روش‌های کاهش طول درمان ارتودنسی

همه افرادی که می‌خواهند درمان ارتودنسی انجام دهند، کوتاه‌تر شدن دوره درمان برایشان اهمیت زیادی دارد. اولین علت آن محدودیتی است که در دوران درمان براکت از نظر زیبایی و عملکردی  برایشان ایجاد می‌شود. علت دیگر احتمال افزایش عوارض براکت با افزایش طول درمان می‌باشد. بنابراین آگاهی یافتن از روش‌های کاهش دوره درمان و تسریع فرآیند درمانی ارتودنسی برای بیشتر بیماران اهمیت زیادی دارد. در اینجا به روش‌های کاهش طول درمان ارتودنسی می‌پردازیم.

روش‌های کاهش طول درمان ارتودنسی

روش‌های کاهش طول درمان ارتودنسی

  • از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید

در صورتی که با اشتباهاتی مانند جویدن آدامس یا غذاهای سفت و یا اشیایی مانند مداد و یخ، به سیم یا نگینهای براکت آسیب وارد کنید برای ترمیم آنها باید دوباره به ارتودنتیست مراجعه نمایید. در این مدت که سیستم براکت صدمه دیده است، نمی‌تواند دندان‌هایتان را به موقعیت مورد نظر براند بنابراین درمان به تأخیر افتاده و طولانی‌تر می‌شود.

  • حلقه کشی یا الاستیک را درست استفاده کنید

در بسیاری از موارد در درمان ارتودنسی به استفاده از حلقه کشی یا الاستیک نیاز می‌باشد. استفاده از آن برای کمک به اعمال نیرو در جهت مناسب و حرکت دادن دندان‌ها می‌باشد. با این حال هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید حلقه کشی را خارج نمایید. گاهی افراد پس از غذا خوردن یا مسواک زدن در گذاشتن حلقه کشی تعلل می‌کنند. هر چه مدت زمانی که الاستیک را در دهان می‌گذارید کاهش پیدا کند، طول دوره درمان افزایش پیدا می‌کند.

  • غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید

هنگام غذا خوردن برای اجتناب از گاز زدن قطعات بزرگ غذا و در نتیجه شکستن یا خم شدن اجزای براکت باید غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. همچنین از گاز زدن غذاهای ترد باید پرهیز نمایید. از جمله غذاهای ترد عبارتند از سیب یا هویج. اگر مبخواهید این مواد غذایی را مصرف کنید بهتر است آنها را بپزید تا نرم شوند. فراموش نکنید هر چه دفعات آسیب ‌دیدگی سیستم براکت بیشتر باشد درمانتان طولانی‌تر خواهد شد.

  • مراجعه به ارتودنتیست را به تأخیر نیندازید

همان ‌طور که می‌دانید در فواصل مشخص باید به ارتودنتیست مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز اشکال در سیستم براکت باید فوراً به ارتودنتیست مراجعه کنید. هر چه مراجعه خود را به تعویق بیندازید، طول دوره درمان طولانی‌تر می‌شود چرا که ممکن است سیستم براکت کارایی خود را از دست داده باشد.

  • بهداشت دهان را رعایت کنید

حفظ سلامت دندان‌ها و لثه باعث می‌شود بافت‌ها بهتر به نیروی وارد شده توسط براکت واکنش نشان دهند. با رعایت دستورالعمل ارتودنتیست برای تمیز کردن دندان‌ها و براکت، می‌توانید فرایند درمانی خود را تسریع نمایید.

  • عادت به هم فشردن دندان‌ها و دندان قروچه را کنار بگذارید

به هم فشردن فک و دندان قروچه اصطحکاک و فشار زیادی بین دندان‌ها ایجاد کرده و در فرآیند حرکت کردن آنها اختلال ایجاد می‌کند. متأسفانه اغلب افرادی که دچار دندان قروچه هستند نمی‌توانند این عادت را تحت کنترل بگیرند به خصوص که این رفتار بیشتر در حین خواب اتفاق می‌افتد. اگر دائماً دندان‌های خود را به هم می‌فشارید یا میسایید، این موضوع را به اطلاع ارتودنتیست برسانید. ممکن است ارتودنتیست از محافظ دهان اختصاصی برای شما استفاده کند تا در هنگام خواب به دندان‌ها و سیستم براکت آسیب وارد نکنید و جلوی پیشرفت درمان را نگیرید .

  • براکت فوری

برای کاهش طول دوره درمان روش جدیدی به نام ارتودنسی فوری یا براکت فوری ابداع شده است. سیستم‌های مختلفی برای این منظور طراحی شده ‌اند که از جمله آنها می‌توان به اکسلدنت و پروپل اشاره کرد. در این روش‌ها به طریقی فرآیند حرکت کردن دندان تسهیل و تسریع می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آسیب جویدن ناخن به دندان ها و براکت های ارتودنسی