تصمیم گیری برای قرار گیری ونیرهای دندانی روی دندان ها نخستین گام برای بهبود زیبایی دندان ها و داشتن لبخندی است که مدتها به فکر داشتن آن بوده اید. تصمیم گیری برای انتخاب موادی که قرار است برای ساخت آنها استفاده شوند گام دوم است.

رزین کامپوزیت و پرسلاین از جمله پر استفاده ترین موادی هستند که در روند ساخت ونیرها استفاده می شوند. در دستان یک دندانپزشک زیبایی مجرب، هر دو ماده می توانند به زیبایی به لبخندی جذاب تبدیل شوند. اما شما از کجا می دانید کدام نوع برای شما مناسب تر است؟ این به نیازهای خاص شما و نیز عواملی بستگی دارد که بیشترین اهمیت را برای شما دارند (هزینه، زمان درمان، و غیره). اجازه بدهید برخی از تفاوت های بین ونیرهای کامپوزیت و ونیرهای پرسلاین را مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه ونیر کامپوزیتی و ونیر پرسلاین

مقایسه ونیر کامپوزیتی و ونیر پرسلاین

مزایای ونیر کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت نسبت به ونیرهای پرسلاین مزایایی دارند، که مهمترین آنها هزینه است. به طور میانگین، ونیرهای پرسلاین دو برابر پر هزینه تر از ونیرهای کامپوزیتی هستند، که برای برخی افراد بسیار مهم است، زیرا بسیاری از این درمان ها تحت پوشش بیمه های دندانپزشکی قرار نمی گیرند، به این معنا که باید هزینه درمان را از جیب بپردازید. هزینه ونیرها بر اساس برخی عوامل متفاوت است، اما هزینه کامپوزیت ها به طور میانگین برای هر دندان ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار خواهد بود.

مزیت دیگری که ونیرهای کامپوزیتی نسبت به ونیرهای پرسلاین دارند این واقعیت است که در طول مدتی که در مطب منتظر هستید می توان کامپوزیت ها را ساخت، در واقع این کار در یک جلسه انجام می شود. ونیرهای کامپوزیتی مستقیم (که تحت عنوان کامپوزیت باندینگ نیز شناخته می شوند) در واقع به جای آنکه در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته و پرداخته شوند، روی دندان ها تراش می خورند. رزینی که سایه رنگی شبیه دندان ها دارد، (همانطور که از نام آن بر می آید) مستقیماً روی دندان ها اعمال می شود، و در آنجا توسط دندانپزشک شکل وتراش داده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکوریج یا تکیه گاه در ارتودنسی

رزین شکل داده شده با استفاده از یک نور با تراکم بالا خشک می شود، پس از آن لایه ای دیگر از رزین می تواند اعمال شود و در صورت لزوم تراش داده شود تا از نظر زیبایی به شکلی که باید برسد. به محض اتمام این کارها، رزین باید پولیش شود تا شکلی طبیعی تر پیدا کند. بنابراین، به نظر می رسد فرایند قرار گیری کامپوزیت چندان تهاجمی نیست و به شکل قابل توجهی سریع تر از پرسلاین انجام می شود.

احتمالاً بزرگترین مزیتی که ونیرهای کامپوزیتی نسبت به ونیرهای پرسلاین دارند قابلیت بازیابی آنها است. پرسلاین نیاز به تغییر شکل دندان های طبیعی دارد تا ونیرها روی آنها قرار بگیرند. وقتی نوبت به کامپوزیت می رسد، کمترین اقدامات برای آماده سازی دندان های طبیعی لازم است، به این معنا که آنها برای همیشه تغییر داده نمی شوند، تا جایی که نتوان در صورت لزوم مواد کامپوزیت را برداشت و تعویض کرد.

