در این نوشته می خوانید:

الاینرهای شفاف یک درمان محبوب هستند که از یک سری تری شفاف و قابل جابجایی استفاده می کند تا به مرور زمان دندان ها را در جای خود قرار دهند. برخلاف بریس های فلزی سنتی، الاینرهای شفاف تقریباً نامرئی هستند، که آنها را به گزینه ای جذاب برای نوجوانان و افراد بزرگسالی تبدیل می کند که می خواهند دندان های خود را با احتیاط صاف کنند.

در طول درمان با الاینرهای شفاف، بیماران تقریباً هر 1 تا 2 هفته یک مرتبه از مجموعه جدیدی از الاینرهای متناسب سفارشی استفاده می کنند. هر سری جدید از الاینرها نیروهای سبک و کنترل شده ای را به دندان ها وارد می کند تا آنها را به صورت تدریجی به موقعیت مورد نظر برساند. در مجموع، بیماران ممکن است بین 12 تا 48 ست الاینر را در طول دوره درمان استفاده کنند که به طور متوسط ​​9 الی 15 ماه برای نوجوانان و 12 الی 18 ماه برای افراد بزرگسال است.

برای محکم نگه داشتن الاینرها در جای خود و جلوگیری از بیرون آمدن آنها در حین خوردن، نوشیدن و مسواک زدن، اتچمنت های به دندان ها چسبانده می شوند. اتچمنت ها به عنوان دسته هایی عمل می کنند که الاینرها به آنها بچسبند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم که چرا اتچمنت ها نیاز هستند و در طول درمان الاینرهای شفاف چگونه عمل می کنند.

چرا اتچمنت ها با الاینرهای شفاف استفاده می شوند؟

چند دلیل کلیدی وجود دارد که اتچمنت ها با الاینرهای نامرئی استفاده می شوند:

برای فراهم کردن تکیه گاه و نگه داشتن الاینرها در محل

پلاستیک صاف و براق الاینرهای شفاف می تواند روی سطح طبیعی دندان بلغزد. اتچمنت ها برای الاینرها چیزی فراهم می کنند که به آنها بچسبند و فشار هدفمندی به آنها اعمال کنند تا الاینرها محکم در جای خود باقی بمانند.

بدون اتچمنت ها که به ثابت نگه داشتن الاینرها کمک کند، آنها در هنگام خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و انجام فعالیت های روزانه عادی مستعد لیز خوردن خواهند بود.

چرا اتچمنت ها با الاینرهای شفاف استفاده می شوند؟

چرا اتچمنت ها با الاینرهای شفاف استفاده می شوند؟

برای کمک به حرکت مؤثر دندان های خاص

اتچمنت ها نیرویی را به دندان های هدف وارد می کنند که برای جابجایی به سمت موقعیت به کمک بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، اتچمنت ها ممکن است روی دندان های جلو قرار بگیرند که به چرخش نیاز دارند یا دندان های عقبی که باید به سمت جلو کج یا خم شوند.

با چسباندن اتچمنت ها به دندان هایی که به حرکات دقیق نیاز دارند، الاینرها بهتر می توانند فشار متمرکز را هدایت کنند و چرخش، نوک یا صاف کردن مؤثر آن دندان ها را انجام دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرص آشکار کننده پلاک دندان چیست؟

برای چسباندن و تثبیت دندان ها

در برخی موارد، دندان های خاصی ممکن است به عنوان لنگر برای نگه داشتن سایر دندان ها در موقعیت خود استفاده شوند، در حالی که دندان های مجاور جابجا و صاف می شوند. اتچمنت ها به جلوگیری از حرکت دندان های لنگر یا تکیه گاه کمک می کنند تا تراز آن طور که در نظر گرفته شده است پیشرفت کند.

اتچمنت های الاینرهای نامرئی چگونه به نظر می رسند؟

اتچمنت های الاینرهای شفاف حباب های همرنگ دندان تهیه شده از مواد کامپوزیت دندانی هستند که به سطح مرکزی دندان ها چسبانده شده اند. آنها به گونه ای شکل داده می شوند که الاینرها بتوانند آنها را گرفته و فشار سفارشی را برای حرکت دادن دندان ها به طور قابل پیش بینی اعمال کنند.

اتچمنت ها کوچک هستند و اندازه آنها از نیم تا چند میلی متر عرض و بلندی متفاوت است. رنگ شبیه دندان آنها باعث می شود که با احتیاط با دندان های طبیعی ترکیب شوند.

