اینویزالاین چیست؟

برای صاف و همراستا کردن دندان‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آنها الاینر شفاف یا اینویزالاین است. اینویزالاین مجموعه ای الاینر شفاف پلاستیکی است که دندان‌ها را احاطه می‌کند و آنها را به موقعیت و جایگاه مطلوب هدایت می‌نماید. اگر چه ظاهر اینویزالاین با براکت تفاوت زیادی دارد اما عملکرد هر دو به یک صورت است.

معایب و مزایای الاینر شفاف یا اینویزالاین

معایب و مزایای الاینر شفاف یا اینویزالاین

مزیت‌های اینویزالاین در مقایسه با براکت معمولی

زیبایی

مهم‌ترین مزیت اینویزالاین که باعث محبوبیت زیاد آن شده است، شفاف بودن آن است. اینویزالاین تنها از پلاستیک شفاف ساخته شده و هیچ بخش فلزی ندارد به همین علت هنگامی که آن را در دهان می‌گذارید به سختی کسی متوجه آن می‌شود. این ویژگی اینویزالاین باعث می‌شود افرادی که سایر درمان‌ها و لبخند در طول درمان ارتودنسی برایشان اهمیت زیادی دارد، بتوانند درمان ارتودنسی را به راحتی پشت سر بگذارند.

ثابت نبودن و قابلیت درآوردن آن

انواع سیستم‌های براکت با کمک چسب مخصوص دنداننپزشکی به دندان‌ها چسبانده می‌شود و در تمام طول درمان ارتودنسی در جای خود می‌ماند و در پایان درمان، ارتودنتیست آنها را از دندان‌ها جدا می‌کند. اما در مورد الاینر شفاف چنین نیست. الاینر به دندان چسبانده نمی‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را از دهان خارج کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی فانکشنال

عدم تحریک بافت‌های دهان

از آنجایی ‌که اینویزالاین، قطعات و زواید فلزی ندارد بافت‌های نرم دهان مانند لب و گونه را تحریک نمی‌کند. تحریک بافت‌های نرم مشکلی است که معمولاً در مورد براکت معمولی به خصوص در روزهای اول درمان بیماران را آزار می‌دهد. با این حال ممکن است لبه الاینر در صورتی که خوب تنظیم نشده باشد لثه را تحریک کند.

عدم محدودیت در رژیم غذایی

از آنجایی‌ که اینویزالاین را هنگام غذا خوردن از دهان خارج می‌کنید، هیچ محدودیتی در برنامه غذایی ایجاد می‌شود و هر آنچه قبلاً می‌خورید اکنون نیز می‌توانید بخورید.

سهولت مسواک زدن بهداشت دهان

از آنجایی که هنگام مسواک زدن الاینر را از دهان خارج می‌کنید، به راحتی می‌توانید دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید.

معایب اینویزالاین

اتکای درمان بر تعهد بیمار

مهم‌ترین اشکال اینویزالاین همان مزیت ثابت نبودن آن است. به این معنی که بیمار هر زمانی که بخواهد می‌تواند آن را در بیاورد و در صورتی که به رعایت دستورات ارتودنتیست متعهد نباشد درمان با اشکال مواجه شده و به نتیجه نمی‌رسد. بنابراین تنها در افرادی از این روش استفاده می‌شود که نظم و تعهد داشته باشند.

امکان گم ‌شدن یا شکستن وسیله

از آنجایی ‌که الاینر را به دفعات زیاد از دهان خارج می‌کنید، ممکن است آن را در جایی بگذارید و فراموش کنید بردارید. ممکن است الاینر در جایی قرار بگیرد که امکان آسیب دیدن و یا له شدن آن وجود داشته باشد. باید مراقب باشید الاینر را در دسترس کودکان قرار ندهید چرا که ممکن است آن را برداشته و در دهان گذاشته و یا بجوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لب شکری یا شکاف کام و لب

آسیب ‌پذیر در مقابل حرارت

از آنجایی‌ که اینویزالاین از پلاستیک ساخته شده است نباید آن را در معرض حرارت زیاد قرار دهید چرا که تاب برداشته و خراب می‌شود.

تمیز کردن الاینر علاوه بر مسواک زدن دندانها

اگر چه درآوردن الاینر هنگام مسواک زدن یک ویژگی خوب به شمار می‌آید و باعث سهولت بهداشت دهان می‌شود، اما از طرفی یک کار اضافی برایتان به وجود می‌آورد و باید هر بار پس از دراوردن الاینر، آن را به خوبی تمیز کنید.

عدم کارایی در موارد پیچیده درمانی

معمولاً برای موارد پیچیده درمانی تنها از براکت معمولی می‌توان استفاده کرد و اینویزالاین کارایی لازم را ندارد.

مراقبت از اینویزالاین

در زمانی که اینویزالاین دارید باید مرتباً آن را تمیز کنید تا از تغییر رنگ آن جلوگیری شود. در صورتی که الاینر های شفاف دچار تغییر رنگ شوند، زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از طرفی تجمع پلاک و باکتری‌ها در آن می‌تواند بهداشت دهان را به خطر بیندازد.

مراقب باشید اینویزالاین را با آب داغ تمیز کنید چرا که باعث خراب شدن آن می‌شود.

هر دو هفته یک بار باید الاینر جدید استفاده کنید.