بریس های دندانی ابزارهایی هستند که دندان ها را به آرامی و به مرور زمان تنظیم و جابجا می کنند. آنها برای درمان شرایطی مانند کجی دندان ها و همراستا نبودن فک ها استفاده می شوند. در نتیجه استفاده از بریس ها تورم و درد در لثه ها می توانند بوجود بیایند. انتظار می رود این اتفاق بیشتر در زمانی رخ دهد که استفاده از بریس ها به تازگی آغاز شده است یا به تازگی تنظیم شده اند. با این حال، لثه های متورم می توانند علامت و نشانه یک شرایط دندانی مانند ژینژیویت باشد. در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد چرا و چگونه بریس ها موجب تورم لثه ها می شوند. علاوه بر این، راجع به گزینه های درمان و روش های پیشگیری از آن برای شما صحبت خواهیم کرد.

علل تورم لثه ها در طول ارتودنسی

دلایل مختلفی برای احساس حساسیت در لثه ها، در طول دوره استفاده از بریس ها وجود دارد، که عبارتند از:

  • بهداشت دهانی ضعیف. ذرات غذا و پلاک های دندانی راحت تر به بریس ها می چسبند. باکتری ها می توانند روی این پلاک ها رشد کنند و منجر به بروز التهاب لثه ها- ژینژیویت- شوند.
  • جابجا شدن دندان ها باعث بوجود آمدن مقداری التهاب اطراف دندان ها می شود و باکتری های موجود در پلاک های دندانی حتی مقداری کمتر از حد معمول، می تواند منجر به بروز ژینژیویت شوند.
  • بیمارانی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا چاقی دارند بیشتر در معرض التهاب لثه هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و مشکلات لثه

جابجایی دندان ها

صاف و یکدست کردن دندان ها یک وظیفه قابل توجه است. گرچه نمی توانید جابجا شدن دندان ها را ببینید، اما فشار ثابت و مداومی که بریس ها به دندان ها اعمال می کنند باعث بروز تغییراتی در لثه ها و استخوان فک شما می شوند.

تورم و درد لثه ها از جمله واکنش های شایع به دریافت بریس ها برای نخستین مرتبه هستند. علاوه بر این، بریس ها پیوسته، حدود ماهی یک مرتبه، نیاز به تنظیم دارند که باعث بروز ناراحتی برای لثه ها می شوند. این کاملاً طبیعی است، گذرا است، و قابل انتظار است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند موجب کاهش سوزش لثه های اطراف دندان ها شوند.

ژینژیویت

وقتی بریس ها دندان ها را جابجا می کنند، فضاهای ریزی می توانند بین آنها بوجود بیایند. ذرات غذا و پلاک های دندانی می توانند در این فضاها گیر کنند، جایی که باکتری ها رشد خواهند کرد و منجر به بروز التهاب خواهند شد. اگر در تمیز نگه داشتن دندان های خود مشکل دارید زیرا بریس ها سر راه قرار دارند، این می تواند موجب تشکیل پلاک های دندانی، ژینژیویت، و تورم و التهاب لثه ها شود. بخشی از ژینژیویت می تواند منجر به تخریب بافت استخوانی اطراف دندان ها شود که نوعی آسیب بازگشت ناپذیر است، بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که بهداشت دهان خود را در طول درمان در سطح بالایی نگه دارید.

لثه هایی که در نتیجه تشکیل پلاک و ژینژیویت متورم می شوند نیاز به مراقبت و درمان دارند. برخی بیماران نیاز دارند در طول درمان ارتودنسی خود، بیشتر به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفر رفتن و مسافرت در طول درمان ارتودنسی

هیپرپلازی لثه ها

گاهگاهی، تشکیل پلاک های دندانی یا حساسیت لثه ها که در نتیجه استفاده از بریس ها بروز می یابند ممکن است منجر به بروز شرایطی شود که تحت عنوان هیپرپلازی لثه ها شناخته می شود. هیپرپلازی لثه ها، علاوه بر این تحت عنوان بزرگ شدگی بافت لثه یا هیپرتروفی لثه نیز شناخته می شود.

این مشکل ناشی از رشد بیش از حد بافت لثه اطراف دندان ها است. هیپرپلازی لثه ها ناشی از بریس ها عموماً با افزایش دفعات پاکسازی دندان ها و نیز بهبود عادات بهداشتی دهان  کاهش پیدا می کند.

رشد بیش از حد بافت لثه اغلب ظرف مدت 6 تا 8 هفته پس از برداشتن بریس ها و در عین حال، حفظ بهداشت دهانی، کاهش پیدا می کند. در برخی بیماران، رشد بیش از حد بافت لثه ها فیبروتیک می شود و باید با جراحی برداشته شود.

راهکارهای خانگی

در اینجا به معرفی چند روش برای برای کاهش حساسیت لثه ها در منزل به شما آموزش می دهیم:

  • لثه های متورم با چندین مرتبه شستشوی روزانه با آب ولرم و نمک در منزل می توانند تسکین پیدا کنند.
  • دریافت داروهای ضد التهاب OTC که تورم و درد را کاهش می دهند نیز می توانند کمک کننده باشند.
  • وقتی لثه های شما احساس شکنندگی دارند، از خوردن غذاهای سفت و خشک خودداری نمایید.
  • نخ دندان کشیدن بین دندان ها کلید کاهش التهاب لثه های شماست. شما می توانید از واتر پیک به عنوان یک گزینه استفاده کنید، اما نخ دندان بدون روکش مومی بهترین گزینه است.
تورم لثه در ارتودنسی

تورم لثه در ارتودنسی

درمان

اگر تورم لثه های شما در نتیجه ژینژیویت بروز پیدا کرده باشد، مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی های منظم و چکاپ ها کمک کننده خواهد بود، به شرطی که در مراقبت های خانگی دقیق باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن در طول درمان ارتودنسی

اگر لثه های شما درد زیادی دارند یا بسیار متورم هستند که باعث شده است روی دندان ها را بیشتر بگیرند، به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

اگر علت بروز این مشکل هیپرپلازی شدید لثه باشد که به درمان های خانگی واکنش نشان نمی دهند، ممکن است لازم باشد ارتودنتیست شما بافت آسیب دیده و بیمار لثه را بردارد. این اغلب با لیزر انجام می شود.

تورم لثه در ارتودنسی

تورم لثه در ارتودنسی

پیشگیری

پرهیز از تورم لثه ها، وقتی از بریس ها استفاده می کنید کار دشواری است. با این حال، مراقبت های صحیح بهداشتی دهان و دندان ها می توانند باعث شوند لثه ها سالم تر به نظر برسند و کمتر مستعد تورم تورم شدید باشند. علاوه بر این می تواند کمک کند احتمال ابتلا به ژینژیویت یا بیماری لثه پیشرفته، که تحت عنوان پریودنتیت شناخته می شود، کاهش پیدا کند.

بریس ها می توانند باعث شوند تمیز کردن دندان ها دشوارتر باشد. با این حال، حفظ بهداشت صحیح برای کاهش تورم لثه هایی که در نتیجه تشکیل پلاک های دندانی و ژینژیویت بروز پیدا کرده اند ضروری است. کارهایی که باید انجام شوند عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان ها با مسواک برقی که فرچه های نرم دارد.
  • استفاده از یک فلاس تریدر ارتودنتیک که کمک می کند پاکسازی بین دندان ها و زیر خط لثه ها راحت تر باشد.
  • استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال پس از مسواک زدن.

علاوه بر این، از خوردن غذاهایی که می توانند به راحتی کنار بریس ها گیر کنند خودداری نمایید. این غذاها عبارتند از: استیک، بلال، آبنبات های سفت، ذرت بو داده.