چسب های الاینرهای شفاف چگونه روی دندان ها اعمال می شوند؟

اتصال اتچمنت های الاینرهای شفاف یک فرآیند باندینگ سریع و بدون درد است که توسط ارتودنتیست انجام می شود. در اینجا مراحل کلی ذکر شده اند:

مشاوره اولیه

متخصص ارتودنسی دندان ها را ارزیابی خواهد کرد، درمان الاینر را برنامه ریزی و تعیین خواهد کرد که کدام دندان ها به اتچمنت نیاز دارند. شبیه سازی درمان نشان می دهد که هر اتچمنت در کجا قرار می گیرد.

تمیز کردن دندان

دندان ها پولیش می شوند تا هر گونه پلاک و جرم از بین برده شود و یک سطح پیوند تمیز برای اتچمنت ها ایجاد شود.

محلول باندینگ اعمال می شود

سطح دندان با یک ژل اسیدی اِچ می شود تا زبر شود، سپس شسته و خشک می شود. یک ابزار موقعیت یابی سیلیکونی روی دندان ها قرار داده می شود تا محل اتصال را هدایت کند.

چسب های الاینرهای شفاف چگونه روی دندان ها اعمال می شوند؟

چسب های الاینرهای شفاف چگونه روی دندان ها اعمال می شوند؟

اتصال اتچمنت

ارتودنتیست یک ماده باندینگ روی سطح دندان آماده شده اعمال می کند. سپس یک لایه نازک از رزین که با نور کیور می شود روی دندان اعمال می شود. اتچمنت همرنگ دندان روی رزین فشار داده می شود، سپس با نور کیورینگ سخت می شود.

پایان بی عیب و نقص

قبل از اینکه ارتودنتیست مرتباً صاف و متناسب بودن هر اتچمنت با دندانی که روی آن قرار دارد را بررسی کند، هر گونه رزین اضافی زدوده می شود.

کل فرآیند باندینگ در مجموع حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا هر اتچمنت در موقعیت دقیق خود روی دندان ها به طور ایمن ثابت شود.

چند اتچمنت برای الاینرهای شفاف لازم است؟

تعداد اتچمنت های مورد نیاز بر اساس پیچیدگی هر مورد و اینکه کدام دندان برای حرکت مناسب به نیروی اضافی نیاز دارد، متفاوت است. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارند:

  • موارد تراز خفیف تا متوسط: تقریباً 4 تا 8 اتچمنت
  • موارد پیچیده تر: حدود 8 تا 14 اتچمنت
  • چالش های تراز بسیار پیشرفته: 14 اتچمنت یا بیشتر

دندان های عقبی که به حرکات چرخشی یا حرکت نوک نیاز دارند، اغلب به اتچمنت ها نیاز دارند، در عین حال دندان های جلو برای صاف کردن همپوشانی یا فشردگی، به چرخش نیاز دارند. ارتودنتیست، قرار دادن اتچمنت را بر اساس حرکات مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه هر بیمار به صورت سفارشی انجام می دهد.

آیا اتچمنت های الاینرهای نامرئی بر ظاهر تأثیر می گذارند؟

یکی از جذابیت های الاینرهای شفاف نسبت به بریس ها، بهبود زیبایی است. خود الاینرها هنگام استفاده تقریباً نامرئی هستند و اتچمنت ها به گونه ای طراحی شده اند که ظریف باشند و با سطوح دندان اطراف ترکیب شوند. اندازه کوچک، همرنگی طبیعی با دندان ها، و قرار گرفتن در طرفین به جای جلوی دندان ها باعث می شود که به مراتب کمتر از براکت ها و سیم ها دیده شوند.

با این حال، برخی از اتچمنت ها ممکن است کمی قابل مشاهده باشند، بخصوص در صورت بازرسی دقیق. قابل مشاهده بودن آنها به این عواملی مانند:

  • قرار دادن اتچمنت – اتچمنت هایی که روی سطح جلوی دندان ها قرار می گیرند بیشتر از اتچمنت هایی که روی طرفین دندان های عقب قرار می گیرند جلب توجه می کنند.
  • اندازه اتچمنت – اتچمنت های بزرگتر بیشتر دیده می شوند.
  • رنگ اتچمنت – اتچمنت هایی که رنگ سفید غیر طبیعی دارند بیشتر در برابر رنگ طبیعی دندان ها نمایان می شوند.
  • رنگ لثه و دندان – اتچمنت ها بهتر با لثه ها و دندان های روشن تر ترکیب می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب بریس های نامرئی

اتچمنت ها با قرارگیری ، شکل دهی و تطبیق سایه مناسب، باید کاملاً محافظه کارانه باشند. اما افرادی که خواهان نامرئی بودن مطلق الاینرهای خود هستند ممکن است بخواهند سایر گزینه های الاینر شفاف بدون اتچمنت را در نظر بگیرند.

