عدم تقارن صورت چیست؟

وقتی در عکس یا آینه به چهره خود نگاه می کنید، ممکن است متوجه شوید که ویژگی های چهره شما به خوبی با یکدیگر همخوانی ندارند. ممکن است یک گوش نسبت به گوش دیگر در نقطه ای بالاتر قرار گرفته باشد، یا یک سمت بینی شما تیزتر از سمت دیگر باشد. وجود خصوصیاتی که کاملاً در هر دو طرف صورت شما قرینه نیستند عدم تقارن نامیده می شود.

اگرچه هیچ چهره ای کاملاً متقارن نیست و تقریباً همه افراد مقداری عدم تقارن در چهره خود دارند، اما برخی از موارد عدم تقارن بیشتر از موارد دیگر قابل توجه است. حوادث و تصادفات، بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، و عوامل دیگری هستند که می توانند منجر به بروز عدم تقارن شوند. افرادی که خطوط فک ناهموار دارند ممکن است نگران باشند که این عدم تقارن چهره آنها را تحت تأثیر قرار دهد. عدم تقارنی که همیشه وجود داشته است طبیعی است. با این حال، عدم تقارن های چشمگیر ممکن است علامت و نشانه شرایط جدی مانند فلج بل یا سکته باشند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید چه عللی منجر به بروز عدم تقارن صورت می شوند و اینکه آیا مشکل مهمی هست یا خیر و اینکه چطور درمان می شود.

علل عدم تقارن صورت

با افزایش سن، چهره افراد نیز به صورت طبیعی می تواند نامتقارن تر شود، زیرا در حالی که رشد استخوان در بلوغ متوقف می شود رشد غضروف متوقف نمی شود. با این حال، علل بالقوه متعدد زیاد دیگری برای عدم تقارن صورت وجود دارد، از جمله مسائل ثانویه سلامتی، عوامل سبک زندگی، و تروما.

ژنتیک

گاهی اوقات عدم تقارن صورت تنها نتیجه رشد و عوامل ژنتیکی است. در صورتی که عدم تقارن برجسته لب ها در خانواده شما وجود دارد، احتمال اینکه این ویژگی در شما نیز وجود داشته باشد زیاد است.

شکاف کام و لب و اختلالات قلبی عروقی از جمله مشکلاتی هستند که محققان به آنها به عنوان علل بروز ویژگی های عدم تقارن صورت اشاره می کنند.

مشکلات سلامتی و بیماری ها

افرادی که از هیپرتروفی بدون علت مشخص (ایدیوپاتیک) عضله جونده رنج می برند، که موجب بزرگی عضلات گونه ها می شود، ممکن است عدم تقارن صورت را تجربه کنند. برخی بیماری ها، مانند فلج بل، ممکن است موجب ضعف یک طرف صورت شود، بنابراین اگر طرف قوی تر دهان خود را ترجیح می دهید، عدم تقارن صورت می تواند بوجود بیاید.

برخی بیماری های ستون فقرات، مانند تورتیکولیس، می توانند باعث شوند عضلات گردن و مهره ها به صورت غیر عادی قرار بگیرند، بنابراین، باعث بروز یک واکنش زنجیره ای در نحوه نگه داشتن سر و نحوه استفاده از فک می شود. حتی اگر هیچ مشکل مربوط به نخاعی هم ندارید، نحوه ایستادن بدی که هرگز اصلاح نشده است، ممکن است شما را مستعد بروز عدم تقارن صورت کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهانی کودکان

عوامل مربوط به سبک زندگی

فراورده های تنباکو حاوی مواد شیمیایی هستند که عروق خونی را منقبض می کنند، که می تواند باعث شود گونه های شما انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. افرادی که سیگار می کشند در معرض خطر پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان در ناحیه فک هستند، که می تواند تقارن صورت را تحت تأثیر قرار دهد.

حتی اگر هنگام جویدن به یک سمت صورت تمایل دارید این ممکن است باعث بروز عدم تقارن صورت شود زیرا کاسپ های دندان ها در یک سمت نسبت به سمت دیگر بیشتر دچار ساییدگی و خوردگی خواهند شد و عضلات صورت قادر نخواهند بود در قدرت تعادل داشته باشند.

آسیب خورشید

با بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش می تواند موجب بروز لکه ها و خال های پوستی شود. آسیب خورشید به ندرت می تواند به صورت یکسان روی تمام صورت توزیع شود. بویژه اگر بیرون منزل زمان زیادی کلاع بیس بال به سر دارید، بیرون کار می کنید، یا زمان زیادی را به رانندگی سپری می کنید. آسیب خورشید می تواند موجب بروز آسیب به یک سمت صورت شما شود.

