اگر به دنبال جایگزینی برای سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب یا همان آفیس بلیچینگ هستید، این کار را خودتان انجام دهید. گزینه های متعددی با قیمت های مختلف در دسترس هستند. ترکیب برخی از این گزینه ها از قبل آماده است و به راحتی می توان آنها را استفاده نمود؛ گزینه های دیگر نیاز دارند در منزل ترکیب شوند.

شاید برای شما شگفت آور باشید اگر بفهمید برخی دندانپزشک ها بر این باور هستند که تری ها و استریپ های سفید کننده دندان ها که بدون کمک دندانپزشک استفاده می شوند، اگر بر اساس راهنمای آنها استفاده شوند، در دراز مدت می توانند حتی از بلیچینگ داخل مطب نیز موفقیت آمیزتر عمل کنند. دلیل اصلی، پیشرفت در استفاده از آنها است، همراه با این حقیقت که مقادیر اندکی از ماده سفید کننده به مدت ۳۶ ساعت داخل ساختار دندان ها باقی می ماند. وقتی دوز جدیدی ماده بلیچ روی دندانی اعمال می شود که پراکسید روز قبل روی آن باقی مانده است، تأثیر گذاری بیشتر خواهد بود.

با این حال، سفید کردن دندان ها در منزل خطراتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، در صورتی که مشکلات اساسی مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه داشته باشید که درد آنها وابسته به غلظت پر اکسید باشد، با تغییر غلظت آن می توانید دردی که مجبورید تحمل کنید را کاهش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقاط ضعف و قوت روش های مختلف سفید کردن دندان ها در منزل بپردازیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی – بخش اول

مزایای سفید کردن دندان در منزل

  • نتایج با دوام: دندانپزشکان موافق هستند که تنها راه برای سفید نگه داشتن دندان ها استفاده از محصولات سفید کننده دندان، استفاده مکرر و منظم از آنها- ترجیحاً هر ۴ تا ۶ ماه، است. اما اخیراً برخی دندانپزشک ها به بیماران خود توصیه می کنند افرادی که روی دندان های خود لکه های خیلی پر رنگ یا تحت تأثیر مصرف تتراسایکلین دارند، برای رسیدن به بهترین نتایج، به سفید کردن دندان ها طی یک دوره چند ماهه (یا یک ساله) ادامه دهند. جالب است بدانید که، جدیدترین استریپ ها که در بازار وجود دارند برای استفاده پنج دقیقه ای در روز، مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، طراحی شده اند.
  • تنوع: می توانید از بین محصولات متنوعی مانند تری ها، استریپ ها، یا محصولاتی که مانند رنگ زدن اعمال می شوند انتخاب کنید.
  • سهولت: در هر ساعت روز یا شب، و برای مدت زمانی کوتاه یا طولانی، می توانید سفید کردن دندان ها را انجام دهید.
  • قابل حمل بودن: در مسیر محل کار یا هر جای دیگری می توانید از استریپ ها استفاده کنید.
  • هزینه: برای خرید محصولات سفید کننده ای که از داروخانه تهیه می کنید می توانید خیلی کمتر از فرایند سفید کردن دندان ها در مطب هزینه کنید.
سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

ابزارهای هوم بلیچینگ

تری

تری هایی که توسط دندانپزشک به صورت سفارشی ساخته می شوند و جزء کیت سفید کننده دندان داخل منزل قرار می گیرند- مخصوصاً تری هایی که برای مدت زمان طولانی استفاده می شوند- بهترین نتایج را برای سفید کردن دندان ها دارند. از بین کیت هایی که برای سفید کردن دندان ها از داروخانه ها قابل خریداری هستند، این کیت ها حاوی بالاترین درصد مواد سفید کننده دندان ها هستند و عموماً حاوی این ابزارها می باشند:

  • تری های سفارشی که از مواد پلاستیکی منعطف ساخته می شوند.
  • این نوع تری ها این اطمینان را بوجود می آورند که برای حداکثر تأثیر گذاری، ماده سفید کننده بیشترین تماس را با دندان ها خواهد داشت.
  • آنها مانع تماس بزاق با ماده سفید کننده می شوند (که می تواند قدرت آن را افزایش دهد).
  • از مقدار ماده سفید کننده ای که به بیرون و روی لثه ها نشت می کند می کاهند در نتیجه حساسیت لثه ها در کمترین مقدار خود خواهد بود.
  • ترکیبات سفید کننده دندان یا از قبل داخل تری ریخته می شوند یا داخل سرنگ ریخته می شوند و درست قبل از استفاده داخل تری ریخته می شوند.
سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

استریپ های سفید کننده

این نوارهای نازک و منعطف که یک لایه ژل بلیچ کننده روی آنها را پوشانده است، به شکل دندان ها طراحی شده اند. استفاده از آنها بسیار راحت و بی دردسر است- هیچ ترکیب کردن یا قالب گرفتنی نیاز نیست. دیگر اینکه، آنقدر بی دردسر هستند که بتوان هنگام تردد یا خرید کردن از آنها استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت چیست و چگونه با ارتودنسی درمان می شود؟

با این حال، تأثیرگذاری استریپ ها برای از بین بردن لکه های بین دندان ها کمتر از تری ها است و برای دندان های کج مناسب نیستند. بعلاوه، بزاق به راحتی می تواند راه خود را به زیر استریپ ها پیدا کند و از تأثیر گذاری آن بکاهد. برخی استریپ ها آنقدر بلند نیستند تا همه لبخند را پوشش دهند، و امکان سر خوردن آنها نیز وجود دارد.

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

قلم سفید کننده دندان ها

قلم هایی که روی آنها فرچه یا یک اپلیکاتور دارد، می توانند خیلی سریع دندان ها را سفید کنند. در صورتی که پس از هر وعده غذایی و به صورت روزانه استفاده شوند، می توانند جایگزینی برای تری ها و استریپ ها باشند. این نوع سفید کننده های دندان ها می توانند لکه های جدید ایجاد شده در اثر مواد غذایی را خیلی فوری از بین ببرند.

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

سفید کردن دندان در منزل یا هوم بلیچینگ

خمیر دندان

از نظر فنی، همه خمیر دندان ها سفید کننده هستند، زیرا می توانند پلاک و جرم روی سطح دندان ها را بردارند. اما تنها تعداد اندکی از آنها حاوی مواد اصلی سفید کننده دندان ها هستند: مواد شیمیایی سفید کننده و جرمگیر با غلظت بالا. این خمیر دندان ها اگر به طور منظم استفاده شوند، می توانند فرایند سفید کردن دندان ها را حمایت کنند. البته در صورتی که مدت زمان مسواک زدن به یک یا دو دقیقه محدود شود، این حمایت به کمترین میزان خود می رسد. اما از آنجا که همه ما هر روز مسواک می زنیم، تصور می شود خمیر دندان های سفید کننده بلیچینگ را افزایش می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی