چگونه درمان ریشه قادر است دندان مرده را نجات دهد؟

کانال ریشه حفره ای داخل ریشه دندان است که اعصاب، عروق خونی، و دیگر بافت های دندانی را به استخوان فک متصل می کند. کانال و بافت های پالپ مسیری برای عبور مواد مغذی هستند که از فک به دندان ها منتقل می شوند و مواد معدنی ضروری آن را تأمین می کنند.

درمان ریشه که عموم مردم آن را تحت عنوان عصب کشی می شناسند، فرایند تخلیه این بافت ها و جایگزین کردن آنها است، وقتی پالپ و/ یا کانال ریشه عفونی می شوند. این فرایند موجب تسکین درد و کاهش خطرات پوسیدگی داخلی دندان ها می شود. کل این فرایند می تواند دندان را احیاء کند و مانع لزوم کشیدن و تعویض دندان با گزینه های پیچیده ای مانند کاشت ایمپلنت یا حتی درمان های پیچیده زیبایی مانند روکش و ونیر و کامپوزیت شود.

درمان عفونت و آسیب های دندان

عفونت دندان، یا پوسیدگی دندان، زمانی آغاز می شوند که باکتری های دهانی لایه محافظت کننده مینای اطراف دندان را مورد حمله قرار می دهد و موجب تضعیف آن می شوند. در بسیاری موارد، پوسیدگی دندان و حفره های دندانی که بوجود می آورد، می توانند با پر کردن دندان با مواد همرنگ آن درمان شود. با این حال، در صورتی که باکتری ها به پالپ برسند، درمان ریشه برای نجات دندان ضروری است. دندانپزشک ها می توانند مشخص نمایند آیا درمان کانال ریشه برای حفظ دندان و حذف درد یا ناراحتی که احساس می کنید ضروری است یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های برخی افراد خیلی نوک تیز هستند؟

بیمارانی که دندان شکسته یا ترک خورده دارند، نیز می توانند گزینه های مناسبی برای درمان ریشه باشند، اگر دندان هنوز عفونی نشده باشد. در چنین مواردی، روکش دندانی یا دیگر ترمیم های دندانی برای محافظت از دندان آسیب دیده استفاده می شوند.

تشخیص نیاز به عصبکشی دندان

اندودنتیست ها و حتی دندانپزشک های عمومی قادرند درمان ریشه را انجا دهند. برای تشخیص اینکه آیا دندان درمان ریشه نیاز دارد یا خیر ابتدا دندانپزشک باید معاینه و ارزیابی دقیق دندان عفونی را انجام دهد و بهترین راهکار را انتخاب نماید. گرچه هیچ کس شنیدن لغت “درمان ریشه” را دوست ندارد، اما این فرایند می تواند برای راحتی و زیبایی لبخند شما فوق العاده مفید باشد. در بسیاری موارد، جایگزین آن می تواند ادامه دادن با عوارض جانبی و منفی عفونت دندان است؛ که در نهایت منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد.

مهم است مشخص نمایید آیا درمان ریشه می تواند کمک نماید به تسکینی که نیاز دارید برسید یا خیر. درمان ریشه فرایندی کاملاً بی خطر و به راحتی قابل انجام است. دندانپزشک ها همه تلاش خود را می کنند تا هرگز بیمار درد و ناراحتی نداشته باشد.

مزایای درمان ریشه

علاوه بر مزایای کاملاً مشهود نجات دندان، برای قرار گرفتن تحت درمان ریشه مزایای متعددی وجود دارند، از جمله:

• حذف درد همراه با عفونت شدید دندان
  • بهبود بایت و عملکرد جویدن
  • حداقل ناراحتی در طول فرایند
  • حفظ ساختار سالم دندان که باقی خواهد ماند بدون آنکه نیاز به کشیدن داشته باشد.

مراحل گام به گام عصب کشی دندان

درمان ریشه ضرورتاً در چهار مرحله انجام می شود که معمولاً در دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک صورت می گیرد.

1. دندانپزشک با استفاده از سوزن داروی بی حس کننده موضعی را تزریق می کند تا دندان بی حس شود. معمولاً تنها لحظه فرو رفتن سوزن سوزش خفیفی احساس می شود پس از آن دیگر چیزی احساس نخواهد شد. پس از بی حس شدن دندان، اندودنتیست یک رابر دم اطراف دندان قرار خواهد داد، یک لایه پلاستیکی نازک که دندان را ایزوله می کند تا در طول فرایند آن را تمیز و خشک نگه دارد.
درمان ریشه یا عصب کشی

1. سپس دندانپزشک با استفاده از یک ابزار خیلی کوچک، مانند یک دریل کوچک، از قسمت روی دندان یک حفره کوچک ایجاد می کند تا به داخل دندان دسترسی پیدا کند. پس از آن، وی از با استفاده از یک فایل بسیار کوچک پالپ آسیب دیده و بیمار داخل دندان را پاکسازی خواهد کرد. بعلاوه، وی از فایل هایی استفاده خواهد کرد تا حفره داخلی دندان و ریشه را شکل دهد و حفره را با آب شستشو خواهد داد و ضد عفونی خواهد کرد تا ذرات باقی مانده پالپ زدوده و پاک شوند. علاوه بر این، وی محلول آنتی باکتریالی داخل حفره خواهد ریخت تا باکتری های باقی مانده از بین بروند و خطر عفونت مجدد کاهش یابد.
  2. وقتی حفره به طور کامل پاکسازی و خشک می شود، دندانپزشک آن را پر خواهد کرد. اغلب ماده ای کش مانند به نام گاتا پرکا استفاده می شود. دندانپزشک با پر کردن موقت، مجرای ورودی دندان را از داخل دهان خواهد بست، تا زمانی که روکش دائمی ساخته و کار گذاشته شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندان عقل

پس از چند هفته، دندانپزشک درمان را با جایگذاری روکش دائمی یا ترمیمی مشابه روی دندان، به اتمام خواهد رساند. بسته به شرایط دندان طبیعی، ممکن است لازم باشد یک پست کوچک داخل حفره دندان قرار بگیرد تا از آن حمایت کند، تا روکش دندان به ثبات خوبی برسد.

درمان ریشه یا عصب کشی

پس از درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

مراقبت خوب از دندان ها و لثه ها پس از درمان ریشه یک ضرورت است. لازم است برای مراجعه به دندانپزشک برنامه ریزی کنید تا از دندان درمان شده عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرید تا مطمئن شوید همه علائم و نشانه های عفونت از بین رفته اند. علاوه بر این، دو مرتبه مراجعه در سال به دندانپزشک برای معاینه و پاکسازی دندان ها الزامی است. لازم است در منزل نیز مراقبت های بهداشتی دهان به خوبی انجام شوند، از جمله دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، با خمیر دندانی که کمک می کند کلسیم درون دندان باقی بماند و از آنها در برابر پوسیدگی محافظت نماید.

با توجه و مراقبت کافی، دندان بیماری که با عصب کشی درمان شده است می تواند تا پایان عمر سالم باقی بماند.