فاصله طبیعی فک بالا و پایین

در شرایط ایده ‌آل، نحوه تماس دندان‌ها و فکها به صورتی است که سلامت و عملکرد دندان‌ها به بهترین شکل ممکن حفظ می‌شود. در حالت ایده ‌آل سطح جونده دندان‌های فک بالا و پایین بر روی یکدیگر قرار گرفته و دندان‌های جلویی بالایی جلوتر از دندان‌های پایینی قرار گرفته و در بعد عمودی اندکی با آنها هم‌پوشانی دارد. اما معمولاً هیچ وقت دندان‌ها و فکها در حالت ایده‌ آل قرار ندارند. این وضعیت باعث مشکلاتی در حین جویدن، رعایت بهداشت دهان، مشکلات تکلم و زیبایی می‌شود.

اکلوژن یا اختلال بایت

متداول‌ترین مشکل ارتودنسی مال اکلوژن یا اختلال بایت نام دارد. “بایت” به وضعیت بسته بودن دهان و جفت شدن دندان‌های فک بالا و پایین گفته می‌شود و “اختلال بایت” به معنی عدم موقعیت مناسب دندان‌ها و فک‌ها در حالت بایت گفته می‌شود.

گاهی اوقات مشکلات بایت  ژنتیکی است اما در بسیاری از موارد در اثر عاداتی مانند مکیدن انگشت، تنفس از راه دهان، بیماری‌های دهان و دندان، الگوی غیرطبیعی بلع، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، افتادن زود هنگام دندان شیری یا نیفتادن آن ، تغذیه ضعیف و یا حوادث و تصادف‌ها ایجاد میشود. تروما و سایر وضعیت‌های پزشکی مانند مانند نقایص تولد نیز می‌توانند در بروز مشکلات ارتودنسی نقش داشته باشند.

مشکلات ارتودنسی در همه افراد ممکن است اتفاق بیفتد. والدین باید وضعیت دهان کودک را تحت نظر داشته باشند و در صورت مشاهده مشکلات دندانی، او را به دندانپزشک نشان دهند. مشکلات دندانی را در هر سنی می‌توان درمان کرد اما بهترین کار این است که مشکلات دندانی و بخصوص ارتودنسی در کودکی شناسایی و درمان شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندان عقل

انواع مشکلات بایت

آندربایت

آندربایت

 آندربایت: وضعیتی که در آن فک پایین نسبت به فک بالا جلوتر از حد طبیعی قرار داشته و در نتیجه آن دندان‌های جلوی پایینی جلوتر از دندان‌های جلوی بالایی قرار می‌گیرند.

اوربایت

اوربایت

اوربایت: فک بالایی  نسبت به فک پایین جلوتر از حد طبیعی بوده و در نتیجه آن دندان‌های جلوئی بالایی خیلی جلوتر از دندان‌های جلوی پایینی قرار می‌گیرند. گاهی اوقات این وضعیت باعث می‌شود دندان‌های جلوی پایینی در هنگام بایت با سقف دهان برخورد کنند.

دیپ بایت

دیپ بایت

دیپ بایت: در این حالت دندان‌های جلوئی بالایی بخش زیادی از سطح جلوئی دندان‌های پایینی را می‌پوشانند و حتی ممکن است کاملاً آن را پوشانده و دندان‌های پایینی در هنگام بایت نشوند. در واقع دیپ بایت مربوط به فاصله عمودی دندان‌های بالایی و پایینی است در حالی که اوربایت مربوط به فاصله افقی دندان‌های بالایی و پایینی می‌باشد.

کراس بایت

کراس بایت

کراس بایت: دندان‌های بالایی با پشت دندان‌های تماس داشته و در نتیجه باعث لایه لایه شدن دندان و رشد ناهمراستای فک می‌شوند. کراس بایت خود به دو نوع کراس بایت جلوی دهان و کراس بایت عقب دهان تقسیم بندی می‌شود .

اوپن بایت

اوپن بایت

اوپن بایت: در اثر این مشکل بایت، عملکرد جویدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در اوپن بایت دندان‌های جلوئی پایینی و بالایی با یکدیگر هم‌پوشانی ندارند به این معنی که دندان‌های جلوئی بالایی در هنگام بایت با دندان‌های آیینی فاصله دارند. در اثر برخی عادات نامناسب مانند فشار زبان و مکیدن انگشت اوپن بایت ایجاد می‌شود.

فاصله زیاد بین دندان‌ها

فاصله زیاد بین دندان‌ها

فاصله زیاد بین دندان‌ها: فاصله بین دندان‌ها  ممکن است در اثر افتادن دندانتان ایجاد شده باشد یا صرفاً یک مشکل ساده ناشی از زیاد بودن فضای دهان یا کوچک بودن اندازه دندان‌ها باشد.

شلوغی و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها

شلوغی و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها

شلوغی و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها: هنگامی که فضای قوس دندانی کوچک باشد یا اندازه دندان‌ها بزرگ باشد، همه دندان‌ها در قوس دندانی جا نمی‌شوند به همین علت بسیاری از آنها کج شده و انحراف پیدا می‌کنند. گاهی نیز ممکن است برخی از دندان‌ها به علت عدم فضای کافی از لثه بیرون نزنن

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت هدگیر در ارتودنسی