پس اکنون واقعاً تصمیم جدی گرفته اید که از براکت های ارتودنسی استفاده کنید؟ شاید دندان های شما مقداری کج باشند یا فرزند شما به خاطر اوربایت به کمک نیاز داشته باشد. علت هر چه باشد، شما تنها نیستید: همین لحظه که شما این مطلب را می خوانید میلیون ها نفر در سراسر دنیا روی دندان های خود براکت های ارتودنسی دارند. اما نکاتی هستند که قبل از شروع استفاده از براکت ارتودنسی باید بدانید.

ممکن است در شروع درمان اندکی نوک زبانی حرف بزنید.

در طول مدتی که برای صاف کردن دندان های خود از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید ممکن است مدتی نوک زبانی حرف بزنید. چرا؟ وقتی براکت های فلزی به دندان های شما متصل می شوند، هیچ راهی وجود ندارد تا مانع تأثیر آنها روی نحوه حرف زدن شد. اصلاً نگران نباشید، این مشکل ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد. تنها کافی است برای درست حرف زدن با آنها تمرین کنید. این نخستین گام برای داشتن دندان هایی صاف است.

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

استفاده از بالم لب را فراموش نکنید.

بالم لب در طول دوره درمان برای راحتی شما حیاتی است. این مشکل از همان لحظه ای که براکت ها روی دندان های شما قرار می گیرند وجود دارد. این فرایند می تواند دو ساعت زمان ببرد و در طول آن ممکن است لب ها کاملاً خشک شوند، و هیچ راهی غیر از این برای نرم و مرطوب کردن آنها وجود ندارد، به همین دلیل بهتر است از قبل به آن فکر کنید و با خود بالم لب به همراه داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش‌های بستن فاصله بین دندانها

استفاده از براکت ها اندکی دردناک است.

هیچ راهی برای پنهان کردن این واقعیت وجود ندارد: قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها حس خوبی نخواهد داشت. خود فرایند حدود ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت تا تکمیل شود. طی این مدت بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد. درد از زمانی آغاز می شود که سیم روی براکت ها قرار می گیرد و وارد آمدن فشار به دندان ها آغاز می شود، که البته طی چند روز بیمار به آن عادت خواهد کرد.

تا چند هفته احساس ناراحتی خواهید داشت.

شاید تاکنون چنین اتفاقی برای شما نیفتاده باشد که چیزی با این حجم برای مدت زمانی طولانی روی دندان های شما باشد و اکنون دو ردیف براکت فلزی روی دندان های شما قرار دارد. عادت کردن به براکت ها مدتی زمان نیاز دارد، اما این اتفاق خیلی سریع رخ خواهد داد. ظرف چند هفته، حتی به یاد نخواهید آورد قبل از داشتن براکت ها چهره شما چه شکلی بوده است!

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

کشیدن نخ دندان یک چالش خواهد بود.

اگر چه کشیدن نخ دندان یکی از مهم ترین کارهای روزانه است، اما هرگز کار راحتی نبوده است و با وجود براکت ها دشواری آن چند برابر می شود. برخی افراد که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند متوجه می شوند که کشیدن نخ دندان با وجود براکت ها تقریباً غیر ممکن است. شاید این دشواری واقیعت داشته باشد اما تغییری در این حقیقت ایجاد نمی کند که تمیز کردن دندان ها، با یا بدون براکت های ارتودنسی، برای سلامت مهم است.

برای کمک به شما در این امر، تعدادی ابزار تخصصی وجود دارند از جمله فلاس تریدر (که برای کشیدن نخ دندان معمولی بین دندان ها کمک می کند) و واتر فلاسر (که در آن از فشار زیاد آب به صورت باریک، برای زدودن ذرات باقی مانده غذا بین دندان ها استفاده می شود). هرچند استفاده از واتر فلاسر راحت تر است، اما دندانپزشک ها آن را به عنوان جایگزینی برای نخ دندان توصیه نمی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان‌ ارتودنسی برای بزرگسالان

افراد در همه سنین می توانند از براکت ها استفاده کنند.

شاید قبلاً به این موضوع دقت نکرده باشید اما افراد در همه رده های سنی برای بدست آوردن لبخندی که همیشه آرزویش را داشته اند از براکت ها استفاده می کنند. تنها زمانی متوجه این موضوع می شوید که خودتان در این دسته افراد قرار می گیرید.

بودن براکت ها روی دندان ها موضوع عجیبی نیست.

