داشته باشند، اوربایت دارد و ممکن است به فکر اصلاح آن باشید. در شاخه دندانپزشکی، اوربایت بر اساس مقدار همپوشانی دندان ها یا اینکه دندان های فک بالا چه مقدار از دندان های فک پایین را پوشش می دهند مشخص می شود. اوربایت یک حالت کاملاً طبیعی دندان ها است. تقریباً همه افراد مقداری اوربایت را دارند.

اما، وقتی اوربایت خیلی اندک یا خیلی زیاد باشد، ممکن است با مشکلاتی مواجه باشید. یکی از این مشکلات زمانی است که اوربایت متمایز یا قابل تشخیص است که منجر به بروز اتفاقی می شود که ارتودنتیست ها آن را دیپ بایت می نامند. این نوع بایت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند درد، ساییدگی شدید دندان ها، و مشکلات ظاهری شود. با این حال، اگر اوربایت مشکل آفرینی دارید، نگران نباشید، اصلاح اوربایت برای افراد بزرگسال، با کمک ارتودنتیست کار دشواری نیست.

اندازه گیری اوربایت

اوربایت به طور میانگین حدود ۲-۴ میلی متر است. این مقدار معمول اوربایت است و دندان های هر دو فک زیبا به نظر خواهند رسید. اگر اوربایت شما کمتر از این مقدار باشد، دندان های فک پایین شما بیشتر قابل توجه خواهند بود. وقتی اوربایت به مقدار چشمگیری کاهش یافته باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، تحت عنوان اپن بایت قدامی به آن اشاره می شود. با اپن بایت قدامی، معمولاً هنگام روی هم گذاشتن دندان های دو فک بالا و پایین بین آنها فاصله وجود دارد.

برخی بیماران احساس می کنند که این خیلی جذاب نیست. اگر اوربایت شما افزایش پیدا کند، مقدار کمتری از دندان های فک پایین شما قابل مشاهده خواهند بود. در موارد وخیم تر، این مشکل می تواند منجر به ساییدگی دندان های فک پایین یا حتی آسیب لثه های پشت دندان های جلوی فک بالا شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش دوم

اگر فکر می کنید اوربایت دارید، مشورت با یک ارتودنتیست گام نخست است. اصلاح اوربایت درمان کلیدی شما خواهد بود.

اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

اوربایت چگونه اتفاق می افتد؟

اکثر اوربایت ها نتیجه عوامل ژنتیکی یا وراثتی هستند. وقتی در دوران کودکی دندان ها رشد می کنند، آنها به طور تصادفی از داخل لثه های شما بیرون می آیند. روند رشد آنها زمانی متوقف می شود که با دندان های مجاور برخورد پیدا می کنند. این تصادفی بودن است که باعث می شود اوربایت و مال اکلوژن بوجود بیاید و بسیار شایع است. این وضعیت بدتر و وخیم تر نیز می تواند شود، و آن هم با عادات دوران کودکی مانند مکیدن انگشت.

مکیدن شست یا انگشت به دندان های فک بالا فشار وارد می کند. در عوض، این فشارها آنها را رو به جلو هل می دهند و باعث می شود به فک پایین نیز فشار وارد می شود و آن را رو به عقب هل می دهد. با بالا رفتن سن، اوربایتی که در دوران کودکی آغاز شده است برجسته تر و قابل مشاهده تر می شود و ممکن است افراد بزرگسال را هم مجبور به اصلاح اوربایت نماید.

انواع مختلف اوربایت ها

دو دسته اصلی اوربایت وجود دارد: دندانی و اسکلتی.

اوربایت دندانی

این نوع اوربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان ها به درستی قرار ندارند و صاف نیستند. در چنین مواردی، ممکن است فک پایین توازن خوبی با فک بالا داشته باشد، اما کجی دندان ها باعث شود فک پایین رو به عقب و به سمت گردن فشرده شود. عموماً درمان های غیر جراحی برای اصلاح این نوع اوربایت در افراد بزرگسال به خوبی عمل می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت ارتودنسی

اوربایت اسکلتی

در این نوع اوربایت، فک پایین خیلی کوچکتر از آن است که متناسب با فک بالا باشد. در نتیجه، دندان های فک بالا رو به جلو فشار می آورند و روی فک کوچک پایین قرار می گیرند. اوربایت های اسکلتی معمولاً برای اصلاح شدن نیاز به راهکارهای جراحی دارند.

اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

آیا اصلاح اوربایت مهم است؟

ممکن است اصلاح اوربایت تنها مسئله بهبود ظاهر لبخند به نظر برسد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که اوربایت اصلاح نشده می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سلامت و دندان ها شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • آسیب به لثه. در اوربایت های وخیم دندان های جلوی فک پایین می توانند با خط لثه در پشت دندان های جلوی فک بالا برخورد داشته باشند، در حالی که دندان هایجلوی فک بالا ممکن است با خط لثه دندان های جلوی فک پایین برخورد داشته باشند، که منجر به تحلیل لثه ها می شود. آسیب لثه ها می تواند منجر به بروز بیماری لثه و از دست رفتن دندان ها شود.
  • مشکل در حرف زدن جویدن. اوربایت ها می توانند مشکلات گفتاری بوجود بیاورند، که منجر به بروز موانع گفتاری یا تصحیح اغراق آمیز نقائص گفتاری برای تلفظ لغات خاصی می شوند.
  • ساییدگی و آسیب به دندان ها. دندان ها اغلب روی یکدیگر قرار می گیرند و در مکان های عجیب و غریب که فک ها کج هستند، با یکدیگر برخورد دارند، و باعث ساییدگی، شکستگی و حتی از دست رفتن دندان ها می شوند.
  • آپنه خواب. در افرادی که اوربایت و دهان کوچکی دارند، احتمال بروز آپنه انسدادی خواب بالاتر است، مخصوصاً اگر اوربایت با قرار گیری عقب فک پایین همراه باشد.
  • درد فک. کجی فک می تواند منجر به بروز دردهای مزمن فک و سردردهایی شود که ممکن است به پیشرفت اختلالات مفاصل فکی- گیجگاهی مربوط باشند.
اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

اوربایت یا جلو آمدگی دندان های فک بالا

چه درمان هایی برای اوربایت وجود دارند؟

عموماً دندانپزشکان بیماران را برای اصلاح اوربایت به ارتودنتیست ارجاع می دهند. اصلاح اوربایت در کودکان به نظر ساده تر است، زیرا استخوان های کودک هنوز در حال رشد هستند، با این حال بسیاری از مراجعین به ارتودنتیست ها برای اصلاح اوربایت افراد بزرگسال هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهانی کودکان

برای نوجوانان، شایع ترین مشکل فشردگی و نامرتبی دندان ها است. اما برای افراد بزرگسالی که اوربایت دارند، عدم انجام درمان پیشگیرانه زود هنگام است که منجر به وخیم شدن علائم همراه با اوربایت می شود. وقتی در پی درمان هستید، ارتودنتیست وضعیت شما را بررسی خواهد کرد و طرح درمانی آماده خواهد کرد که که بسته به وخامت اوربایت شما، ممکن است دو یا چند سال طول بکشد.

ارتودنتیست معمولاً کار خود را با گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس آغاز می کند تا نوع اوربایت و ارتباط فک ها و دندان ها را مشخص کند. از آنجا طرح درمان آغاز خواهد شد.

راهکارهای مختلفی برای اصلاح اوربایت وجود دارد، از جمله:

  • بریس ها- بریس ها کمک می کنند فقط دندان هایی جابجا شوند که منجر به بروز اوربایت شده اند.
  • الاینرهای شفاف اینویزیلاین- مانند بریس ها، این نوع الاینرها نیز می توانند دندان ها را جابجا کنند تا اوربایت را اصلاح کنند.
  • جراحی- اگر اوربایت اسکلتی و مشکلات فک داشته باشید، جراحی راه حل آن است.