از زمان معرفی بریس های نامرئی، روند صاف تر شدن دندان ها از نظر زیبایی جذاب تر شده است. این بریس ها از نظر ظاهری جذاب تر هستند و این امکان را برای بیماران فراهم می کنند تا نسبت به بریس های سنتی زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشکی سپری کنند. با این حال، بریس های نامرئی ممکن است برای همه مناسب نباشند، زیرا استفاده از آنها مزایا و معایبی دارد. قبل از تصمیم گیری نهایی ابتدا باید تعیین کنید که آیا مایل هستید که مسئولیت استفاده از آنها را بپذیرید یا خیر.

میزان مسئولیت

تعیین اینکه آیا بریس های نامرئی نسبت به بریس های سنتی برای شما گزینه بهتری هستند یا خیر، به درک روشنی از مسئولیت های هر دو نوع درمان نیاز دارد.

بیماری که برای او مهم نیست که به دندانپزشک اجازه دهد تا به طور ماهانه روی دندان هایش تنظیمات لازم را انجام دهد، برای بریس های سنتی مناسب است. برعکس، افرادی که خواستار مزایای الاینرهای شفاف هستند، باید درک کنند که بزرگترین مسئولیت به عهده آنها قرار می گیرد. گرچه شما به صورت دوره ای برای ارزیابی به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد، اما مسئولیت تعویض الاینرهای خود، هر چند هفته یک بار با یک الاینر جدید را بر عهده خواهید داشت. الاینرها در یک بسته بندی شماره گذاری شده قرار خواهند داشت و هر یک از آنها یک جابجایی ظریف دندان های شما را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، نیاز خواهد بود الاینرها به طور مداوم به مدت 22 تا 23 ساعت در روز استفاده شوند. بیمار فقط هنگام مصرف مواد غذایی و هنگام مسواک زدن دندان های خود باید بریس های نامرئی خود را بردارد. نیاز به برداشتن الاینرها قبل از خوردن هر چیزی می تواند یک مزیت باشد اما اگر برای صرف غذا در یک محیط عمومی هستید می تواند یک نقطه ضعف نیز باشد. علاوه بر این، قبل از تعویض تری الاینر خود، بعد از هر وعده غذایی، باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به این دلایل، برای بهره مندی از بریس های نامرئی، باید کمی مسئولیت پذیر باشید.

مزایا و معایب بریس نامرئی

مزایا و معایب بریس نامرئی

مزایای بریس های نامرئی

  • بریس های نامرئی همانطور که از نام آنها پیداست، عملاً نامرئی هستند. بسیاری از افراد بزرگسال و نوجوانان می خواهند دندان های صاف تری داشته باشند، اما این ایده را دوست ندارند که همه افراد بدانند که آنها بریس دارند. بریس های نامرئی بدون به خطر انداختن اعتماد به نفس یا لبخند شما می توانند دندان های کج را اصلاح کنند.
  • بریس های نامرئی می توانند انواع مختلفی از مشکلات دندانی از جمله فشردگی دندان ها، فاصله بین آنها، اوربایت، آندربایت و کراس بایت را اصلاح کنند.
  • یکی دیگر از مزایای بریس های نامرئی این است که این فرصت را دارید تا پیشرفت تدریجی دندان ها را در جای خود مشاهده کنید. از آنجا که بیماران مزایای تری های همراستا کننده را مشاهده می کنند، بیشتر احتمال دارد که درمان را دنبال کنند.
  • از آنجا که تری های الاینر قبل از غذا برداشته می شوند، شما در انواع غذاهایی که می توانید مصرف کنید محدودیتی ندارید. با بریس های سنتی، غذاهای خاصی هستند که می توانید و نمی توانید در حین داشتن این نوع بریس ها از آنها بخورید. برخی از مواد غذایی ممکن است در کنار براکت ها گیر کنند و باعث شوند تمیز کردن آنها دشوار شود. ممکن است مواد غذایی در کنار سیم های فلزی گیر کنند و استفاده کننده ممکن است تا مدت ها بعد حتی متوجه حضور آنها نشود.
  • از آنجا که بریس های نامرئی متحرک و قابل جابجایی هستند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن راحت تر از بریس های سنتی است.
  • برخلاف بریس های سنتی، بریس های نامرئی از مواد پلاستیکی صاف ساخته شده اند. هیچ برآمدگی فلزی وجود ندارد که بتواند داخل دهان را سوراخ یا خراش ایجاد کند.
  • ممکن است 3 تا 5 سال طول بکشد تا بریس های سنتی نتایج مورد انتظار را بدست بیاورند، اما فقط حدود 1 تا 1 سال و نیم طول می کشد تا بریس های نامرئی دندان ها را همراستا کنند. از آنجا که طرح درمان به صورت کاملاً کامپیوتری ایجاد می شود، بیماران از قبل می دانند که چه انتظاری می توانند داشته باشند و تقریباً چه مدت طول خواهد کشید.
مزایا و معایب بریس نامرئی

مزایا و معایب بریس نامرئی

معایب بریس های نامرئی

  • بریس های نامرئی در کارهایی که می توانند انجام دهند محدود هستند. آنها برای درمان مال اکلوژن هایی که خفیف تا متوسط ​​تلقی می شوند، مناسب هستند. دندان هایی که بدنه آنها بیشتر از 20 درجه به شدت چرخیده یا نوک آنها زاویه 45 درجه یا بیشتر دارند، به این معنا است که بیماران دارای فضای دندانی بزرگ یا اوربایت شدید هستند. ممکن است آنها با الاینرها نتایج مناسبی بدست نیاورند و ممکن است بریس های سنتی گزینه بهتری برای آنها باشند.
  • بیمارانی که روکش یا ونیرهای پرسلن دارند ممکن است برای داشتن بریس های نامرئی که به «دکمه ها» یا «ضمائم» نیاز دارند محدودیت داشته باشند، زیرا اتصال این ساختارها به برخی از انواع ترمیم های دندانی می تواند مشکل ساز باشد.
  • از آنجا که الاینرهای پلاستیکی باید محکم به شکل دندان ها بچسبند تا امکان وارد کردن نیروی کافی برای جابجایی آنها وجود داشته باشد، شکل دندان ها ممکن است کاری که بریس ها می توانند انجام دهند را محدود کند. دندان های کوتاه، میخی شکل، گرد یا شدیداً نوک تیز ممکن است توسط بریس های نامرئی به درستی دستکاری نشوند.
  • تمام ترمیم های دندانی باید قبل از درمان با بریس های نامرئی تکمیل شوند، زیرا حتی یک درمان دندانی برای تغییر شکل دندان می تواند در قرار گیری الاینرها اختلال ایجاد کند. با این حال، اصلاحات کوچکی که روی شکل دندان تأثیر نمی گذارند، ممکن است برای بریس های نامرئی مناسب باشند.
  • بیمارانی که بریج های دندانی دارند ممکن است نتوانند از بریس های نامرئی استفاده کنند، زیرا از بریج ها برای پر کردن فاصله بین دندان های از دست رفته استفاده می شود و ممکن است آسیب ببینند.
  • درد در هنگام تعویض الاینر.
  • مشکلات موقت در گفتار.
  • احتمال گم کردن الاینرها در طول درمان.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تصاویر رادیوگرافی در ارتودنسی