کج و ناصاف بودن دندان ها می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود. شاید شما نیز اصطلاح “نهفتگی” دندان را شنیده باشید. ارتودنتیست ها نه تنها برای درمان بسیاری از مشکلات مانند آندربایت، اور بایت، کراس بایت، بلکه برای بر طرف نمودن مشکلات دندان های نهفته ای به بیماران کمک می کنند که روی زیبایی ظاهر لبخند و نیز عملکرد دهان آنها تأثیر می گذارند. در چنین مواردی بریس های ارتودنسی (براکت و سیم کمانی) و دیگر درمان های پیشرفته ارتودنسی می توانند کمک کننده باشند.

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

نهفتگی دندان به چه معناست؟

نهفتگی دندان به مشکلات مربوط به فاصله، حین بیرون آمدن دندان اشاره می کند. در اصطلاح ارتودنسی و دنانپزشکی “دندان نهفته” به دندانی گفته می شود که حین فرایند بیرون آمدن از لثه مسیر آن مسدود شده باشد یا به علت قرار گرفتن در مسیر یا وضعیت نادرست، جای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد. این مشکل می تواند منجر به بروز ناراحتی و مشکلات مربوط به ظاهر لبخند فرد و نیز مسائل مرتبط با عملکرد بایت شود.

نهفتگی دندان بیشتر در رابطه با دندان های عقل شایع است، یک سری دندان مولر (آسیاب بزرگ) که در اواخر دهه دوم زندگی و اوایل دهه سوم از لثه بیرون می آیند. نهفتگی دندان می تواند برای دندان های نیش فک بالا نیز اتفاق بیفتد، که معمولاً آخرین دندان های جلو هستند که بیرون می آیند. دندان های نیش فک بالا در حدود ۱۳ سالگی بیرون می آیند.

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

علت نهفتگی دندان

هنوز مشخص نیست در بسیاری افراد، چه عاملی منجر به نهفتگی دندان می شود. ژنتیک می تواند در این میان نقش داشته باشد. بنابراین اگر یکی از والدین دندان نهفته داشته باشد، ممکن است کودک نیز چنین مشکلی را تجربه کند. اغلب می شنویم که نهفتگی دندان بیشتر در نوجوانانی که به سنین جوانی نزدیک می شوند یا افراد بزرگسال مشاهده می شود، اما در دیگر سنین نیز ممکن است این مشکل دیده شود. کودکانی که دندان های دائم آنها در حال رشد هستند، ممکن است دندان های آنها نهفته شوند. در صورتی که دندان شیری به موقع نیفند یا چیز دیگری مانند کیست سد راه رشد دندان دائم جایگزین آن شود، موجب نهفتگی دندان دائم خواهد شد. ممکن است دندان دائم هرگز بیرون نیاید، یا اگر هم بیرون بیاید، ممکن است در جای نادرست بیرون بیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طول درمان ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

چه اتفاقی می افتد اگر نهفتگی دندان درمان نشود؟

در صورتی که نهفتگی دندان درمان نشود، می تواند موجب فشردگی و نامرتبی همه دندان ها شود و ظاهر کلی لبخند فرد به طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت که روی اعتماد به نفس او تأثیر منفی خواهد داشت. دندان نیش نهفته فک بالا ممکن است داخل کام (سقف دهان) یا بالای دندان ها در کنار خط لثه بالای قوس دندانی ظاهر شود. دندان عقل نهفته می تواند به دندان های مولر موجود فشار وارد کند که منجر به بروز درد و ناراحتی خواهد شد. گاهی اوقات دندان نهفته به ریشه های دندان های مجاور آسیب خواهد زد. دندان نهفته می تواند حین گاز زدن یا جویدن غذا برای کودک درد ایجاد نماید.

در دراز مدت، عدم درمان نهفتگی دندان می تواند موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها شود زیرا مشکلی سر راه رعایت بهداشت دهان و دندان ها هستند. در رابطه با دندان های عقل، احتمال بروز پری کرونیت (عفونت دندان عقل) نیز وجود دارد، که نوعی التهاب بافت لثه است.

درمان نهفتگی دندان با استفاده از درمان ارتودنسی

درمان دندان نهفته می تواند ساده یا پیچیده باشد، که به میزان وخامت مشکل بستگی خواهد داشت. شاید اگر والدین در همان کودکی متوجه مشکل فرزند خود شوند، با کشیدن دندان شیری، به سادگی می توانند فضای کافی برای رشد دندان های دائم او فراهم کنند و از بروز مشکلات وخیم تر پیشگیری نمایند. نهفتگی دندان های عقل عموماً با کشیدن آنها به روش جراحی امکان پذیر است، فرایند بسیار عادی که برای بسیاری از افراد در اوایل تا اواسط دهد دوم زندگی انجام می شود. اما برای درمان نهفتگی دندان های نیش فک بالا و دیگر دندان ها، درمان ارتودنسی ایده آل خواهد بود. اگر عرض قوس دندانی بالا کم باشد، ممکن است لازم باشد فک گسترده شود تا جای کافی برای بیرون آمدن دندان های دائم فراهم شود. دیگر مشکلات، به ترکیبی از جراحی دهان و درمان ارتودنسی نیاز خواهند داشت.

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

دندان نهفته و درمان ارتودنسی

جراحی اکسپوز و ارتودنسی برای دندان نهفته

بریس ها برای کمک به تغییر وضعیت دندان ها و ایجاد فضا برای بیرون آمدن دندان نهفته استفاده می شوند. ممکن است برای برداشتن بافت لثه اطراف دندان نهفته جراحی دهان انجام شود تا پوشش بیشتری از روی بافت سخت برداشته شود. از آنجا که دندان نهفته روی قوس دندانی واقع نشده است، یک براکت، همراه با چین chain (زنجیر) روی دندان نهفته قرار می گیرد و آن را به سمت سیم کمانی و دیگر براکت های بریس هدایت می کند. این چین، در نهایت با رابر بند تعویض می شود، که به تدریج دندان نهفته را به محل درست خود، روی قوس دندانی جابجا می کند. بسته به محل دندان نهفته، ممکن است تکمیل درمان حدود یک سال طول بکشد. برای جابجایی دندان نهفته به جای درست خود و پیشگیری از وارد آمدن آسیب به دندان های مجاور، فشار دقیقی به آن وارد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا بریس ها به تنظیم و سفت شدن نیاز دارند؟

همیشه درمان زود هنگام بهتر است.

در رابطه با مراقبت های ارتودنسی، اگر مشکل کج بودن دندان ها در سنین پایین تر مورد توجه و تحت درمان قرار بگیرند، راحت تر و سریع تر انجام می شوند. در این سنین فرد هنوز در حال رشد است، به این معنا که استخوان فک، قوس دندانی، کام و دندان ها نرم و انعطاف پذیرتر هستند زیرا در دوره بلوغ و رشد هستند. هر چند درمان ارتودنسی در دوران بزرگسالی نیز مؤثر است، اما پرداختن به مشکل نهفته بودن دندان ها و دیگر مسائل مربوط به فاصله بین دندان ها در اوایل زندگی، نتایج بهتری در پی خواهد داشت. والدینی که کودکان آنها دندان نیش نهفته یا دیگر انواع مشکلات مال اکلوژن دارند، بایستی با یک ارتودنتیست مجرب راجع به مراقبت های ارتودنسی ممکن و زمان آغاز آنها مشورت کنند.