شاید در فیلم ها و نمایش های تلویزیونی، افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند وجود نداشته باشند، اما واقعیت چیزی بهتر از این است! بسیاری افراد یا قبلاً براکت داشته اند یا اکنون از آنها استفاده می کنند، تا جایی که در حال حاضر کاملاً طبیعی تلقی می شوند. برای هیچ کس مهم نخواهد بود که شما روی دندان های خود براکت دارید؛ تنها نکته مهم این است که پس از درمان حتماً لبخند شما را دوست خواهند داشت!

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

به براکت های شما غذا خواهد چسبید.

این قضیه اجتناب ناپذیر است. طبیعتاً به براکت ها و اطراف آنها غذا خواهد چسبید. توصیه می کنیم همه جا با خود ابزارهای لازم برای مراقبت از براکت ها را به همراه داشته باشید. این ابزارها شامل مسواک اضافی، خمیر دندان، نخ دندان، و فلاس تریدر هستند. والدین باید به یاد داشته باشند این وسایل را در کیف مدرسه کودک خود که تحت درمان ارتودنسی است قرار دهند.

تنظیمکردن سیم کاری ضروری است و ممکن است کمی درد داشته باشد.

سفت کردن سیم ممکن است اندکی دردناک باشد، اما این درد خیلی زود از بین خواهد رفت و شما یک گام به لبخند ایده آل خود نزدیک تر خواهید شد. البته این درد برای افراد مختلف متفاوت است تنها کافی است از بروز آن از قبل آگاه باشید.

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

دندان ها تنها طی ماه اول تغییرات چشمگیری خواهند داشت.

براکت ها برای تغییر شکل ظاهری دندان ها و لبخند شما به سرعت عمل خواهند کرد. تنها طی یک ماه نخست متوجه خواهید شد که دندان های شما چقدر صاف تر شده اند. فقط تصور کنید پس از خارج کردن آنها ظاهر شما چگونه خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس های رنگی برای جذاب کردن درمان ارتودنسی!

براکت ها باعث خواهند شد لب های شما مقداری متفاوت به نظر برسند.

ساختمان بریس ارتودنسی به شکلی است که لب ها را رو به جلو فشار خواهد داد و باعث خواهد شد برجسته تر به نظر برسند. دقت داشته باشید که همین بریس ها گاهی اوقات ممکن است موجب بریده شدن داخل لب شما شوند به همین دلیل سعی کنید در منزل مقداری موم ارتودنسی داشته باشید. موم ارتودنسی روی براکت ها قرار می گیرد تا از برخورد بافت های داخل دهان به آنها پیشگیری شود، که می تواند به تحمل آنها کمک زیادی کند. حتماً نحوه استفاده درست آنها را از ارتودنتیست خود بپرسید.

زمان خیلی زود سپری خواهد شد.

شاید همه با این عبارت موافق نباشند، اما حتی برای بسیاری از بیمارانی که به شدت منتظر بوده اند ببینند درمان آنها چه نتیجه ای خواهد داشت، زمان خیلی زود سپری شده است. هر چند دوره درمان بین ۸ تا ۲۴ ماه طول می کشد، اما افراد آنقدر به ابزار خود عادت می کنند که وقتی زمان بیرون آوردن آنها فرا می رسد باور نمی کنند زمان انقدر زود گذشته باشد.

ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

مشکلات بخشی طبیعی از زندگی هستند که شامل استفاده از بریس ها نیز می شوند. ممکن است تنها پس از مدت کوتاهی ارتودنتیست متوجه شود مشکل خاصی برای شما بوجود آمده است که چند ماه به طول درمان شما خواهد افزود. این موضوع اصلاً مهم نیست- فقط کافی است با خود بگویید بالاخره روزی براکت ها از روی دندان هایم برداشته خواهند شد.

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

نکات مهم قبل از درمان ارتودنسی

بایت شما به اندازه دندان های شما مهم است.

بسیاری افراد تصور می کنند براکت ها تنها برای صاف کردن دندان ها هستند، اما آنها برای اصلاح بایت نیز نقش حیاتی دارند. برای داشتن لبخند بی نقص، اوربایت و آندربایت به اندازه موقعیت تک تک دندان ها مهم هستند. ممکن است این مشکلات به طول درمان بیفزایند، اما ارزش تحمل کردن دارند.

لبخند شما ارزش سرمایه گذاری دارد.

از لحظه ای که براکت ها را از روی دندان هایتان برمی دارید همه درد و ناراحتی که در طول دوره درمان تحمل کرده اید از ذهنتان بیرون خواهند رفت. هیچ چیز قابل مقایسه با احساسی نیست که آن لحظه با دیدن لبخند خود خواهید داشت.