آیا اتچمنت های الاینرهای نامرئی بر ظاهر تأثیر می گذارند؟

آیا اتچمنت های الاینرهای نامرئی بر ظاهر تأثیر می گذارند؟

آیا اتچمنت ها بر حس یا راحتی دهان تأثیر می گذارند؟

اتچمنت های جدید ممکن است در یک یا دو روز اول روی دندان ها کمی غیر عادی احساس شوند زیرا زبان با حس جدید سازگار می شود. بیماران همچنین باید مراقب باشند که هنگام برداشتن الاینرها در مرحله عادت کردن اولیه، اتچمنت های از جای خود خارج نشوند.

با این حال، از آنجا که بیماران در چند روز اول عادت می کنند، اتچمنت ها نباید در گفتار یا راحتی اختلال ایجاد کند. مواد کامپوزیت صاف و تناسب تنگ با دندان ها به این معنا است که اتچمنت های در برابر سطوح دندان صاف و هموار هستند، بدون هیچ گونه تحریک در گونه ها یا لثه ها. هر گونه ناراحتی خفیف به سرعت برطرف می شود.

بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت لثه مهم است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اطراف اتچمنت ها در ابتدا کمی مراقبت بیشتری می طلبد. استفاده از ابزارهای تخصصی مانند مسواک های پروکسی، تمیز کردن بین دندان ها را آسان تر می کند.

چگونه اتچمنت های الاینرهای شفاف بعد از درمان برداشته می شوند؟

هنگامی که دندان ها به تراز نهایی اصلاح شده رسیدند، ارتودنتیست هر گونه اتچمنت باقی مانده را طی یک جلسه پولیش سریع برمی دارد. متخصص ارتودنسی با استفاده از یک ابزار خاص، هر گونه چسب را به آرامی و بدون آسیب رساندن به مینای دندان جدا می کند.

سپس از یک ابزار پولیش برای صاف کردن مواد چسبناک باقی مانده روی دندان ها استفاده می شود و سطحی تمیز و یکنواخت باقی می گذارد. برای اتمام کار، ممکن است دندان ها یک درمان ژل سفید کننده برای پاک کردن باقی مانده چسب و روشن کردن رنگ دندان ها دریافت کنند. سطوح دندان پس از برداشتن چسب به حالت عادی و صافی باز می گردد.

رعایت بهداشت دهان و دندان با اتچمنت ها

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب در طول درمان با الاینرهای شفاف برای جلوگیری از تشکیل پلاک، پوسیدگی دندان و التهاب لثه مهم هستند. با این حال، اتچمنت ها با افزایش مکان هایی برای پنهان شدن پلاک، می توانند بهداشت را کمی پیچیده تر کنند. در اینجا چند نکته برای حفظ بهداشت دهان و دندان در هنگام استفاده از الاینرهای شفاف همراه با اتچمنت آورده شده اند:

  • با دقت مسواک بزنید: از یک مسواک نرم استفاده کنید و اطراف هر اتچمنت را با دقت تمیز کنید. زاویه دار کردن مسواک به جدا شدن پلاک از لبه های اتچمنت کمک می کند. مسواک ارتودنسی می تواند به تمیز کردن بریس ها و اتچمنت ها کمک کند.
  • به طور کامل نخ دندان بکشید: حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و به آرامی نخ دندان را زیر هر طرف هر اتچمنت ببرید. در صورت نیاز از فلاس تریدر برای مانور دادن نخ زیر اتچمنت ها استفاده کنید.
  • بعد از خوردن غذا دهان را بشویید: بعد از غذا، آب را داخل دهان خود بچرخانید تا بقایای ذرات غذا را پاک کنید. الاینرها را بردارید و هر گونه رسوب را از روی آنها بشویید.
  • الاینرها را روزانه تمیز کنید: برای پاکسازی الاینرها را در محلول تمیز کننده خیس کنید و قبل از قرار دادن داخل دهان، آنها را مسواک بزنید تا از تجمع باکتری جلوگیری شود.
  • به دندانپزشک خود مراجعه کنید: هر 6 ماه یک مرتبه برای پاکسازی تخصصی به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پلاک ها و جرم های سخت شده را از بین ببرید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهان و دندان برای افرادی که بیماری قلبی دارند

با مراقبت روزانه سخت گیرانه، می توانید دندان ها، لثه ها و الاینرهای خود را در حین استفاده از الاینرهای نامرئی با اتچمنت ها سالم نگه دارید.

