فنر فورسوس ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

فنرهای فورسوس ابزارهای خاصی هستند که به عنوان بخشی از طرح کلی درمان توسط ارتودنتیست در نظر گرفته می شوند و روی براکت های ارتودنسی قرار می گیرند. فنر فورسوس به گونه ای طراحی شده است که به جابجایی دندان ها به محل مورد نظر ارتودنتیست کمک می کند. این فنرها با کمک به جابجایی دندان های فک پایین رو به جلو، و جابجایی دندان های فک فک بالا رو به عقب، برای اصلاح اورجت مورد استفاده قرار می گیرند. این فنرها در کنار براکت های ارتودنسی کاربرد دارند و باید به مدت ۴- ۶ ماه از آنها استفاده شود. در برخی موارد، با استفاده از فنرهای فورسوس، دیگر نیازی به استفاده از هدگیر، الاستیک ها، یا کشیدن دندان های دائم نیست. این ابزار به صورت بیست و چهار ساعته در حال عمل کردن است و با استفاده از فشار مستمر و ملایمی که به دندان ها وارد می کند موجب می شود طول درمان به حداقل زمان ممکن خود برسد. برخلاف رابر بندها یا هدگیر، نیازی نیست استفاده از آنها را به خاطر داشته باشید.

انواع فنر ارتودنسی

انواع فنر ارتودنسی

انوع فنر فورسوس

کویل اسپرینگ یا فنر باز open coil spring

این فنر تحت عنوان فنر فشرده سازی نیز شناخته می شود که معمولاً برای ایجاد فاصله بین دندان ها استفاده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست

کویل اسپرسنگ یا فنر بسته closed coil spring

این نوع فنر برای بستن فاصله بین دو قوس دندانی در مال اکلوژن کلاس ۲ و دیگر فواصل مورد استفاده قرار می گیرد.

سؤالات متداول در خصوص فنر فورسوس

با استفاده از فنر فورسوس، فرد چه احساسی خواهد داشت؟

درست مانند دیگر ابزارهای ارتودنسی که داخل دهان قرار می گیرند، ممکن است مقداری سوزش و ناراحتی احساس شود. معمولاً این مشکل ظرف مدت یک هفته برطرف خواهد شد. در صورتی که درد و ناراحتی بدون هیچ بهبودی ادامه داشته باشد، یا به دیگر قسمت های دهان نیز منتقل شود، بیمار باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرد.

با وجود فنر فورسوس در دهان چگونه می توان غذا خورد و مسواک زد؟

فنر فورسوس به گونه ای طراحی شده است که نحوه قرار گیری دندان ها روی یکدیگر را اصلاح نماید، به همین دلیل اصلاً بعید نیست که در فک پایین خود احساس فشار رو به جلو داشته باشید. مدتی طول می کشد تا دندان ها به وجود فنر روی خود عادت کنند، به همین دلیل توصیه می شود رژیم غذایی نرم داشته باشید. همیشه مراقب چیزهایی که می خورید باشید. از خوردن غذاهای سفت و چسبناک بپرهیزید و مطمئن شوید قبل از خوردن آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کرده اید. توصیه می شود پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید. هنگام زدن مسواک بسیار مراقب باشید تا از شل شدن فنر پیشگیری نمایید.

انواع فنر ارتودنسی

انواع فنر ارتودنسی

با جدا شدن فنر فورسوس چگونه می توان آن را متصل کرد؟

فنر به بندهای دندان های مولر فک بالا و یک میله به سیم فک پایین متصل می شود. یکی از شایع ترین موارد اورژانسی مربوط به فنرهای فورسوس زمانی است که حین خوردن غذا یا انجام کارهای دیگر (خمیازه کشیدن یا آواز خواندن)، با کامل باز کردن دهان فنر و میله از یکدیگر جدا شوند. چند مرتبه رخ دادن این اتفاق در طول درمان اصلاً عجیب نیست و به راحتی می توانید آنها را در جای خود قرار دهید. تنها کافی است مقداری دهان خود را باز کنید و فنر را فشار دهید تا طول آن کم شود، سپس میله را صاف کنید و آن را داخل فنر قرار دهید و آن را رها کنید. شاید نیاز باشد چند مرتبه این کار را تکرار کنید تا به نتیجه برسید، اما صبور باشید. می توان مجدداً میله را داخل فنر قرار داد و آن را متصل کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی و کمک آن در روند درمان

فنر فورسوس به گونه ای طراحی شده است که قادر به تحمل فشار طبیعی داخل دهان و استفاده مداوم است. اما مانند دیگر ابزارهای ارتودنسی، فنر فورسوس نیز می تواند آسیب ببیند و شکسته شود، مخصوصاً اگر به درستی از آن مراقبت نشود. در صورتی که بخشی از آن به طور کامل از داخل دهان خارج شود، باید آن را نگه دارید و برای تعمیر آن را با خود به مطب ببرید.

انواع فنر ارتودنسی

انواع فنر ارتودنسی

چگونه با وجود فنر فورسوس می توان دهان را باز و بسته کرد؟

فنر فورسوس به گونه ای طراحی شده است که فرد برای باز کردن طبیعی دهان حین خوردن غذا و حرف زدن هیچ مشکلی نخواهد داشت. با این حال، توصیه می شود در طول مدتی که فنر فورسوس روی براکت ها قرار دارد، سعی کنید از زیاد باز کردن دهان خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب خراب شدن ابزار، و نیز جدا شدن یا شل شدن بند روی دندان های مولر شود که نیاز خواهد بود مجدداً به به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

اگر فنر فورسوس به بافت داخل گونه ساییده شود یا فنر زیر دندان ها قرار گیرد چه باید کرد؟

در ابتدا، ایجاد زخم های ریز روی بافت هایی که در مجاورت فنر وجود دارند کاملاً طبیعی است. ممکن است رول های کتانی در اختیار بیمار قرار گیرند تا آنها را بین فنر و گونه قرار دهد. تا زمانی که به ابزار عادت کنید به طور منظم از این رل ها استفاده کنید. از تکیه دادن صورت روی دست ها و خوابیدن روی طرفین صورت بپرهیزید. این ابزار به گونه ای طراحی شده است که حین باز و بسته کردن دهان از دندان ها دور بماند. اگر به هر دلیلی بین دندان ها قرا گیرد از فشار دادن دندان ها روی آن خودداری کنید، زیرا این کار می تواند موجب تغییر شکل یا شکسته شدن ابزار شود یا اینکه به داخل دهان آسیب برساند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توانم با بریس ها یا اینویزیلاین ها شنا کنم؟