فلج بل

عدم تقارن ناگهانی صورت یکی از علائم و نشانه های یک شرایط جدی تر است. فلج بل عبارت است از فلج اعصاب صورت که باعث ایجاد ضعف جدید یا ناگهانی در عضلات یک طرف صورت شما می شود. فلج بل می تواند پس از بارداری یا عفونت های ویروسی رخ دهد و اغلب موقتی است. عدم تقارن صورت فلج بل به این علت بروز پیدا می کند که عضلات یک سمت صورت شما کمتر قادرند یا قادر نیستند حرکت کنند.

سکته

افتادگی صورت نشانه سکته مغزی است. اگر لبخند شما به صورت ناگهانی دچار عدم قرینگی شود یا بی حسی در یک سمت صورت را تجربه کنید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. دیگر علائم و نشانه های سکته عبارتند از بی حسی بازو یا ضعف و مشکل در گفتار.

تروما

اگر در یک حادثه یا نوعی تصادف صورت شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد، احتمالاً پس از بهبود فک های شما ناهموار خواهند بود. در صورتی که پس از تصادف یا با کشیدن، دندان های خود را از دست داده باشید، استخوان در آن منطقه دچار آتروفی می شود، بنابراین شکل صورت شما تغییر پیدا می کند. علاوه بر این، کشیدن دندان می تواند باعث شود عضلات صورت به شکلی متفاوت به نظر برسند. استفاده از پروتزهای مصنوعی و دنچرها نیز می تواند کانتور صورت را تغییر دهد.

عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت

چه زمانی عدم تقارن صورت مشکل محسوب می شود؟

برای برخی افراد، عدم تقارن صورت تنها ظاهر آنها را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند با فرایندهای زیبایی درمان شود. با این حال، عدم تقارن صورت اگر موجب بروز مسائل عملکردی شود می تواند یک مشکل واقعی باشد. گاهی اوقات عدم تقارن صورت نه تنها موجب بروز یک مسئله می شود، بلکه عارضه جانبی یک مسئله دیگر است، مانند آپنه انسدادی خواب یا اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJD).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا امکان درمان ارتودنسی در طول بارداری وجود دارد؟

برای مثال افرادی که از هیپرتورفی ایدیوپاتیک عضله جونده رنج می برند، نه تنها عدم تقارن صورت دارند بلکه معمولاً اختلال مفصل فکی گیجگاهی و براکسیسم (دندان قروچه) نیز دارند. افرادی که اختلال مفصل فکی گیجگاهی دارند ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشند، درد فک، و صدای کلیک در مفاصل فک خود داشته باشند. افرادی که از براکسیسم رنج می برند ممکن است مستعد پوسیدگی دندان باشند یا شکستگی های کوچک مینای دندان ناشی از ساییدگی زود هنگام دندان ها را تجربه کنند.

برخی تروماهایی که به صورت وارد می شوند نه تنها می توانند موجب بروز عدم تقارن صورت، بلکه شرایطی تحت عنوان انکیلوز مفصل فکی گیجگاهی شوند. انکیلوز عبارت است از جوش خوردگی مفصل فکی گیجگاهی به استخوان ها فک، که موجب کاهش حرکات و افزایش خشکی فک ها می شود. در صورتی که فرد هنوز هم در حال سپری کردن دوران بلوغ است، این شرایط می تواند باعث عدم رشد کافی مندیبل یا فک پایین شود.

درمان های عدم تقارن صورت

با قرار دادن یک “فیلر نرم” به صورت تزریقی در صورت می توان ظاهر عدم تقارن صورت را اصلاح نمود. استفاده از بوتاکس یا ماده فیلر راهی شناخته شده برای بالا بردن ابروهایی است که در یک راستا به نظر نمی رسند، یا پیشانی که تنها در یک سمت چین و چروک دارد. فیلرها برای عدم تقارن هایی که نتیجه عدم تعادل بافت یا ضعف عضلات هستند به خوبی عمل می کنند. تأثیر فیلرها دائمی نیست و پس از مدتی اثر آنها از بین خواهد رفت.

ایمپلنت های صورت

اگر صورت شما به علت ساختار اسکلتی شما نامتقارن است، ممکن است بتوان آن را با ایمپلنت اصلاح کرد. این درمان برای عدم تعادل در چانه یا گونه شناخته شده است. ایمپلنت های صورت دائمی هستند و معمولاً از یکی از مواد زیر ساخته می شوند:

  • سیلیکون
  • فلز
  • پلاستیک
  • ژل
  • پروتئین
عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

در صورتی که عدم تقارن صورت شما نتیجه شکستگی بینی باشد که به خوبی روی صورت جای نگرفته است، یا اگر شکل بینی خود را دوست ندارید، یک جراحی اصلاحی زیبایی بینی می تواند بینی شما را متقارن تر نشان دهد. نتایج رینوپلاستی نیز دائمی است، اما به مرور زمان، ممکن است بینی شما مجدداً مقداری از شکل قبلی خود را پیدا کند.

عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت

چه زمانی جراحی ارتوگناتیک گزینه خوبی برای عدم تقارن صورت است؟

جراحی ارتوگناتیک، یا جراحی فک، معمولاً گزینه خوبی است اگر عدم تقارن صورت شدید باشد یا مشکلات دندانی وجود داشته باشد که با درمان ارتودنسی یا دیگر فرایندهای دندانپزشکی قابل اصلاح نباشند. برای مثال، اگر در نتیجه از دست رفتن دندان عدم تقارن صورت دارید، پیوند استخوان و ایمپلنت های دندانی ممکن است مشکلات را بدون مداخلات جراحی بیشتر اصلاح نمایند.

اگر عدم تقارن صورت شدید نیست، ممکن است دندانپزشک شما ابتدا روش های غیر تهاجمی را پیشنهاد دهد. برای مثال، اگر عدم تقارن صورت موجب بروز مشکلات مفصل فکی گیجگاهی شود، دندانپزشک شما ممکن است درمان هایی مانند ماساژ داخل دهانی، آرام کننده های عضلات مانند بوتاکس، تزریق کورتیکواستروئیدها، محافظ دندان یا دیگر ابزارهای دندانی را پیشنهاد دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چسب زدن دهان: راهی برای بهتر خوابیدن و درمان آپنه انسدادی خواب

در صورتی که این نوع درمان ها به شما در کنترل درد کمک نکنند، سپس جراحی فک می تواند مد نظر قرار بگیرد.

هیچ جراحی فکی وجود ندارد که درمان مناسبی برای همه مشکلات باشد. شرایط و علائم شما نوع جراحی فکی که خواهید داشت را مشخص خواهد کرد.

اگر عدم تقارن صورت شما موجب بروز آپنه خواب شده باشد، پزشک شما جراحی برای جلو آوردن دو فک را انجام خواهد داد. در طول این جراحی، دندانپزشک هر دو فک بالا و پایین را برش می دهد و آنها را رو به جلو می آورد. مطالعاتی که خواب قبل و بعد از عمل را مورد بررسی قرار داده اند و میزان اشباع اکسیژن را اندازه گیری کرده اند، اقداماتی هستند برای اینکه ببینند جراحی کمک کننده بوده است یا خیر.

اگر مشکلی مانند هیپرتروفی عضله جونده دارید، پزشک شما ممکن است فک ها را جلو نیاورد مانند کاری که برای درمان آپنه انسدادی خواب انجام می شود. در عوض، ممکن است عضله ای که زیادی رشد کرده است را برش داده یا در آن تغییر شکل ایجاد کند و بزرگ شدگی های استخوان روی فک پایین را صاف و صیقلی نماید.

جراحی فک هر چه باشد، شما تحت درمان عدم تقارن صورت قرار خواهید گرفت. لازم است طراحی زیادی صورت بگیرد، برای گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس، قالب گیری از دهان و دندان ها، و اندازه گیری های سر به دندانپزشک مراجعه کنید.

ممکن است حتی لازم باشد درمان ارتودنسی نیز انجام شود تا قبل از جراحی دندان ها در جای درست قرار بگیرند. و مانند دیگر جراحی های اصلی، باید زمانی را از کار و تحصیل دور باشید تا بهبودی کافی صورت بگیرد، مخصوصاً اگر فک های شما با سیم بسته شده اند و لازم است رژیم غذایی نرم داشته باشید.

آیا ورزش های صورت می توانند کمک کنند؟

گرچه برخی گفته ها که در اینترنت می توانید بیابید حاکی از این هستند که برخی تمرینات صورت می توانند صورت شما را متقارن تر نشان دهند، اما تحقیقات بالینی برای اثبات این موضوع وجود ندارند. نظریه این است که اگر صورت شما به علت ضعف عضلات یا ناهموار بودن عضله نامتقارن به نظر می رسد، برخی تمرینات صورت می توانند به شما کمک کنند. اما این تنها به عدم تقارن هایی کمک می کند که به عضلات مربوط می شوند و عدم تقارن های اسکلتی نیاز به درمان های تهاجمی مانند جراحی دارند.

سخن پایانی

عدم تقارن صورت می تواند برجسته و مشهود باشد، یا می تواند جزئی باشد و توجه زیادی را به خود جلب نکند. می تواند بخشی از جذابیت منحصر بفرد شما باشد. یا اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. اگر صورت شما تنها مقداری نامتقارن است، باید بدانید افراد زیادی مانند شما هستند. اگر نگران تأثیر منفی ظاهر خود روی اعتماد به نفستان هستید، با پزشک خود گفتگو کنید.