مقایسه ونیر کامپوزیتی و ونیر پرسلاین

مقایسه ونیر کامپوزیتی و ونیر پرسلاین

مزایای ونیر پرسلاین

گرچه ونیرهای کامپوزیتی مزایایی دارند، اما از یک نظر قابل رقابت با ونیرهای پرسلاین نیستند: دوام. پرسلاین ماده ای است که از رزین های کامپوزیت بسیار قوی تر است (حتی با بهبودهایی که طی چندین سال در مواد رزین ایجاد شده است). اگر به خوبی از ونیرهای پرسلاین نگهداری شود، می توانند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشند، در مقایسه با کامپوزیت ها که طول عمر تقریبی آنها ۵ تا ۷ سال است. اگر به فکر استفاده از ونیرها هستید، مهم است که این تفاوت را مد نظر قرار دهید. به این معنا که، گرچه کامپوزیت ها ممکن است به اندازه نصف پرسلاین هزینه در بر داشته باشند، اما طول عمر آنها نیز به اندازه نصف آنها است. بنابراین، ارزش کدام یک بیشتر است؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

اکثر دندانپزشک ها معتقدند ونیرهای پرسلاین از نظر ظاهری طبیعی تر و زیباتر هستند. پرسلاین دارای ویژگی شفافیت است که تقریباً شبیه مینای دندان های طبیعی است. علاوه بر این، این مواد بواسطه استحکام مواد، و نیز لعابی که پس از درمان اعمال می شود، کاملاً در برابر ایجاد لکه و لب پر شدن مقاوم هستند. از سوی دیگر، ونیرهای کامپوزیت دارای منافذ بیشتری هستند، به همین دلیل بیشتر مستعد ایجاد لکه می باشند، به این معنا که ممکن است لازم باشد در تغذیه تغییرات بیشتری بوجود بیاید تا از غذاهایی که منجر به بروز لکه روی آنها می شوند اجتناب نمود. علاوه بر این، کامپوزیت ها نیاز به پولیش دارند تا به ظاهری شبیه دندان های طبیعی برسند. و حتی آن زمان نیز قابل مقایسه نیستند.

فرایند آماده سازی ونیرهای پرسلاین پیچیده تر است، و اغلب تا زمانی که منتظر هستید ونیرها قالب گیری شوند، لازم است از نمونه موقتی آنها استفاده شود. با این حال، دندانپزشک ها بیشتر به استفاده از فناوری CAD/CAM علاقه دارند زیرا از آنجا که ساخت آنها در یک جلسه صورت می گیرد، کمک می کند فرایند انجام آن با سرعت بیشتری پیش برود. اگر به فکر استفاده از ونیرهای پرسلاین هستید، مهم است که نوع فناوری که دندانپزشک شما در دسترس دارد را مورد بررسی قرار دهید. زیرا در نهایت می توانید زمان مورد نیاز برای کل فرایند درمان را به شکل چشمگیری کاهش دهید. نکته آخر اینکه، ونیرهای پرسلاین، راهکارهای درمانی با دوام برای تمام موارد ساییدگی مینای دندان، نقائص ژنتیکی، و نامسطح بودن دندان ها هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشاوره ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

ممکن است کامپوزیت ها گزینه های قابل انجامی برای مشکلات جدی نباشند. به عنوان مثال، مشکلاتی مانند تغییر رنگ شدید یا وجود فاصله بین دندان ها ممکن است مشکلاتی نباشند که با ونیرهای کامپوزیتی به خوبی درمان شوند، در نتیجه پرسلاین تنها گزینه ممکن خواهد بود. دندانپزشک معاینات دقیق دهانی را انجام خواهد داد تا مشخص نماید کدام گزینه برای شما مناسب تر است.

کامپوزیت یا پرسلاین؛ کدامیک بهتر است؟

تنها راه برای تشخیص اینکه ونیرهای کامپوزیتی بهتر هستند یا ونیرهای پرسلاینی، مشورت و صحبت کردن با دندانپزشک راجع به اهداف زیبایی است که شما مد نظر دارید. به عبارت دیگر، هیچ چیز مهم تر از خود شما نیست. اگر به دنبال درمانی با قیمت مناسب هستید، ونیرهای کامپوزیتی برای شما مناسب هستند، اما اگر نگرانی های جدی تری دارید، و به دنبال راهکاری طبیعی تر و با دوام تر هستید، ونیرهای پرسلاین نتایجی فوق العاده به دنبال خواهند داشت.