فوبیای دندانپزشکی یا ترس از دندانپزشک یکی از فوبیا های شایع بین افراد در همه سنین است. گاهی اوقات این ترس ناشی از ترس از پزشک iatrophobia یا ترس از سوزن  trypanophobiaاست. ترس از دندانپزشکی ممکن است خفیف تا شدید باشد، و در نهایت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود.

انواع ترس های دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی یا دنتوفوبیا Dentophobia می تواند به عناصر مختلفی تقسیم شود. اکثر افرادی که این فوبیا را دارند بیشتر از یک عامل هراس دارند، در حالی که افرادی که ترس از دندانپزشکی شدید دارند ممکن است به طور همزمان از همه این عناصر هراس داشته باشند.

• دندانپزشک: مانند پزشکان، حسابرسان IRS، و دیگر افراد در مشاغل عموماً ترسناک، “دندانپزشک” غالباً به طرز غیر منطقی و به اشتباه به سرد و بی احساس، یا بدتر از همه دیگر آزار جلوه داده می شوند. اگر تجربه شخصی منفی از یک دندانپزشک خاص داشته اید، ممکن است بیشتر مستعد این ترس باشید.
  • درد: در چند وقت اخیر، دندانپزشکی کاملاً بدون درد دشوار یا غیر ممکن بود. حتی امروز هم، برخی از فرایندها ممکن است شامل مقداری درد خفیف باشند. برخی افراد به دردهای دهان فوق العاده حساس هستند و می ترسند که ممکن است این درد طاقت فرسا باشد.
  • بی حسی یا تهوع: برخی افراد، مخصوصاً افرادی که خفگی یا دشواری در تنفس را تجربه کرده اند، از بی حسی دهان خود هراس دارند. آنها ممکن است نگران این موضوع باشند که نتوانند نفس بکشند یا چیزی قورت دهند.
  • صداها و بوها: بسیاری از افراد، مخصوصاً افرادی که در گذشته از دندانپزشکان تجربه های بدی داشته اند، از صداها و بوهای داخل مطب دندانپزشکی، مخصوصاً صدای دریل هراس دارند.
  • سوزن ها: اگر شما هم ترس از سوزن دارید، شاید از تزریقی که دندانپزشک برای بی حس کردن دهان انجام می دهد هراس بسیاری داشته باشید.
ترس از دندانپزشکی

عوارض جانبی

خواه به واسطه ژنتیک یا عوامل رفتاری، سلامت دندان ها در افراد مختلف تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارد. برخی افراد می توانند سال های سال به دندانپزشکان مراجعه کنند بدون آنکه حتی ذره ای تأثیر روی دندان ها یا لثه های آنها داشته باشد. افراد دیگر مستعد پوسیدگی و بیماری لثه هستند، مهم نیست چند وقت یک مرتبه مسواک می زنند و نخ دندان می کشند. اگر شما جزء عده اندک خوش شانس نیستید، ترس از دندانپزشکی می تواند پیامد های واقعی در زندگی شما داشته باشد. پوسیدگی دندان به مرور زمان وخیم تر می شود. حفره های کوچک که زمانی می توانستند به راحتی پر شوند می توانند منجر به شکستگی یا خوردگی دندان ها شوند، که مستلزم انجام درمان های ریشه تهاجمی و کارهای ترمیمی و بازسازی کننده پر هزینه خواهند بود. این اطلاعات در عوض می توانند باعث شوند که حتی شما کمتر تمایل داشته باشید درمان انجام دهید و یک دور باطل ایجاد خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حساسیت دندان ها پس از برداشتن بریس ها: علل و راه حل ها

در دنیای مدرن، انتظار می رود ما دندان های تمیز، سالم، و درخشانی داشته باشیم. اگر دندان های شما در نتیجه پوسیدگی و سهل انگاری شکسته یا ساییده شوند، ممکن است شرمندگی اجتماعی را تجربه کنید. شاید به دست آوردن برخی مشاغل خاص برای شما دشوار باشد. حتی قرار ملاقات های شما نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به تدریج شاهد اظهار نظر دوستان خود خواهید بود. این می تواند منجر به انزوا، افسردگی، اضطراب اجتماعی، و حتی جامعه گریزی شود.

در برخی موارد، مشکلات دندانی می توانند منجر به بروز عفونت شوند. عدم موفقیت در درمان عفونت می تواند منجر به انتشار آن و بروز بیماری های دیگر شود. بافت های عفونی دردناک نیز هستند، بنابراین، درد تأثیر اجتناب ناپذیر ترس از دندانپزشکی خواهد بود.

ترس از دندانپزشکی

چگونه می توان با ترس از دندانپزشکی کنار آمد؟

اگر ترس از دندانپزشکی شما وخیم و فلج کننده است، بهتر است قبل از آغاز درمان دندانپزشکی، با یک متخصص با تجربه بیماری های روحی و روانی مشورت کنید. متخصصان درمان های شناختی- رفتاری و متخصصان هیپنوتیزم نیز می توانند به شما کمک کنند تا ترس خود را تحت کنترل در آورید.

وقتی ترس شما به یک سطح قابل کنترل رسید، قادر خواهید بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. با این حال، مهم است که دندانپزشک درست را انتخاب نمایید. امروزه دندانپزشکی بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که شما به خاطر می آورید. با این حال، همه دندانپزشکان از روش ها و تکنیک های مشابه برای بررسی این فوبیا استفاده نمی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا براکت ارتودنسی درد دارد؟

معمولاً قابل قبول است که مشاوره های اولیه بدون معاینه و اقدام کامل انجام شوند. وقتی برای مراجعه وقت می گیرید، باید توضیح دهید شما ترس از دندانپزشکی دارید و برای گرفتن وقت برای معاینه کامل آمادگی ندارید. این جلسه اولیه به شما اجازه خواهد داد با دندانپزشک خود ارتباط برقرار کنید تا به رفتار و طرز عمل او عادت کنید.

وقتی پیش می روید و به جلسات بعدی می رسید، باید به خاطر داشته باشید که شما همواره تحت کنترل هستید. با دندانپزشک خود علامتی بگذارید که وقتی نیاز به وقفه داشتید از آن برای اطلاع دادن خواسته خود استفاده کنید، و از یک علامت متفاوت دیگر استفاده کنید تا به دندانپزشک خود اطلاع دهید بی حس کننده بیشتری نیاز دارید. حتی چنین موضوعاتی، مانند اینکه صندلی چقدر رو به عقب کج است، و ترتیب انجام کارها نیز می تواند بحث شود. با دندانپزشک خود در مورد داروهای آرام بخشی که در اختیار دارد که اجازه می دهند شما در طول فرایند خواب باشید، صحبت کنید. برخی افراد با خود هدفن همراه دارند تا حین انجام کار با تلفن همراه خود موزیک گوش دهند. برخی دندانپزشکان این ابزارها را در مطب در اختیار بیماران قرار می دهند یا موزیک پخش می کنند.

ترس از دندانپزشکی یک فوبیای شایع و قابل درمان است. با این حال، اگر درمان نشود، می تواند منجر به یک دسته مشکلات جسمی شود. ابتدا به یک روانشناس مراجعه کنید تا ترس خود را تحت کنترل درآورید، سپس دندانپزشکی بیابید که تحت درمان او احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان گاز گرفتن داخل گونه با کمک دندانپزشکی