خطرات، پیچیدگی ها و عوارض متعددی برای کشیدن دندان وجود دارند که ممکن است برخی افرادی که نیاز به کشیدن دندان دارند را تحت تأثیر قرار دهد.

خطرات پس از جراحی

کشیدن دندان با چندین تأثیر کلی پس از جراحی همراه است از جمله، درد، التهاب، کبودی، خونریزی، و عفونت.

برای اکثر بیماران، می توان انتظار مقداری درد، تورم، و کبودی در منطقه اطراف دندان کشیده شده را داشت، که به مرور زمان فروکش خواهد کرد. در این فاصله، داروهای ضد التهاب و مسکن می توانند به کنترل این علائم کمک کنند. ادامه پیدا کردن خونریزی و عفونت این ناحیه چندان شایع نیستند و در صورت بروز ممکن است نیاز به رسیدگی و مدیریت بیشتری داشته باشند، مانند درمان با آنتی بیوتیک برای برطرف شدن عفونت.

بسته به نوع دندانی که کشیده می شود، معمولاً ممکن است برای کاهش درد همراه با این فرایند از بی حس کننده های موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده شود. بی حس کننده هایی که استفاده می شوند نیز می توانند با خطرات دیگری همراه باشند، مانند آسیب به دهان، حالت تهوع، و سرگیجه. علاوه بر این، احتمال خیلی اندک خطر مرگ با بیهوشی عمومی نیز وجود دارد، که تخمین زده شده است که می تواند از هر 100000 تا 200000 نفر برای یک نفر اتفاق بیفتد.

خطرات کشیدن دندان

خطرات کشیدن دندان

به هم ریختن طراز دندان های باقی مانده

پس از کشیدن یک دندان، دندان های باقی مانده دیگر ممکن است جابجا شوند، که باعث می شود طراز آنها به هم بریزد و تغییراتی در بایت ایجاد شود. این می تواند ادامه پیدا کند تا باعث بروز آسیب به دیگر دندان های سالم داخل دهان شود، که ممکن است نیاز به اقدامات دندانپزشکی دیگری داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادات بدی که می توانند به دندان های شما آسیب بزنند!

معمولاً برای جلوگیری از بروز این اتفاق و جبران دندان های از دست رفته، از تکنیک کاشت ایمپلنت های دندانی استفاده می شود. برای مثال، دندان های دیگر می توانند با ارتودنسی جابجا شوند، یا اینکه برای دندان کشیده شده جایگزینی مانند ایمپلنت، بریج، یا پروتزهای دندانی قرار داده شود.

خطرات کشیدن دندان

خطرات کشیدن دندان

فرو ریختن بایت در نتیجه تحلیل استخوان

باور کنید یا نه، استخوان فک زیر لثه های ما که ریشه های دندان ها را حمایت می کند تا میزان زیادی متکی به تحریکی است که دندان ها بوجود می آورند، تا ساختار خود را حفظ کنند. وقتی یک دندان کشیده می شود، استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده است دیگر برای بازسازی خود تحریک نمی شود و به سرعت شروع به تحلیل رفتن می کند. تا 25% از کاهش در عرض این استخوان طی یک سال نخست پس از افتادن یا کشیدن دندان اتفاق می افتد، و تا 4 میلی متر کاهش در ارتفاع طی چند سال بعد اتفاق می افتد. تحلیل استخوان در ابعاد عمودی و افقی دو مسئله جدی بوجود می آورد:

حمایت صورت

از آنجا که ساختار صورت تا میزان زیادی به حمایت دهان بستگی دارد و از دست رفتن دندان ها می تواند منجر به از دست رفتن لثه و استخوان شود، در برخی بیماران، بویژه افرادی که چندین دندان از عقب دهان آنها کشیده شده است، ممکن است فروپاشی بایت اتفاق بیفتد. بعلاوه، این تحت عنوان از دست رفتن ابعاد عمودی اکلوژن نیز شناخته می شود و عبارت است از چرخش فک پایین و نزدیک تر شدن آن به فک بالا. در نتیجه، تغییرات مورد نیاز در تعامل عضلات برای جویدن می تواند بوجود بیاید و در نهایت منجر به بروز علائمی مانند خشکی، ترک خوردگی، یا پوست پوست شدگی لب ها شود. لب ها حالت افتاده پیدا می کنند، گونه ها فرو رفته می شوند، زیرا حمایت استخوان فک زیر خود را از دست داده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

غیر قابل جایگزین شدن دندان ها

از آنجا که استخوان پیرامون دندان های از دست رفته شروع به تحلیل می کند، و دندان های کناری ممکن است شروع به جابجایی و به هم ریختگی کنند، جایگزین قرار دادن برای آن دندان می تواند دشوار و در نهایت غیر ممکن شود. در حالی که ایمپلنت های دندانی راهکارهایی فوق العاده برای دندان های از دست رفته هستند، این فرایند تا میزان زیادی به وجود ساختار استخوانی کافی زیر لثه متکی است، تا ایمپلنت طی فرایندی به نام “اسئواینتگریشن” با استخوان جوش بخورد.

خطرات کشیدن دندان

خطرات کشیدن دندان

تأخیر در بهبود

برخی داروها، مانند بیس فسفونات که عموماً برای درمان پوکی استخوان یا برخی سرطان ها استفاده می شود، می تواند روی روند بهبود فک پس از کشیدن دندان تأثیر بگذارد بنابراین دوره بهبود کمی بیشتر طول خواهد کشید.

در این مورد، معمولاً توصیه می شود به طور موقتی، و مدتی قبل از برنامه ریزی برای کشیدن دندان، از مصرف این داروها اجتناب کنید. این می تواند کمک کند خطر بروز مشکلات مربوط به اختلال در بهبود کاهش پیدا کند.

مرگ استخوان ناشی از پرتو درمانی Osteoradionecrosis

افرادی که سابقه پرتو درمانی روی ناحیه سر و گردن داشته اند، بیشتر در معرض خطر بروز شرایطی هستند که تحت عنوان استئونکروز (مرگ استخوان) پس از کشیدن دندان قرار دارند. مشخصه ویژه این شرایط عبارت است از مرگ استخوان زیر دندان کشیده شده به دلیل آسیب به عروق خونی که به استخوان خونرسانی می کرده اند، در نتیجه قرار گرفتن در معرض پرتوها.

خشکی حفره دندان

وقتی یک دندان کشیده می شود، به طور طبیعی یک لخته خون روی محلی که قبلاً دندان قرار داشته است شکل می گیرد. در برخی موارد، این لخته خون ممکن است خیلی زود شل و کنده شود، که می تواند منجر به بروز شرایطی تحت عنوان خشکی حفره دندان شود که بسیار دردناک است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی برای حفظ بهداشت خوب دهان

آسیب به عصب

کشیدن چند دندان، گاهگاهی می تواند منجر به بروز آسیب به عصبی شود که به دندان منتهی می شود. در نتیجه، ممکن است آن ناحیه برای همیشه بی حس شود، یا احساسی مانند مور مور شدن یا گزگز در آن بوجود بیاید. این یک عارضه بسیار نادر است، اما می تواند روی برخی بیماران تأثیر بگذارد.

از بین رفتن پوشش سینوس ماگزیلاری

کشیدن دندان های فک بالا با خطر ایجاد حفره رو به سینوس ماگزیلا همراه است که نیاز به ترمیم خواهد داشت. اکر این دندان ها کشیده شوند، با استفاده از یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند خطر از بین رفتن پوشش سینوس ماگزیلاری را پیش بینی کرد و در مورد بهترین درمان ها تصمیم گیری کرد.