رعایت بهداشت دهان و دندان با اتچمنت ها

رعایت بهداشت دهان و دندان با اتچمنت ها

سؤالات متداول در مورد اتچمنت های الاینرهای نامرئی

چه مدت باید اتچمنت ها را با الاینرهای شفاف استفاده کنید؟

اتچمنت ها در همان ابتدای درمان الاینرهای شفاف روی دندان ها چسبانده می شوند. آنها در تمام مدت درمان روی دندان های شما باقی می مانند تا زمانی که الاینرها دندان های شما را در موقعیت مناسب قرار دهند که به طور متوسط ​​12 تا 18 ماه است.

آیا اتچمنت ها دندان ها را لکه دار می کنند یا رنگ آنها را تغییر می دهند؟

اتچمنت ها از مواد باندینگ همرنگ دندان ساخته شده اند که برای هماهنگی با رنگ مینای دندان طراحی شده اند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، اتچمنت ها باعث تغییر رنگ یا ایجاد لکه نمی شوند. با این حال، بهداشت نامناسب که باعث ایجاد پلاک می شود، می تواند به مرور زمان منجر به ایجاد ضایعات لکه های سفید رنگ در اطراف اتچمنت ها شود.

آیا اتچمنت ها در طول درمان با الاینرهای شفاف کنده می شوند یا می شکنند؟

در موارد نادر، ممکن است بخش کوچکی از یک اتچمنت کنده شود یا ممکن است کل اتچمنت از دندان جدا شود. تا زمانی که مقدار کافی از اتچمنت برای گرفتن الاینر باقی بماند، این امر روی روند هم ترازی تأثیر نمی گذارد. اگر یک اتچمنت به طور کامل کنده شد، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا آن را بچسباند تا درمان الاینر بتواند در مسیر خود باقی بماند.

آیا اتچمنت ها درد دارند یا باعث تحریک دهان می شوند؟

هنگامی که اتچمنت ها برای اولین بار قرار می گیرند، در چند روز اول زمانی که زبان شما به حضور آنها عادت می کند، ممکن است در برابر دندان ها کمی غیر عادی احساس شوند. با این حال، مواد کامپوزیت صاف باعث خراشیدن گونه ها یا لب ها نمی شوند. هر گونه ناراحتی خفیف به سرعت برطرف می شود. اتچمنت ها در صورت چسباندن و نگهداری مناسب نباید باعث بروز درد شوند.

آیا می توانید اتچمنت های الاینرهای نامرئی را ببینید؟

اتچمنت ها به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان محافظه کارانه باشند. اندازه کوچک، رنگ مانند دندان و قرار گرفتن در طرفین دندان ها به کاهش قابل دیدن بودن آنها کمک می کند. با این حال، برخی از اتچمنت ها، بخصوص روی دندان های جلو، ممکن است با بازرسی بسیار دقیق به صورت ضعیف قابل مشاهده باشند. اتچمنت های بزرگتر یا آنهایی که روی قسمت جلوی دندان ها قرار می گیرند نسبت به موارد کوچک و دارای موقعیت استراتژیک آشکارتر هستند.

آیا در صورت نیاز فقط به تنظیمات جزئی دندان، به اتچمنت ها نیاز است؟

برای موارد ساده تراز جزئی که فقط به حرکات بسیار جزئی دندان نیاز است، ممکن است اتچمنت ها ضروری نباشند. با این حال، بیشتر موارد متوسط ​​تا پیشرفته که شامل حرکات دقیق دندان مانند چرخش می شوند، به اتچمنت هایی برای کمک به تراز کردن دندان ها برای گرفتن و جابجایی مؤثر دندان ها نیاز دارند. متخصص ارتودنسی بر اساس طرح درمانی منحصربفرد شما مشخص می کند که چه تعداد اتچمنت نیاز است.

نتیجه گیری

اتچمنت ها در طول درمان الاینرهای شفاف با لنگر انداختن الاینرها به طور محکم روی دندان ها، نقش مهمی را ایفا می کنند تا چسبندگی بهتر و حرکات کنترل شده دندان ها بیشتر شود. در حالی که ممکن است در ابتدا نیاز باشد بیمار به اتچمنت ها عادت کند و به بهداشت سخت دهان و دندان نیاز داشته باشد، آنها بخشی جدایی ناپذیر از دستیابی به تراز موفق با استفاده از الاینرهای شفاف هستند. زمانی که اتچمنت ها به درستی قرار داده شوند و از آنها مراقبت شود، روشی مؤثر و نسبتاً محافظه کارانه برای کمک به صاف کردن لبخند شما هستند.